AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #1 Skrevet 7. januar 2024 Hatt en del ekstraslag i det siste og fordi jeg bor et sted hvor det oftest er LANG ventetid hos fastlege, ringte jeg legevakt, mest med et ønske om å bli beroliget. (Ville bare høre hva de tenkte om mengden av slike slag jeg har, eventuellt tips til noe jeg kan gjøre eller unngå osv) Men personen jeg snakket med sa at dette kunne være farlig og at jeg måtte inn på utredning med holtermåling osv Er ikke det litt voldsomt for noen ekstraslag? Jeg har i snitt mellom 2 og 8 slike slag på et døgn som jeg merker. Kan også forsvinne i perioder. Nå er jeg nesten mer bekymret enn jeg var før jeg ringte 😂 Anonymkode: d853d...9f7
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #2 Skrevet 7. januar 2024 Du ringte legevakt 🤦 Anonymkode: cc7a5...cb3 4 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #3 Skrevet 7. januar 2024 Det kan være helt ufarlig. Men det vet man jo ikke før du utredes.. Så legevakt har rett. Hjertesymptomer prioriteres hos fastlege. Folk tror at det er lik ventetid for alt, det stemmer ikke Anonymkode: fb4a8...d9f 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #4 Skrevet 7. januar 2024 Har en venninne som slet med dette. Etter utredning fant de ut at de kom av stress. Bestill deg en legetime. Anonymkode: 7ba69...ef6 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #5 Skrevet 7. januar 2024 18 minutter siden, AnonymBruker said: Det kan være helt ufarlig. Men det vet man jo ikke før du utredes.. Så legevakt har rett. Hjertesymptomer prioriteres hos fastlege. Folk tror at det er lik ventetid for alt, det stemmer ikke Anonymkode: fb4a8...d9f Ja, man skal alltid ringe legekontoret sitt likevel, og forklare symptomene, og spørre om man kan få en hastetime. Som oftest får man det. Alle mine fastleger har hatt tid på slutten av dagen til hastetimer. Det fungerer som en slags legevakt, der man får komme inn uansett, så lenge det personen beskriver virker alvorlig nok, og legen synes det må sjekkes ut med en gang. Hjerteproblemer er en del av det, garantert. Anonymkode: f0478...695 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #6 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hatt en del ekstraslag i det siste og fordi jeg bor et sted hvor det oftest er LANG ventetid hos fastlege, ringte jeg legevakt, mest med et ønske om å bli beroliget. (Ville bare høre hva de tenkte om mengden av slike slag jeg har, eventuellt tips til noe jeg kan gjøre eller unngå osv) Men personen jeg snakket med sa at dette kunne være farlig og at jeg måtte inn på utredning med holtermåling osv Er ikke det litt voldsomt for noen ekstraslag? Jeg har i snitt mellom 2 og 8 slike slag på et døgn som jeg merker. Kan også forsvinne i perioder. Nå er jeg nesten mer bekymret enn jeg var før jeg ringte 😂 Anonymkode: d853d...9f7 Man ringer ikke legevakta fordi det er lang ventetid hos fastlegen. Når skal folk forstå at legevakta kontak man hvis det er noe akutt som forekommer utenfor fastlegens åpningstid? Anonymkode: 43626...777 6 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #7 Skrevet 7. januar 2024 Jeg har dette i perioder med sykdom og/eller stress. Eller når jeg har drukket for lite vann. "Utredningen" som er utført på meg er vanlig ekg og sjekke blodtrykk og metning. De sa alt så fint ut. Men hver gang jeg tar kontakt med lege/legevakt om brystsmerter så tar de meg inn og sjekker ekg. Det er litt ulike årsaker og symptombilder som har gjort at jeg har tatt kontakt for veiledning, og da har de bedt meg komme med en gang. Anonymkode: 83d91...cbe
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #8 Skrevet 7. januar 2024 Å ha "hjerteproblemer" behøver ikke å være farlig. Det er faktisk ganske normalt. Jeg hadde problemer med hjerteslagene mine i et helt år. Jeg kunne ha hjertebank og at hjertet hoppet over slag. Noen kvelder hadde jeg problemer med å sove, fordi hjertet slo fortere enn det skulle, og jeg lå og svettet i senga som resultat. Noen ganger på dagtid, måtte jeg sette meg ned fordi jeg ble svimmel og dårlig av at hjertet mitt plutselig begynte å banke fort. Jeg ble tatt veldig på alvor av legen. Det ble tatt diverse blodprøver samt 24-timers EKG. 24-timers EKG viste noen få ekstra hjerteslag, men disse merket ikke jeg, fordi jeg opplevde hjertet mitt som helt fint under EKG-en. Ingen prøver var altså unormale. Etter noen måneder forsvant "hjerteproblemene" mine. Jeg aner ikke den gang i dag hva det var. Det jeg prøver å si at opplevde hjerteproblemer ikke nødvendigvis trenger å være sykdom. Kvinne 37. Hjerteproblemene mine hadde jeg i ett år når jeg var 34. Anonymkode: f8862...1f1 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #9 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Du ringte legevakt 🤦 Anonymkode: cc7a5...cb3 Hva er galt med det? Å ringe legevakt betyr ikke at man krever eller forventer legetime. Jeg har tatt kontakt flere ganger for å få vurdert situasjonen. Særlig med sykt barn er har det vært nyttig. De gir gode og begrunnede svar og råd dersom de mener legetime ikke er aktuelt. Dersom man kun ringer dersom man er 100% sikker på at man får time vil mange stryke med, for de aner faktisk ikke hvor terskelen ligger. Mannen min vet ikke forskjell på pust og puls omtrent. Han tar ikke kontakt med legevakta før noen er daue fordi han er "usikker på om det er alvorlig nok". Anonymkode: 83d91...cbe 1 1 1
Perelandra Skrevet 7. januar 2024 #10 Skrevet 7. januar 2024 Tråden er ryddet for brukerangrep. Perelandra, mod.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #11 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva er galt med det? Å ringe legevakt betyr ikke at man krever eller forventer legetime. Jeg har tatt kontakt flere ganger for å få vurdert situasjonen. Særlig med sykt barn er har det vært nyttig. De gir gode og begrunnede svar og råd dersom de mener legetime ikke er aktuelt. Dersom man kun ringer dersom man er 100% sikker på at man får time vil mange stryke med, for de aner faktisk ikke hvor terskelen ligger. Mannen min vet ikke forskjell på pust og puls omtrent. Han tar ikke kontakt med legevakta før noen er daue fordi han er "usikker på om det er alvorlig nok". Anonymkode: 83d91...cbe nei man ringer ikke legevakta fordi det er lang ventetid hos fastlegen. Anonymkode: 43626...777 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #12 Skrevet 7. januar 2024 Har hatt det i perioder. Godt mulig jeg har det hele tiden men ikke legger merke til det. Tror det kommer av stress og muligens koffeininntak. Hadde det også merkbart under svangerskap. Har tatt 24t-måling og stresstest, ikke påvist noe farlig så prøver å stole på det. Anonymkode: 5aa47...f62 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #13 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hatt en del ekstraslag i det siste og fordi jeg bor et sted hvor det oftest er LANG ventetid hos fastlege, ringte jeg legevakt, mest med et ønske om å bli beroliget. (Ville bare høre hva de tenkte om mengden av slike slag jeg har, eventuellt tips til noe jeg kan gjøre eller unngå osv) Men personen jeg snakket med sa at dette kunne være farlig og at jeg måtte inn på utredning med holtermåling osv Er ikke det litt voldsomt for noen ekstraslag? Jeg har i snitt mellom 2 og 8 slike slag på et døgn som jeg merker. Kan også forsvinne i perioder. Nå er jeg nesten mer bekymret enn jeg var før jeg ringte 😂 Anonymkode: d853d...9f7 Det kan være ufarlig, det kan også være noe. Det viktigeste er jo at du får sjekket det ut 😊 Anonymkode: 59626...2cf 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #14 Skrevet 8. januar 2024 Greit å få tatt en ekg for å være sikker på at det bare er ekstrasystoler. Dette er helt ufarlig så lenge man har færre en 10.000 ekstraslag i døgnet. (Over dette kan hjerte vokse). Er du mye plaget, kan du prøve betablokker. Jeg var selv mye plaget av dette, det begynte i det små, men etter ca 3 år, hang det seg helt opp og holter viste da ca 40.000 ekstra slag pr døgn. Det var noe ubehagelig😅 Anonymkode: 9c244...2de 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #15 Skrevet 8. januar 2024 Er du en kvinne kan det være hormonforandringer som er årsaken. Anonymkode: 9f749...adf 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #16 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): nei man ringer ikke legevakta fordi det er lang ventetid hos fastlegen. Anonymkode: 43626...777 GRUNNEN til at man tar kontakt med legevakten når det er lang ventetid hos fastlegen er følelsen av behov for hjelp. Det er opp til legevakten å avgjøre om man trenger hjelpen legevakten tilbyr, ikke randoms på KG. Hysj med deg. Ikke sitt der og rakk ned på andres helse og avgjørelser! Anonymkode: 88014...4a0 2
hufsa87 Skrevet 8. januar 2024 #17 Skrevet 8. januar 2024 Jeg slet med dette, ble henvist til hjerte spesialist.. viste seg å være svt (supraventrikulær takykardi) ring legen din å bli henvist
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #18 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): GRUNNEN til at man tar kontakt med legevakten når det er lang ventetid hos fastlegen er følelsen av behov for hjelp. Det er opp til legevakten å avgjøre om man trenger hjelpen legevakten tilbyr, ikke randoms på KG. Hysj med deg. Ikke sitt der og rakk ned på andres helse og avgjørelser! Anonymkode: 88014...4a0 AnonymBruker skrev (5 timer siden): GRUNNEN til at man tar kontakt med legevakten når det er lang ventetid hos fastlegen er følelsen av behov for hjelp. Det er opp til legevakten å avgjøre om man trenger hjelpen legevakten tilbyr, ikke randoms på KG. Hysj med deg. Ikke sitt der og rakk ned på andres helse og avgjørelser! Anonymkode: 88014...4a0 Det er nok du som ville hisse med deg. Sløse med legevaktens ressurser er ikke greit. https://www.helsenorge.no/hjelpetilbud-i-kommunene/legevakt/ «Legevakten skal tilby hjelp når fastlegekontoret ditt er stengt, og hjelpen ikke kan vente» Anonymkode: 43626...777
pia mater Skrevet 8. januar 2024 #19 Skrevet 8. januar 2024 Alltid greit å være på den sikre siden når det omhandler hjerte. Følg rådet du fikk. Ekstrasystoler kan være helt ufarlig, og mange har det uten å merke det. Jeg har tatt flere runder med Holter-registrering og de finner ekstrasystoler hos meg som jeg aldri har merket selv. 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #20 Skrevet 8. januar 2024 Først av alt TS, du trenger ikke å bekymre deg! Det er nok helt sikkert helt ufarlig. Det er ganske mange som opplever dette fra en tid til en annen, og det kan være mange årsaker, som koffein, stress, helt sikkert hormoner osv. Mine har jeg funnet ut blir trigget av luft i magen, ja det er helt sant. Har jeg mye luft i magen så kan jeg få sånne serienfall med ekstraslag som kommer ganske hyppig helt til jeg har blitt kvitt en del luft. Da vet jeg at jeg snart vil merke at det er mye luft i magen, og da merker jeg det særlig helt under brystkassen at det er luft som skal ut etterhvert. Men, det er sant at har man ikke hatt det før, så bør man absolutt få tatt en måling for å sjekke at de er ufarlige. Og det er også viktig at du får målt det mens det pågår, det er ganske typisk om man venter på en legetime at når du foretar målingen så har du ikke ekstraslagene akkurat da... og derfor så er det ganske innenfor å ringe legevakt mens det pågår for å faktisk få målt de mens det pågår, så er nok litt dette hun du snakket med tenkte på også, at det er greit å få målt det nå mens du merker det Nå tviler jeg på at det er dette du kjenner, men noen ganger kan ekstraslag også være hjerteflimmer. Da går går hjertet veldig fort og det er ikke farlig i for seg selv for hjertet, men går det ikke over så øker faren for blodpropper/slag. Da kan man trenge hjelp til å få det under kontroll, det finnes medisiner etc. Hjerteflimmer kan i noen tilfeller trigges av høyt stoffskifte feks. Men da tror jeg du kanskje hadde kjent det på en annen måte. Jeg fikk tatt EKG på legevakten som viste ekstraslag, men ufarlig. Hadde senere en time hos kardiolog for bilyd på hjertet, også ufarlig. Ble besluttet å ta 24-timers EKG pga. hyppigheten, som visste at det var ufarlige hjerteslag, VES og SVES i varierende grad. Kunne gå på lavdose betablokker men det har ofte ikke så god effekt så sluttet etterhvert og vet nå hva som trigger og ikke. Er sjeldent jeg har det nå, men det skyldes ofte, luft i magen, stress eller for mye koffein. Drikker maks 2 kopper kaffi om dagen. Anonymkode: 61817...d7d 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå