Gå til innhold

Sosialt liv med første og andre klassinger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor sosial utenfor sfo, skole og fritidsaktiviteter er vanlig for første og andre klassinger? 

Jeg har en i hvert trinn og de er på fritidsaktiviteter to dager i uka hver. Det er en dag i uka vi ikke har fritidsaktiviteter vi må kjøre til. 

Lek med nabobarn går litt opp og ned. Kanskje en eller to ganger i uka. Kan også gå ett par uker i mellom hvor de ikke er sammen med de. 

Prøver og få til ca. en gang i uka de kan ta med noen hjem. Noen ganger kan det gå to uker imellom også. 

Hva er det som egentlig er det vanlige? Burde man være mer på? De har det greit på skolen og sfo og har venner. De blir bedt litt bort, men  90% av gangene er det jeg som tar initiativet og sender sms til foreldre. 

Syns det er liten tid til mer enn vi gjør nå. Hverdagen går i hundre med lekser, fritidsaktiviter, husarbeid. Vi prøver jo også å være sammen med andre i familien også. Det er alltids noe annet som må ordnes også som tar tid. 

Vi er mye ute som familie, ski, aking, skøyter osv. Tiden strekker ikke helt til og jeg syns det er vanskelig å prioritere den lille tiden man har godt nok. 

Min store frykt er at de skal bli ensomme og venneløse. Da burde jeg kanskje være enda mer på? 

Anonymkode: 0d2dd...7ed

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvor sosial utenfor sfo, skole og fritidsaktiviteter er vanlig for første og andre klassinger? 

Jeg har en i hvert trinn og de er på fritidsaktiviteter to dager i uka hver. Det er en dag i uka vi ikke har fritidsaktiviteter vi må kjøre til. 

Lek med nabobarn går litt opp og ned. Kanskje en eller to ganger i uka. Kan også gå ett par uker i mellom hvor de ikke er sammen med de. 

Prøver og få til ca. en gang i uka de kan ta med noen hjem. Noen ganger kan det gå to uker imellom også. 

Hva er det som egentlig er det vanlige? Burde man være mer på? De har det greit på skolen og sfo og har venner. De blir bedt litt bort, men  90% av gangene er det jeg som tar initiativet og sender sms til foreldre. 

Syns det er liten tid til mer enn vi gjør nå. Hverdagen går i hundre med lekser, fritidsaktiviter, husarbeid. Vi prøver jo også å være sammen med andre i familien også. Det er alltids noe annet som må ordnes også som tar tid. 

Vi er mye ute som familie, ski, aking, skøyter osv. Tiden strekker ikke helt til og jeg syns det er vanskelig å prioritere den lille tiden man har godt nok. 

Min store frykt er at de skal bli ensomme og venneløse. Da burde jeg kanskje være enda mer på? 

Syns du kjører et stressende opplegg? Frilek er jo det viktigste i den alderen.

Anonymkode: 5a063...e61

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Syns du kjører et stressende opplegg? Frilek er jo det viktigste i den alderen.

Syns også ts gjør svært mye! Jeg hadde latt de hatt en aktivitet hver, og stort sett hadde jeg slått meg til ro med at sfo og skole er nok sosialisering i den alderen.. bursdager, Halloween etc kommer jo også inn i regnestykket. Barn trenger ro. Og tid med familie. Mange trenger også tid for seg selv. 

Men det er min mening

Anonymkode: 90170...c8f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes jo det er litt rart om du sier at tiden ikke strekker til når barna går på fritidsaktiviteter to ganger i uka, har med seg venner hjem og dere bruker tid sammen som familie. Hva er det her som ikke strekker til tenker du? 

Jeg tenker at SFO er en fritidsaktivitet i seg selv, i alle fall om de er der til kl 16.30+. Da er de med venner etter skolen hver eneste dag. 

Hvor mye man sosialiserer må være opp til hver enkelt, om barn liker mye ro og fred elller action. Mitt ene barn er veldig kreativ og har likt p være på rommet med sine egne prosjekter og ha tid til det. Yngste derimot leker mindre, er mindre kreativ og kan fort kjede seg hvis barna i gata ikke er hjemme. Han inviterer oftere med seg barn hjem enn eldste gjorde og er oftere med oss voksne ut på aktiviteter også. 

Anonymkode: 75b7a...0bb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg syntes jo det er litt rart om du sier at tiden ikke strekker til når barna går på fritidsaktiviteter to ganger i uka, har med seg venner hjem og dere bruker tid sammen som familie. Hva er det her som ikke strekker til tenker du? 

Jeg tenker at SFO er en fritidsaktivitet i seg selv, i alle fall om de er der til kl 16.30+. Da er de med venner etter skolen hver eneste dag. 

Hvor mye man sosialiserer må være opp til hver enkelt, om barn liker mye ro og fred elller action. Mitt ene barn er veldig kreativ og har likt p være på rommet med sine egne prosjekter og ha tid til det. Yngste derimot leker mindre, er mindre kreativ og kan fort kjede seg hvis barna i gata ikke er hjemme. Han inviterer oftere med seg barn hjem enn eldste gjorde og er oftere med oss voksne ut på aktiviteter også. 

Anonymkode: 75b7a...0bb

Ts

De har to fritidsaktiviteter hver. Så det er aktiviteter 4 dager i uka. 

Med tiden som ikke strekker til mener jeg at jeg hele tiden løper maraton i hodet og fysisk med å prøve og rekke over alt som skal skje og følges opp. Veldig sliten men føler likevel ikke de får nok av det de burde hatt? Tenker da de kanskje burde vært mer sosiale? 

Forøvrig enig i de andre innleggene her at det også burde være alenetid for barna. Det er det lite av. Men blir litt her og der. Igjen, tiden strekker ikke helt til der. 

AnonymBruker
Skrevet

Min andreklassing er på SFO til 16.30 hver dag, og fotballtrening en gang i uka. Jeg har bevisst holdt ham unna langrenn og skøyter og bandy og andre aktiviteter da jeg tenker at én aktivitet (som han liker godt) er mer enn nok for øyeblikket. 
Det er imidlertid veldig mye vennebesøk både her og hos andre, og dét ser vi oss nødt til å begrense noen ganger - han er en supersosial fyr, men blir også sliten av det. 

Anonymkode: 9b5ca...ce7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts

De har to fritidsaktiviteter hver. Så det er aktiviteter 4 dager i uka. 

Med tiden som ikke strekker til mener jeg at jeg hele tiden løper maraton i hodet og fysisk med å prøve og rekke over alt som skal skje og følges opp. Veldig sliten men føler likevel ikke de får nok av det de burde hatt? Tenker da de kanskje burde vært mer sosiale? 

Forøvrig enig i de andre innleggene her at det også burde være alenetid for barna. Det er det lite av. Men blir litt her og der. Igjen, tiden strekker ikke helt til der. 

Jeg tror hedwig Montgomery har nevnt flere ganger i podcasten sin at barn faktisk ikke trenger å ha noen aktiviteter det første årene på skolen, da det er svært stor overgang for de med skole og sfo. 

Dette blir jo opp til hver enkelt, men tror det å heller tenke at ungene skal lande litt ville vært mer aktuelt for min del. Bare tenk; du sier du er stresset og løper maraton. Du er voksen og kan sette ord på det - hva med barna dine?

jeg tror barn ved å hele tiden være i gang, i et stressende løp uten tid for å vende blikket blikket innover, kan bli dårligere på både å gjenkjenne og regulere følelser. 
Igjen; min mening:)

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min førsteklassing har 1 fritidsaktivitet. Hentes tidlig fra SFO 2-3 dager i uka . Leker med naboer eller noen fra klassen 1-3 dager i uka. Lite tid med egen øvrig familie.  Syns det er stressende nok, jeg? Har også bhg-barn og er alenemor.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min 7 åring er på Sfo til 16.30 hver dag, etter at vi har spist middag er guttungen utkjørt. 

Vi prøvde fotball en gang i uka men han hatet hvert sekund av det. Ikke fordi han hater fotball, men fordi han er sliten. 

Jeg tenkte å prøve ny fritidsaktivitet til våren. 

Anonymkode: b7b59...dca

Skrevet

Vi har ei i 1.trinn og jeg er mildt sagt overrasket over hvor mye som styres og arrangeres for såpass små barn. Kanskje litt brannfakkel, men føler at mange av dagens barn kommer til å møte veggen før de kommer til tenårene 🫣 Jenta vår trives veldig godt på skole, sfo, fritidsaktivitet og med venner på fritiden - men det er vårt ansvar som foreldre å begrense det. Hadde hun fått velge selv så hadde hun gjort noe HELE tiden. Hun er på sfo til 1500 hver dag. Går på fritidsaktivitet en gang om uken. Ellers er hun på besøk hos andre i nabolaget eller noen kommer på døra her. De som kommer på døra tas alltid i mot med åpne armer, men jeg gidder ikke sitte å mase på andre forelldre på vegne av ungene for å få til møter/playdates. Flere ganger når hun spør om å få dra til venner sier jeg rett og slett nei. Hun er knappe 6 år og har behov for ro, hvile - og ikke minst er jeg fast bestemt på at det er sunt å få kjede seg litt også. 

Hverdagen er stressende for stor og liten. Gjør det ikke verre for deg selv ved å akseptere x-antall aktiviteter og styr på ettermiddagene.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er de som nå tror at den økte fremkomsten av ADHD og angst hos barn, henger sammen med graden av tid unger blir voksenstyrt. 

Og at det er et paradoks at nå som det å være barn er tryggere enn noen gang, beskyttes også unger mer enn noen gang. 

Mye aktivitet og styring er å gjøre barn en bjørnetjeneste. De burde egentlig dyttes ut av døra med beskjed om å leke fritt ute, og komme hjem når det ble mørkt. Da vil de gradvis utvikle sosiale og andre egenskaper som ruster dem for voksenlivet. 

Anonymkode: 56695...505

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts

Kan høres ut som mange har det roligere enn oss. Har følt og snakka med flere hvor jeg tenker vi ikke gjør nok.

Barna mine blir også "dyttet" ut døra og leker fritt der. Det er gjerne der leken med nabobarn foregår. Men mindre nå på vinteren. På sommeren er de ute stort sett hele tiden de er hjemme. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg tror hedwig Montgomery har nevnt flere ganger i podcasten sin at barn faktisk ikke trenger å ha noen aktiviteter det første årene på skolen, da det er svært stor overgang for de med skole og sfo. 

Dette blir jo opp til hver enkelt, men tror det å heller tenke at ungene skal lande litt ville vært mer aktuelt for min del. Bare tenk; du sier du er stresset og løper maraton. Du er voksen og kan sette ord på det - hva med barna dine?

jeg tror barn ved å hele tiden være i gang, i et stressende løp uten tid for å vende blikket blikket innover, kan bli dårligere på både å gjenkjenne og regulere følelser. 
Igjen; min mening:)

Ts 

Nå tenker jeg barna mine ikke har like mye program, ansvar og stress som meg. Det er ikke de som må gjøre alt husarbeidet her, handle mat og gaver i ett sett. Huske og skifte dekk, klippe plen, kjøpe inn luciadrakter og huske akebrett og skøyter til skolen. 

Men mulig det er for mye. Jeg vet ikke. Har jo heller tenkt vi ikke gjør nok, derav innlegget. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er de som nå tror at den økte fremkomsten av ADHD og angst hos barn, henger sammen med graden av tid unger blir voksenstyrt. 

Og at det er et paradoks at nå som det å være barn er tryggere enn noen gang, beskyttes også unger mer enn noen gang. 

Mye aktivitet og styring er å gjøre barn en bjørnetjeneste. De burde egentlig dyttes ut av døra med beskjed om å leke fritt ute, og komme hjem når det ble mørkt. Da vil de gradvis utvikle sosiale og andre egenskaper som ruster dem for voksenlivet. 

Det er nå den tida vi lever i. Og greit å bare forholde seg til det. Altså det utgangspunktet man har.

1-2 klassinger kan ikke dyttes ut alene etter skolen. Da har man sfo. 
eller tenkte du at barna i tillegg til sfo skal ut så fort de kommer hjem?

AnonymBruker
Skrevet

Våre barn ble rett og slett veldig slitne av skole og SFO, især i første klasse, men også utover i andre.

Vi valgte å droppe organisert aktivitet helt i første, så fikk de bruke det overskuddet som var til å danne vennskap og leke med klassekompiser.

Ikke før uti andre klasse fikk våre prøve seg på organisert aktivitet, da var de mer klare for det, og da maks en hver - helst en som kun var en gang i uken.

Høres for meg ut som om dere kjører på med alt for mye for ungene, som kanskje har mer enn nok med å være ny skoleelev, forholde seg til nye voksne, nye regler, nye unger osv.

Vi var heller flinke til å delta på åpne arrangement da de gikk i første og andre, og gjerne sammen med unger de gikk i klasse med og familiene deres. Skirenn, teater for barn, gratis konserter, ting biblioteket arrangerte, nissefest osv. Men uten presset og stresset, bare valgte det som virket gøy og passet tidsplanen til oss som familie :)

Anonymkode: 01e63...6d6

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er nå den tida vi lever i. Og greit å bare forholde seg til det. Altså det utgangspunktet man har.

1-2 klassinger kan ikke dyttes ut alene etter skolen. Da har man sfo. 
eller tenkte du at barna i tillegg til sfo skal ut så fort de kommer hjem?

Ja men den tiden vi lever i nå ødelegger fokuset vårt og fører til økt fremkomst av disse lidelsene. Skal man bare leve med det, eller prøve å gjøre noe med det?

Sider ingenting om hvordan du skal legge opp hverdagskabalen din, men å bli med på statusjaget i form av flest mulige aktiviteter, og mest mulig som skjer, tror jeg ingenting på. 

Og første og andreklassinger kan ofte fint dyttes ut litt. 

• Liker 1
Skrevet

Våre hadde én fritidsaktivitet (én ettermiddag i uken) hver på den alderen. SFO bare tre dager i uken og da ble de hentet kl 15. Ellers besøk av eller hos venner 1-3 ganger i uka. Synes så små barn skal ha det så fritt som mulig og ikke ha for mye organisert fritid. 

• Liker 1
Skrevet

Mine små går ikke på Sfo og er sammen med venner ca hver dag, bare de som ikke går på Sfo, og de er stort sett sammen før middag. Å få til noe med sfo-ungene er veldig mye styr. Alle har ulike aktiviteter,  søsken som skal følges ++ 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå hadde jeg barn før den digitale tidsalderen. Mine på den alderen hadde stort sett planer med venner etter skolen, og gikk i tilegg på fotball. De var veldig sosiale, men så var det jo ikke noen konkurranse fra gaming o.l. Vi fulgte jo selvsagt opp barna på samme måte som nå, gjorde avtaler med andre foreldre o.l. Så hadde kontroll, selv om barna ikke var tilgjengelige som nå. 

Anonymkode: a5b2b...232

AnonymBruker
Skrevet

Min seksåring går på én aktivitet, som tar 30 min pluss skifting.

Ellers er vi sammen, eller har besøk/hun drar på besøk. De er en veldig sosial klasse, for å si det sånn😅

Anonymkode: e43cb...4a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...