Gå til innhold

Dere som leier bolig til langt opp i voksen alder.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor gjør dere det? Er dere mye på flyttefot og trenger fleksibilitet og frihet?

For hvis man bor på samme sted over lengre tid, er det jo tapsprosjekt å betale ned på huseiers lån, fremfor å eie sin egen bolig og betale ned på sitt eget lån.

Anonymkode: fe601...bb6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, hvorfor tror du folk gjør det? Gjett en gang..

Anonymkode: 3f0b1...c18

• Liker 30
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre har valgt å leie de siste 15 årene etter vi barna flyttet ut. De ønsket ikke ansvaret og arbeidet med å eie lengre. 

Av 8 søsken er det kun 2 av oss som eier egen bolig. Har også eldre søsken enn meg selv som har valgt å selge enebolig for å leie for noen år tilbake og leier fremdeles. De syns det er tipp topp.. 

Anonymkode: 8520c...d51

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Nei det er ikke et tapsprosjekt. Om det er ditt lån eller andres lån spiller ingen rolle. Og ikke alle leier hos privatpersoner. Der jeg leide (seriøst firma), så var det mange godt voksne som valgte å leie. Du får byttet leilighet hvis du ønsker, firmaet pusser opp boligen etter xantall år, alt av vanlig reparasjon er gratis og du har åpen kontrakt. Som vil si, bo så lenge du vil. Det er også sosialt og trygt.

Forstår godt hvorfor folk på 60+ velger å bo der. 

Anonymkode: 7d0a7...a14

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Der jeg leide (seriøst firma), så var det mange godt voksne som valgte å leie

Høres perfekt ut! Utleiemegleren?

Anonymkode: fd5ec...e3f

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor gjør dere det? Er dere mye på flyttefot og trenger fleksibilitet og frihet?

For hvis man bor på samme sted over lengre tid, er det jo tapsprosjekt å betale ned på huseiers lån, fremfor å eie sin egen bolig og betale ned på sitt eget lån.

Anonymkode: fe601...bb6

Lav rente, bankene har lenge lånt ut for mye, for få boliger bygges, og de som blir bygget blir porsjonert ut for å holde prisene oppe. 

det driver prisene opp uhensiktsmessig mye

Anonymkode: 1a6da...b8d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og dere som "eier" betaler en god sum til bankene. For de fleste er det bankene som eier største del av huset deres og ikke dere selv.

Folk har lånt penger til langt over pipen de siste tiårene og det er de vi hører om på nyhetene om dagen, de som betaler med en skyhøy rentesats, det er de som sliter mest nå. 

Jeg har ikke råd til å betale 14 000 og mer i måneden og jeg ønsker heller ikke det kontra å betale 8000 i måneden. 

Anonymkode: cb11b...3f9

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sitter fint i det økonomisk og kunne fint ha kjøpt, men pga dårlig helse ønsker jeg å prioritere energien min på jobb ovenfor vedlikehold og ansvar for hus/leilighet

Anonymkode: 8a1d7...a68

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kunne godt tenke på meg å leie på mine eldre dager, men da gjennom seriøse aktører. Å slippe ansvaret med å vedlikeholde et helt hus hadde vært digg!

Anonymkode: 20433...419

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ufør og har ikke hatt økonomi til å få noe boliglån. 

Anonymkode: 45dac...6ec

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Min nærmeste nabo, en hyggelig mann på 84 år var mange millionær. Han flyttet dit etter at kona døde og barna flyttet ut og fikk egne barn. Bodde der i 15 år. Han gjorde det av praktiske årsaker og for det sosiale. 

Det bodde også 3 generasjoner der, fordi de ønsket å være nær hverandre uten å dele hus. 

Det å leie er ikke en straff eller noe folk blir tvunget til alltid. Det er dagens priviligert som tror at man må eie. 

Jeg eier, men jeg er ung og barnløs, men reiser ikke. Hvis jeg i 50 årene bestemmer meg for å reise bort halve året, så vil jeg selge og leie. 

Anonymkode: 7d0a7...a14

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det koster så mye pr mnd å betale på et bolig lån, i tillegg kommer felleskostnader på ca 2-3000kr++. Et lån på ca 3mill koster endel å betjene pr mnd...ca 22-23k++ pr mnd med felleskostander. Så stølm i tillegg...snitt på ca 1000kr+.

I stedet velger jeg å leie for 10 000kr inkl strøm/nett supersentralt i Oslo, eget rom med bad. Deler kjøkken, eget kjøleskap. Slipper å tenke på vedlikehold, alt ordnes. Spart i indeksfond i snart 10år, gått ca 12-13% i året.

Vil også ha friheten til å bare flytte et annet sted enkelt uten å styre med boligsalg, skal du eie en bolig bør du tenke minst 5år...kun kjøpe noe som er lett å selge igjen. Hadde aldri turt å kjøpe meg bolig på et lite sted.

Anonymkode: 75529...0a8

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vi gjør det? Se på boligmarkedet og prisene. Ikke mulighet til å spare pga. høy husleie, strøm osv, har man barn har man ennå mindre mulighet for å spare til egenkapital.Ikke høy nok lønn til å få så høyt lån som kreves for å kunne kjøpe en enkel leilighet. Kanskje man er skilt, har barn og ikke har råd til å kjøpe alene. Kanskje noen må bo i nærheten av jobb og i det området er det ekstreme priser( feks i Oslo). Studielån, mange års utdannelse etc. Mange som ikke har foreldre som har mulighet for å sponse de på boligmarkedet. Tror de fleste hadde ønsket å eie, spesielt siden leiemarkedet i Norge er dårlig i forhold til feks Sverige. 
Tror det blir mer vanlig å leie etterhvert dessverre og uten at det er nok boliger til alle. Har man kun en inntekt og foreldre/ annen familie ikke kan sponse/ være kausjonister blir det vanskeligere og vanskeligere å kjøpe.

Anonymkode: 2ca21...cc2

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mine foreldre har valgt å leie de siste 15 årene etter vi barna flyttet ut. De ønsket ikke ansvaret og arbeidet med å eie lengre. 

Av 8 søsken er det kun 2 av oss som eier egen bolig. Har også eldre søsken enn meg selv som har valgt å selge enebolig for å leie for noen år tilbake og leier fremdeles. De syns det er tipp topp.. 

Anonymkode: 8520c...d51

Mine foreldre blei nettopp 70, solgte alt. Boligsalg til 8mill, hatt den i 40år. Levd veldig sparsomt siden de gikk av på 62år...så prøver jeg å fortelle de at å SELGE boligen vil gi de MYE penger til å leve! Neida...ville ikke høre...men plutselig oppdaget de det samme selv! Leier seg fin 3-roms nå. Slipper å tenke på noe, ikke snømåking heller 🤗 De har aldri hatt det bedre, pensjonen dekker jo det vanlig livet. Mens de 8mill kan brukes på å leve....reise...spise ute....leve så enkelt og komfortabelt som mulig. Kjøpt seg helsehjelp har det også, vaskehjelp hver 14.dag. 

Anonymkode: 75529...0a8

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg er enslig og ikke har nok EK, selvom jeg tjener mer enn nok. Vanskelig å legge opp mer i dyrtid og med to barn. Samtidig er det helt greit og, jeg leier en stor og fin leilighet i et fint strøk, havutsikt. Super utleier som fikser alt asap om noe ryker. Inkludert nett og varmtvann, behøver ikke bekymre meg for noe spesielt. Pluss er fint å vite at man har en viss frihet. Så alt i alt er det ikke noe som plager meg. 

Anonymkode: 8bc66...5b7

Skrevet

To voksne her. Jeg er 44 og samboer er 53. Vi er uføre begge to. Og har leid bolig alle de 9 årene vi har vært sammen. Både jeg og samboer leide også før vi ble sammen. 

Jeg har minstesats på ufør og betalingsanmerkninger og får derfor ikke lån. Samboer er flink med penger, men ønsker ikke å ta opp flere millioner i lån og dermed få gjeld. Det synes jeg er bra. Derfor leier vi bolig. Og vi trives godt med det. Og at vi slipper ansvaret og pliktene som følger med å eie bolig.

Ikke alle kan eller vil ta opp boliglån. Folk må få lov til å velge om man vil leie eller eie. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke egenkapital og ikke råd til å spare til det.

Anonymkode: e677c...4ef

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tror du?  🙄 Å tro alle har egenkapital til kjøpe er nokså ignorant. 

Anonymkode: 14018...836

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg selger huset mitt om noen år, kommer jeg til å selge før jeg kjøper.

Jeg har ganske spesifikke ønsker mtp beliggenhet, størrelse og standard, så om det ikke er noen objekter som tilfredsstiller disse kravene, vil jeg leie til den rette boligen dukker opp fremfor å panikkjøpe en bolig jeg egentlig ikke vil ha.

Anonymkode: c6b60...3ac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg er ufør og har ikke egenkapital eller mulighet til å betjene et lån. Leier og har det topp :)

Anonymkode: 80d27...2cf

• Liker 3
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...