Gå til innhold

Asperger og karriereskifte i voksen alder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!
Lurer på om det finnes flere på spekteret her som har erfaring med karriereskifte i voksen alder i regi av NAV eller uten? Lyst til å dele evt erfaringer? Jeg har selv høyere utdanning, er 38 år og har stått mange år i samme arbeidsforhold. Er god på å bite tenna sammen og holde ut, men nå har det begynt å si ordentlig stopp. Er i kontakt med en god psykolog om dette, men vil veldig gjerne høre andres erfaringer - om det finnes noen av dere som leser dette innlegget :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det! Jobbet som sosialarbeider (av alle ting en autist kan finne på 😂) i 10 år. Siste 3 årene var jeg vel 50/50 av og på sykemelding.

Brukte 1,5 der jeg omskolerte meg, tok en halv grad som var nok i daværende marked til å lande en kremjobb innen regnskap. 

Jobbet der et par år (koronaårene) før det begynte å skjære seg igjen. Er nå i langtidssykemelding pga autistisk burnout og generalisert angst. Både lege og psykolog tviler på at jeg kommer 100% tilbake i jobb. Jeg er rett og slett litt oppbrukt, er 35 år. 

Fordelen med at jeg rakk å komme meg i nåværende jobb er at det er mange muligheter for tilrettelegging. Vi skal prøve forsiktig nå etterhvert med 100% hjemmekontor og fri arbeidstid så kanskje pda’en greier å leve med det.

Hadde ikke hatt sjans til å få tilrettelegging i gamlejobben.

Verdt å gjøre et forsøk, men vær forberedt på at de fleste autister møter en slags vegg og faller ut av arbeidslivet på et eller annet tidspunkt, uansett hvor mye vi vil :( 

Anonymkode: 9253f...0fa

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg gjorde det! Jobbet som sosialarbeider (av alle ting en autist kan finne på 😂) i 10 år. Siste 3 årene var jeg vel 50/50 av og på sykemelding.

Brukte 1,5 der jeg omskolerte meg, tok en halv grad som var nok i daværende marked til å lande en kremjobb innen regnskap. 

Jobbet der et par år (koronaårene) før det begynte å skjære seg igjen. Er nå i langtidssykemelding pga autistisk burnout og generalisert angst. Både lege og psykolog tviler på at jeg kommer 100% tilbake i jobb. Jeg er rett og slett litt oppbrukt, er 35 år. 

Fordelen med at jeg rakk å komme meg i nåværende jobb er at det er mange muligheter for tilrettelegging. Vi skal prøve forsiktig nå etterhvert med 100% hjemmekontor og fri arbeidstid så kanskje pda’en greier å leve med det.

Hadde ikke hatt sjans til å få tilrettelegging i gamlejobben.

Verdt å gjøre et forsøk, men vær forberedt på at de fleste autister møter en slags vegg og faller ut av arbeidslivet på et eller annet tidspunkt, uansett hvor mye vi vil :( 

Takk for deling! Jeg er også i et veldig «ikke-autist-vennlig» yrke nå, så vurderer å skifte helt bransje, slippe å jobbe med mennesker hele tiden. Hvordan fungerte det å gå tilbake til studiet etter mange års arbeid? Jeg ser for meg det må være litt godt å ha helt konkrete mål og rammer igjen.. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk diagnosen for en måned siden, etter langtids sykemelding, utbrent. Jobber som vernepleier i bolig og kjenner veldig at jeg trenger å skifte beite. Jobber 50% nå, men tror ikke det er levbart så mye lenger. Aner ikke hvilken vei jeg skal gå da...

Anonymkode: cf2fa...ead

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Pralin skrev (8 timer siden):

Takk for deling! Jeg er også i et veldig «ikke-autist-vennlig» yrke nå, så vurderer å skifte helt bransje, slippe å jobbe med mennesker hele tiden. Hvordan fungerte det å gå tilbake til studiet etter mange års arbeid? Jeg ser for meg det må være litt godt å ha helt konkrete mål og rammer igjen.. :) 

Det var kjempedeilig å studere igjen! Som du sier, klare mål og en friere hverdag. Gikk på samlingsbasert studie så hadde for det meste fri studietid som passet meg bra :) Det ga ihvertfall meg en liten energiboost! Grunnen til at jeg falt av studiet var at jeg fikk den jobben. Skulle egentlig studere ved siden av, men det ble for mye for meg.

Håper du finner en ny vei som kan passe deg bedre! 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg fikk diagnosen for en måned siden, etter langtids sykemelding, utbrent. Jobber som vernepleier i bolig og kjenner veldig at jeg trenger å skifte beite. Jobber 50% nå, men tror ikke det er levbart så mye lenger. Aner ikke hvilken vei jeg skal gå da...

Anonymkode: cf2fa...ead

Hva slags interesser har du? 
Jeg har tenkt på it-utdannelse eller noe med matematikk i mange år, men har ikke kunnet omskolere meg pga økonomi. Skummelt er det også, det å skulle tenke i nye baner. Men nå med diagnosen (fikk den for ett år siden), samtaler med psykolog og mange runder med meg selv, har jeg et lite håp om at kanskje NAV kan hjelpe til med omskolering 🤞🏻Hadde vært så godt å kunne bare være meg selv på jobb og ha overskudd til mine nærmeste istedenfor å bruke meg opp på jobb og komme helt «tom» hjem.. 

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke utredet enda, men det går den veien med videre utredning. Er i behandling for ptsd, så er mye møkk som overlapper med både adhd og ASF, så det vil vel ta litt tid å sortere hva som er hva. Men jeg er i midten av 30 årene, jobber som sykepleier i spesialisthelsetjenesten og har vært av og på sykemeldt de siste åtte årene pga utbrenthet som kommer fra "ingen steds", skjønner jo nå det handler om en del andre ting enn bare "sliten pga jobb og blabla".

Jeg tar studier ved siden av jobb for å komme meg ut av typisk turnustjeneste og for å ha et bredere spekter av jobb jeg kan søke meg til for å forhåpentligvis kunne klare å stå i jobb videre. Mesteparten av tiden føler jeg meg ikke arbeidsfør, men jeg føler meg som mange andre ikke helt hørt i dette. Så jeg jobber så lenge jeg klarer, før jeg blir sykemeldt igjen. Skikkelig ugunstig, jeg vet.

Anonymkode: d4f13...3b4

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...