AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #1 Skrevet 7. januar 2024 Det virker jo ikke som det er meningen at man skal ha møbler. Hva tenker arkitektene med når de lager sånne overprisede leiligheter? Denne her f.eks., med 2 dører inn til soverommet. Det holder med 1 eller? Og nesten hele veggen på ene siden er det vinduer, hvor skal man ha tv, evt skap, bokhyller og slikt? Måten sofaen er plassert på bildet virker helt malplassert. Lekker 2-roms selveier fra 2020 med balkong|Heis|V.V/fyring inkl|Sentral beliggenhet|T-bane i umiddelbar nærhet! | FINN eiendom Anonymkode: 6038d...681 8 5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #2 Skrevet 7. januar 2024 Det kalles areaaleffektivitet. Jeg kaller det dårlig bokvalitet. Vi sitter og venter på at noen skal bygge en treroms med separat kjøkken;, og helst kjøkkenvindu. Vi blir nok gamle før vi får flytta. Anonymkode: 8f9ff...d9b 19 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #3 Skrevet 7. januar 2024 Er forsåvidt grenser for hvor mye en får plass til på ynkelige 48 kvm. Men en kan selvfølgelig stenge den ene døra inn til soverommet om en vil at den ene skal klatre over den i senga når en legger seg, om det er to som bor i leiligheten Anonymkode: bfc51...432 7
Sofakona Skrevet 7. januar 2024 #4 Skrevet 7. januar 2024 Vi bor i gammel Obos leilighet.. ikke noe bedre her...vi har stue som er liten...ene siden er stort vindu med terrasse før..andre siden var det to "hull/dører til kjøkkenet og gangen som lå inntill hverandre. Kjempe liten gang,nesten ikke plass til 2 personer...oppe i 2 etasje et det 3 sove rom og bad..alle ligger ved en kjempe liten gang..igjen max 2 mennesker ( suge inn magen) og kjempe masse død plass over trappa... 2
Tomas77 Skrevet 7. januar 2024 #5 Skrevet 7. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det kalles areaaleffektivitet. Jeg kaller det dårlig bokvalitet. Vi sitter og venter på at noen skal bygge en treroms med separat kjøkken;, og helst kjøkkenvindu. Vi blir nok gamle før vi får flytta. Anonymkode: 8f9ff...d9b Separat kjøkken er det desidert siste jeg vil ha og jeg mistenker at jeg ikke er alene. En ting er at man mister et soverom, men det viktigste er at kjøkkenet er der man tilbringer mest tid slik at stua blir helt meningsløs når de er adskilt. Når det gjelder dobbeldørene til soverommet er jeg enig med ts. 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #6 Skrevet 7. januar 2024 Det er krav til å kunne nå senga fra begge sider på hovedsoverommet, så det er for å slippe at soverommet tar mer plass fra stua. Anonymkode: e585a...ab9 5 1 2
Rosa Sitron Skrevet 7. januar 2024 #7 Skrevet 7. januar 2024 Til å være 48 kvadrat syns jeg ikke den var så ille jeg. 6
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #8 Skrevet 7. januar 2024 Tomas77 skrev (2 minutter siden): Separat kjøkken er det desidert siste jeg vil ha og jeg mistenker at jeg ikke er alene. En ting er at man mister et soverom, men det viktigste er at kjøkkenet er der man tilbringer mest tid slik at stua blir helt meningsløs når de er adskilt. Når det gjelder dobbeldørene til soverommet er jeg enig med ts. Man mister ikke et soverom av å ha separat kjøkken? Og kjøkkenet er ikke der man tilbringer mest tid, det er jo stua. Enig med TS at mange nye små leiligheter nå om dagen har elendig planløsning, Anonymkode: a3f87...bf7 20 6
Sago Skrevet 7. januar 2024 #9 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det kalles areaaleffektivitet. Jeg kaller det dårlig bokvalitet. Vi sitter og venter på at noen skal bygge en treroms med separat kjøkken;, og helst kjøkkenvindu. Vi blir nok gamle før vi får flytta. Anonymkode: 8f9ff...d9b Det finnes heldigvis fortsatt noen eldre leiligheter som ikke har blitt ombygd og har kjøkkenet i behold. 4 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #10 Skrevet 7. januar 2024 Er vel en mann som har designet utformingen….. Anonymkode: 81a41...6e4 4 2
Tomas77 Skrevet 7. januar 2024 #11 Skrevet 7. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: Man mister ikke et soverom av å ha separat kjøkken? Og kjøkkenet er ikke der man tilbringer mest tid, det er jo stua. Enig med TS at mange nye små leiligheter nå om dagen har elendig planløsning, Anonymkode: a3f87...bf7 Jo fordi det separate kjøkkenet kunne vært et soverom. Og jo jeg bruker mye mer tid på kjøkkenet enn i stua. Hadde egentlig ikke trengt stue hvis jeg ikke hadde barn. 4
Alice123 Skrevet 7. januar 2024 #12 Skrevet 7. januar 2024 Den leiligheten er på Ensjø som utelukkende består av :bomaskiner" laget for maksimal profitt for utbygger og ingenting annet. Helt forferdelig. 15
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #13 Skrevet 7. januar 2024 Tomas77 skrev (5 minutter siden): Separat kjøkken er det desidert siste jeg vil ha og jeg mistenker at jeg ikke er alene. En ting er at man mister et soverom, men det viktigste er at kjøkkenet er der man tilbringer mest tid slik at stua blir helt meningsløs når de er adskilt. Når det gjelder dobbeldørene til soverommet er jeg enig med ts. Men er det ikke bedre å ha en ordentlig stue enn ørten soverom? For barnefamilier med flere barn f.eks så er vel ikke en liten 2-roms på 48 kvm målgruppen uansett.. Da kjøper man vel noe større. Jeg bor i en eldre Obos-leilighet, har separat kjøkken og jeg stortrives med det. Jeg bor alene og har 3 soverom, trenger ikke flere. Hadde blitt veldig trangt i stua om jeg skulle dyttet inn et kjøkken her. Jeg kan like åpen kjøkken/stueløsning dersom det er en ganske stor leilighet eller et hus. Så lenge det er litt plass og man ikke har sofaen dytta oppi kjøleskapet, og plass til de møblene man vil ha. Det virker jo ikke som dagens arkitekter tar det minste hensyn til at folk kanskje ønsker å faktisk møblere en leilighet, og ikke leve veldig minimalistisk.. Anonymkode: 6038d...681 19 1
Tomas77 Skrevet 7. januar 2024 #14 Skrevet 7. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: Men er det ikke bedre å ha en ordentlig stue enn ørten soverom? For barnefamilier med flere barn f.eks så er vel ikke en liten 2-roms på 48 kvm målgruppen uansett.. Da kjøper man vel noe større. Jeg bor i en eldre Obos-leilighet, har separat kjøkken og jeg stortrives med det. Jeg bor alene og har 3 soverom, trenger ikke flere. Hadde blitt veldig trangt i stua om jeg skulle dyttet inn et kjøkken her. Jeg kan like åpen kjøkken/stueløsning dersom det er en ganske stor leilighet eller et hus. Så lenge det er litt plass og man ikke har sofaen dytta oppi kjøleskapet, og plass til de møblene man vil ha. Det virker jo ikke som dagens arkitekter tar det minste hensyn til at folk kanskje ønsker å faktisk møblere en leilighet, og ikke leve veldig minimalistisk.. Anonymkode: 6038d...681 Det kommer an på hva du mener med ordentlig stue. For meg har en ordentlig stue et kjøkken siden uten kjøkkenet ville jeg aldri brukt stua. Vi bor i en fireroms leilighet i Oslo men da vi har tre barn så hadde det selvfølgelig vært flott med enda et soverom. Nå har vi den fordelen at naboen drar på åra og det burde være en relativt enkel sak å slå sammen hennes toroms med vår. 1
Sago Skrevet 7. januar 2024 #16 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men er det ikke bedre å ha en ordentlig stue enn ørten soverom? For barnefamilier med flere barn f.eks så er vel ikke en liten 2-roms på 48 kvm målgruppen uansett.. Da kjøper man vel noe større. Jeg bor i en eldre Obos-leilighet, har separat kjøkken og jeg stortrives med det. Jeg bor alene og har 3 soverom, trenger ikke flere. Hadde blitt veldig trangt i stua om jeg skulle dyttet inn et kjøkken her. Jeg kan like åpen kjøkken/stueløsning dersom det er en ganske stor leilighet eller et hus. Så lenge det er litt plass og man ikke har sofaen dytta oppi kjøleskapet, og plass til de møblene man vil ha. Det virker jo ikke som dagens arkitekter tar det minste hensyn til at folk kanskje ønsker å faktisk møblere en leilighet, og ikke leve veldig minimalistisk.. Anonymkode: 6038d...681 Det er også deilig å kunne trekke seg inn på kjøkkenet når det er barn på besøk og de leker eller ser film i stua. 12 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #17 Skrevet 7. januar 2024 15 minutter siden, Sofakona said: Vi bor i gammel Obos leilighet.. ikke noe bedre her...vi har stue som er liten...ene siden er stort vindu med terrasse før..andre siden var det to "hull/dører til kjøkkenet og gangen som lå inntill hverandre. Kjempe liten gang,nesten ikke plass til 2 personer...oppe i 2 etasje et det 3 sove rom og bad..alle ligger ved en kjempe liten gang..igjen max 2 mennesker ( suge inn magen) og kjempe masse død plass over trappa... Bor selv i en 30 år gammel Obos-leilighet som har dårlig planløsning. Men tror deler av problemet er den trolig er ombygd etter den først ble laget. For det er del ting med planløsningen som virker veldig rart om den ble bygd sånn fra starten av. Anonymkode: 414b0...ab7 3
K.B. Skrevet 7. januar 2024 #18 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det virker jo ikke som det er meningen at man skal ha møbler. Hva tenker arkitektene med når de lager sånne overprisede leiligheter? Denne her f.eks., med 2 dører inn til soverommet. Det holder med 1 eller? Og nesten hele veggen på ene siden er det vinduer, hvor skal man ha tv, evt skap, bokhyller og slikt? Måten sofaen er plassert på bildet virker helt malplassert. Lekker 2-roms selveier fra 2020 med balkong|Heis|V.V/fyring inkl|Sentral beliggenhet|T-bane i umiddelbar nærhet! | FINN eiendom Anonymkode: 6038d...681 Hvorfor tror du? Det er selvfølgelig penga som bestemmer. 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #19 Skrevet 7. januar 2024 Ja, nyere leiligheter er helt håpløse. Jeg ser etter en på 65-75kvm og i mange er det kun en vegg, resten er kjøkkenbenk og store vinduer. Ingen plass til TV, bokhyller eller vitrineskap. Anonymkode: 7feba...3f3 10 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #20 Skrevet 7. januar 2024 Synes det var spesielt å bruke boden som kontor. Ville tro det ga mer mening å ha kontor enten i stua eller på soverommet. Må være vært klaustrofobisk og dårlig luft i den boden. Anonymkode: 414b0...ab7 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå