Gå til innhold

Plutselig frykt for å bli gammel.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg var yngre, så jeg frem til å bli eldre, få mer ro i kroppen. Skjønte ikke hvorfor folk begynte å klage over alderen da de ble 25.

Nå er jeg snart 40, og begynner å kjenne meg engstelig. En del grunnet at mine egne foreldre begynte å klage veldig over alderen på et tidspunkt. Mer depresjon, forfall. Om noe var galt, ble det alltid lagt vektpå "vi er gamle og surrete" 

Vet jeg ikke burde tenke så mye, men angsten har begynt å spre seg

Anonymkode: 5ae1b...ff8

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner hva du mener. Jeg ble akkurat 41 og kjenner på samme tanker. Sikkert fordi økende alder medfører forfall både utseendemessig, det er større risiko for sykdommer, man blir oppfattet som "utgått" av samfunnet. Man er ikke "udødelig" lenger sånn som man var når man var ung...

Anonymkode: a6c81...438

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, ikke du kan gjøre med det heller. Føles bare så vanskelig 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg får sånne tanker bruker jeg å tenke på ei jeg kjenner som har mye gnist for livet og ikke har tid til å tenke sånne tanker for lenge. Hun er veldig sånn, pytt pytt, det får bare gå som det går, tror det er lurt å ha den innstillingen til visse ting i livet, om det er mulig. 

Anonymkode: 6861f...b7d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Om 20 år kommer du til å bli trist for at du tenkte sånn allerede i 40-årene.

Det er SÅ mange freshe damer i 50-årene, så det er synd å føle seg utgått og forfalt allerede nå!

Dessuten er det beste du kan gjøre for å føle deg ung å ha god holdning og god bevegelighet, og det får du av å trene. Rynker betyr lite, holdning masse. Også mental holdning. 

Synd foreldrene dine påvirket deg, men du kan jo innstille deg på å ikke bli som dem!

Hilsen snart 50, og helt fornøyd med det.

Anonymkode: ea9a3...dba

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Da er du motsatt av meg 

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Skjønner hva du mener. Jeg ble akkurat 41 og kjenner på samme tanker. Sikkert fordi økende alder medfører forfall både utseendemessig, det er større risiko for sykdommer, man blir oppfattet som "utgått" av samfunnet. Man er ikke "udødelig" lenger sånn som man var når man var ung...

Husk. Dagens 40 er det nye 30. ingen grunn til engstelse dere. 40 år er ikke engang midtveis i livet. Da nærmer folk se etter hvert toppen av karrieren. Nye undersøkelser viser at folk er mest fornøyd med livet i slutten av 60 årene.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Når jeg var yngre, så jeg frem til å bli eldre, få mer ro i kroppen. Skjønte ikke hvorfor folk begynte å klage over alderen da de ble 25.

Nå er jeg snart 40, og begynner å kjenne meg engstelig. En del grunnet at mine egne foreldre begynte å klage veldig over alderen på et tidspunkt. Mer depresjon, forfall. Om noe var galt, ble det alltid lagt vektpå "vi er gamle og surrete" 

Vet jeg ikke burde tenke så mye, men angsten har begynt å spre seg

Som jeg skrev til hun under.

Husk. Dagens 40 er det nye 30. ingen grunn til engstelse dere. 40 år er ikke engang midtveis i livet. Da nærmer folk se etter hvert toppen av karrieren. Nye undersøkelser viser at folk er mest fornøyd med livet i slutten av 60 årene.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du barn? Du er jo der hvor man kan begynne å glede seg over barnebarn, storfamilien.

Anonymkode: dd40e...cb1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har du barn? Du er jo der hvor man kan begynne å glede seg over barnebarn, storfamilien.

Anonymkode: dd40e...cb1

Nei 😭

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Føler legene og bryr seg mindre om deg jo eldre du blir

Anonymkode: 443bb...26a

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Om 20 år kommer du til å bli trist for at du tenkte sånn allerede i 40-årene.

Det er SÅ mange freshe damer i 50-årene, så det er synd å føle seg utgått og forfalt allerede nå!

Dessuten er det beste du kan gjøre for å føle deg ung å ha god holdning og god bevegelighet, og det får du av å trene. Rynker betyr lite, holdning masse. Også mental holdning. 

Synd foreldrene dine påvirket deg, men du kan jo innstille deg på å ikke bli som dem!

Hilsen snart 50, og helt fornøyd med det.

Anonymkode: ea9a3...dba

Freshe som i....de ser bra ut? Sikkert. Men føler de seg bra? Ikke sikkert. Perimenopause, menopause, flere og flere sykdommer. Jeg tror at livet etter 40 er en evig kamp mot nye ting som stadig dukker opp. 

Anonymkode: b741c...303

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Coachshinny skrev (9 timer siden):

Som jeg skrev til hun under.

Og minst fornøyd med 40-årene 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 50 og skjønner hva du mener. Føles som livet egentlig er slutt, jeg bare venter på å finne ut hva jeg skal dø av. 

Tror det er annerledes om man har kjæreste/ektefelle, venner, sosialt nettverk og god økonomi. Da blir vel livet bare bedre. Jeg har ingen av de. 

Anonymkode: c118b...9a7

• Liker 1
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og minst fornøyd med 40-årene 

Det jeg og føler 

AnonymBruker
Skrevet

Freshe som i....de ser bra ut? Sikkert. Men føler de seg bra? Ikke sikkert. Perimenopause, menopause, flere og flere sykdommer. Jeg tror at livet etter 40 er en evig kamp mot nye ting som stadig dukker opp. 

Enig 😭

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du, som tenker sånn? 

Anonymkode: fec96...71d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 45, og føler at jeg har begynt på en opptur. :D 

Anbefaler varmt å se Netflixserien til Chris Hemsworth, og begynne med styrketrening. Forsiktig i starten, så man ikke skader seg. Jeg er 45 nå, og begynte å trene for tre år siden. Etter en seig start, er jeg nå sterkere og sprekere enn noen gang. Livsgnisten skyter i været, energinivået er på topp. Selv om jeg har mine grå hår, begynnende rynker, og cellulitter og strekkmerker, så føler jeg meg flottere enn da jeg var yngre. Jeg har tenåringer, og bruker mindre tid på oppfølging der. Mer tid til å prioritere meg selv. Investere i en bedre alderdom enn jeg så at besteforeldrene og foreldrene mine har hatt.

Veldig mange (nesten alt som ikke skyldes skader eller smittsomme sykdommer) av innleggelser på norske sykehus er knyttet til livsstil, og kan derfor i stor grad forebygges. Hjerte/kar-sykdommer, diabetes, fall på grunn av dårlig balanse. Alt dette kan vi drastisk minske sjansene for. 

Anonymkode: 34c86...004

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...