AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #1 Skrevet 7. januar 2024 Seksåringen min har sagt ved to anledninger nå at hun hater deg selv og at hun er ekkel og at ingen liker henne på skolen. Jeg har spurt hvorfor hun tror det, og hun sier det er fordi hun har mørk hud (hun er halvt vest asiater). De er et trekløver i klassen la oss kalle de a og b, og de to andre er lyse og blonde. Hun ene, b, har visst sagt et par ting til datteren min hvor hun har kalt henne ekkel og at hun ikke liker henne fordi hun er brun, men hun andre er visst ikke sånn. Jeg har sagt til henne at hun er vakker, at alle er skapt forskjellig, og at om noen sier ting hun ikke liker, må hun si ifra Til dem direkte. At om de skal være venner med henne, må de snakke pent til hverandre. Og at hun skal være med de som gjør henne glad. Hun sier det er vanskelig fordi hun vil være med a, men da blir b stå igjen utenfor - og det er jo ikke greit. Hun har også sagt at hun gjør ting så B skal like henne, og er snill så hun skal være venner med henne.. men det kan umulig være sunt ? Jeg synes dette er kjempetrist, hun er skikkelig herlig og god og snill, og hun skiller seg ikke ut på noen måte verken i klassen eller skolen. Jeg forstår ikke at hudfargen skal være et problem .. ? Hva kan jeg si for å styrke selvtilliten hennes ? Få henne til å drite i hva andre sier til henne ? Ta avstand til folk som gjør at hun blir lei seg ? Hvordan kan jeg hjelpe henne i å ta sunne valg for seg selv ? Hun er utrolig god, nesten litt for snill - hun er bare seks år.:/ Jeg og de to andre mødrene har god dialog, men akkurat om dette her har jeg ikke sagt noe for jeg vet ikke om det helt stemmer - da det faktisk har vært et tema før hun begynte på skolen også da hun gikk i en bhg med kun etnisk norske. Det er tydeligvis en greie for henne at hun har blitt obs på det. Hva kan jeg gjøre ? Hjelp .. Anonymkode: 840dc...142 8
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #2 Skrevet 7. januar 2024 Huff så leit, mange er grusomme mot hverandre,mobbing begynner allerede i barnehagen og øker ved alderen:( Her ville jeg kontaktet foreldre til de det gjelder. Bare ta det opp på en rolig måte og forklar hva barnet ditt har opplevd. Sånn at foreldrene igjen kan ta en prat med sine barn. Hør også med skolen om de har sett noe. Kanskje de kan holde et ekstra øye med datteren din og vennene hennes. Sender deg en klem 💖 Anonymkode: 63bec...d84 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #3 Skrevet 7. januar 2024 Kjære jenta mi, jeg er så glad i deg og for meg er du helt perfekt. Men det kommer til å være sånn at noen sier ting til deg som ikke er noe hyggelige og som gjør deg lei deg, for sånn er livet. Og du som til og med er så heldig at du hører til litt flere land enn bare Norge, du kommer av og til å få høre sånt oftere enn andre. Det er skikkelig dumt og urettferdig, men sånn er det. Jeg skjønner at du blir lei deg, og du har lov til å bli lei deg, men prøv å enten ikke bry deg om det, eller svar at det ikke er noe hyggelig og si sånn, hyggelige ord gir flere venner. Hva tror du at du har lyst til å gjøre neste gang du opplever noe sånt? Anonymkode: 8358c...852 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #4 Skrevet 7. januar 2024 Jeg hadde tatt kontakt med lærer og sfo og bedt de observere litt hvordan hun har det på skolen og om hun er inkludert i lek osv. Anonymkode: 4f6dd...f24 11 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #5 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kjære jenta mi, jeg er så glad i deg og for meg er du helt perfekt. Men det kommer til å være sånn at noen sier ting til deg som ikke er noe hyggelige og som gjør deg lei deg, for sånn er livet. Og du som til og med er så heldig at du hører til litt flere land enn bare Norge, du kommer av og til å få høre sånt oftere enn andre. Det er skikkelig dumt og urettferdig, men sånn er det. Jeg skjønner at du blir lei deg, og du har lov til å bli lei deg, men prøv å enten ikke bry deg om det, eller svar at det ikke er noe hyggelig og si sånn, hyggelige ord gir flere venner. Hva tror du at du har lyst til å gjøre neste gang du opplever noe sånt? Anonymkode: 8358c...852 Ikke helt enig i denne.. "sånn er det bare?" Jeg tror vi kan lære barna våre bedre enn dette, og jo tidligere jo bedre. Anonymkode: 4f6dd...f24 5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #6 Skrevet 7. januar 2024 Unger finner alltid noe å plage andre med. Min datter ble ertet og plaget fordi hun har "kanintenner". Det er ikke greit, men vi må bare