AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #1 Skrevet 7. januar 2024 Min exdame som jeg har barn med omtaler vår 9 klassing som et barn, og jeg mener hun er med på å gjøre datteren vår mer umoden. Roter jenta bort nøklene sine er hun unnskyldt, fordi hun er jo bare et barn Husker hun ikke på hvilke dagar det er konfirmasjons undervisning, ja da er hun bare et barn og man kan ikke forvente at hun skal huske det. Mister hun bussen, ja da er hun bare et barn som ikke kan lastes. Glemmer hun igjen de dyre vottene hun på død og liv måtte ha, er hun bare et barn som ikke kan ta ansvar. Hvis hun ikke gjør ferdig leksene sine fordi det er gøyere å være med veninner, ja da er hun et barn. Når hun glemmer å ta hunden ut på tur etter skolen fordi det er hennes ansvar i ukedagene, ja da er hun unnskyldt for hun er bare et barn Er det ikke idiotisk å holde på sånn av moren? Anonymkode: 75394...299 5 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #2 Skrevet 7. januar 2024 Jo, men du må jo føre den linjen du og ditt barn er enige om. Hva mor legger opp til kan du praksis ikke si ett pip om - og motsatt, selv om en gjerne vil ha en fin dialog og lik linje her. Hadde hatt større forventninger til en 9. klassing, men hva som er riktig å gjøre i casene du viser til må dere snakke sammen om og finne ut av. Er det noe datteren trenger for å bli bedre på å huske ting? Noe du kan gjøre? Anonymkode: c33d8...7e1 6
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #3 Skrevet 7. januar 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Er det ikke idiotisk å holde på sånn av moren? Jo Anonymkode: f459b...96a 5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #4 Skrevet 7. januar 2024 Det er ikke bare idiotisk, det er en form for omsorgssvikt fra mors side også! Mor virker "kort" (beklager, men det er "kort" og ansvarsløst å "oppdra" et barn uten å tørre å sette grenser og krav til barnet!), konfliktsky og kunnskapsløs. Kan man legge godviljen til er mor kanskje "bare" svak og redd for å feile - og så gjør hennes frykt at hun feiler så mye at hun egentlig begår omsorgssvikt. Siden mor er som hun er, så tviler jeg på at du kommer noen vei, men jeg synes likevel du skal forsøke å få henne med til Familievernkontoret og snakke om det der. Kanskje kan en nøytral tredjeperson få mor til å forstå. Ellers tror jeg du bare må holde på det du vet og stole på deg selv, tørre å sette grenser for og stille krav til datteren din, selv om du vet at du nok risikerer å være den upopulære. Når mor feiler så tydelig i oppdragelsen, så kan ikke du tillate deg å gjøre det samme. Kontakt Familievernkontoret. Anonymkode: 6a2f8...ea9 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #5 Skrevet 7. januar 2024 Kan det være hun evt har add/adhd som i bakgrunn gjør at hun sliter? Jeg selv i voksen alder er ekstremt surrete. Har add 😅 Anonymkode: 5bba2...c2b
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #6 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kan det være hun evt har add/adhd som i bakgrunn gjør at hun sliter? Jeg selv i voksen alder er ekstremt surrete. Har add 😅 Anonymkode: 5bba2...c2b Hun utredes for det ja, men de sier at da skal vi iallfall stille krav til henne og ikke tenke at hun er tafatt, slik som moren behandler henne Ts Anonymkode: 75394...299 5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #7 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kan det være hun evt har add/adhd som i bakgrunn gjør at hun sliter? Jeg selv i voksen alder er ekstremt surrete. Har add 😅 Anonymkode: 5bba2...c2b Greit nok at tenåringen kanskje er surrete, men problemet er jo moren som unnskylder hele tiden. Tenåringen vil jo ikke lære seg ansvar hvis hun aldri får noen andre reaksjoner på at hun glemmer ting og mister ting enn "hun er jo bare et barn". Nei, nå er hun tenåring og hun burde få konsekvenser av ting hun mister eller glemmer. Jeg er litt dullete mamma selv, men jeg hadde ikke unnskyldt ungen min med at hun er et barn når hun var 15 år. Tror muligens familiekontoret er rette stedet å begynne, TS. Anonymkode: 0ebc8...b28 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #8 Skrevet 7. januar 2024 Hun er ett barn juridisk i tre år til, men skal jo fungere som voksen. Anonymkode: 77f10...6b4 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #9 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hun utredes for det ja, men de sier at da skal vi iallfall stille krav til henne og ikke tenke at hun er tafatt, slik som moren behandler henne Ts Anonymkode: 75394...299 Så fint å høre:) jeg var akkurat som deres barn i den alderen. Altså jeg har jo aldri glemt ting med vilje, eller at jeg ikke husker ting med vilje. Jeg er 32 år og har en sønn på 7 år med autisme som har mye bedre hukommelse enn meg 🙈 håper dere finner en god løsning. Viktig også før dere har funnet ut, at dere kan prøve å se det fra en annen vinkel, med at det kan ligge noe bak. Selvfølgelig skal man si ifra , men samtidig ikke trykke ned og gi dårlig selvfølelse. Lykke til. Fikk selv add utredning i 8.klasse:) Anonymkode: 5bba2...c2b
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #10 Skrevet 7. januar 2024 Jeg lurer på hvordan du selv ville møtt henne? Hva er den ikke idiotiske måten når hun mister votter, glemmer konfirmasjonsund, ikke lufter bilen? Anonymkode: 79f54...3d0 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #11 Skrevet 7. januar 2024 Vil bare opplyse at barn med ADHD tjener mest på rutiner og struktur i hverdagen. Skjønner at jenta ikke er utredet , men med sånne utfordringer vil det uansett lønne seg med faste rutiner. Mulig at mor egentlig synes synd på datteren, og prøver å skjerme henne. Det er den største feilen en kan gjøre. Bruk heller krefter på å støtte og sørge for gode rutiner og noen verktøy til å huske avtaler og tidspunkt. Mestringsfølelse er verd alt Anonymkode: d7dc7...20f 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #12 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hun utredes for det ja, men de sier at da skal vi iallfall stille krav til henne og ikke tenke at hun er tafatt, slik som moren behandler henne Ts Anonymkode: 75394...299 Jeg foreslo Familievernkontoret i et svar over her, og står ved det fremdeles. Men siden din datter også er i utredning så synes jeg du skal ta opp med de som har ansvaret for utredningen, det at mor gjør det motsatte av det dere foreldre er anbefalt, at mor velger å ikke sette grenser og stille krav til datteren, og at mor hele tiden bortforklarer for datteren og at datteren dermed heller ikke får insentiv til å forsøke å fokusere og gjøre det hun må lære seg å gjøre for å fungere best mulig. Mor må akseptere diagnosen (om hun ender med en), og med det også hvilke krav det stiller til dere som foreldre for at dere skal kunne hjelpe datteren deres til å bli mest mulig velfungerende nå og videre i livet. Anonymkode: 6a2f8...ea9 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #13 Skrevet 7. januar 2024 Du er et barn hvis du lager et drama rundt dette TS. Seriøst hvorfor skal alt gjøres så ufattelig vanskelig? Din datter er under utvikling og vil snart nok lære det hun må. Foreldre som skal overstyre og kontrollere alt er utrolig slitsom, og til slutt vil ikke datteren være med deg lenger. Har hørt nok om barn som ikke vil ha noe med kontrollerende foreldre å gjøre. Det du kan si ifra om er hvis hun er direkte ufin og slem mot andre mennesker. Det er nok mobbing i skolene grunnet at foreldre ikke setter foten ned. Anonymkode: fa622...191 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #14 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du er et barn hvis du lager et drama rundt dette TS. Seriøst hvorfor skal alt gjøres så ufattelig vanskelig? Din datter er under utvikling og vil snart nok lære det hun må. Foreldre som skal overstyre og kontrollere alt er utrolig slitsom, og til slutt vil ikke datteren være med deg lenger. Har hørt nok om barn som ikke vil ha noe med kontrollerende foreldre å gjøre. Det du kan si ifra om er hvis hun er direkte ufin og slem mot andre mennesker. Det er nok mobbing i skolene grunnet at foreldre ikke setter foten ned. Anonymkode: fa622...191 Det er jo moren som er kontrollerende som skal behandle henne som et barn. Ts Anonymkode: 75394...299 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #15 Skrevet 8. januar 2024 Din datter er ikke ferdig utviklet i hjernen og er på mange måter et barn. Men ja, hun bør ha visse plikter og møte forventninger ut fra alder. Noen skilte foreldre blir kanskje mer slepphendt med regler pga dårlig samvittighet, man vil skåne barnet. Jeg ble sånn selv i oppdragelsen av mitt barn, fordi faren døde tidlig. Ville ikke at barnet skulle møte på mer vondt, og skånet det. Nå er «barnet» voksen, studerer fullt og har en god jobb ved siden av. Klarer seg selv for det meste. Antakelig liten grunn til bekymring. Anonymkode: a18c0...a48
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #16 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Min exdame som jeg har barn med omtaler vår 9 klassing som et barn, og jeg mener hun er med på å gjøre datteren vår mer umoden. Roter jenta bort nøklene sine er hun unnskyldt, fordi hun er jo bare et barn Hvor ofte roter hun de nøklene? Alle gjør det innimellom....eller har gjort en eller to ganger i livet. Husker hun ikke på hvilke dagar det er konfirmasjons undervisning, ja da er hun bare et barn og man kan ikke forvente at hun skal huske det. hvor mange ganger har hun glemt det? Mister hun bussen, ja da er hun bare et barn som ikke kan lastes. igjen hvor ofte? Glemmer hun igjen de dyre vottene hun på død og liv måtte ha, er hun bare et barn som ikke kan ta ansvar. hvor mange ganger? Hvis hun ikke gjør ferdig leksene sine fordi det er gøyere å være med veninner, ja da er hun et barn. dette er ganske vanlig i tenårene.... Når hun glemmer å ta hunden ut på tur etter skolen fordi det er hennes ansvar i ukedagene, ja da er hun unnskyldt for hun er bare et barn Har hun lyst på det ansvaret? Det er dere voksne som har skaffet dere en hund, ikke hun. Uansett hvem hadde lyst på den.... Er det ikke idiotisk å holde på sånn av moren? tja... kommer ann på hvor ofte dette skjer egentlig. Anonymkode: 75394...299 Anonymkode: ffe73...997 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #17 Skrevet 8. januar 2024 Jeg tenker hun er en tenåring. Hjernen er under ombygging og ting de fikk til /husket før- kan virke helt uoverkommelig nå. Det er faktisk nå når vi tenker at de skal kunne ordne seg selv, og ha kontroll på det meste, hvor mange trenger mer hjelp enn noen gang til å huske på ting de skal gjøre, til å holde ordnet på tingene sine etc. Anonymkode: 0e536...c13 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #18 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Du er et barn hvis du lager et drama rundt dette TS. Seriøst hvorfor skal alt gjøres så ufattelig vanskelig? Din datter er under utvikling og vil snart nok lære det hun må. Foreldre som skal overstyre og kontrollere alt er utrolig slitsom, og til slutt vil ikke datteren være med deg lenger. Har hørt nok om barn som ikke vil ha noe med kontrollerende foreldre å gjøre. Det du kan si ifra om er hvis hun er direkte ufin og slem mot andre mennesker. Det er nok mobbing i skolene grunnet at foreldre ikke setter foten ned. Anonymkode: fa622...191 Dette er bare vås det du skriver! En må kunne stille krav til en 15 åring , men da må en også være en veileder i forkant. En må huske på at desse barna/ungdommene skal bli voksne selvstendige individ etterhvert, og da må de lære det ved å akseptere at er blir stilt krav til. Foreldrer i 2024 er redde for å kreve noe av barna sine , og er mere enn villige til å la barna være sjefer hjemme. Ikke veien å hå hvis en vil hindre barna å gå psykiske plager senere i livet pga de får « voksensjokk» … Anonymkode: d7dc7...20f 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #19 Skrevet 8. januar 2024 Hva er å ta ansvar da? Hva er forskjellen/konsekbensen av at jenta roter bort nøklene sine og mor sier at det var synd, men ikke annet å forvente, hun er jo bare et barn. Du sier: jeg forventer at hun klarer å ta vare på ting (som nøkler) og blir mer sur. Men hva er forskjellen i praksis? Hun glemmer konformasjonsundervisningen: Moren minner henne på det, fordi hun er et barn. Du minner henne på det, men mener hun burde klare å huske slikt selv. Eller du tipser henne konkret om kalender med alarmfunksjoner eller du lar henne gå glipp av undervisningen og mener at på den måten lærer hun nok. Men hva er problemstillingen her? Det er jo veldig vanlig i den alderen å være svært glemsom og vimsete, og en del foreldre mener at tenåringer er som barn og behandler dem slik, en del mener at de klarer mye mer selv og må lære den harde veien ved å ta konsekvesene selv. Begge leire "har jo rett". Anonymkode: fd872...1ee 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #20 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hva er å ta ansvar da? Hva er forskjellen/konsekbensen av at jenta roter bort nøklene sine og mor sier at det var synd, men ikke annet å forvente, hun er jo bare et barn. Du sier: jeg forventer at hun klarer å ta vare på ting (som nøkler) og blir mer sur. Men hva er forskjellen i praksis? Hun glemmer konformasjonsundervisningen: Moren minner henne på det, fordi hun er et barn. Du minner henne på det, men mener hun burde klare å huske slikt selv. Eller du tipser henne konkret om kalender med alarmfunksjoner eller du lar henne gå glipp av undervisningen og mener at på den måten lærer hun nok. Men hva er problemstillingen her? Det er jo veldig vanlig i den alderen å være svært glemsom og vimsete, og en del foreldre mener at tenåringer er som barn og behandler dem slik, en del mener at de klarer mye mer selv og må lære den harde veien ved å ta konsekvesene selv. Begge leire "har jo rett". Anonymkode: fd872...1ee Bup sier hun skal lære seg å ta ansvar for egne handlinger, huske klokken, huske å se på kalenderen, lære seg å stå opp alene om morgenen og komme seg på skolen selv og ta konsekvensene av det hvis hun ikke klarer det og jeg kjører det løpet når hun er hos meg, men hos moren får hun påsmurt mat, blir vekket, lagt frem klær, blir påminnet alt slik at hun slipper å bruke hjernen sin og blir fortalt av moren daglig at hun er kun et barn og at vi kan ikke forvente noe av henne. ts Anonymkode: 75394...299 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå