Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal forsøke meg på salg av hjemmesydde klær (fått endel spørsmål om jeg syr for salg), og lurte litt på hvordan en bør gjøre det med prissetting?

I begynnelsen skal jeg ikke betale mva, men om jeg selger for mer en 50 000 må jeg jo betale mva. Om jeg må selge plagget for 1000 kroner, burde jeg selge plagget for 1000 fra starten, og så legge til 250 om jeg  må betale mva. Eller 1250, og tjene litt mer per produkt i starten, men litt mindre når 250 kroner må gå til mva? Upraktisk plutselig øke prisen med 250 kroner etter en har solgt 50 produkter, og vanskelig vite på forhånd om folk vil fortsette kjøpe plaggene selv om prisen øker. 

Anonymkode: 3aa45...e42

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Folk flest som ikke driver butikk selv har ingen forhold til hvordan mva fungerer, så om jeg var deg hadde jeg satt prisen fra dag 1 til det du må ha ink mva. 

Dette for at da ser du om noen vil kjøpe til denne prisen og du slipper masse forklaring diskusjon om noen kommer for å handle dagen etter mva slår inn og de plutselig må betale 25% mer enn venninnen sin som kjøpte maken jakke av deg for 2 dager siden.

Sett også opp en ordentlig kalkyle på hva plagget må koste for at du skal ha noe igjen for det.

Husk her å få med alle kostnader, lønn til deg selv, admin kost, stoff, maskiner du bruker osv.

Lykke til som gründer, jeg heier på alle som starter egen business! 😀

Anonymkode: e64a4...ca3

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Folk flest som ikke driver butikk selv har ingen forhold til hvordan mva fungerer, så om jeg var deg hadde jeg satt prisen fra dag 1 til det du må ha ink mva. 

Dette for at da ser du om noen vil kjøpe til denne prisen og du slipper masse forklaring diskusjon om noen kommer for å handle dagen etter mva slår inn og de plutselig må betale 25% mer enn venninnen sin som kjøpte maken jakke av deg for 2 dager siden.

Sett også opp en ordentlig kalkyle på hva plagget må koste for at du skal ha noe igjen for det.

Husk her å få med alle kostnader, lønn til deg selv, admin kost, stoff, maskiner du bruker osv.

Hvis man gjør det på denne måten så får jo ikke staten inn 25% av prisen på plagget i moms, men mindre. 

Staten skal ha 25% i merverdiavgift. Hvis du tar 1250 kr fra starten for varen, og så blir momspliktig og varen fremdeles koster 1250 kr, så får ikke staten inn de 312,5 kr i merverdiavgift, men 250. 

Når jeg leser om dette ser jeg helt tydelig at merverdiavgiften skal legges til, og ikke bakes inn. 

Derfor bør klærne selges for 1000 kr før mva-registreringen, og 1 250 etter. 

Da er det tydelig at merverdien er lagt på, og det vil også gi samme resultat for bedriften. Ikke glem at det er kundene som betaler din utgående merverdiavgift. 

Anonymkode: 5dd6f...627

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du legger momsen til får du samme resultat, hvis du baker momsen inn får du dårligere resultat. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis man gjør det på denne måten så får jo ikke staten inn 25% av prisen på plagget i moms, men mindre. 

Staten skal ha 25% i merverdiavgift. Hvis du tar 1250 kr fra starten for varen, og så blir momspliktig og varen fremdeles koster 1250 kr, så får ikke staten inn de 312,5 kr i merverdiavgift, men 250. 

Når jeg leser om dette ser jeg helt tydelig at merverdiavgiften skal legges til, og ikke bakes inn. 

Da er det tydelig at merverdien er lagt på, og det vil også gi samme resultat for bedriften. Ikke glem at det er kundene som betaler din utgående merverdiavgift. 

Ikke helt enig: Det optimale i forhold til kundebasen å ta samme pris hele veien, også før du vet om dette blir en bærekraftig virksomhet (og du bikker 50'). Ikke minst får du fra dag en en indikasjon på om markedet er villig til å betale 1250 kroner som vi bruker i dette eksempelet. Hvis markedet er villig til å betale 1000 men slett ikke 1250, så blir det hele en stor skuffelse...

Det er noen formaliteter du må passe på underveis (ganske mange faktisk), men det er altså ikke noe problem å gjøre det på denne måten. I praksis setter du ned prisen til 1000 kroner når du blir mva-pliktig, og sluttsummen for kundene blir den samme. 

Anonymkode: 5ee6b...442

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg skal forsøke meg på salg av hjemmesydde klær (fått endel spørsmål om jeg syr for salg), og lurte litt på hvordan en bør gjøre det med prissetting?

I begynnelsen skal jeg ikke betale mva, men om jeg selger for mer en 50 000 må jeg jo betale mva. Om jeg må selge plagget for 1000 kroner, burde jeg selge plagget for 1000 fra starten, og så legge til 250 om jeg  må betale mva. Eller 1250, og tjene litt mer per produkt i starten, men litt mindre når 250 kroner må gå til mva? Upraktisk plutselig øke prisen med 250 kroner etter en har solgt 50 produkter, og vanskelig vite på forhånd om folk vil fortsette kjøpe plaggene selv om prisen øker. 

Anonymkode: 3aa45...e42

Når du ikke er momspliktig, må du selv betale moms på varer du kjøper inn, f.eks. stoffer, tråd og utstyr, som symaskin. Da vil dine innkjøpskostnader bli ganske høye, og du må sette prisen på klærne deretter.

Når du får en omsetning som gjør at du blir momspliktig, vil du ikke lenger trenge å betale moms på råvarene dine, og dermed blir dine innkjøpskostnader betydelig redusert. Samtidig må du begynne å regne moms på det du selger. Men fordi du ikke betaler moms på dine innkjøpspriser, blir innkjøpene dine billigere, og du trenger dermed ikke å øke utsalgsprisen når du begynner med moms. Det er altså ikke noen stor forskjell på din firmaøkonomi om du er momspliktig eller ikke, det er mer en regnskapsteknisk sak hvor du må føre moms-regnskap og rapportere momsregnskapet til Skatteetaten.

Min anbefaling er derfor at du setter en utsalgspris som passer deg nå, og at du ikke øker utsalgsprisen med 25% dersom du kommer dit at du blir momspliktig. 

AnonymBruker
Skrevet

Enig i dette: Kalkyler som inkluderer alle vare- og produksjonskostnader OG medgått tid til både selve produksjonen og alt det administrative er verdifulle! Spesielt når du regner med det staten skal ha for innsatsen din.

Mange som dessverre får seg en overraskelse her når det viser seg at de når alt kommer til alt jobber for knapper og glansbilder.

Anonymkode: 5ee6b...442

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo bare tull, staten får 25% helt uavhengig av hvor mye plagget koster. 

Merverdiavgiften bør helt klart bakes inn fra start. Da ser man om kunden faktisk er villig til å betale denne prisen.

I tillegg kan man få avskrevet moms på innkjøp, som andre nevner, og dette må man også ta med i beregning og prissetting. 

Anonymkode: cfa18...570

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...