AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #1 Skrevet 8. januar 2024 Hei, håper jeg kan spørre her. Jeg er alenemor uten så mange å drøfte hverdagens «opplevelser» med. Jeg har en sønn som går i 7. trinn og på skolen han går på har jeg skjønt at det er mye stygg ordbruk, allerede fra 3. klasse hørte vi om ord som «hore, pedo, bitch» m.m. I høst har en guttegjeng begynt å «lukte» på hverandre for deretter lage grimaser og ulyder pga den «vonde lukta».. og så ler visst alle av dette og synes det er morsomt. (men «alle» ler nok ikke like hjertelig..). Forrige uke fikk sønnen min beskjed, av en kompis, flere ganger om «gå og skyt deg» eller «gå og heng deg». Er slikt gjengs rundt om nå? Synes barna dette er gøy på noe vis? Og, hvordan håndterer skolene dette? Anonymkode: f59db...3c2 1
norw Skrevet 8. januar 2024 #2 Skrevet 8. januar 2024 Virker som at det er mange foreldre som er helt fraværende, og hvis skolene også er slappe blir det slik. 4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #3 Skrevet 8. januar 2024 De som sier det synes vel det er morro og tøfft fordi det er over kanten. De som får høre det synes vel det er lite morro. Det er et relativt stort problem mange steder med at det sendes slikt på sosiale medier, og det er vondt for den som får det. Det er absolutt behov for å korrigere når noe ikke er greit, både av foreldre og skole. Hvordan ellers skal de lære. Så foreldre må være på og følge med. Hos oss jobber lærere mye med det, og det tas opp på foreldremøter. Anonymkode: f9829...2a9 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #4 Skrevet 8. januar 2024 Lærere har ansvar for pensum, foreldrene for oppdragelse. Dersom jeg fikk beskjed om at min 7. klassing gikk rundt og kalte andre for hore og pedo så hadde det blitt så jævla månelyst i heimen, mens mange andre foreldre gir dessverre blanke i eget barns oppførsel og mener lærerne skal oppdra barna deres. Anonymkode: e4e58...767 11 2 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #5 Skrevet 8. januar 2024 Ja, altså, bare så det er sagt så har lærerne i flere år tatt opp språkbruk på foreldremøtene.. og, jeg regner med at de som er verst også har fått beskjed direkte/hjem. For oss/meg nå er dette med å gi beskjed til noen gjentatte ganger om å ta livet sitt en større greie, men mulig jeg overdriver og påvirkes da vi har opplevd selvmord i nær familie? Hadde mitt barn sagt slike ting til noen andre hadde det også blitt månelyst, men dessverre vet jeg at foreldrene til gutten som nå har sagt dette har en annen tilnærming til barneoppdragelse enn det jeg har, for å si det sånn. Derfor håper jeg skolen gjør det månelyst nok, men lurer på om de er så vant med slike kommentarer at det knapt tas tak i. Derfor jeg lurer på hvordan andre skoler har tatt tak i dette.. Anonymkode: f59db...3c2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #6 Skrevet 8. januar 2024 Ja, dessverre. Men det betyr ikke st man ikke må jobbe med det. For vår del ble det faktisk bedre på ungdomsskolen. De ble hakket mindre «kul». Anonymkode: 24987...a1f 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #7 Skrevet 8. januar 2024 Jeg ble bedt om å ta livet mitt fra 3. klasse. Er 36 år nå og har store psykiske problemer blant annet på grunn av slike kommentarer. Tenker det absolutt er viktig å ta tak i dette, selvom tidene har forandret seg i forbindelse med språkbruk siden 90- tallet.. Anonymkode: e3a98...6b9 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #8 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, altså, bare så det er sagt så har lærerne i flere år tatt opp språkbruk på foreldremøtene.. og, jeg regner med at de som er verst også har fått beskjed direkte/hjem. For oss/meg nå er dette med å gi beskjed til noen gjentatte ganger om å ta livet sitt en større greie, men mulig jeg overdriver og påvirkes da vi har opplevd selvmord i nær familie? Hadde mitt barn sagt slike ting til noen andre hadde det også blitt månelyst, men dessverre vet jeg at foreldrene til gutten som nå har sagt dette har en annen tilnærming til barneoppdragelse enn det jeg har, for å si det sånn. Derfor håper jeg skolen gjør det månelyst nok, men lurer på om de er så vant med slike kommentarer at det knapt tas tak i. Derfor jeg lurer på hvordan andre skoler har tatt tak i dette.. Anonymkode: f59db...3c2 Skolen har ikke lov til å gjøre noe månelyst. Alt av virkemidler er tatt bort, det skal bare snakkes mildt om ting. Her ville jeg ha meldt familien til barnevernet. Familien må få hjelp til å oppdra barna sine. Anonymkode: b509a...068 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #9 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, dessverre. Men det betyr ikke st man ikke må jobbe med det. For vår del ble det faktisk bedre på ungdomsskolen. De ble hakket mindre «kul». Anonymkode: 24987...a1f Huff, nei det er det jeg har skjønt at dette nok er mer vanlig enn en skulle håpe og tro. Og som flere er inne på så handler mye om dårlig oppdragelse, naive foreldre (disse foreldrene vil helt sikkert ha det til at min sønn har gjort noe galt i forveien som "forsvarer" at min sønn får beskjed om å ta livet av seg selv..). Godt å høre at det ble bedre på ungdomsskolen, det er det jeg håper på også - litt miljøforandring. Jeg har nedtelling til barneskolen er over, for å si det sånn.. Anonymkode: f59db...3c2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #10 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg ble bedt om å ta livet mitt fra 3. klasse. Er 36 år nå og har store psykiske problemer blant annet på grunn av slike kommentarer. Tenker det absolutt er viktig å ta tak i dette, selvom tidene har forandret seg i forbindelse med språkbruk siden 90- tallet.. Anonymkode: e3a98...6b9 Så utrolig trist å høre, jeg føler med deg. Ble det ikke gjort noe da du fikk slike meldinger? Barn er altså så utrolig slemme med hverandre og hvor kommer slikt fra, det er så trist og vondt å høre. Jeg tar tak i dette, har i første omgang sendt mail til skolen, så får vi se. Men, jeg er ikke imponert over noe som helst slags oppfølging fra skolen, så jeg har ikke helt tiltro er jeg redd... foreldrene nytter det ikke å snakke med. Anonymkode: f59db...3c2 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #11 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Skolen har ikke lov til å gjøre noe månelyst. Alt av virkemidler er tatt bort, det skal bare snakkes mildt om ting. Her ville jeg ha meldt familien til barnevernet. Familien må få hjelp til å oppdra barna sine. Anonymkode: b509a...068 Nei, skolen kan nok ikke det, dessverre. Om skolen mener det er alvorlig nok regner jeg med de sender bekymringsmelding, men er redd det skal langt mer til enn dette.. meg bekjent er det bare mitt barn som har fått slike kommentarer.. Anonymkode: f59db...3c2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #12 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei, skolen kan nok ikke det, dessverre. Om skolen mener det er alvorlig nok regner jeg med de sender bekymringsmelding, men er redd det skal langt mer til enn dette.. meg bekjent er det bare mitt barn som har fått slike kommentarer.. Anonymkode: f59db...3c2 Skolen har også begrensninger for hva slags bekymringsmeldinger de kan sende, så det kan du ikke regne med dessverre. Anonymkode: b509a...068 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #13 Skrevet 8. januar 2024 Hvis det bare er ditt barn, går det under mobbing og om skolen ikke gjør nok, kan du kontakte statsforvalteren. Anonymkode: b509a...068
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #14 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skolen har også begrensninger for hva slags bekymringsmeldinger de kan sende, så det kan du ikke regne med dessverre. Anonymkode: b509a...068 Jeg regner ikke med at det blir sendt noe bekymringsmelding nei, som jeg skrev er jeg redd det skal langt mer til enn dette... Anonymkode: f59db...3c2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #15 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg regner ikke med at det blir sendt noe bekymringsmelding nei, som jeg skrev er jeg redd det skal langt mer til enn dette... Anonymkode: f59db...3c2 Du må nok gjøre det selv. Anonymkode: b509a...068
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #16 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis det bare er ditt barn, går det under mobbing og om skolen ikke gjør nok, kan du kontakte statsforvalteren. Anonymkode: b509a...068 Takk for det, men dette ble sagt av en såkalt "kompis".. så en kan jo begynne å lure. Ble det sagt for "gøy" eller skal min sønn og andre bare måtte tåle at denne kompisen sier hva enn som faller han inn. Det er gjengs oppfatning at det ikke går å snakke med foreldrene... skolen må vel nå informere dem, men... Anonymkode: f59db...3c2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #17 Skrevet 8. januar 2024 Ja, det er dessverre sånn det er blitt. Ja, oppdragelsen er foreldrenes ansvar men skolen skal ikke fritas helt. Jeg synes det er så trist at utviklingen er gått dithen at mange lærere ikke tør sette seg i respekt lenger. Man skal forstå seg ihjel, det er greit nok, men man må finne balansegangen. De beste lærerne er lærere som er strenge, men rettferdige. Skal vi få lærere som er i denne kategorien trenger vi også foreldre som ser dette i stedet for å drive lynsjestemning hver gang barnet forteller at læreren har kjeftet. Anonymkode: be444...a71
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #18 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Nei, skolen kan nok ikke det, dessverre. Om skolen mener det er alvorlig nok regner jeg med de sender bekymringsmelding, men er redd det skal langt mer til enn dette.. meg bekjent er det bare mitt barn som har fått slike kommentarer.. Anonymkode: f59db...3c2 Det burde ikke være sånn.. man burde ser mer mot hva som er rett og galt for voksne. Voksne som driver på som dette tråkker langt over streken på mange plan. Straffbart er det ofte også. Så min konklusjon er.. er det ikke greit for voksne er det ikke greit for barn heller. Anonymkode: be444...a71
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #19 Skrevet 8. januar 2024 Det er jo bare å lese tråder her på KG det. Nylig var det en mamma som opplevde at sønnen hennes på to gjentok hennes favoritt-banneuttrukk som var «forpulte fitte». De fleste her inne syntes det var helt uproblematisk både at moren bannet på den måten og at sønnen gjentok det. Den andre nylige tråden om banning gjalt en seksåring, og her var de fleste enige om at set skulle bare ignoreres, ikke korrigeres. Så hvordan kan man samtidig bli overrasket over at stygg språkbruk brer om seg blant ungdommer? Foreldre gidder jo ikke å oppdra lenger. Anonymkode: c383f...a9d 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #20 Skrevet 8. januar 2024 Jeg ville meldt det som en 9a sak dersom ikke skolen gjør noe av seg selv ASAP. Du må spørre konkret hva de har tenkt å gjøre og når, ellers melder du det. Det er ikke noen trygg skolehverdag dette, alle barn har krav på det. Og ville faktisk vurdert et tips til barnevernet også dersom foreldre ikke følger opp slikt - å oppfordre andre til å ta livet sitt er langt utenfor grensa, og en 7-klassing bør vite dette! Tenk om vi voksne hadde hatt en slik kollega - ingen hadde jo funnet seg i det. Jeg synes ikke barna våre skal det heller. Anonymkode: b57de...593
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå