AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #1 Skrevet 7. januar 2024 Jeg leste her inne at en advokat hadde sagt til ts, at hvis en arving/verge ikke hjalp til ved rydding av dødsbo hverken med praktisk hjelp eller var interessert i å kompensere for jobben de andre arvingene gjorde, så betydde det at vergen/arvingen kunne miste/frasi seg arven, fordi det at man arver henger sammen med å hjelpe til eller betale en godtgjørelse til de arvingene som ryddet og tok ansvar. Hvordan skal det gå til da? Min mor har ryddet opp helt alene i huset til sin særboer som gikk bort, og hun er helt utslitt etter å ha gjort alt i månedsvis (Jeg bor i Tyskland, har små barn og ikke mulighet til å hjelpe henne) Kjæresten til min mor skrev testamente fordi han hadde en voksen sønn som arvet 2/3 og min mor arvet 1/3. Avdødes sønn har ikke brydd seg om sin fars hus, så mamma har sortert hans barndomsleker, bilder, og ting som hun tenker har affeksjonsverdi for sønnen, og mammas avdøde kjæreste fortalte mamma hva sønnen hans skulle arve av ting i huset før det ble tømt. Sønnen sier han ønsker disse tingene for å vise de til sine barn, men dukker aldri opp for å hente de. Mamma skal nå trekke fra utgifter hun har hatt fra avdødes konto, fordi hun har blitt bobestyrer også siden avdødes sønn ikke ønsket oppgaven, men det er jo en utakknemlig oppgave hun har måttet ta på seg siden ingen andre kan eller gidder å gjøre det. Kan sønnen miste arven fordi han ikke har løftet en finger? Anonymkode: 573c2...b6a
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #2 Skrevet 7. januar 2024 Man kan ikke ta fra folk den juridiske arveretten nei. Anonymkode: 76103...6a5 1 4
Phoenix Heart Skrevet 7. januar 2024 #3 Skrevet 7. januar 2024 Nei, det er ikke sånn arveloven fungerer. Ingen kan ta i fra noens juridiske arv. 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #4 Skrevet 7. januar 2024 Nei. Her var det kun 2 av 11 arvinger som hjalp til med rydding av boet. Alle fikk sin arv. Anonymkode: 2bfc4...82f 1
Gjest jegerrinne Skrevet 7. januar 2024 #5 Skrevet 7. januar 2024 (endret) Kan ikke ta fra arv på den måten. Den er juridisk. Så selv når min far gikk bort. Vi 2 eldste ryddet, sorterte osv. Mens de 2 minste hadde aldri mulighet å komme. Da vi var ferdig sa vi. Blir det ikke hentet innen da og da må det evnt kastes for huset blir solgt. De kom ikke, firma kastet det som var der so. Tilhørte dem, og huset ble solgt, og delt på alle 4 selv om de 2 yngste hadde hjulpet til Endret 7. januar 2024 av jegerrinne
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #6 Skrevet 7. januar 2024 Din mor kunne bare flyttet ut og latt det være. Hun har jo selv valgt å ta på seg ansvaret. Det er faktisk ikke tvang å rydde dødsbo, det er frivillig. Dødsbo selges ofte med alt inventar, og da følger til og med den gamle maten i kjøleskapet og brukte truseinnlegg i søpla med. Anonymkode: 515a5...0de 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #7 Skrevet 7. januar 2024 Nei, dette stemmer ikke. Men jeg vet noen som tilslutt gikk gjennom og til det de ville ha og ordnet papirer etc, og då leide noen til å rydde ut dødsbo/ klargjøre til salg. De bare delte summen på utgiftene og sendte faktura til en annen arving som var helt uinteressert i alt. Om de juridisk sett kunne kreve at han betalte sin del vet jeg ikke, men nå gjorde han hverfall det… Anonymkode: 282e8...115 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #8 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Din mor kunne bare flyttet ut og latt det være. Hun har jo selv valgt å ta på seg ansvaret. Det er faktisk ikke tvang å rydde dødsbo, det er frivillig. Dødsbo selges ofte med alt inventar, og da følger til og med den gamle maten i kjøleskapet og brukte truseinnlegg i søpla med. Anonymkode: 515a5...0de Mange gjør det jo litt ut av respekt for avdøde også, tar vare på bilder / dokumenter etc… Anonymkode: 282e8...115 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #9 Skrevet 7. januar 2024 Nei, han mister ikke arven. Men man får jo oftest ikke med seg ting med affeksjonsverdi heller når man ikke er med på oppryddingen og sorteringen. Korpset her har innimellom fått rydde hele hus til loppemarked, resten blir kastet. Hvem/hvor eventuelle arvinger var aner jeg ikke. Anonymkode: 95e92...e19
CAPS LOCK Skrevet 7. januar 2024 #11 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan sønnen miste arven fordi han ikke har løftet en finger? Anonymkode: 573c2...b6a Nei. Han arver fordi arveloven sier han skal arve faren sin. Det står ingenting i arveloven om at hvis man ikke deltar i rydding, så mister man arveretten 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #12 Skrevet 7. januar 2024 Nei, barn er livsarvinger, og de arver likt uavhengig av hvor mye/lite de har bidratt. Min bror gjorde ikke en dritt, arvet samme som meg. Men er vanlig å ha en bobestyrer da. Eneste måten å gjøre forskjell på er om avdøde har et testamente som sier noe annet. Dog kan man kun testamentere bort 1/3 av verdiene sine, så sånn sett kan man gjøre forskjell på barneflokken og testamentere mer til en eller flere, men de kan også gi det til et kattepensjonat i Finnmark om de vil, livsarvingene har ikke noe de skulle sagt. Anonymkode: 78f22...cfb 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #13 Skrevet 7. januar 2024 Lorieen skrev (3 timer siden): Arveloven sier ingenting om rydding. Men boet kan betale for opprydding/bortkjøring, også.om det gjøres av en av arvingene. Anonymkode: a8933...39c 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #14 Skrevet 7. januar 2024 Det hadde jo vært spennende om man mistet arv fordi man ikke ryddet. Ser for meg venninnen min da hun våknet fra koma.etter ulykken hvor hun mistet flere familiemedlemmer. Ikke nok med at mor var død og begravet flere uker før , hun skulle mistet arven også fordi hun ikke hjalp til... Anonymkode: 6abc0...7aa 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå