Gå til innhold

Hvorfor vil du eller vil du ikke være leder?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ble litt overrasket over noen av svarene her. Personalansvar er jo det morsomste med jobben. Det er det som gir dybde og spenning, synes jeg. 

Anonymkode: 0b994...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg vil være leder fordi jeg er god på det

Vil ikke være leder fordi det er mye ansvar og stress. Vil ikke være leder i et selskap som ignorerer sine ledere og ikke støtter de. 

Anonymkode: 25007...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Orker ikke være leder for en gjeng vanskelige damer i 50-60 års alderen. Misfornøyd med alt, og umulige å føre en fornuftig dialog med….Forsurer hele miljøet. 

Anonymkode: 07948...60f

Så enig! Det er et mareritt å være leder til slike folk. Gjeng med vanskelige damer som har jobbet der i 30 år og kommer i konflikt med leder, uansett hva leder gjør og hvilken leder de har. En gjeng med damer som kun snakker om rettigheter og forventer å komme på rød løper til jobb fremfor å gjøre jobben de er ansatt for. Har dessverre sett altfor mye av dette (er ikke leder selv), og derfor ønsker jeg ikke lederansvar for ansatte. Kan godt ha en lederjobb hvor jeg har ansvar for en viss type arbeid, men aldri personalansvar!

Anonymkode: 4da21...6dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ble litt overrasket over noen av svarene her. Personalansvar er jo det morsomste med jobben. Det er det som gir dybde og spenning, synes jeg. 

Ikke når du har ansatte som sliter deg ut og som aldri er fornøyd. syke hele tiden, lager kvalme hele tiden. 

Anonymkode: 4da21...6dd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er leder, hadde foretrekker å ikke være leder men det hadde betydd å jobbet under mindre kvalifisert ledere. Eventuelt bytte avdelingen/bransje.

Anonymkode: 39979...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker said:

For noen er det vel faget som gir dybde og spenning, da. Enkelte blir vel kirurgi, lærer eller programmerer fordi de vil operere, undervise og kode, og ikke være en slags byråkrat.

Anonymkode: 9976c...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ville aldri bli leder, for jeg anser meg selv som en fagspesialist, men min leder utfordret meg og bad meg prøve for hun mente jeg hadde noen gode kvaliteter. Så da ble jeg det. Og har vært det siden - men jeg jobber med fag som en del av teamet også. Kunne aldri vært en ren leder. Jeg tror jeg har forblitt fordi jeg syns det er utrolig givende å støtte, utvikle og veilede andre. Men det er krevende. Man må være på hele tiden. Tilgjengelig hele tiden. Mennesker er ikke av og på 8-16, de kan få sammenbrudd på kvelden også. Så om noe, så ville jeg valgt det bort på grunn av ansvaret jeg føler for dem. 

Anonymkode: 336ad...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det beste med å være leder er å se at teamet lykkes i jobben, og det at du kan gjøre en forskjell.
Det er definitivt ikke noe for alle, da du aldri kan «klokke ut» på jobb, men må alltid være på. 
En av bedriftene jeg jobbet i hadde drift hele døgnet, og det var ikke kult å få telefoner midt på natten. 

Men tror ikke jeg kunne hatt en jobb som ikke innebar ledelse. 

Anonymkode: 3d784...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har vært leder og planlegger ikke å bli det igjen. 

Personalansvar med mange konflikter, at jeg havnet mellom barken og veden mellom ansatte og eiere/styre, at jeg «alltid» måtte gjøre jobben til ansatte som ikke var på jobb (sykdom +++) og at jeg måtte være tilgjengelig 24/7 og stadig måtte løse små og store kriser kveld og natt.

Det varierer nok mye fra bransje til bransje og fra arbeidsplass til arbeidsplass, men jeg fikk nok etter noen år.

Anonymkode: c03d4...fa7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pensjonert nå, men var mellomleder i to år. En tabbe for meg. Savnet faget for mye. Det å grave meg ned i detaljer på tekniske systemer og være problemløser der.

Som leder måtte jeg skuespille store deler av tiden med å være "psykolog", "sosialarbeider", "barnevakt", oppdaget dårlige sider hos mine medarbeidere som jeg trodde jeg kjente. Lønnen ble også bare ca 10% mer mens stresset ble 100% mer. Ikke verdt det så jeg byttet tilbake til noe som lignet min gamle stilling i en annen bedrift. Også noe å tenke på at hvis man får/tar på seg lederansvar kan det være vanskelig å tre tilbake til sin gamle stillingen i samme bedrift hvis man angrer.

Anonymkode: 1ea63...b97

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kunne ha blitt leder. Men jeg er for kreativ og aktiv,  så jeg hadde kjedet vettet av meg ved å flytte papirer. Lønnen fristet absolutt.  Også er jeg litt usikker på om jeg hadde taklet så godt vanskelige ansatte, jeg er svært tålmodig.  Men når det kommer til et stykke, hadde jeg klikket i vinkel 

Anonymkode: a5134...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg egner meg nok ikke som leder. Er altfor rett fram og er ikke pedagogisk nok med voksne folk. Så, jeg er min egen leder bare ;)

Anonymkode: c8182...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ingen ledertype, rett og slett. Jeg har vært leder i frivilligheten men endte med å gå på en smell fordi jeg gjorde alt selv og ikke var god nok på å delegere. Trives best med å dypdykke ned i faget og jobbe med noe konkret, ikke sitte i møter hele dagen. 

Anonymkode: 8160f...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vil ikke bli leder fordi jeg ikke vil ha mer ansvar. Liker ikke å jobbe og sliter med å motivere meg selv gjennom en hel dag, så ser ikke hvordan jeg skulle motivert en hel gjeng ansatte i tillegg.

Anonymkode: 1aa84...dd6

100% meg også. Ble leder en gang, hadde ingen god grunn til å si nei og var kanskje litt smigret over at de spurte. Hatet det noe så vanvittig. Ansvarlig for alle andre surrehuers rot i tillegg til mitt eget? Ellers takk.

Anonymkode: ce4a9...e4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil ikke være leder fordi jeg har prøvd det.

Jeg hadde en leder over meg / eier som ga rabatter og fordeler til folk/kunder bak ryggen min samtidig som at jeg selvsagt ble holdt ansvarlig for at økonomien skulle være sunn og at det skulle være kontroll på varene/tjenestene. 

Han krevde altså i svært mange tilfeller at jeg skulle være den strenge som holdt på reglene, mens han selv skulle fremstå som snill og "grepa" ved å omgå reglene og gi folk fordeler. Det gjaldt både "mine" ansatte og folk i andre avdelinger. Jeg ble selvsagt holdt ansvarlig for resultatene av det han gjorde.

Dessuten har man aldri fri. Bedriften besto av drittmaskiner som stoppet for et godt ord, eieren ville ikke bruke penger på nye eller fikse dem for godt, resultatet var telefoner fra ansatte hele tiden.

Så er det når ansatte er "syke" hele tiden, hvem må stille opp da når det ikke finnes vikarer? For ikke å snakke om konflikter mellom ansatt, kverulerende og klagende ansatte, ansatte som gjør en elendig jobb og er umulige å bli kvitt osv, osv, osv.

Anonymkode: c99a5...5a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kunne ha blitt leder. Men jeg er for kreativ og aktiv,  så jeg hadde kjedet vettet av meg ved å flytte papirer. Lønnen fristet absolutt.  Også er jeg litt usikker på om jeg hadde taklet så godt vanskelige ansatte, jeg er svært tålmodig.  Men når det kommer til et stykke, hadde jeg klikket i vinkel 

Anonymkode: a5134...aaf

En lederjobb kan godt bestå av veldig mye mer enn flytting av papirer, det kan jeg love deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan jeg spørre i hvilken bransje du er leder? Antall, alder og kjønn på de ansatte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi jeg hadde gått på veggen. Alt for mye ansvar og siden jeg er en pleaser så hadde jeg hatt vondt for å ikke overarbeide meg selv for å prøve å holde alle fornøyd til en hver tid. 

Anonymkode: e8611...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi jeg hadde gått på veggen. Alt for mye ansvar og siden jeg er en pleaser så hadde jeg hatt vondt for å ikke overarbeide meg selv for å prøve å holde alle fornøyd til en hver tid. 

Og jeg er alt for lett å overtale 😅 synes alle idéer høres gode ut jeg 😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg arbeider som leder og trives med det, stort sett. Jeg motiveres av når teamet samarbeider godt og oppnår de resultatene vi ønsker. Jeg er også glad i å ta beslutninger, ikke nødvendigvis alene, jeg rådføre meg alltid med fagspesialistene. Men beslutningsvegring lider jeg på ingen måte av. Ellers liker jeg å lage planer, følge opp folk, sette ting i system og ikke minst møter. Jeg liker å være i sentrum der alt skjer, med mange varierte oppgaver uten én dag som er lik. 

Det jeg ikke trives med som leder er bullshit som stjeler tid, men som er forventet. I mange situasjoner er det forventet at man er med på ting, bare for å være høflig. "Et ansikt uttad". Dette kan være middager, mindre relevante møter, messer osv. Videre så er jeg heller ikke spesielt glad i å holde foredrag eller presentasjoner (som også er en ting som er forventet inn i mellom). Og til slutt så er det perioder det bare blir altfor hektisk og for mye jobbing, da spør jeg meg ofte hvorfor jeg gidder siden det tærer på batteriene. 

Ser mange nevner personalansvar som noe negativt. De første årene som leder synes jeg det var et slit og mye arbeid. Men etter noen år så går det seg til, men lærer seg å håndtere de aller fleste situasjoner. 

Anonymkode: bf775...ebc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...