Gå til innhold

Lage krem med mindre fett? fins det noe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gallestein og kan spise lite fett mat. Skal lage en bløtekake og lurer da på om det er mulig å lage krem til kaken med fløte eller noe som er mindre fett i? Mulig dette er dumt spørsmål men aner ikke.

Anonymkode: 928a6...386

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det går å lage krem av skummet melk. Faller fortere sammen. Det er lenge siden jeg fikk det I bløtkake, så.husker ikke hvordan den var.

Anonymkode: 8c876...1ad

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Fattigmannskrem. Det smaker nok ikke så godt da...

Anonymkode: cf13f...cd2

• Nyttig 2
Skrevet

Tine har en lettere kremfløte du kan prøve?  https://www.tine.no/merkevarer/tine-fløte/reklamefilmer/reklamefilm-tine-lett-piskbar-fløte

Den er lettere enn vanlig kremfløte, men fetere enn kaffefløte, men kaffefløte kan heller ikke piskes. Som fyll er det ikke så viktig med stivpisket kremfløte, så der kan du bruke vaniljekrem laget på melk/maizena eller vaniljekesam + bær.

Skrevet
Grüner skrev (15 timer siden):

Tine har en lettere kremfløte du kan prøve?  https://www.tine.no/merkevarer/tine-fløte/reklamefilmer/reklamefilm-tine-lett-piskbar-fløte

Den er lettere enn vanlig kremfløte, men fetere enn kaffefløte, men kaffefløte kan heller ikke piskes. Som fyll er det ikke så viktig med stivpisket kremfløte, så der kan du bruke vaniljekrem laget på melk/maizena eller vaniljekesam + bær.

Jeg tror ikke denne finnes lenger. Den ligger ikke i produktlisten til Tine heller. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Må det være bløtkake?

Du kan bruke krem som pynt utenpå. Dropp krem mellom lagene. Mellom lagene kan du fylle med rørte bær, banan eller ammen frukt.

Anonymkode: 67475...781

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg har gallestein og kan spise lite fett mat. Skal lage en bløtekake og lurer da på om det er mulig å lage krem til kaken med fløte eller noe som er mindre fett i? Mulig dette er dumt spørsmål men aner ikke.

Anonymkode: 928a6...386

Da hadde jeg heller valgt en annen kake. Eller spist et mindre stykke. Bløtkake med "erstatningsprodukter" blir veldig sjelden god nok til å være verdt pengene og jobben man legger i den. 

(Etter min mening, selvsagt. Og jeg innrømmer ærlig at jeg kanskje er uvanlig kresen på bløtkake.) 

Anonymkode: 66d24...12e

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg ville funnet en annen kake, med mindre selskapet er vant til å spise mager mat.
Fettmolekylenes reaksjon med luft og mekanikken er nettopp det som lager krem. Uten nok fettmolekyer til luftboblene vil ikke kremen bli stabil, og den vil kollapse. Du risikerer ende opp med noe som er mer ett fløtelokk, enn ett kremlokk.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gryr matfløyel har 26 gr fett pr 100 gram (mot kremfløte sine 37 gr pr 100 gr). 

Anonymkode: 692f0...68d

Skrevet

Hva med å lage marengs i stedet for krem? Eggehvite, sukker og vanilje.  0 fett og veldig godt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ser at mange anbefaler å lage en annen kake, men med mindre det er marengs, er det jo også mye smør (og ofte også sjokolade eller kakao) i de fleste kaker og generelt høyt innhold av fett. 

Et kjapt googlesøk foreslår at det er 19g fett i bløtkake versus 15g i sjokoladekake (per 100g). Altså liten forskjell. Tror bare jeg ville laget en kake og heller spist et mindre stykke (og eventuelt hatt en skål iskrem ved siden av, da gjerne en magrere en).

Alternativt er kanskje en lettere ostekake med kesam/gresk yoghurt og lettere smøreost?

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...