Gå til innhold

Er det garantert å komme ROTTER hvis jeg setter ut fuglemat?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min far ble helt rabiat da han var på besøk og så at jeg hadde hengt opp fuglemat utenfor huset. "DET KOMMER ROTTER!" sa han.

Er det riktig? Jeg bor på Minde, et stykke fra Bergen sentrum. Jeg trodde rottene holdt til i sentrumskjernen.

Anonymkode: 01179...a92

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har fora fuglene i åresvis, aldri sett ei rotte 

Anonymkode: 4ca8a...73b

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Stemmer ikke. Bare legg ut til fuglene med god samvittighet. 

Anonymkode: 82801...7e2

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

😅😅 det kommer vel ann på om det er rotter i området? De dukker ikke magisk opp i nærheten av fuglemat nei… Har matet fugler i åresvis her. Nærme store byer er jeg mer skeptisk 

Anonymkode: 0d769...530

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mus kan komme, rotter kan komme. Men ikke begge deler. 

Anonymkode: 8fca6...8e4

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ta sjansen? 

Anonymkode: 5cb50...5af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rotter må nå være i området for at de skal komme inn i din hage. Mus kommer derimot garantert👍🏼

Anonymkode: fe6af...e83

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor ta sjansen? 

Anonymkode: 5cb50...5af

For å hjelpe fuglene gjennom vinteren. Jeg har lyst til å mate fuglene men bor i sameie hvor det ikke er lov. Tror ikke det kommer rotter av at jeg henger ut noen meiseboller på verandaen. 

Anonymkode: 314da...4b2

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene mine mater fugler i hagen i rekkehus, aldri sett noen rotter, eller mus heller. Store fugler spiser alt som faller på bakken og det er alltid småfugler oppi treet som spiser det som henger der. 

Anonymkode: 4f8cb...b49

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

😅😅 det kommer vel ann på om det er rotter i området? De dukker ikke magisk opp i nærheten av fuglemat nei… Har matet fugler i åresvis her. Nærme store byer er jeg mer skeptisk 

Anonymkode: 0d769...530

Rotter er det overalt.

Anonymkode: 96ec3...b0f

AnonymBruker
Skrevet

Rotter og mus er det jo overalt uansett da.. mat fuglene du.

Anonymkode: 375f8...9bb

AnonymBruker
Skrevet

Mat fuglene du, jeg har frø og nøtter, frukt og flesk. Aldri sett spor etter rotter og mus. Det kan godt hende, men hva så? Jeg mater ca 20 meter unna huset, så de kravler ikke akkurat på veggene her. Heller noen rotter i hagen enn en svømmende i dass 😅😂

Anonymkode: 2ca1d...040

• Liker 1
Skrevet

Rotter og forskjellige musearter finnes stort sett overalt, så de dukker ikke plutselig opp fra ingenting fordi man mater fugler. Forskjellen er bare at da kan det hende man ser mus og rotter oftere fordi maten deres også er synlig for oss. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Rotter kan vel komme av alt mulig rart. Jeg bor ca. 40 min utenfor Oslo, og har fire fuglematere ute. Har ikke sett en eneste rotte. 

Anonymkode: 0be40...a86

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er rev her i området, så antar den tar rotter? 

Bor i by. 

Anonymkode: b4de5...483

AnonymBruker
Skrevet
Sitat

- Det blir dessuten ikke flere rotter og mus fordi du mater fugler. De som allerede oppholder seg i området blir bare mer synlige. Er det høy populasjon av rotter et sted, skyldes det nok heller fettansamlinger i kloakksystemet enn fuglefrø som har havnet på bakken, sier han.

Sagt av en zoolog, du finner hele artikkelen her: https://dinside.dagbladet.no/fritid/frarader-ikke-gi-dette/80663190

Anonymkode: 9d64f...21b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den eneste gangen jeg har sett rotter her var flere år før jeg begynte å mate fuglene. Mus er det varierende mengder av, men det var det før jeg begynte med fuglemating også. Og jeg har ikke merket at det har blitt mer etter at jeg begynte med fuglemating. 

Anonymkode: e93bc...f84

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

For å hjelpe fuglene gjennom vinteren. Jeg har lyst til å mate fuglene men bor i sameie hvor det ikke er lov. Tror ikke det kommer rotter av at jeg henger ut noen meiseboller på verandaen. 

Anonymkode: 314da...4b2

Det er en grunn til at det ikke er lov.

Vet om et tilfelle der noen hang opp fuglehus med meiseboller/fuglene osv. Det ble muse invasjon og huset måtte rives til slutt, de spiste opp all isolasjon og råtna opp inni veggene. 

Fuglemat tiltrekker seg ikke bare fugler men rotter og mus også. Der det er fugler er det også rotter. Fuglene kommer seg gjennom vinteren på naturlige vis. Får du mus eller rotte i hus, vil det bli kostnader på minst en halv million til slutt. 

Anonymkode: bf22f...999

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Mat fuglene du, jeg har frø og nøtter, frukt og flesk. Aldri sett spor etter rotter og mus. Det kan godt hende, men hva så? Jeg mater ca 20 meter unna huset, så de kravler ikke akkurat på veggene her. Heller noen rotter i hagen enn en svømmende i dass 😅😂

Anonymkode: 2ca1d...040

Rotter og mus gjemmer seg bedre enn fuglene. De er der fuglene er, og der det er mat å få.

Anonymkode: bf22f...999

AnonymBruker
Skrevet

Vi måtte slutte å mate fuglene, flere venner også. Kom plutselig mus i hus. Var en stor plage gjennom vinteren. Lot være å sette ut mat vinteren etter = ingen mus. På seinvinteren prøvde vi igjen - nytt besøk av mus. Har heller med å legger ut på den faste turstien i skogen ☺️ Har en først begynt å legge ut må en også fortsette ellers vil fuglene få problem gjennom vinteren. Men det som er er at mange steder spiser fuglene maten - men det faller mat på bakken som tiltrekker seg gnagere. Det er en grunn til at det er forbud i enkelte sameiger. 

Anonymkode: cc7f3...b25

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...