Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten diskusjon i heimen som jeg gjerne vil ha deres mening på (og da helst en mening som er lik min, slik at jeg kan gå seirende ut av diskusjonen 😅). På oppskrifter står det nesten alltid «4 porsjoner» , av og til står det «4 personer». Tolker du det slik at 4 porsjoner betyr at det er mat til 4 personer, eller tenker du at det betyr at oppskriften gir 4 porsjoner og at en kan anta at en person kanskje spiser mer enn en porsjon? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det siste. Det kan være stor forskjell på mengden en beregner til en porsjon vs til en person.

Anonymkode: 86a2f...77f

• Liker 5
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk hvor mye 1 porsjon havregrøt er. 

Anonymkode: 9375a...9f6

Skrevet

En person og en porsjon er samme sak, men det er snakk om gjennomsnittlig. Noen spiser mer, noen spiser mindre. Så du må nesten regne det om til det som passer. Er ingen som dauer om de ikke får mer enn en gjennomsnittlig porsjon med mat. Bare for å nevne det. 

• Liker 2
Skrevet
Lill3My skrev (5 minutter siden):

Har en liten diskusjon i heimen som jeg gjerne vil ha deres mening på (og da helst en mening som er lik min, slik at jeg kan gå seirende ut av diskusjonen 😅). På oppskrifter står det nesten alltid «4 porsjoner» , av og til står det «4 personer». Tolker du det slik at 4 porsjoner betyr at det er mat til 4 personer, eller tenker du at det betyr at oppskriften gir 4 porsjoner og at en kan anta at en person kanskje spiser mer enn en porsjon? 

Mat til 4 personer tolker jeg som at det er beregnet at det skal være nok til 4 personer og da tolker jeg det iallefall dit hen at da skal det gjerne være litt for mye. 4 porsjoner er bare 4 porsjoner. Ingenting til overs.

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Definitivt det siste! Spiser de som min svigermor så hadde 4 porsjoner holdt til 4 personer, men min far behøver nok minst 2 porsjoner.

Anonymkode: dcdb4...9a0

• Liker 1
Skrevet (endret)

"Person" og "porsjon" er jo ikke det samme, men tilfeldigvis ligner ordene på hverandre, så de brukes ofte om hverandre. Hvis det er en oppskrift på en privat blogg el.l, er det den som lager oppskriften som bestemmer hvor stor en "porsjon" er. På en halvoffisiell oppskriftssamling som godt.no eller matprat, må oppskriften følge visse standarder for det spesifikke stedet. For matvarer er det produsenten som bestemmer hvor stor en porsjon av deres vare er. 

Som antydet allerede, har jeg også inntrykk av at "1 person" vanligvis er mer generøst enn "1 porsjon".

Endret av Pringle
  • Liker 3
Skrevet

Jeg støtter deg, og tenker på hvor liten en porsjon med snacks er, aldri nok til en person😉

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Delvis. I min verden er en porsjon en gjennomsnittlig mengde til en person, så porsjon og person blir det samme når det står på en pakke med noe eller i en oppskrift. 

Når jeg skal lage mat til folk jeg kjenner, vet jeg om de spiser mye eller lite. Da justeres mengden. Da får noen personer spise to eller flere porsjoner.

Anonymkode: 9ab35...44c

AnonymBruker
Skrevet

Porsjoner er antall serveringer, personer er antall mennesker som er ment til å spise en porsjon hver seg. 

Anonymkode: d6197...a25

AnonymBruker
Skrevet

Til forrett, og kanskje dessert, regner jeg en porsjon til en person. Dette legges ofte opp på tallerkenen med en porsjon til hver.

Til hovedrett beregner jeg mer enn en porsjon pr person, spesielt til selskap og når det er flere menn og halvvoksne gutter, som gjerne forsyner seg flere ganger.

Anonymkode: fe271...e48

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Porsjoner er antall serveringer, personer er antall mennesker som er ment til å spise en porsjon hver seg. 

Anonymkode: d6197...a25

Nemlig.
Person og porsjon betyr, som noen her skriver, det samme om du slår opp i ordboken. MEN i oppskriftsammenheng brukes det om hverandre og betyr sånn sett det samme.

AnonymBruker
Skrevet

1 person = ca. 1,5 porsjoner. 

Anonymkode: 327e7...713

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...