Gå til innhold

Får man snakke med fagfolk når man er innlagt på DPS døgnavdeling?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En venninne har et opphold der, og sier at hun ikke får noen form for behandling der, og at hun kun får snakke med primærkontaktene. 

Er det vanlig praksis på DPS døgn? Bør hun heller være innlagt på psykiatrisk avdeling om hun er i krise? 

Anonymkode: 4662e...ef5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig får man snakke med fagfolk når man er innlagt, men ikke hver eneste dag. 

du skriver svært lite til man egentlig kan besvare spørsmålet.

uansett, hun er nok i trygge hender. døgnavdeling er en psykiatrisk avdeling. 

Anonymkode: 25ed0...003

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

En venninne har et opphold der, og sier at hun ikke får noen form for behandling der, og at hun kun får snakke med primærkontaktene. 

Er det vanlig praksis på DPS døgn? Bør hun heller være innlagt på psykiatrisk avdeling om hun er i krise? 

Miljøpersonalet jobber tett med psykologer/leger, og de driver mye av behandlingen i avdelinga 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Miljøpersonalet jobber tett med psykologer/leger, og de driver mye av behandlingen i avdelinga 

Så det er det som regnes som behandling? Primærkontakter?. Ikke noe galt med det, men tenker at min venninne er feilinformert eller har for store forventninger til oppholdet. Jeg forsto det sånn at hun trengte et stabiliseringsopphold. 

Skrevet

Man kan få snakke med psykolog og lege på dagtid i hverdagene ellers er det kun kontaktpersonene man har fått tildelt den aktuelle vakta. Man må innimellom be om ved behov for en ekstra samtale så sier kontaktpersonene ifra om dette til behandler. Er det akutt på kveld og i helger må legen som er bakvakt tilkalles, de er ikke på stedet så da må man vente noen timer som regel. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Så det er det som regnes som behandling? Primærkontakter?. Ikke noe galt med det, men tenker at min venninne er feilinformert eller har for store forventninger til oppholdet. Jeg forsto det sånn at hun trengte et stabiliseringsopphold. 

Stabiliseringsopphold er at pasienten stabiliseres med medisiner (dersom aktuelt), rutiner (søvn, mat, aktivitet) osv. Hun bør senke forventninger sånn sett, og forsøke å se verdien i et stabiliseringsopphold. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Fighter83 skrev (33 minutter siden):

Man kan få snakke med psykolog og lege på dagtid i hverdagene ellers er det kun kontaktpersonene man har fått tildelt den aktuelle vakta. Man må innimellom be om ved behov for en ekstra samtale så sier kontaktpersonene ifra om dette til behandler. Er det akutt på kveld og i helger må legen som er bakvakt tilkalles, de er ikke på stedet så da må man vente noen timer som regel. 

Hun har ingen behandler på DPS, men psykolog i annen by.  Kan hun da snakke med psykolog og lege på døgnavdeling da?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun har ingen behandler på DPS, men psykolog i annen by.  Kan hun da snakke med psykolog og lege på døgnavdeling da?

Ja

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er vanlig. Man blir vurdert av lege eller psykiater, også,  men ofte bare som en innkomstsamtale og ved utskrivingsamtalen. Innnleggelse er oppbevaring, ikke behandling, i all hovedsak. Hvis man har flaks har man en primærkontakt som er psykiatrisk sykepleier, men veldig ofte er miljøkontaktene uten noen form for psykiatrisk kompetanse. Stabiliseringsopphold kan være konstruktivt om man har mistet alle gode rutiner, trenger tilsyn 24/7 , prøver ut medisiner med stygge bivirkninger osv. men om det er terapi man trenger er det bortkastet.

Anonymkode: f7a92...632

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ved stabiliseringsopphold er det ikke uvanlig å kun snakke med behandler/lege ved ankomst og utskrivelse. Stabiliseringsopphold er rett og slett bare få inn rutiner i livet. Oppstart av medisiner, evaluering av medisiner, rutiner med mat, søvn, dusj og hverdagslige ting.  Det er ikke behandling. 

Anonymkode: 0e886...c2b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er primærkontaktene som er hennes behandlere, de snakker med lege og psykolog. Også får hun samtale med lege og psykolog ved inn og utskriving, kanskje flere ganger også om det er veldig behov for det. Dette kan hun snakke med primærkontakten sin

Anonymkode: 6656e...df5

• Liker 1
Skrevet

Det er jo helt avhengig av hvilken avdeling hun er på. Om hun er innlagt på en akuttavdeling, så er behandlingen styrt etter å bidra i den umiddelbare krisen, og ikke behandle det underliggende problemet.

Om hun er lagt inn på et lengre opphold på en spesifikk avdeling, så får hun selvfølgelig faglig oppfølgning. Jeg har selv vært innlagt tidligere på et opphold, og da fikk jeg samtaler med psykolog 2-3 ganger i uken, og miljøterapaut (sosionom) 2-3 ganger i uken, i tillegg til at man følger postens generelle program som inneholder gruppeterapi, trening, bevegelse etc. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ved stabiliseringsopphold er det ikke uvanlig å kun snakke med behandler/lege ved ankomst og utskrivelse. Stabiliseringsopphold er rett og slett bare få inn rutiner i livet. Oppstart av medisiner, evaluering av medisiner, rutiner med mat, søvn, dusj og hverdagslige ting.  Det er ikke behandling. 

Da har kvaliteten gått bratt nedover de siste årene. 

Anonymkode: a4a1f...c3a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg har vært på stabiliseringsopphold noen ganger og har fått behandling hos psykolog i tillegg til det du beskriver her. Jeg har fått tilbud om samtaler med kontaktperson på hver vakt i tilegg til samtaler med psykolog noen ganger i uken.  

Anonymkode: e3259...6df

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har vært på stabiliseringsopphold noen ganger og har fått behandling hos psykolog i tillegg til det du beskriver her. Jeg har fått tilbud om samtaler med kontaktperson på hver vakt i tilegg til samtaler med psykolog noen ganger i uken.  

På Dps døgn? 

Hvilken diagnose har/hadde du? Hvor lenge var du der? Hva var grunnen til at du ble innlagt der?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da har kvaliteten gått bratt nedover de siste årene. 

Anonymkode: a4a1f...c3a

Det må nok gjøres slik for at de skal ha kapasitet til å ta inn folk.  Hadde de hatt psykologer og leger tilgjengelig daglig, hadde det vært veldig ressurskrevende og sikkert gått ut over behandling til de som fikk behandling på dps poliklinikk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det må nok gjøres slik for at de skal ha kapasitet til å ta inn folk.  Hadde de hatt psykologer og leger tilgjengelig daglig, hadde det vært veldig ressurskrevende og sikkert gått ut over behandling til de som fikk behandling på dps poliklinikk. 

Det er ikke de samme fagfolkene som jobber på døgn- og i poli da. Det er jo ikke rart at folk har en forventning om tettere oppfølging som innlagt, selv om det er deg motsatte som er realiteten. Det er jo ikke logisk.

Anonymkode: f7a92...632

AnonymBruker
Skrevet

Psykolog en gang i uken somregel. Noen dps'er har foredrag om forskjellige tema innimellom. Det er ikke obligatorisk å gå på. Ellers er måltidene obligatorisk. De liker også at folk sitter i fellesrommet og strikker skjerf. 

Anonymkode: 10e03...76a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

På Dps døgn? 

Hvilken diagnose har/hadde du? Hvor lenge var du der? Hva var grunnen til at du ble innlagt der?

På DPS ja. Bipolar lidelse og PTSD. Det er triggere rundt PTSD som har gjort det nødvendig med innleggelser uten at jeg vil utbrodere det så mye mer. Har hatt opphold fra 2-7 uker. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

På DPS ja. Bipolar lidelse og PTSD. Det er triggere rundt PTSD som har gjort det nødvendig med innleggelser uten at jeg vil utbrodere det så mye mer. Har hatt opphold fra 2-7 uker. 

Hadde du også et behandlingstilbud på Dps poliklinikk? 

Er det samme opplegg for alle pasienter med tanke på behandlingssamtaler, eller gjøres det forskjell på pasientene ut fra diagnose og fungering?  Altså at noen får mer enn andre? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...