AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #21 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Er frivillig å være medlem der, og ingen tvinger deg til å bo i OBOS- leilighet. Anonymkode: ae58b...394 Ja, men det har jo ingenting med saken å gjøre. Anonymkode: 1dd67...a96
every woman Skrevet 9. januar 2024 #22 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Nei, de er ikke det de en gang var. Den gang var boligmarkedet regulert og subsidiert. OBOS fikk tomter av kommunen! Nå kjøper OBOS tomter til markedspris som alle andre som bygger boliger, i tillegg er det høye byggekostnader og usikre tider. Det er visst mange som ikke skjønner dette, at obos er et boligbygger-selskap som alle andre. Hvorfor skal de selge boliger billigere enn andre boligbyggere? Men de gir litt av overskuddet hvert år til samfunnet og veldedighet. Også har de en bra medlemsordning da, synes jeg! Bruker obosrabatt stadig vekk jeg! Bra rente i banken har de også, har jeg funnet ut. Akkurat opprettet plasseringskonto der. Og de har utrolig mange arbeidsplasser, og skaper stadig fler! Hvis man vil lese mer om Boligpriser… det er forresten helt sykt hvor mye boligprisene har økt i årevis. Jeg leste at Obos frykter at prisene skal gå til himmels nå som det er så mye stopp i boligbygging rundt om. Anonymkode: cece6...eb4 Problemet er at de ønsker å framstå som om de bryr seg og vil hjelpe. Det er en gedigen bløff. Nå når boligbyggelagene har blitt like kapitalistiske som andre boligbyggere så får de heller si det rett ut: Vi vil ha penga deres! Og ikke late som om de er bedre enn de er. Og det evige tytet fra den kanten (og alle andre utbyggere/meglere) om hvor "bekymret" de er for galopperende bruktboligpriser, liksom på kjøpernes vegne... Det er kun sin egen kake de meler, der de desperat prøver å skremme. Men akkurat nå er det stillstand på grunn av høye renter og andre kostnader, og folk kjøper ikke de rådyre nyboligene. Da vil det ikke hjelpe bruktboligprisene samme hvor mye de bygger. De kommer ikke til å sette ned prisene på boligene sine uansett, og da er vi vel like langt? Akkurat nå pisker de bare en død hest. 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #23 Skrevet 9. januar 2024 newman01 skrev (10 timer siden): Så hva tenker du de bør gjøre? Gjennomføre prosjekter til under kostpris slik at OBOS bruker opp alle medlemmenes fellespenger så 150 heldige personer kan kjøpe billig leilighet til under markedspris, og OBOS går konkurs? Det er jo selvfølgelig en mulighet, men en meget kortsiktig en. OBOS er en bedrift, solid bedrift også, som er eiendomsforvalter, utvikler og byggherre. Det er ikke sosialisme og veldedighet Det stemmer ikke. OBOS er en stiftelse og er eid av medlemmene sine. En bedrift ville faktisk vært bedre enn det udyret OBOS er. I en bedrift ville eier i det minste tatt ut overskuddet. I OBOS svømmer de over av penger, som de bruker på å kjøpe enda flere tomter og dermed få enda mer makt. De store pengene kommer ikke fra medlemskontingentene, men fortjenesten de tjener på å selge dårlig boliger (med lav byggekostnad) til høy pris (markedspris) til sine medlemmer. Da får de enda mer penger som brukes til mer av det samme: kjøpe tomter som blir regulert til bolig - men som de velger å ikke bygge ut med mindre prisene er høye, når prisene er høye bygger de dårlige prosjekter med lav byggekostnad, men selger til høy pris (markedspris). Dette gjøres fordi OBOS-styret har bestemt at ledelsen får lønn basert på overskuddet, og ikke andre mål som kunne vært mer i takt med medlemmenes behov. Det er medlemmene som velger styret på generalforsamling og bestemmer vedtekter og kan gjøre noe med det. Men ledelsen og de ansatte har forsøkt å spolere andre medlemmers mulighet til dette de siste år. Makt korrumperer.. Anonymkode: f03ce...1f6 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #24 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er frivillig å være medlem der, og ingen tvinger deg til å bo i OBOS- leilighet. Anonymkode: ae58b...394 Problemet er jo at OBOS har så mye makt at de påvirker dynamikken til hele boligmarkedet i Oslo. På en ræva måte. Dyrere og dårligere boliger. Når de først er bygd blir de stående i tiår også. Som oslobeboer påvirker det meg selv om jeg verken bor i OBOS leilighet eller er medlem. Anonymkode: f03ce...1f6 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå