AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #1 Skrevet 7. januar 2024 Altså har et barn som sliter med dette med at klær rett og slett spises opp. Det er helt ubevisst, men tror det gjøres i situasjoner som krever litt fokus. Barnet sliter med fokus, er mye urolig, men nå begynner dette å bli voldsomt dyrt. Alt av ullundertøy er masse hull i, yttertøyet er spist hull i, og jeg bruker enormt mye penger på klær. Barnet har hatt bup og ppt, pga vi sliter litt hjemme. Så de gjorde undersøkelser på skolen også, de landet på er at barnet bruker alt av energi på skolen og kommer hjem å faller sammen. De utredet ikke videre og det er nok ikke mer enn elendig fokus om du tenkte diagnoser med engang. Jeg vet ikke helt hva vi skal gjøre, men altså ingen klær kan arves videre, og de blir fullstendig ødelagte med mange hull. Tenker kan vil ikke bare være oss som har dette problemet, kanskje noen har noen smarte ideer som vi ikke har prøvd. Prøvd mye, men nå er det ikke mer å hente, men dette må slutte. Så noen tips? Anonymkode: 32fdb...a03 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #2 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Altså har et barn som sliter med dette med at klær rett og slett spises opp. Det er helt ubevisst, men tror det gjøres i situasjoner som krever litt fokus. Barnet sliter med fokus, er mye urolig, men nå begynner dette å bli voldsomt dyrt. Alt av ullundertøy er masse hull i, yttertøyet er spist hull i, og jeg bruker enormt mye penger på klær. Barnet har hatt bup og ppt, pga vi sliter litt hjemme. Så de gjorde undersøkelser på skolen også, de landet på er at barnet bruker alt av energi på skolen og kommer hjem å faller sammen. De utredet ikke videre og det er nok ikke mer enn elendig fokus om du tenkte diagnoser med engang. Jeg vet ikke helt hva vi skal gjøre, men altså ingen klær kan arves videre, og de blir fullstendig ødelagte med mange hull. Tenker kan vil ikke bare være oss som har dette problemet, kanskje noen har noen smarte ideer som vi ikke har prøvd. Prøvd mye, men nå er det ikke mer å hente, men dette må slutte. Så noen tips? Anonymkode: 32fdb...a03 Kjøp tyggesmykker De som har autisme sliter ofte med nettopp dette. Derfor finnes det spesielle smykker for at barna skal ha noe å tygge på. Tyggesmykke.no Anonymkode: 64159...c15 9 7
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #3 Skrevet 7. januar 2024 Når et barn brenner all energi på skolen, sliter med fokus, og tygger i stykker klær, så ville det vært rart å ikke tenke diagnoser. Hvorfor er han ikke utredet for ADHD? Jeg ville kranglet på dette og bedt om utredning. Ved en diagnose så har du rett på grunnstønad pga økte kostnader for å tygge i stykker klær til han er 18 år. Anonymkode: 0b1ee...cc9 6 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #4 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kjøp tyggesmykker De som har autisme sliter ofte med nettopp dette. Derfor finnes det spesielle smykker for at barna skal ha noe å tygge på. Tyggesmykke.no Anonymkode: 64159...c15 Takk for et fantastisk tips, jeg har googlet så mye, snakket med bup og ppt om dette, ikke fått opp et slikt tips. Det skal kjøpes og håper noen klær blir da spart 🤩 Anonymkode: 32fdb...a03 8
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #5 Skrevet 7. januar 2024 Er barnet sulten? Anonymkode: d163e...092
Kalikalinka Skrevet 7. januar 2024 #6 Skrevet 7. januar 2024 Bare vær obs på at dette er typisk for både autisme og ADHD. Mange som må tygge på noe for å roe/trøste seg selv. «Elendig fokus» er også det… Tenker på barnet ditt her, det pleier gjerne ikke å være så slitsomt å gå på skole uten grunn. 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #7 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Når et barn brenner all energi på skolen, sliter med fokus, og tygger i stykker klær, så ville det vært rart å ikke tenke diagnoser. Hvorfor er han ikke utredet for ADHD? Jeg ville kranglet på dette og bedt om utredning. Ved en diagnose så har du rett på grunnstønad pga økte kostnader for å tygge i stykker klær til han er 18 år. Anonymkode: 0b1ee...cc9 Var det jeg og tenkte Anonymkode: 1b642...2ec
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #8 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Når et barn brenner all energi på skolen, sliter med fokus, og tygger i stykker klær, så ville det vært rart å ikke tenke diagnoser. Hvorfor er han ikke utredet for ADHD? Jeg ville kranglet på dette og bedt om utredning. Ved en diagnose så har du rett på grunnstønad pga økte kostnader for å tygge i stykker klær til han er 18 år. Anonymkode: 0b1ee...cc9 Fordi vi ikke har adhd i nær familie, og mestrer skolen såpass bra. De tenkte i retning evnerik og ikke adhd, så skolen fikk noen tips om å tilrettelegge for barnet. Men testet ikke🥴 Vi har fylt ut en del skjemaer hos ppt og de viser i retning adhd, men skolen viser ikke det. Så de må være vanskelig på 2 av 3 arenaer fikk vi beskjed om. Og barnet klarer skolen og venner der, men faller sammen hjemme og orker ikke sosialt da heller. Det går mest klær på skolen, så mistenker at det er måten uroen kommer ut der for å holde fokus. Jeg har prøvd alt for å få råd, hjelp og jeg bekymrer meg for fremtiden. Ppt er enig i bekymringen min men får ikke gjort noe siden barnet fungerer så godt på skolen. Så håper det varer i mange år Anonymkode: 32fdb...a03 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #9 Skrevet 7. januar 2024 Kalikalinka skrev (3 minutter siden): Bare vær obs på at dette er typisk for både autisme og ADHD. Mange som må tygge på noe for å roe/trøste seg selv. «Elendig fokus» er også det… Tenker på barnet ditt her, det pleier gjerne ikke å være så slitsomt å gå på skole uten grunn. Jeg vet, men jeg kommer ikke lenger for skolen sier barnet fungerer så bra. Barnet går i en veldig bra klasse med få elever så det er nok derfor barnet fungerer så bra. Klærne blir spist når det er fokus på skolen så det jobbes hardt der også men det ses ikke. Fikk beskjed på Bup at barn som har adhd gjør det dårlig på skolen, din unge er smart derfor er det ikke mulig. Veldig dårlig holdninger mot de som har adhd vil jeg si, adhd betyr ikke at barn ikke kan være smarte. Vi har adhd i familie, men ikke noen i nær familie som søsken eller mor og far. Anonymkode: 32fdb...a03 2
Kalikalinka Skrevet 7. januar 2024 #10 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg vet, men jeg kommer ikke lenger for skolen sier barnet fungerer så bra. Barnet går i en veldig bra klasse med få elever så det er nok derfor barnet fungerer så bra. Klærne blir spist når det er fokus på skolen så det jobbes hardt der også men det ses ikke. Fikk beskjed på Bup at barn som har adhd gjør det dårlig på skolen, din unge er smart derfor er det ikke mulig. Veldig dårlig holdninger mot de som har adhd vil jeg si, adhd betyr ikke at barn ikke kan være smarte. Vi har adhd i familie, men ikke noen i nær familie som søsken eller mor og far. Anonymkode: 32fdb...a03 Det er ufattelig kunnskapsløst av Bup, men de imponerer dessverre ofte negativt, har hatt mye med dem å gjøre som lærer. Jeg har hatt mange elever og har flere venner med ADHD som gjorde det bra på skolen og er smarte. Noen av dem greide seg dessverre ikke så lenge, til tross for høy intelligens, og begynte å slite veldig på ungdomsskolen og videregående. At dere har nevrodivergens i slekta er absolutt relevant. 5 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #11 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Fordi vi ikke har adhd i nær familie, og mestrer skolen såpass bra. De tenkte i retning evnerik og ikke adhd, så skolen fikk noen tips om å tilrettelegge for barnet. Men testet ikke🥴 Vi har fylt ut en del skjemaer hos ppt og de viser i retning adhd, men skolen viser ikke det. Så de må være vanskelig på 2 av 3 arenaer fikk vi beskjed om. Og barnet klarer skolen og venner der, men faller sammen hjemme og orker ikke sosialt da heller. Det går mest klær på skolen, så mistenker at det er måten uroen kommer ut der for å holde fokus. Jeg har prøvd alt for å få råd, hjelp og jeg bekymrer meg for fremtiden. Ppt er enig i bekymringen min men får ikke gjort noe siden barnet fungerer så godt på skolen. Så håper det varer i mange år Anonymkode: 32fdb...a03 Dette er veldig feil holdning å ha, man MÅ ikke ha adhd i nær familie for at barnet skal ha det, og det er heller ikke slik at barn med adhd ikke klarer seg på skolen. Hvorfor tror du han brenner all energi på skolen? Det kan være at han maskerer for å prøve å passe inn og fungere som normalt. Jeg hadde typisk slike utfordringer selv, men fungerte ok på skolen. Jeg fikk først adhd diagnose i 40 årene, og jeg skal love deg at så mange år med ubehandlet adhd har ødelagt livet mitt. Utfordringene som er i dag, vil bare bli verre og verre, hvis det viser at han har det. Så vær så snill, krev utredning. Anonymkode: 0b1ee...cc9 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #12 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg vet, men jeg kommer ikke lenger for skolen sier barnet fungerer så bra. Barnet går i en veldig bra klasse med få elever så det er nok derfor barnet fungerer så bra. Klærne blir spist når det er fokus på skolen så det jobbes hardt der også men det ses ikke. Fikk beskjed på Bup at barn som har adhd gjør det dårlig på skolen, din unge er smart derfor er det ikke mulig. Veldig dårlig holdninger mot de som har adhd vil jeg si, adhd betyr ikke at barn ikke kan være smarte. Vi har adhd i familie, men ikke noen i nær familie som søsken eller mor og far. Anonymkode: 32fdb...a03 For å legge til, jeg har ingen foreldre med adhd, men ei tante som har det (dvs ikke diagnosert, men åpenbart at hun har det). Jeg er også intelligent og gjorde det bra på skolen, men fikk større og større konsentrasjonsproblemer jo eldre jeg ble. Kun fagene jeg hadde interesse for gikk bra da. Jobblivet ble veldig krevende, men jeg maskerte og kom meg gjennom 15 år. Så smalt det, og jeg fikk det jeg nå har forstått er "adhd burnout". Jeg er ufør. Jeg skal være så direkte som å si at du risikerer å ødelegge livet til sønnen din hvis dette ikke blir fanget opp på et tidlig stadie. Anonymkode: 0b1ee...cc9 2
Metalbitch Skrevet 7. januar 2024 #13 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg vet, men jeg kommer ikke lenger for skolen sier barnet fungerer så bra. Barnet går i en veldig bra klasse med få elever så det er nok derfor barnet fungerer så bra. Klærne blir spist når det er fokus på skolen så det jobbes hardt der også men det ses ikke. Fikk beskjed på Bup at barn som har adhd gjør det dårlig på skolen, din unge er smart derfor er det ikke mulig. Veldig dårlig holdninger mot de som har adhd vil jeg si, adhd betyr ikke at barn ikke kan være smarte. Vi har adhd i familie, men ikke noen i nær familie som søsken eller mor og far. Anonymkode: 32fdb...a03 IKKE gi deg på det! Mitt barn er nå 21 år og på PPT hadde de knapt sett noe mer hyperaktiv. Han er nå farmasistudent. ADHD har ikke noe med intelligens å gjøre, det er fokus som mangler; og det kan de få hjelp til med tilrettelegging. 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #14 Skrevet 7. januar 2024 Mitt barn med adhd (add) og TS tygger i stykker alt mulig av klær. Lite å gjøre med, men vi får ekstra støtte fra nav for ødelagte klær. Ikke barnets feil at ticsene blant annet er å spise tøy🙄😅 Anonymkode: 889a5...71a 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #15 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): For å legge til, jeg har ingen foreldre med adhd, men ei tante som har det (dvs ikke diagnosert, men åpenbart at hun har det). Jeg er også intelligent og gjorde det bra på skolen, men fikk større og større konsentrasjonsproblemer jo eldre jeg ble. Kun fagene jeg hadde interesse for gikk bra da. Jobblivet ble veldig krevende, men jeg maskerte og kom meg gjennom 15 år. Så smalt det, og jeg fikk det jeg nå har forstått er "adhd burnout". Jeg er ufør. Jeg skal være så direkte som å si at du risikerer å ødelegge livet til sønnen din hvis dette ikke blir fanget opp på et tidlig stadie. Anonymkode: 0b1ee...cc9 Vet vi gjør vårt beste for vår sønn, og jeg har faktisk kjempet for han. Vært i møter, dratt til fastlegen osv. det er ikke slik at jeg sitter rolig i stolen å tenker jaja. Så nei jeg kommer ikke til å ødelegge livet til barnet mitt. Jeg har ikke gitt meg, men har lagt det litt til side før vi tar kampen igjen. Jeg kan dra han gjennom en privat utredning, men det vil ikke gjøre noe forskjell fordi vi trenger ppt. Jeg har fått lovnad av ppt at blir ting verre tar vi opp tråden igjen og de skal da hjelpe meg med bup. Jeg vet veldig godt dette, men jeg får ikke gjort om systemet. Foreløpig klarer barnet seg bra på skolen, og jeg skal kjempe for han videre også. Anonymkode: 32fdb...a03 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #16 Skrevet 7. januar 2024 Kalikalinka skrev (29 minutter siden): Det er ufattelig kunnskapsløst av Bup, men de imponerer dessverre ofte negativt, har hatt mye med dem å gjøre som lærer. Jeg har hatt mange elever og har flere venner med ADHD som gjorde det bra på skolen og er smarte. Noen av dem greide seg dessverre ikke så lenge, til tross for høy intelligens, og begynte å slite veldig på ungdomsskolen og videregående. At dere har nevrodivergens i slekta er absolutt relevant. Jeg vet! Synes det rett og slett er kunnskapsløst av bup å uttale seg slik, flink på skolen er for at barnet har en veldig bra klasse, lite elever og god lærer. Redd u.skolen blir større utfordringer, men vi er klare og jeg kommer til å ringe ppt så fort jeg ser vanskeligheter. Ppt forstod min bekymring, men de kom ikke så langt uten bup når det gjaldt utredning. Anonymkode: 32fdb...a03 2
. Anonym. Skrevet 7. januar 2024 #17 Skrevet 7. januar 2024 Sikkert sulten å dere har ikke vanlig mat?
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #18 Skrevet 7. januar 2024 Metalbitch skrev (23 minutter siden): IKKE gi deg på det! Mitt barn er nå 21 år og på PPT hadde de knapt sett noe mer hyperaktiv. Han er nå farmasistudent. ADHD har ikke noe med intelligens å gjøre, det er fokus som mangler; og det kan de få hjelp til med tilrettelegging. Ja, dette er rett og slett fakta. Ble faktisk sint når de sa det for intelligens og adhd burde vi vite nå at har ingenting med hverandre å gjøre. Ingen jeg kjenner med Adhd er dumme, men de har store vansker med å fokusere. Anonymkode: 32fdb...a03 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #19 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Mitt barn med adhd (add) og TS tygger i stykker alt mulig av klær. Lite å gjøre med, men vi får ekstra støtte fra nav for ødelagte klær. Ikke barnets feil at ticsene blant annet er å spise tøy🙄😅 Anonymkode: 889a5...71a Har dere prøvd slike tyggesmykker? hadde er fint med en liten stønad det går unna på klærne😆 Anonymkode: 32fdb...a03
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #20 Skrevet 7. januar 2024 . Anonym. skrev (Akkurat nå): Sikkert sulten å dere har ikke vanlig mat? Herregud. Anonymkode: 0b1ee...cc9 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå