Gå til innhold

Svensker må være klare for krig

Magrat

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Magrat skrev (1 minutt siden):

https://www.dagbladet.no/nyheter/svensker-ma-vaere-klare-for-krig/80785076

Kjenner jeg blir litt engstelig...

Hva vil det si egentlig?  Matlager, ved, medisiner på lager. Noe mer?

De må vel først rydde opp i alle opptøyene og kriminaliteten som har oppstått de siste årene, før de begynner å bekymre seg for angrep utenfra? Det er lenge siden Sverige var i krig, de deltok ikke engang i andre verdenskrig. Men kriminaliteten innenfor landet er høyst reell og foregår NÅ - det er der fokuset bør ligge. Prøver de med denne skremselspropagandaen å flytte fokuset fra den interne kriminaliteten?

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo hvordan man vil tolke det, da.
Det nevnes ingen akutt krigstrussel, men krig blir jo ikke alltid annonsert på forhånd.
Kanskje de mener man bør være forberedt, enten krigen kommer i morgen, neste år, om 50 år eller om 1000 år...
Det kan jo være et poeng, er vel det som ligger i ordet "beredskap"....

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pringle skrev (6 minutter siden):

Flere solgte aviser.

Men det er jo ikke noe avisene finner på, men som er sagt av forsvarssjefen

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GP950mAh
Rosalilje84 skrev (8 timer siden):

De må vel først rydde opp i alle opptøyene og kriminaliteten som har oppstått de siste årene, før de begynner å bekymre seg for angrep utenfra? Det er lenge siden Sverige var i krig, de deltok ikke engang i andre verdenskrig. Men kriminaliteten innenfor landet er høyst reell og foregår NÅ - det er der fokuset bør ligge. Prøver de med denne skremselspropagandaen å flytte fokuset fra den interne kriminaliteten?

Det ene utelukker ikke det andre, Russland er en trussel mot Sverige og andre vestlige land og må tas seriøst samtidig som man rydder opp i kriminaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

GP950mAh skrev (44 minutter siden):

Det ene utelukker ikke det andre, Russland er en trussel mot Sverige og andre vestlige land og må tas seriøst samtidig som man rydder opp i kriminaliteten.

Men uttalelsene deres hørtes ut som det er krig rett rundt hjørnet. Ble litt stressa selv jeg. Kan da ikke ha vært slik de har ment det? Tviler på at det blir krig i sverige

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket litt med mannen min om det, og han mener det ikke er grunn til å være redd.

"Russland har ikke ressurser til å kjempe mot NATO i tillegg til Ukraina.

Det å angripe Sverige hadde vært sykt vanskelig for dem.

Sverige er ganske sterkt militært.

Og de måtte da angrepet over sjøen.

Og der de måtte angrepet fra er en utpost som er avgrenset fra resten av Russland

Så forsyninger måtte gått gjennom andre land for å nå frem til havnen de skulle angrepet fra.

Så det er ikke lett å angripe Sverige.

Sverige er bare tilgjengelig fra sjøen om ikke Russland skal gå gjennom et annet NATO land.

Jeg tror ikke de vil sende flåte fra St. Petersburg for da må krigsskip gå gjennom Finsk farevann

Sverige er nok ganske trygge."

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ikke krig i seg selv, for Russland overhodet ingen ressurser til å angripe et vestlig land og holze det gående. Problemet er at de har en riv ruskende gal leder som i ren desperasjon kan fyre av hele arsenalet av atombomber dersom han blir provosert nok. Og da er det nok slutten på Europa slik vi kjenner det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det henger nok sammen med at mange i USA spør seg om hva USA egentlig skal med NATO. Hvorfor skal de betale for å forsvare Europa, når Europa ikke prioriterer forsvar selv? Trump kan godt vinne valget. Han stilte som krav at NATO land skal bruke 2% på forsvar sånn som avtalen er. Solberg signerte på det, men ingen gjør det.

Russland kan ikke angripe noen med det første, men hvem vet om 10 år hvis USA ikke bryr seg?

Det er ikke mer dramatisk enn at Sverige, Norge pg resten av Europa må begynne å ta ansvar selv. Ikke satse på at USA betaler og ofrer egen ungdom for oss.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GP950mAh
lady90 skrev (34 minutter siden):

Men uttalelsene deres hørtes ut som det er krig rett rundt hjørnet. Ble litt stressa selv jeg. Kan da ikke ha vært slik de har ment det? Tviler på at det blir krig i sverige

"Dersom det skulle bli krig", det er altså ikke snakk om noen akutt fare, men som alle andre land må Sverige være klare og ha rutiner på plass om det skulle skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (20 minutter siden):

"Dersom det skulle bli krig", det er altså ikke snakk om noen akutt fare, men som alle andre land må Sverige være klare og ha rutiner på plass om det skulle skje.

Jo men her var det mer ordlyden, en ting er beredskap, men her hørtes det ut som det omtrent er krig. 

Her er et sitat:

"Den svenske forsvarsledelsen sier at sikkerhetssituasjonen i Europa og verden preges av en mørk utvikling.

For de som er bekymret, har Sveriges øverstkommanderende en tydelig melding: Gjør dere klare – og mist ikke håpet.

– Håp er ikke en strategi å bygge planer på, men håpet må være til stede. Det er ikke totalt mørkt, sier han og fortsetter... "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en avledningsmanøver for å få bort fokuset på hva som egentlig er galt inne i sverige. Fantastisk smart, da 99% av svenskene sikkert faller for det.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Magrat skrev (16 timer siden):

Snakket litt med mannen min om det, og han mener det ikke er grunn til å være redd.

Og der de måtte angrepet fra er en utpost som er avgrenset fra resten av Russland

Så forsyninger måtte gått gjennom andre land for å nå frem til havnen de skulle angrepet fra.

Sverige er bare tilgjengelig fra sjøen om ikke Russland skal gå gjennom et annet NATO land.

Jeg tror ikke de vil sende flåte fra St. Petersburg for da må krigsskip gå gjennom Finsk farevann

Jeg synes mannen din har mange gode poeng.

Jeg tenker at dette ikke handler om at det er en overhengende fare for krig. Saken er at i mange år har forståsegpåere ment at man ikke trenger et forsvar mot invasjon. Truslene skulle være cyberangrep og terror.

Etter invasjonen i av Ukraina er det tydelig noen land fortsatt mener det er en god idé å invadere andre.

Akkurat nå går det i retning av russisk seier i Ukraina. De vil ikke ta hele landet, men områder i øst. De bygger ut millitærindustrien noe voldsomt. Om 10 år er de sterkere enn noensinne.

Norske politikere har ikke engang klart å bevilge penger til ny produksjonslinje for ammunisjon på Kongsberg!! Dette mens Europa tømmer lagrene sine.

Hvis vi ikke er fullstendig nolduser så vil vi lett kunne forsvare oss mot Russland om 5 og 10 år også. Det skjer ikke av seg selv. Vi må faktisk gjøre det. Granatene og missilene må faktisk bli produsert. Vi må ha et invasjonsforsvar.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magrat skrev (19 timer siden):

Så bra mannen din har full oversikt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er greit å være realistisk mtp den trusselsituasjonen vi i Norden befinner oss i. Ja, forsvarsministeren kunne ha ordlagt seg mildere. Men jeg jobber selv i en bransje hvor vi stadig vekk avdekker forsøk på å lamme nordisk infrastruktur (Russiske angrep). Og jeg vet også at det pågår en grundig opprustning av offentlige tilfluktsrom/bomberom. 

Den kriminaliteten første bruker prater om er ingenting mot systematiske angrep fra an militærmakt. 

Selv er jeg mer betrygget over at forsvaret er beredt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være en «krig mit terror», eller en form for borgerkrig? Folk må ha en tanke om hvordan de innordner seg i krise. Sivilforsvaret og folks generelle motstand er svært viktig. 

Det trenger ikke være Russland. Og ja, det er en svært usikker situasjon i verden. 

Heldigvis har vi USA som et verdens politi, enn så lenge. Tror ikke Trump vill endre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor først nå? Hvorfor er det så alvorlig at de går så hardt ut med dette nå? Mulig jeg ikke har fulgt med nok. Men jeg føler nesten det samme meldingen som Ukraina kom med, men da stod der russiske tankser rett ved grensa , selv da trodde ikke Ukraina at Russland ville invadere.. så hvorfor er Sverige «plutselig» bekymra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...