Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er gravid i uke 30.

Jeg trives veldig godt i jobben hvor jeg har vært tilkalling i ca 1 år nå. Jobber 12 timers vakter i turnus og har jobbet tilsvarende 80-130% siden start. Vet at noen skal slutte og skal selvsagt søke på stillingene, men det kan ta litt tid. Sjefen har veldig lyst å ha meg med videre i fast 100% stilling, og fortalte meg at stillingene kom til å bli lagt ut ila mars. De vet jeg er gravid og veldig glad på mine vegne. 

Slik det er nå blir Jeg enten ringt noen timer før vakt, eller lagt inn i ledige vakter ved sykdom, ferieavvikling osv. Har fungert veldig bra, men savner selvsagt noe mer stabilt. 

Nå er jeg blitt gravid (endelig, etter noen år med forsøk pga pcos) og begynner å bli skikkelig dårlig. Gjør dumme feil som kan få store konsekvenser, sover dårlig, vondt i underlivet (tror det er bekkenplager), har først blitt kvalm i uke 15 og føler at jeg har sement i hele kroppen for å nevne noe. Sliter også litt med psyken pga jeg mistet første gangen for 5 år siden, var alvorlig misdannelser som gjorde at svangerskapet ble avbrutt i uke 29. 

Jobben kan ikke tilrettelegge noe særlig for meg, pga arbeidets art. Har fått yogaball istedenfor stol, men siden det er hektisk fra start til slutt og er hendeldesstyrt arbeid er det vanskelig. 

Har jeg noen rettigheter med tanke på sykemelding? Har ingen planlagte vakter lenger enn neste uke, selv om jeg er sikker på at jeg får når det nærmer seg. 

Anonymkode: 54545...d98

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skrev uke 18 i overskriften, det er feil. En slik typisk feil-trykk som jeg gjør på jobb også. Aarg, jeg føler meg så dum!! 

AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor har du ikke tenkt på dette før nå? De fleste tenker jo gjennom sånne ting før de blir gravide og du sier jo dere har prøvd en stund.. 

Anonymkode: 46459...007

• Liker 3
Skrevet

Få sykemelding. Virker som du trenger å ta vare på deg selv nå før barnet kommer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men hvorfor har du ikke tenkt på dette før nå? De fleste tenker jo gjennom sånne ting før de blir gravide og du sier jo dere har prøvd en stund.. 

Anonymkode: 46459...007

Fordi jeg ikke trodde jeg kunne bli gravid de siste årene, og har dermed levd livet slik jeg har hatt lyst. Har altså ikke lagt opp jobb og slikt for å kunne bli gravid, men for å ha fleksibilitet og studert. 

AnonymBruker
Skrevet
Fighter83 skrev (15 minutter siden):

Få sykemelding. Virker som du trenger å ta vare på deg selv nå før barnet kommer.

Har jeg rett på det selv om jeg ikke har fast? 

Beklager om det er ett dumt spørsmål, jeg bare kjenner ikke systemet og har aldri vært sykemeldt før..

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har jeg rett på det selv om jeg ikke har fast? 

Beklager om det er ett dumt spørsmål, jeg bare kjenner ikke systemet og har aldri vært sykemeldt før..

Ja, du har jo lønnslipper å vise til. Hvis ikke så pass på å få skrevet ut disse. + at når man blir sykmeldt så må du få sykepenger. Da får du gjennomsnittet siste 3 mnd o.l. evt om dette er veldig avvikende fra siste 3 årene så blir det gjennomsnittet siste 3 årene o.l. Litt usikker på hvordan de regner ut dette i dag vs for 10 år siden men kanskje noen fra en babygruppe o.l vet svar på dette. Foreldrepengegrunnlaget ditt blir da etter hva du får i sykepenger. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var også tillkalingsvikar når jeg ble gravid, du kan gå til jordmor og forklare situasjonen, mest sannsynlig vil hun søke om svangerskapspenger, da det kan være risiko for barnet å gå så lange og stressende vakter. Du kan ellers bli sykemeldt hvis det er du som er syk. Du har samme rettighetene som andre fast ansatte, men du kommer til å få betalt fra NAV og ikke jobben din.

Anonymkode: dd99e...d43

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...