AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #1 Skrevet 8. januar 2024 Jeg har jobbet et par måneder hos en ny arbeidsgiver. Jeg trives godt i jobben mtp på det faglige og kommer godt overens med de nærmeste på min avdeling. Det er likevel en stor bedrift, og fra start ble jeg oppfordret til å delta i felles lunsj for å holde det sosiale vedlike på tvers av avdelinger. Selv om det er frivillig, føler jeg at det er en slags forventning/sosial tvang. Svært mange velger å spise lunsj på eget kontor eller i mindre grupper i andre deler av bygget. Og jeg forstår jo hvorfor... Det er helt forferdelig kleint, og det snakkes om overfladiske ting som vær og vind og "høflighetstema" bare for at det ikke skal være total stillhet. I løpet av halvtimen vi sitter der blir det minst 2-3 lange kleine stillheter fordi ingen sier noe. Jeg er en person som kjenner på dette i veldig stor grad, og blir sliten av det, gruer meg hver dag til å pine meg gjennom denne halvtimen... Jeg er generelt sosial og pratsom, så har ikke opplevd dette hos andre arbeidsgivere og er vant til en hyggelig felleslunsj, men her oppleves det som sagt veldig stivt og tørt. Opplever det ikke slik når jeg snakker med enkeltpersoner hver for seg. Er det noen som har råd? Hvor lenge skal jeg pine meg gjennom det? Av og til stikker jeg ut i lunsjen og later som jeg har en god grunn for å ikke delta, men kan jo ikke gjøre dette alt for ofte heller føler jeg. Anonymkode: f9dda...ad3 1
Pringle Skrevet 8. januar 2024 #2 Skrevet 8. januar 2024 Skjønner at det kan bli vanskelig å finne noe felles med mange "ukjente". Men smalltalk er ment å være en innledning til samtale, ikke hele samtalen. Ta initiativ selv! Eller har du allerede gjort det, og blitt møtt med glassaktige blikk? 4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #3 Skrevet 8. januar 2024 Er det noen av kollegaene du jobber tettere med som spiser i mindre grupper? Da ville jeg bare spist med de i stedet. Anonymkode: ce1bd...d92 5 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #4 Skrevet 8. januar 2024 Orker heller ikke spise sammen med flesteparten da det er så mye mye intern fagprat jeg ikke henger med på. Så jeg spiser etter at alle andre er ferdige og stikker propper i øra og Netflix på mobilen. Elsker lunsjpausene mine. Anonymkode: 48d0b...fde 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #5 Skrevet 8. januar 2024 Kjør ditt eget løp, en arbeidsgiver skal ikke diktere deg i lunsjen. Er så drittlei av arbeidsgivere som tror de bestemmer hva som er sosialt. Jeg går alltid ut å spiser utendørs når det er temp til dette, ellers et annet sted utenfor jobben som et fint avbrekk. Er jo pause! Min tid.. Anonymkode: cd399...89e 5 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #6 Skrevet 8. januar 2024 Pringle skrev (17 minutter siden): Skjønner at det kan bli vanskelig å finne noe felles med mange "ukjente". Men smalltalk er ment å være en innledning til samtale, ikke hele samtalen. Ta initiativ selv! Eller har du allerede gjort det, og blitt møtt med glassaktige blikk? Noen vil ha det stille og rolig i matpausen, godta dette. De som vil snakke og skråle for flokke seg med dette Anonymkode: cd399...89e 2 1
Pringle Skrevet 8. januar 2024 #7 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Noen vil ha det stille og rolig i matpausen, godta dette. De som vil snakke og skråle for flokke seg med dette Anonymkode: cd399...89e Leste du HI? Det tørrprates, for å unngå stillhet 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #8 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Er det noen av kollegaene du jobber tettere med som spiser i mindre grupper? Da ville jeg bare spist med de i stedet. Anonymkode: ce1bd...d92 Nei, alle fra min avdeling spiser i felles i kantina. Bruker å sitte ved disse og prater mest med dem, da jeg synes disse er enklere å holde samtale med enn mange andre. Problemet er at det oppleves ekstra kleint når alle samles der i stor gruppe, enn når man prater med 1-2 stk i andre sammenhenger. AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Kjør ditt eget løp, en arbeidsgiver skal ikke diktere deg i lunsjen. Er så drittlei av arbeidsgivere som tror de bestemmer hva som er sosialt. Jeg går alltid ut å spiser utendørs når det er temp til dette, ellers et annet sted utenfor jobben som et fint avbrekk. Er jo pause! Min tid.. Anonymkode: cd399...89e Ja, jeg vil nok også ha denne innstillingen etterhvert, føler jeg er såpass ny enda, så det er vanskelig å kjøre eget løp enda... Men jeg synes det nesten er a-sosialt å sitte slik i pausen. Jeg føler nesten jeg må ha pause etter pausen for å komme meg litt 🥴😅 Jeg er også en person som liker meningsfulle samtaler og diskusjoner, og de er ikke-eksisterende i dette felleskapet... Ts Anonymkode: f9dda...ad3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #9 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, alle fra min avdeling spiser i felles i kantina. Bruker å sitte ved disse og prater mest med dem, da jeg synes disse er enklere å holde samtale med enn mange andre. Problemet er at det oppleves ekstra kleint når alle samles der i stor gruppe, enn når man prater med 1-2 stk i andre sammenhenger. Ja, jeg vil nok også ha denne innstillingen etterhvert, føler jeg er såpass ny enda, så det er vanskelig å kjøre eget løp enda... Men jeg synes det nesten er a-sosialt å sitte slik i pausen. Jeg føler nesten jeg må ha pause etter pausen for å komme meg litt 🥴😅 Jeg er også en person som liker meningsfulle samtaler og diskusjoner, og de er ikke-eksisterende i dette felleskapet... Ts Anonymkode: f9dda...ad3 Det er veldig a-sosialt å tvinge voksne sammen ja, voksne mennesker klarer selv å styre sitt eget liv. Omgås den man føler for, det faller seg helt naturlig når du møter et menneske man har god kjemi med. Er ikke alle man får sosialt utbytte av, tvang funker aldri. Samme med meningsløse aktiviterer etter jobben, der alt er SÅ hyggelig da vet du.....asosialt. Jeg er voksen i 40åra, glad i å omgås mennesker. Men bestemmer selv hvem Er heller ikke interessert i noen dype samtaler i pausen som krever energi og hjernekrefter....fordi det er pause! Hvile...slappe av...ha hodet fritt.. Anonymkode: cd399...89e 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #10 Skrevet 8. januar 2024 Her hadde jeg spist alene altså 😂 Virker bare slitsomt. Dersom du ser at flere andre gjør det, betyr jo det at det er helt greit? Anonymkode: adf79...3c1 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #11 Skrevet 10. januar 2024 Foreslå at dere begynner med quiz i lunsjen. Det kan løsne på stemningen. Anonymkode: d4325...c6f 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #12 Skrevet 10. januar 2024 Har du betalt lunsjpause? Jeg synes det har litt å si for svaret. Selv har jeg det, og da forventes det deltakelse i felles lunsj. Hvis det er samtaleemner som ikke interesserer meg, pleier jeg å konsentrere meg om spisingen og bare svare litt vagt. Andre ganger har jeg energi til å pense samtalen inn på temaer som engasjerer meg. Anonymkode: 2e507...437 1
Gjest ti10 Skrevet 10. januar 2024 #13 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Foreslå at dere begynner med quiz i lunsjen. Det kan løsne på stemningen. Anonymkode: d4325...c6f Men det er ikke nødvendigvis avslappende ...
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #14 Skrevet 10. januar 2024 Vi fikk en ny leder for noen år siden, og han forsøkte å innføre felles lunsj for de forskjellige avdelingene våre minst en dag i uken. Han innså relativt raskt at med den nye arbeidshverdagen der de fleste har 1-3 dager hjemmekontor, og mange er på oppdrag utenfor kontoret, så er det viktigere å spise lunsj med de man jobber tettest, slik at han trakk seg på dette. Vi jobber i åpent landskap, så det blir vanskelig å bare jobbe gjennom lunsjen fordi man ikke kan "gjemme" seg bort på kontoret sitt. Anonymkode: ecad1...836 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #15 Skrevet 11. januar 2024 Jeg går ut fra at lederen din foreslo dette for at du skal bli bedre kjent i bedriften, og at det ikke var ment som noe tvang. Delta en gang i blant, og så gjør du akkurat som du vil i pausen din ellers. Du skal jo ikke bli sliten av å ha pause... Etter hvert blir du bedre kjent, og da kan du heller velge å ha pause med de du kommer best overens med. Anonymkode: 32a3e...4f1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #16 Skrevet 12. januar 2024 Det er en uting at folk KAN forsvinne å sitte og spise andre steder. Det betyr at "klikkene" alltid vil holde seg til sine, istedet for å delta med fellesskapet. Jeg opplever i vårt fellesskap på jobb, at det er mange ulike personligheter og dermed alltid noen som sørger for å holde samtalen i gang. Vi er riktignok mellom 10-15stk rundt lunsjbordet, men det er sjelden stille, og alle er enig om å prioritere fellesskapet for å bevare et godt arbeidsmiljø. Klikker kan man ha på fritiden. Anonymkode: 456ff...af8 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #17 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det er en uting at folk KAN forsvinne å sitte og spise andre steder. Det betyr at "klikkene" alltid vil holde seg til sine, istedet for å delta med fellesskapet. Jeg opplever i vårt fellesskap på jobb, at det er mange ulike personligheter og dermed alltid noen som sørger for å holde samtalen i gang. Vi er riktignok mellom 10-15stk rundt lunsjbordet, men det er sjelden stille, og alle er enig om å prioritere fellesskapet for å bevare et godt arbeidsmiljø. Klikker kan man ha på fritiden. Anonymkode: 456ff...af8 Folk må gjøre hva de vil. Ikke alle vil sitte å spise lunsj på den måten du beskriver. "Jeg opplever"....er din opplevelse, andre sin kan være noe helt annet. Trenger ikke være en klikke fordi noen få spiser sammen, gjerne de man jobber tettest med. Har en helt annen relasjon da. Det som er hovedproblemet her, er jo at man forventer at alle skal delta i en felleslunsj. Du vet hvordan Nordmenn er når man ikke deltar på det som forventes.....da ligger du tynt ann. Da skal du halshugges....utsettes for nedtrykking av alle mulig slag. Da kan du se hvor antisosiale Nordmenn blir ovenfor en kollega som tør å ta egne valg i livet etter sine behov. 🤗 Anonymkode: cd399...89e 2
kaarebjarne Skrevet 12. januar 2024 #18 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Det er en uting at folk KAN forsvinne å sitte og spise andre steder. Det betyr at "klikkene" alltid vil holde seg til sine, istedet for å delta med fellesskapet. Jeg opplever i vårt fellesskap på jobb, at det er mange ulike personligheter og dermed alltid noen som sørger for å holde samtalen i gang. Vi er riktignok mellom 10-15stk rundt lunsjbordet, men det er sjelden stille, og alle er enig om å prioritere fellesskapet for å bevare et godt arbeidsmiljø. Klikker kan man ha på fritiden. Anonymkode: 456ff...af8 Det er et svar fra folk som elsker å være sosiale, og som får energi av det. 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #19 Skrevet 12. januar 2024 Tilsvarende hos oss, og det er absolutt energitappende! Jeg trenger også pause etter lunsjpausen. Ingen veldig gode råd dessverre. Man blir halshugget sosialt (og mtp lønnsøkning) av å ikke delta. Anonymkode: a5629...3f3 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #20 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Tilsvarende hos oss, og det er absolutt energitappende! Jeg trenger også pause etter lunsjpausen. Ingen veldig gode råd dessverre. Man blir halshugget sosialt (og mtp lønnsøkning) av å ikke delta. Anonymkode: a5629...3f3 Det mest sjokkerende er jo at bedriften kaller det sosialt... Lunsjen tilpasser den enkelte arbeidstaker selv, enten det er på sitt eget kontor alene. Eller et annet sted...ferdig snakka. Anonymkode: cd399...89e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå