AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #1 Skrevet 7. januar 2024 Jeg syns det er så flaut når f.eks kollegaer spør hva jeg har gjort i helgen. For jeg er jo bare hjemme, evt går jeg tur eller er på trening. Har ikke penger til å gå på restaurant, cafè og sånt. Samtidig vil jeg ikke fremstå som fattig da jeg jobber med veldig rike folk (finans). Så jeg sier ofte at jeg er sliten og slapper av i helgene. Er i et mareritt økonomisk da jeg har pusset opp, og de som har gjort det har sendt meg en kjempefaktura som er mye mer enn vi var enige om. Dette ødelegger livet mitt og jeg er så lei meg og sliter mye med angst pga dette. Jeg har brukt masse penger på advokat men det fører jo til at jeg knapt har penger til mat. Har kredittkortgjeld på 100.000 kr og sliter med avdragene. Panter flasker, selger ting på Tise etc og gjør aldri noe som koster penger, likevel har jeg 0 penger å bruke. Flere i samme situasjon? Håper vi kan unngå å få masse dømmende svar som "du er totalt idiot", "hvorfor har du ikke spart opp buffer" etc. Jeg er i full jobb innen finans men renter etc gjør at jeg alltid går i minus, til tross for lave levekostnader. Og jeg skammer meg! Er så misunnelig på folk som har råd til å kjøpe klær, gå til frisør eller dra på pub etc. Det har jeg ikke gjort siden i fjor. Anonymkode: 158b1...5bb 14
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #2 Skrevet 7. januar 2024 Å si at har gått tur eller har vært på trening er et langt bedre svar på hva du har gjort i helgen enn at du har gått på cafe eller restaurant. For meg så virker det som om sosiale medier tyter over av folk som skal vise hvor «spreke» de er, så dette er absolutt et svar du kan gi med hevet hode. Er i samme situasjon selv (dårlig råd i en bransje med masse rike folk) og det er ikke restaurantbesøk folk i min krets flasher, men heller en uendelig rekke av utlandsturer. Ikke stort annet å gjøre enn å se en annen vei og fokusere på ditt. Anonymkode: e2474...d93 3 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #3 Skrevet 7. januar 2024 Jeg synes i hvertfall ikke du skal være flau for å "bare være hjemme" i helgene. Det er det mange av oss som er, uavhengig av økonomi. Her i huset er friluftsliv vår aller største passion, så går mye i skogen/fjellet når været tillater det, uten å ofre en tanke på at det er kostnadsfritt å ha dét som hobby. Tror nesten det er mer negativt for folk om du sier du er sliten, for å være Duracellkanin er jo tydeligvis svært positivt i denne tidsalderen😅 Du kan jo si at du liker å chille hjemme, er en helt fair sak det☺️ Anonymkode: 15889...7ec 13 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #4 Skrevet 7. januar 2024 Jeg sier som sant er; fjelltur eller at jeg har jobbet eller bare slappet av. Fjelltur er gratis og mange jobber i helgen. Takker alltid nei til sosiale aktiviteter og sier at jeg sparer til noe👍🏼 Anonymkode: 27f5d...c57 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #5 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å si at har gått tur eller har vært på trening er et langt bedre svar på hva du har gjort i helgen enn at du har gått på cafe eller restaurant. For meg så virker det som om sosiale medier tyter over av folk som skal vise hvor «spreke» de er, så dette er absolutt et svar du kan gi med hevet hode. Er i samme situasjon selv (dårlig råd i en bransje med masse rike folk) og det er ikke restaurantbesøk folk i min krets flasher, men heller en uendelig rekke av utlandsturer. Ikke stort annet å gjøre enn å se en annen vei og fokusere på ditt. Anonymkode: e2474...d93 Leit å høre at du er i samme situasjon, håper du kommer deg ut av det! Jeg har heldigvis bonus/skattepenger etc i vente, og håper jeg får slettet fakturaen til håndverkeren via advokaten. I mellomtiden så må jeg bare leve veldig enkelt, for i verste fall så taper jeg og må betale en faktura på 60.000 kr i tillegg til at jeg skylder 100 K De jeg jobber med er sånne som kjøper vin til 10.000 kr og sier at vin under 1000 kr er billig skvip. For meg er det ganske sykt å si.. De kan også dra kortet i vill vest på alle butikker de ønsker, handler dyrt tøy og reiser hele tiden. Og jeg unner de det for all del, men jeg vil ikke fremstå stakkarslig og fattig! Er redd det vises på meg og, for jeg har ikke kjøpe klær på flere år. Ofte har vi after work men jeg kan jo ikke bli med. Faker da familiebesøk eller noe for jeg syns det er så flaut å si at jeg ikke har penger til å dra på fancy barer ii Oslo (som BA3, Tjuvholmen og sånt). Anonymkode: 158b1...5bb 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #6 Skrevet 7. januar 2024 Alle vet at jeg er ufør så det forventes vel at økonomien ikke er helt på topp. Jeg er også åpen om økonomiske begrensninger og er ikke flau over det. Min bror for eksempel tjener mer enn det dobbelte av hva jeg og samboer har til sammen, han glemmer lett det at vi ikke kan bli med på dyre spleiselag eller helt impulsivt kan bli med på ting med stiv prislapp men da sier jeg bare ifra og alt ordner seg. Anonymkode: f1e82...98d 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #7 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg synes i hvertfall ikke du skal være flau for å "bare være hjemme" i helgene. Det er det mange av oss som er, uavhengig av økonomi. Her i huset er friluftsliv vår aller største passion, så går mye i skogen/fjellet når været tillater det, uten å ofre en tanke på at det er kostnadsfritt å ha dét som hobby. Tror nesten det er mer negativt for folk om du sier du er sliten, for å være Duracellkanin er jo tydeligvis svært positivt i denne tidsalderen😅 Du kan jo si at du liker å chille hjemme, er en helt fair sak det☺️ Anonymkode: 15889...7ec Hehe jeg jobber med mange unge folk og de er alltid ute på byen i helgene på fancy utesteder på Solli plass og sånne steder. Evt drar de til Hemsedal og går på ski/fester. De har helt vilt mye penger, jeg er ikke vant til en sånn livsstil. Jeg trener mye selv, men mest gruppetimer. Det er den lille luksusen jeg tar meg råd til for det gir meg så mye glede. Har heldigvis en veldig god deal via en PT jeg kjenner så det koster meg lite pr mnd. Anonymkode: 158b1...5bb 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #8 Skrevet 7. januar 2024 Jeg har god råd, men gjør aldri noe spesielt i helgene. Helgene er til å slappe av i. Anonymkode: 7d1fe...a94 5 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #9 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hehe jeg jobber med mange unge folk og de er alltid ute på byen i helgene på fancy utesteder på Solli plass og sånne steder. Evt drar de til Hemsedal og går på ski/fester. De har helt vilt mye penger, jeg er ikke vant til en sånn livsstil. Jeg trener mye selv, men mest gruppetimer. Det er den lille luksusen jeg tar meg råd til for det gir meg så mye glede. Har heldigvis en veldig god deal via en PT jeg kjenner så det koster meg lite pr mnd. Anonymkode: 158b1...5bb Da tror jeg faktisk at jeg hadde solgt meg inn som treningsfreak, og brukt det som unnskyldning til å ikke feste/drikke/spise ute så ofte😉 Anonymkode: 15889...7ec 7 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #10 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da tror jeg faktisk at jeg hadde solgt meg inn som treningsfreak, og brukt det som unnskyldning til å ikke feste/drikke/spise ute så ofte😉 Anonymkode: 15889...7ec Lurt! Sikker mange som trener mye nå i januar så det er en god unnskyldning Anonymkode: 158b1...5bb 1
Maskinfører Skrevet 7. januar 2024 #11 Skrevet 7. januar 2024 Jeg jobber og tjener godt jeg er den som tar meg en tur innom polet etter endt arbeidsuke (Fredag) og kjøper en flaske Cognac Whisky etc har aldri forstått meg på de menneskene som må sløse bort penger på restaurant/cafe eller hva det er ser ingenting galt i å slappe av etter en hard arbeidsuke som du sier 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #12 Skrevet 7. januar 2024 Si at det har de ikke noe med 😁 La kollegaene tro du driver med noe lyssky på si 😬 Jeg antar at du mener ikke siden i '22, men likevel... Jeg har ikke gått til frisør på flere år, jeg klipper håret selv. Hater bråkete steder, og fyll - pub ville vært et mareritt. Klær kjøper jeg på H&M, og det er da ikke så mye man trenger. Jeg synes det blir for ille hvis man må bruke penger for å ha det hyggelig. Er det et "dømmende" svar du kan akseptere? Anonymkode: 1d7e2...172 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #13 Skrevet 7. januar 2024 Jeg har jobbet med finansfolk og de var rimelig opptatt av trening og friluftsliv. Det var status og jeg mistenkte noen av dem for å skryte på seg en sunnere livsstil enn de hadde grunn til. Jeg ser ikke hvorfor du ikke kan imponere dem på dette området hvis det betyr mye for deg hva de tenker om deg. Anonymkode: 240ba...47f 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #14 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Si at det har de ikke noe med 😁 La kollegaene tro du driver med noe lyssky på si 😬 Jeg antar at du mener ikke siden i '22, men likevel... Jeg har ikke gått til frisør på flere år, jeg klipper håret selv. Hater bråkete steder, og fyll - pub ville vært et mareritt. Klær kjøper jeg på H&M, og det er da ikke så mye man trenger. Jeg synes det blir for ille hvis man må bruke penger for å ha det hyggelig. Er det et "dømmende" svar du kan akseptere? Anonymkode: 1d7e2...172 Neida, ikke dømmende svar i det hele tatt Jeg ser bare andre skrive tråder om at de har dårlig råd og de blir jo hengt ut og kalt de styggeste ting. Helt enig i at man ikke trenger å bruke masse penger for å ha det gøy. Er bare litt press på after work og sånn på jobb, og mine venninner vil helst på pub/cafè om vi skal møtes. Jeg inviterer på besøk her til en kaffe eller middag innimellom altså. Nå som det er så kaldt så er det ikke så mange som vil bli med meg på tur i Oslo-marka så da låner jeg hunden til broren min Jeg har hvertfall lært at man kan klare seg på ganske lite etter det siste året, og er mer ydmyk over hvor fort ting kan snu. Skal prioritere hardt å spare med en gang jeg har midler til det. Anonymkode: 158b1...5bb 5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #15 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har jobbet med finansfolk og de var rimelig opptatt av trening og friluftsliv. Det var status og jeg mistenkte noen av dem for å skryte på seg en sunnere livsstil enn de hadde grunn til. Jeg ser ikke hvorfor du ikke kan imponere dem på dette området hvis det betyr mye for deg hva de tenker om deg. Anonymkode: 240ba...47f I min omgangskrets er det mange arvinger og høye lønninger, likevel er folk syyykt imponert over meg og mitt friluftsliv😅 At jeg tør å gå fjelltur alene, i mørk skog alene, at jeg tør å klatre bratte fjellvegger osv. Før trente jeg mer innendørs, og da var folk syyykt imponert over hvor ofte/hardt jeg trente. Trening og sunn livsstil er nemlig noe folk ikke kan bare betale seg til å få, så da hjelper det ikke å være kjemperik😅 Anonymkode: 15889...7ec 7 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #16 Skrevet 7. januar 2024 Altså, vi har ikke dårlig råd men gjør ikke annet enn å være hjemme i helgene vi heller. Prøver å komme ajour med husarbeid og er ute og lufter ungene liksom. Ligger på sofaen. Lager mat. Ingenting å skamme seg over det. Anonymkode: 40858...42f 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #17 Skrevet 7. januar 2024 Trist å høre situasjonen din. Angående dette med ærlighet. Jeg er IKKE ærlig med kollegaer om den økonomiske situasjonen min. Til dem har jeg faktisk løyet om den økonomiske situasjonen fordi jeg skammer meg over sitasjonen og ikke ønsker at de skal vite hvor mye jeg har rotet til min egen økonomi. Men jeg er ærlig med min nærmeste familie. Både fordi jeg har måttet få hjelp økonomisk fra mine foreldre og søsken og fordi de da skjønner familien min hvorfor jeg lever som jeg gjør. At det er mye jeg ikke har råd til. Det er også deilig å slippe å måtte kjøpe dyre gaver til dem som jeg ikke har råd til. Alle skjønte selvsagt at når jeg er i økonomiske problemer så burde jeg prioritere å nedbetale gjeld fremfor å kjøpe dyre gaver jeg ikke har råd til og som mottakeren ikke engang trenger. Min "julegave" til min familie denne julen var at jeg klarte å nedbetale ekstra på gjelden til familien min. Anonymkode: 862f1...299 1 8 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #18 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg syns det er så flaut når f.eks kollegaer spør hva jeg har gjort i helgen. For jeg er jo bare hjemme, evt går jeg tur eller er på trening. Har ikke penger til å gå på restaurant, cafè og sånt. Samtidig vil jeg ikke fremstå som fattig da jeg jobber med veldig rike folk (finans). Så jeg sier ofte at jeg er sliten og slapper av i helgene. Er i et mareritt økonomisk da jeg har pusset opp, og de som har gjort det har sendt meg en kjempefaktura som er mye mer enn vi var enige om. Dette ødelegger livet mitt og jeg er så lei meg og sliter mye med angst pga dette. Jeg har brukt masse penger på advokat men det fører jo til at jeg knapt har penger til mat. Har kredittkortgjeld på 100.000 kr og sliter med avdragene. Panter flasker, selger ting på Tise etc og gjør aldri noe som koster penger, likevel har jeg 0 penger å bruke. Flere i samme situasjon? Håper vi kan unngå å få masse dømmende svar som "du er totalt idiot", "hvorfor har du ikke spart opp buffer" etc. Jeg er i full jobb innen finans men renter etc gjør at jeg alltid går i minus, til tross for lave levekostnader. Og jeg skammer meg! Er så misunnelig på folk som har råd til å kjøpe klær, gå til frisør eller dra på pub etc. Det har jeg ikke gjort siden i fjor. Anonymkode: 158b1...5bb Du føler det nok som en slags befrielse å kunne sette ord på, og dele dine tanker, og følelser du sliter med KG sine leser. Utfordringen mange idag står overfor er at de har ingen å spørre, og ingen å "snakke med" utan at de føler at problema de står overfor blir "brukt mot dem" og mange av KG sine leser er forbilde her. Mange barn og ungdomer vokser idag opp utan de har begge foreldrene rundt seg, og m/ fedre lang praktisk røynsle /erfaring eller nære pårørende de kan spørre,og søke råd og støtte hos. Mitt råd er at du tar kontakt med dine kreditorer, og ber dem om å vise forståelse. Har du leid inn folk til å gjøre en jobb som ikkje er utført i henhold til din avtaler er det avtalebrudd, og useriøse firma. Desse advokatene tar godt betalt for hvert ord som strøymer utav kjæften på dem, og kanskje har du noen fagfolk i din omgangskrets du kan få i tale. Anonymkode: 52675...c75 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #19 Skrevet 7. januar 2024 20 minutter siden, AnonymBruker said: Trist å høre situasjonen din. Angående dette med ærlighet. Jeg er IKKE ærlig med kollegaer om den økonomiske situasjonen min. Til dem har jeg faktisk løyet om den økonomiske situasjonen fordi jeg skammer meg over sitasjonen og ikke ønsker at de skal vite hvor mye jeg har rotet til min egen økonomi. Men jeg er ærlig med min nærmeste familie. Både fordi jeg har måttet få hjelp økonomisk fra mine foreldre og søsken og fordi de da skjønner familien min hvorfor jeg lever som jeg gjør. At det er mye jeg ikke har råd til. Det er også deilig å slippe å måtte kjøpe dyre gaver til dem som jeg ikke har råd til. Alle skjønte selvsagt at når jeg er i økonomiske problemer så burde jeg prioritere å nedbetale gjeld fremfor å kjøpe dyre gaver jeg ikke har råd til og som mottakeren ikke engang trenger. Min "julegave" til min familie denne julen var at jeg klarte å nedbetale ekstra på gjelden til familien min. Anonymkode: 862f1...299 Edit: Jeg går også til psykolog fordi jeg skammer meg sånn over hvor dum jeg har vært. Har fortalt psykologen at det er en del sosiale situasjoner jeg synes er ekstremt ubehagelige. Mange small talk-spørsmål jeg ikke klarer å være ærlig om. Anonymkode: 862f1...299
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #20 Skrevet 7. januar 2024 KG nivået slår til igjen.. lyve er neppe det smarteste man gjør. Det slår tilbake på en selv. Anonymkode: f2bcf...731 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå