AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #1 Skrevet 8. januar 2024 Før jul ble min mor akutt innlagt på sykehjem. Hun har hatt diagnosen Alzheimer i noen år. Det siste halvåret har hun blitt brått en del verre enn hun har vært. Jeg er klar over at Alzheimer er progredierende, men det slo om fra å gå veldig gradvis for seg til å være et betydelig funksjonsfall. I forbindelse med innleggelsen var hun innom sykehuset for å sjekke om det var noe annet som kunne forklare funksjonsfallet. I epikrisen leser jeg at de har funnet tegn på at hun har hatt drypp. Jeg hørte ikke noe om det i forbindelse med utredningen hun gjennomgikk da hun fikk diagnostisert Alzheimer (jeg vil tro hun i så fall ville blitt diagnostisert med vaskulær demens?), så jeg antar at det er ganske nytt. To ganger det siste halve året har vi hatt episoder hvor det har blitt kjørt i gang et relativt stort apparat, som nå sist førte til at hun ble plassert på sykehjem. Til felles hadde episodene at hun var svært forvirret (mer enn «vanlig») og en av gangene hadde hun falt om på tur. I etterkant har hun vært «fin» (relativt sett). Kan det rett og slett ha vært drypp? Jeg leser at drypp/slag kan gi kognitiv svikt, men er sjansen for å få drypp eller slag større når man har en demens-diagnose i utgangspunktet? Anonymkode: a5437...3c9
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #2 Skrevet 8. januar 2024 Ja det kan ha vært drypp de episodene. Slag kan naturligvis gi kognitiv svikt siden en del av hjernevevet dør. Får man TIA (drypp) vil man få normal funksjon etterpå. Men det å få slike attak er jo et stort varselsignal for at man kan få slag i fremtiden, fordi det er jo et tegn på at man kanskje har avleiringer i blodårene i hjernen som gjør at det er snever passasje. Anonymkode: a881e...094
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #3 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Ja det kan ha vært drypp de episodene. Slag kan naturligvis gi kognitiv svikt siden en del av hjernevevet dør. Får man TIA (drypp) vil man få normal funksjon etterpå. Men det å få slike attak er jo et stort varselsignal for at man kan få slag i fremtiden, fordi det er jo et tegn på at man kanskje har avleiringer i blodårene i hjernen som gjør at det er snever passasje. Anonymkode: a881e...094 Takk for svar! Hun er på blodfortynnende nå for å forebygge slag. Jeg vet jo ikke om hun kan ha hatt flere drypp, da hun har bodd hjemme alene fram til nå. Veldig glad og lettet over at hun er på sykehjem nå og får døgnkontinuerlig tilsyn! Anonymkode: a5437...3c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå