AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #1 Skrevet 7. januar 2024 Vi har arvet noen stoler i eik, og har pusset dem helt ned. Var gule av gammel lakk, men ble veldig vakre og lyse etter sliping. Går det an å bare beholde dem ubehandlet? Er skeptisk til ny lakk, og er redd for at olje skal få dem mørkere og mer "eikete av utseendet. Liker ikke honninggul eik. Noen som har tips eller erfaringer å dele? Anonymkode: fbe57...4bf
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #2 Skrevet 7. januar 2024 Det finnes hvitbasert voks eller olje du kan bruke. Vi har pusset ned våre eikemøbler og gått fra gult til matt og lyst. Tror vi brukte et Liberonprodukt, antageligvis denne: https://www.maxbo.no/olje-hardvoks-hvit-750ml-p3884837/ Ville ikke beholdt stolen ubehandlet, da vil dere fort få fettmerker etter fingrene etc på dem. Anonymkode: 779e7...47b
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #3 Skrevet 8. januar 2024 Tusen takk for tips! Fint å høre at noen har lykkes med dette 👍 Brukte dere ett strøk med dette produktet? Anonymkode: fbe57...4bf
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #4 Skrevet 8. januar 2024 To strøk. Du tørker bort overskudd med en fille etter hver gang, så det tar tid. Man må være nøye, ellers blir det igjen for mye hvitolje i sprekker og sammenføyninger. 😊 Anonymkode: 779e7...47b
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #5 Skrevet 8. januar 2024 sjekk også ut Osmo hardvoksolje. Produktet er dyrt men du trenger veldig lite av det, du trenger en boks med hvit farge (hvis du vil gjøre det hvitere) og toppbehandling. For 5 år siden behandlet jeg håndløpere i eik og et furu-bord med det, og det holder fortsatt seg veldig fint. Bordet blir brukt som spisebord daglig. Så anbefales, veldig bra produkt. Anonymkode: eee69...80b
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #6 Skrevet 8. januar 2024 Såpet eik gir uttrykket du er ute etter. https://www.rum21.no/mobelpleie/tre/sapebehandlet-tre Anonymkode: fcccb...b1e
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #8 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Såpet eik gir uttrykket du er ute etter. https://www.rum21.no/mobelpleie/tre/sapebehandlet-tre Anonymkode: fcccb...b1e Tusen takk for kjempegodt tips! 🙏 Nydelige møbler på nettsiden. Dette skal jeg sjekke ut! Anonymkode: fbe57...4bf
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #9 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tusen takk for kjempegodt tips! 🙏 Nydelige møbler på nettsiden. Dette skal jeg sjekke ut! Anonymkode: fbe57...4bf Ja, såpede møbler er utrolig fint! Og det blir ikke den gulaktige fargen. Vi har et nydelig spisebord i heltre eik, men det ble jo veldig mye mørkere og litt gulere da jeg oljet det. Har også brukt voks på møbler, og det er en litt bedre løsning enn olje. Men såpet blir noe annet. Jeg ønsker meg veldig noen stoler i såpet eik, men det må vente til vi ikke har små barn lenger 😅 For ja, det krever nok noe mer vedlikehold og jobb i forkant enn å olje et par ganger i året. Anonymkode: fcccb...b1e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå