Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg river meg i håret. Odelsloven er komplisert. 
Dette er kortversjonen av saken. Jeg har mistet min far (brått og uventet). Han hadde odelsrett på mine besteforeldres gård. Noe som bestyr at jeg er neste i rekkefølgen. Min far har 2 søsken. Og jeg har en bror. 
Har lest meg frem til at mange overtar gård på odel før sine foreldre går bort, men i dette tilfelle er min far gått bort før mine besteforeldre. Min far hadde tenkt å ta over gården, og bodde allerede i hovedhuset. Mine besteforeldre flyttet inn i kårbolig for ca 20 år siden. Jeg hadde tenkt jeg skulle ha 20-30 år til på meg til jeg trengte å ta stilling til noe av dette, og ikke minst med tanke på det økonomiske også. 
Den dagen mine besteforeldre faller bort, og jeg ønsker å ta over gården på odelsrett, skal jeg da betale ut mine 2 tanter? Og min bror? 
Hvordan fungere dette? 

Krysser fingrene for litt gode råd her 🤞🏻

Anonymkode: d7d3e...2b4

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde det var slik at siden din far ikke har tatt over gården før han døde, så går ordenen videre til nestemann i hans søskenflokk 🤔

Anonymkode: 8b553...aed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg trodde det var slik at siden din far ikke har tatt over gården før han døde, så går ordenen videre til nestemann i hans søskenflokk 🤔

Anonymkode: 8b553...aed

Nei, følger samme system som arv. Eldste barn til eldste barn osv.

Anonymkode: 1b644...b54

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går ut fra at faren din ikke hadde overatt gården, men leide hovedhuset.

Når dine besteforeldre dør, skal arven fordeles. Det er odelstakst på gården. Hvis dette er eneste verdi i boet, skal verdien deles på alle tre søsknene. 2/3 av verdien skal da betales til tantene. Er det andre verdier i tillegg, justeres selvsagt beløpene som betales/deles.

Din fars tredjedel skal så deles mellom deg og broren din. Du må betale 1/6 SV odelstakst til ham. Her legger jeg til grunn at annen arv fra faren din allerede er fordelt. Du må totalt betale 5/6.

Dine besteforeldre kan gi den tredjedelen som ikke inngår i pliktdelsarven til deg. Da blir regnestykket litt annerledes. 

- du eier 1/3 av gården. 2/3 deles mellom de tre søsknene, dvs du må betale 2/9 til hver tante. "Far" eier også 2/9. Dette deles mellom broren din og deg. Du betaler han 1/9. Totalt må du betale 5/9.

Dersom du overtar før besteforeldrene dine dør, skal verdi av kårrettigheter trekkes fra verdien. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg går ut fra at faren din ikke hadde overatt gården, men leide hovedhuset.

Når dine besteforeldre dør, skal arven fordeles. Det er odelstakst på gården. Hvis dette er eneste verdi i boet, skal verdien deles på alle tre søsknene. 2/3 av verdien skal da betales til tantene. Er det andre verdier i tillegg, justeres selvsagt beløpene som betales/deles.

Din fars tredjedel skal så deles mellom deg og broren din. Du må betale 1/6 SV odelstakst til ham. Her legger jeg til grunn at annen arv fra faren din allerede er fordelt. Du må totalt betale 5/6.

Dine besteforeldre kan gi den tredjedelen som ikke inngår i pliktdelsarven til deg. Da blir regnestykket litt annerledes. 

- du eier 1/3 av gården. 2/3 deles mellom de tre søsknene, dvs du må betale 2/9 til hver tante. "Far" eier også 2/9. Dette deles mellom broren din og deg. Du betaler han 1/9. Totalt må du betale 5/9.

Dersom du overtar før besteforeldrene dine dør, skal verdi av kårrettigheter trekkes fra verdien. 

TS:

Tusen takk for utfyllende svar. Kårboligen er allerede skilt ut fra hovedgården. Det ble gjort når mine besteforeldre flyttet dit for ca 20 år siden, så den har jeg ingen odel på. 
og da skal vel inne det trekkes noe fra der? 

Utrulig kompliserte regler.
Så min bror kommer egentlig dårligere ut av dette? Med tanke på at han nå får 1/6 del av odelstakst, kontra 1/2 av odelstakst dersom min far hadde eid gården i mellomtiden. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS:

Tusen takk for utfyllende svar. Kårboligen er allerede skilt ut fra hovedgården. Det ble gjort når mine besteforeldre flyttet dit for ca 20 år siden, så den har jeg ingen odel på. 

Så min bror kommer egentlig dårligere ut av dette? Med tanke på at han nå får 1/6 del av odelstakst, kontra 1/2 av odelstakst dersom min far hadde eid gården i mellomtiden. 

Egentlig ikke, da han også fått halve gjelda faren din hadde tatt opp for å betale søstrene sine, dvs 1/3 av odelstakst.

1/2-1/3= 1/6. 

Hvis far ikke hadde behøvd å ta opp lån, men hadde pengene på bok, vil dere jo dele disse midlene i tillegg.

Det er ikke tilført eller tatt noe ut av boet.

AnonymBruker
Skrevet

Siden kårboligen er egen eiendom, arver du og broren din også hver deres sjettedel av denne. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er kortversjonen av saken. Jeg har mistet min far (brått og uventet). Han hadde odelsrett på mine besteforeldres gård. Noe som bestyr at jeg er neste i rekkefølgen. Min far har 2 søsken. Og jeg har en bror. 
Har lest meg frem til at mange overtar gård på odel før sine foreldre går bort, men i dette tilfelle er min far gått bort før mine besteforeldre. Min far hadde tenkt å ta over gården, og bodde allerede i hovedhuset. Mine besteforeldre flyttet inn i kårbolig for ca 20 år siden. Jeg hadde tenkt jeg skulle ha 20-30 år til på meg til jeg trengte å ta stilling til noe av dette, og ikke minst med tanke på det økonomiske også. 
Den dagen mine besteforeldre faller bort, og jeg ønsker å ta over gården på odelsrett, skal jeg da betale ut mine 2 tanter? Og min bror? 
Hvordan fungere dette? 

Går ikke odelen til din fars søsken?

Anonymkode: 819f1...004

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Går ikke odelen til din fars søsken?

Anonymkode: 819f1...004

Odelsrett gjelder nå bare for barn eller barnebarn av siste eier med odel. Disse har odelsrett i en prioritert rekkefølge, kalt odelsrekkefølgen. Det er førstefødte, uavhengig av kjønn, med sine barn som har best prioritet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

TS:

Han hadde uansett bare fått 1/6. Fordi din far måtte først delt ut 2/3 til sine søsken (antakelig belånt).

Anonymkode: 096d5...c3c

Skrevet (endret)
Belima skrev (19 timer siden):

Odelsrett gjelder nå bare for barn eller barnebarn av siste eier med odel. Disse har odelsrett i en prioritert rekkefølge, kalt odelsrekkefølgen. Det er førstefødte, uavhengig av kjønn, med sine barn som har best prioritet.

Dette er jeg ikke enig i. 

Det er bare besteforeldre som må være siste eier av eiendommen for at du skal ha odelsretten i behold. Foreldre trenger ikke være siste eier. Dvs at tantene til TS mister ikke odelsretten sin selv om TS overtar. Hvis TS dør før tantene, og TS ikke har barn vil tantene fremdeles ha odelsretten sin i behold ved neste eierskifte.

Endret av bare innom en tur
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvordan fungere dette? 

Det er ingenting som heter å "betale ut" eller "kjøpe ut". Det er uttrykk som bare forvirrer. 

Hvis besteforeldrene dine skal selge gården mens de er i live fungerer det slik at de selger den på vanlig måte og mottar oppgjøret (pengene) selv. Disse pengene beholder de selv så lenge de vil. Det er du har best odel betyr bare at du har førsterett til å kjølpe. Når besteforeldrene dør blir arven fordelt på de som har arverett eller er tilgodesett i testamentet.

Hvis besteforeldrene dør før de rekker å selge gården vil gården bli solgt av dødsboet, og pengene fordelt mellom arvingene. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hvordan fungere dette? 

Jeg ser at du har fått mange direkte feil svar på spørsmålene dine.  Du har rett i at odelsloven er komplisert.  På denne nettsiden får du god og riktig informasjon:  https://www.landbruksdirektoratet.no/nb/eiendom/odel

Loven sier at siste eiers barn og barnebarn har odelsrett.  Ergo har din fars søsken odelsrett, du og broren din og alle deres søskenbarn.  Dere inngår alle i odelskretsen.  Den er ordnet i prioritert odelsrekkefølge.  Eldste barn av dagens eiere (dine besteforeldre) har best prioritet.  Så kommer det eldste barnets etterkommere etter alder.  Etter dem følger eierens barn nummer 2 med sine etterkommere, så barn nummer tre osv. 
Din plass i odelsrekken er avhengig av hvor i søskenrekken din far var.  Vær likevel klar over den såkalte "Urimelighets-regelen" dersom din far ikke var eldst.  Les om den i lenken jeg ga deg.   

Det vanlige er at eierne av gården selger gården til den som har best odel.  Hvis de selger til noen som har dårligere odel (eller ingen odel), kan man gå til retten og kreve odelsløsning.  Det er retten som bestemmer odelstaksten.  Den skal betales til besteforeldrene dine.  De kan gjøre hva de vil med pengene.  
Hvis besteforeldrene dine beholder gården til de dør trer åsetesretten inn.  Prioriteten er som ved odelsrett, og bestemmer hvem som kan bruke åsetesretten.  Da krever man å få arve gården til åsetestakst.  Den er mye gunstigere enn odelstakst for den som overtar.  Heller ikke her er det snakk om å betale andre arvinger ut.  

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...