lære barna våre å ta igjen og stå i det. Min datter tok til slutt igjen og da ble det slutt på plagingen. Anonymkode: 73398...d3e 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #7 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke helt enig i denne.. "sånn er det bare?" Jeg tror vi kan lære barna våre bedre enn dette, og jo tidligere jo bedre. Anonymkode: 4f6dd...f24 Okei, så du fornekter virkeligheten? Det må da være mye lurere å anerkjenne virkeligheten og læres og rustes opp til dette. For jeg sier jo ikke at det er greit, men at det dessverre er sånn. Og at hun kan velge å overhøre eller si ifra. Man oppfostrer en gjeng persilleblad om ikke ungene blir kjent med virkeligheten og lærer seg å takle konfrontasjoner. Og det er bra å begynne å øve på disse konfrontasjonene tidlig. Og det å trekke en setning ut av en sammenheng er aldri lurt... Anonymkode: 8358c...852 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #8 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Huff så leit, mange er grusomme mot hverandre,mobbing begynner allerede i barnehagen og øker ved alderen:( Her ville jeg kontaktet foreldre til de det gjelder. Bare ta det opp på en rolig måte og forklar hva barnet ditt har opplevd. Sånn at foreldrene igjen kan ta en prat med sine barn. Hør også med skolen om de har sett noe. Kanskje de kan holde et ekstra øye med datteren din og vennene hennes. Sender deg en klem 💖 Anonymkode: 63bec...d84 Ja, jeg lurer litt på om jeg skal gjøre det. Takk for godt råd ❤️ Anonymkode: 840dc...142 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #9 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg hadde tatt kontakt med lærer og sfo og bedt de observere litt hvordan hun har det på skolen og om hun er inkludert i lek osv. Anonymkode: 4f6dd...f24 Vurderer å ta et møte med læreren først kanskje, så jeg får litt mer informasjon. For dette er tydeligvis en greie for datteren min, og jeg er litt redd for å "beskylde noen for å være rasist" for å sette det på spissen. Siden de er tre, har vi vært litt sånn at det kommer til å gå på rundgang, men det er visst bare b som ikke helt skjønner det enda. Takk for råd ❤️ Anonymkode: 840dc...142 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #10 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vurderer å ta et møte med læreren først kanskje, så jeg får litt mer informasjon. For dette er tydeligvis en greie for datteren min, og jeg er litt redd for å "beskylde noen for å være rasist" for å sette det på spissen. Siden de er tre, har vi vært litt sånn at det kommer til å gå på rundgang, men det er visst bare b som ikke helt skjønner det enda. Takk for råd ❤️ Anonymkode: 840dc...142 Et møte med lærer? Tror du B sier slike ting foran læreren? Ta heller og inviterer B med hjem og legg til rette for en god relasjon mellom ungene. Anonymkode: 8358c...852
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #11 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Okei, så du fornekter virkeligheten? Det må da være mye lurere å anerkjenne virkeligheten og læres og rustes opp til dette. For jeg sier jo ikke at det er greit, men at det dessverre er sånn. Og at hun kan velge å overhøre eller si ifra. Man oppfostrer en gjeng persilleblad om ikke ungene blir kjent med virkeligheten og lærer seg å takle konfrontasjoner. Og det er bra å begynne å øve på disse konfrontasjonene tidlig. Og det å trekke en setning ut av en sammenheng er aldri lurt... Anonymkode: 8358c...852 Er helt enig i at skal være ærlig med barna og si det. Jeg har sagt til henne at ikke alle liker alle. Ikke alle liker meg, ikke alle liker pappa, ikke alle liker tante etc, og ikke alle vil like deg. Sånn er det dessverre. Det vi kan gjøre, er å heller være med mennesker som gjør deg glad og som du gjør glad tilbake. Vurderer derimot å oppsøke en arena med flere fra hennes bakgrunn som også går på skolen så hun kan bli bedre kjent. Anonymkode: 840dc...142
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #12 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Okei, så du fornekter virkeligheten? Det må da være mye lurere å anerkjenne virkeligheten og læres og rustes opp til dette. For jeg sier jo ikke at det er greit, men at det dessverre er sånn. Og at hun kan velge å overhøre eller si ifra. Man oppfostrer en gjeng persilleblad om ikke ungene blir kjent med virkeligheten og lærer seg å takle konfrontasjoner. Og det er bra å begynne å øve på disse konfrontasjonene tidlig. Og det å trekke en setning ut av en sammenheng er aldri lurt... Anonymkode: 8358c...852 Nei, fornekter ikke virkeligheten. Men hadde heller ikke forventet en en seksåring skal håndtere denne situasjonen alene. Det ene utelukker ikke det andre, barn kan rustes og voksne kan forebygge og handle. Foreldre må ikke være så redde for dialog, for alvorlig talt, hadde mitt barn sagt slike ord til andre barn håper jeg da inderlig at noen hadde gitt meg beskjed om det. Så jeg kan snakke med mitt barn. Tidlig! Anonymkode: 4f6dd...f24
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #13 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Et møte med lærer? Tror du B sier slike ting foran læreren? Ta heller og inviterer B med hjem og legg til rette for en god relasjon mellom ungene. Anonymkode: 8358c...852 Jeg har invitert med begge hjem, og de møter hverandre en del på fritiden - og det gikk knirkefritt. Men ja du har rett, hun sier nok ikke det foran læreren 😅 Anonymkode: 840dc...142
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #14 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Et møte med lærer? Tror du B sier slike ting foran læreren? Ta heller og inviterer B med hjem og legg til rette for en god relasjon mellom ungene. Anonymkode: 8358c...852 Lærer og sfo ansatte kan observere lek og samhandling og om ts sitt barn er inkludert, eventuelt trekker seg unna eller virker nedfor etc. Anonymkode: 4f6dd...f24
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #15 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har invitert med begge hjem, og de møter hverandre en del på fritiden - og det gikk knirkefritt. Men ja du har rett, hun sier nok ikke det foran læreren 😅 Anonymkode: 840dc...142 Men du kan jo også opfordre hun til å si ifra til lærer selv. Bare det er at du lærer henne å løse konflikter selv, istedenfor at du løser dem for henne. Du kan til og med sende melding til læreren denne første gangen for å hjelpe henne igang " Du, Line trenger å fortelle deg noe hun synes er litt ugreit, har du mulighet til å ta en liten prat med henne?. Anonymkode: 8358c...852
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #16 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Lærer og sfo ansatte kan observere lek og samhandling og om ts sitt barn er inkludert, eventuelt trekker seg unna eller virker nedfor etc. Anonymkode: 4f6dd...f24 Jeg vet det, men å finne unger til å løse egne konflikter er noe av det viktigste vi kan lære dem. Anonymkode: 8358c...852 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #17 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg vet det, men å finne unger til å løse egne konflikter er noe av det viktigste vi kan lære dem. Anonymkode: 8358c...852 Som sagt utelukker ikke det ene det andre. For noen barn er det heller ikke bare å ordne opp selv, her er barn veldig forskjellige. Å gjøre lærere og andre ansatte oppmerksomme på slike ting er derfor viktig. Så kan man jobbe både hjemmefra og fra skolens side. Anonymkode: 4f6dd...f24
NiceOrNothing Skrevet 7. januar 2024 #18 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Et møte med lærer? Tror du B sier slike ting foran læreren? Ta heller og inviterer B med hjem og legg til rette for en god relasjon mellom ungene. Anonymkode: 8358c...852 Ville gjort begge deler . Viktig at lærer er informert , så kan vedkommende snik-informere de om hva som er pent/ akseptabelt å si til hverandre og ikke . Selv om ikke nedlatende ord blir sagt i klasserommet , så kan lærer lettere se og observere / jobbe med å forhindre utenforskap , hvis han vet .
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #19 Skrevet 7. januar 2024 NiceOrNothing skrev (1 minutt siden): Ville gjort begge deler . Viktig at lærer er informert , så kan vedkommende snik-informere de om hva som er pent/ akseptabelt å si til hverandre og ikke . Selv om ikke nedlatende ord blir sagt i klasserommet , så kan lærer lettere se og observere / jobbe med å forhindre utenforskap , hvis han vet . Informasjon er greit. De voksne på skole jobber nok med slikt allerede, men det er bare fint at de har litt ekstra ører ute. Men et møte er vel ganske unødvendig. Dette kan fint informeres om på melding. Anonymkode: 8358c...852
NiceOrNothing Skrevet 7. januar 2024 #20 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg vet det, men å finne unger til å løse egne konflikter er noe av det viktigste vi kan lære dem. Anonymkode: 8358c...852 Lære de å løse konflikter er en ting , men dette er mer alvorlig enn som så. Det er ikke en konflikt hvis en jente tråkker på en annen .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå