Gå til innhold

Kan dødsstraff være det mest forsvarlige?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Man hører ofte om at dødsstraff bryter mot menneskerettighetene og er galt.  Men hva med situasjoner som Breivik? Leser at han sliter med selvmordstanke blant annet fordi han risikerer å sitte i fengsel livet ut og uten mulighet til å danne menneskelige relasjoner. https://rett24.no/articles/breivik-mener-han-har-soningsskader--er-suicidal-og-ma-medisineres

Kan ikke det mest humane være å ende livet til de som har gjort så alvorlige forbrytelser at de risikerer å sitte isolert i fengsel resten av livet? 

Hva om du selv ble dømt til livstid i isolasjon. Ville du ikke foretrukket muligheten til å ende livet ditt? 

Anonymkode: 27c40...8a4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Man hører ofte om at dødsstraff bryter mot menneskerettighetene og er galt.  Men hva med situasjoner som Breivik? Leser at han sliter med selvmordstanke blant annet fordi han risikerer å sitte i fengsel livet ut og uten mulighet til å danne menneskelige relasjoner. https://rett24.no/articles/breivik-mener-han-har-soningsskader--er-suicidal-og-ma-medisineres

Kan ikke det mest humane være å ende livet til de som har gjort så alvorlige forbrytelser at de risikerer å sitte isolert i fengsel resten av livet? 

Hva om du selv ble dømt til livstid i isolasjon. Ville du ikke foretrukket muligheten til å ende livet ditt? 

Det er jo straffen hans, så nei syntes ikke han fortjener en enkel utvei. 

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, Tanuki said:

Det er jo straffen hans, så nei syntes ikke han fortjener en enkel utvei. 

Skjønner argumentet ditt. Men om man sier at "dødsstraff er en enkel utvei" så er det vanskelig å argumentere for et forbud mot dødsstraff.  Det mest logiske ville da vært at dødsstraff er lov og skal brukes i mindre alvorlige tilfeller enn forbrytelsene Breivik har gjort.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen som har byttet navn til Fjotolf Hansen var svært ressursfull. Jeg er overbevist om at han er i stand til å ende livet sitt nær sagt når som helst. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er for egentlig dødstraff. Men kun i ekstreme tilfeller, og det må være meget nøye regulert.

Hvis vi tar Breivik som eksempel: Her har vi en sak der det ikke er et fnugg av tvil rundt skyldspørsmålet. Å sitte resten av livet i isolasjon uten mål og mening, uten mulighet for å slippe ut igjen. Det er umenneskelig tortur. Det ville vært bedre for ham selv å få dø smertefritt. 
For ofrene/etterlattes del kan det kanskje føles som han slipper billig unna, men de slipper vissheten om at han fortsatt sitter der noe sted fornøyd med egen innsats. For samfunnets del vil risiko for gjentagelse være elinimert. For statens del vil vi spare mangfoldige millioner. Vinn-vinn-vinn!

Men det må finnes svært gode regler, og skyldspørsmålet må være hevet over all tvil. Om dødsstraff hadde vært en mulighet når Viggo Kristiansen ble dømt, er det jo god sannsynlighet for at han ville fått det. Og det ville jo vært totalt katastrofe. Ikke lett å regulere…

Anonymkode: a5156...eb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjønner argumentet ditt. Men om man sier at "dødsstraff er en enkel utvei" så er det vanskelig å argumentere for et forbud mot dødsstraff.  Det mest logiske ville da vært at dødsstraff er lov og skal brukes i mindre alvorlige tilfeller enn forbrytelsene Breivik har gjort.  

Jeg mente selvmord, I den konteksten ville være en enkel utvei. Dødsstraff er jeg i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg er for egentlig dødstraff. Men kun i ekstreme tilfeller, og det må være meget nøye regulert.

Hvis vi tar Breivik som eksempel: Her har vi en sak der det ikke er et fnugg av tvil rundt skyldspørsmålet. Å sitte resten av livet i isolasjon uten mål og mening, uten mulighet for å slippe ut igjen. Det er umenneskelig tortur. Det ville vært bedre for ham selv å få dø smertefritt. 
For ofrene/etterlattes del kan det kanskje føles som han slipper billig unna, men de slipper vissheten om at han fortsatt sitter der noe sted fornøyd med egen innsats. For samfunnets del vil risiko for gjentagelse være elinimert. For statens del vil vi spare mangfoldige millioner. Vinn-vinn-vinn!

Men det må finnes svært gode regler, og skyldspørsmålet må være hevet over all tvil. Om dødsstraff hadde vært en mulighet når Viggo Kristiansen ble dømt, er det jo god sannsynlighet for at han ville fått det. Og det ville jo vært totalt katastrofe. Ikke lett å regulere…

Anonymkode: a5156...eb8

Enig i at ved dødsstraff må skyldspørsmålet være krystallklart.  Kanskje kan man også ha et tilleggskrav om at den dømte må samtykke til dødsstraff. 

Jeg tror også ofrene vil kunne foretrekke dødsstraff. Det er jo en måte å sette punktum på det hele. Da hadde de sluppet å få høre Breivik som hele tiden prøver å få mer behagelige soningsforhold. Og de kunne sluppet å være redd for at han en gang kanskje vil slippe ut. 

Finnes selvsagt ingen 100% prosent garantier for at man aldri vil dømme en uskyldig til døden. Men det finnes heller ingen garantier for at man aldri vil dømme noen til livstid i isolat. La oss si Viggo Kristiansen satt 60 år i isolat, døde i fengsel før man fant ut at han var uskyldig.  Er det noen da som ville sagt: Heldigvis slapp han dødsstraff?   Livstid gir selvsagt økt mulighet til å hindre justismord. Men noen garantier for at det er bedre enn dødsstraff finnes ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 1/8/2024 at 1:29 AM, Tanuki said:

Jeg mente selvmord, I den konteksten ville være en enkel utvei. Dødsstraff er jeg i mot.

Skjønner. Men hvorfor er du i mot dødsstraff om du mener selvmord er en "enkel utvei"?       

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.1.2024 den 0.59):

han sliter med selvmordstanke blant annet fordi han risikerer å sitte i fengsel livet ut og uten mulighet til å danne menneskelige relasjoner.

Den retten valgte han selv bort da han gjorde det han gjorde.

Anonymkode: faf2e...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Breivik lider ikke, det er skuespill for oppmerksomhet. Han lever bedre enn flere jeg kjenner.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skjønner. Men hvorfor er du i mot dødsstraff om du mener selvmord er en "enkel utvei"?       

TS

Det er du som argumenterer med at dødsstraff er mest humant og at den innsatte skal få velge å forlate livet. Jeg skjønner ikke hva slags relevans hans beste eller hans valg har å gjøre med hva som skjer videre.

Anonymkode: 59167...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Det er du som argumenterer med at dødsstraff er mest humant og at den innsatte skal få velge å forlate livet. Jeg skjønner ikke hva slags relevans hans beste eller hans valg har å gjøre med hva som skjer videre.

Anonymkode: 59167...d78

Jeg skjønner ikke spørsmålet ditt. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei han synes jeg skal sitte der og råtne. Jeg synes de skulle latt han være sammen med de andre og, latt han få bank og trusler og psykisk tortur hver dag. Det hadde han fortjent. 
(Jeg er farget av at jeg var tilstede i regjeringskvartalet den dagen og det var bare flaks at det gikk så bra som det gjorde med meg og barnet mitt.) 

Anonymkode: 955a6...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei han synes jeg skal sitte der og råtne. Jeg synes de skulle latt han være sammen med de andre og, latt han få bank og trusler og psykisk tortur hver dag. Det hadde han fortjent. 
(Jeg er farget av at jeg var tilstede i regjeringskvartalet den dagen og det var bare flaks at det gikk så bra som det gjorde med meg og barnet mitt.) 

Anonymkode: 955a6...d87

Faren er jo at han da får spredd budskapet sitt å får andre til å fortsette "jobben" hans når de kommer ut.

Anonymkode: fbf5a...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, fyren fortjener å sitte å råtne resten av livet sitt i fengsel. Å ta livet av han bringer ikke tilbake ofrene uansett. Om han vil ta selvmord så la han gjøre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er i mot dødsstraff, det tilhører fortiden. I 2003 ble det ratifisert i grunnloven av det aldri kan innføres igjen

Anonymkode: 5b259...523

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Den eneste grunnen til at dødsstraff skulle vært aktuelt er for å slippe å bruke penger på han. Men han fortjener å pines.

Anonymkode: 6137f...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, tussi84 said:

Nei, fyren fortjener å sitte å råtne resten av livet sitt i fengsel. Å ta livet av han bringer ikke tilbake ofrene uansett. Om han vil ta selvmord så la han gjøre det. 

Han får neppe mulighet til å begå selvmord. Det er nok strenge regler for hva han får lov til å eie og han blir observert slik at de kan stoppe et eventuelt selvmord. 

Men selv mener jeg at om han ønsket å ta livet sitt burde han få lov til å ta livet sitt uten at noen hindret han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil jo si at dødsstraff er mer humant enn å isolere en person resten av livet. 

..og det er vel kanskje problemet jeg har med dette soningsforholdet. Det hadde mer greit om de kunne legge av seg det prektige og bare ta livet av han. Men at man liksom skal være så human, mens man egentlig ønsker at han skal lide mer enn det som da blir betraktet som inhumant, det reagerer jeg vel litt på. Dette med isolering er jo listet som tortur av menneskeretthetsgrupper. 

Har du en gal hund, så tar du livet av den. Du setter den ikke til å råtne i et rom for seg selv. Det har ingenting med hva HAN fortjener, men det har noe med at JEG ikke er uten samvittighet, og dermed ikke helt liker tanken på det- uansett hvor ond de er. 

"Det sentrale elementet i isolasjon er at innsatte holdes adskilt fra andre innsatte, og at meningsfull menneskelig kontakt reduseres til et minimum. Internasjonalt finnes det ulike definisjoner av begrepet isolasjon. Alle tar utgangspunkt i at isolasjon er et alvorlig, inngripende og helseskadelig tiltak.

FNs minimumsregler for behandling av innsatte, de såkalte Mandelareglene, slår fast at innlåsing av innsatte i 22 timer eller mer i døgnet uten meningsfull menneskelig kontakt skal være forbudt i over 15 dager. Meldingen til Stortinget understreker at lovgivningen i Norge ikke gir en slik tidsmessig avgrensning. "

Anonymkode: 07c17...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er mer for at livstid er så lenge man lever.

Anonymkode: f5d25...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...