Gå til innhold

Overvektig sønn som ikke vil noe, og som spiser så mye..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er lett tenker de fleste, la han spise mindre og bevege seg mer. Oppsøk hjelp. La hele familien endre kost. Vi kan hake av check på alle disse. 
Er ute etter noen erfaringer fra folk i samme båt. Mitt hjerte gråter over vårt minste barn. Han er umoden i språk og oppførsel, noe som sikkert handler om at han er født sent på året (han er 6 år). 
Han er overvektig. Vi har vært til fastlegen som ville ha litt is i magen. Vi har kontaktet helsesøster som skulle hjelpe oss, men som nå er langtidssykemeldt, og ingen vikar (kommuneøkonomi er fucka!!). 
Jeg savner noen å drøfte dette med… 

Vi prøver å begrense mat, men om det er noe han liker (taco, lasagne f eks) så hiver han innpå. Vi sier at nå har du vært flink og spist mye, men nå må du vente å se om du er mett. Om du vil ha mer kan du få litt, pluss grønnsaker. Vi tilbyr grønt til maten, men han skyver det bort. 
Vi har meldt han på ski, håndball, fotball og kampsport bare for å se om han finner noe han liker. Det er jo tøft for han når han er tung og ikke så atletisk som de andre. Det hjelper heller ikke at han har to søsken som er veldig aktive og flinke i sine idretter. 
Mange sier at dette vil snu, han kommer til å strekke seg.. Men har noen erfaring med å slanke barnet sitt her? 

Anonymkode: 79e67...8bb

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er lett tenker de fleste, la han spise mindre og bevege seg mer. Oppsøk hjelp. La hele familien endre kost. Vi kan hake av check på alle disse. 
Er ute etter noen erfaringer fra folk i samme båt. Mitt hjerte gråter over vårt minste barn. Han er umoden i språk og oppførsel, noe som sikkert handler om at han er født sent på året (han er 6 år). 
Han er overvektig. Vi har vært til fastlegen som ville ha litt is i magen. Vi har kontaktet helsesøster som skulle hjelpe oss, men som nå er langtidssykemeldt, og ingen vikar (kommuneøkonomi er fucka!!). 

Vi prøver å begrense mat, men om det er noe han liker (taco, lasagne f eks) så hiver han innpå. Vi sier at nå har du vært flink og spist mye, men nå må du vente å se om du er mett. Om du vil ha mer kan du få litt, pluss grønnsaker. Vi tilbyr grønt til maten, men han skyver det bort. 
Vi har meldt han på ski, håndball, fotball og kampsport bare for å se om han finner noe han liker. Det er jo tøft for han når han er tung og ikke så atletisk som de andre. Det hjelper heller ikke at han har to søsken som er veldig aktive og flinke i sine idretter. 
Mange sier at dette vil snu, han kommer til å strekke seg.. Men har noen erfaring med å slanke barnet sitt her? 

Høres ut som han mangler metthetsfølelse

• Liker 1
Skrevet

Kanskje han har lavt stoffskifte? Det sjekkes med blodprøve hos legen.❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke sett kasseroller på bordet, men legg opp en passe porsjon til alle. Inkluder 15-30% grønnsaker på tallerkenen, 15% protein og 15% karbo. Lag passe mengde mat totalt sett, og hvis man vil forsyne seg en gang til må man ta litt av alt. 

Pass på at det går ca 3 timer mellom måltidene og null snacks til hverdags.

Ellers er det lurt å tenkte godt med sunne proteiner til frokost, lunsj og kvelds. 

Anonymkode: dfe87...1c0

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Lag mindre porsjoner med middag og legg opp tallerkenen med mat til han. Begrens snop til en dag i uka. 

Vær ute med han. Aking, skøyting eller turer. Press litt selv om han ikke orker. 

Anonymkode: d0a64...337

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

En kompis har en sønn med autismesymptomer(under utredning), og han spiser til han kaster opp. Så de har rett og slett posjonert opp maten, satt det på bordet til samtlige, og når han spør om det er mer så sier det det er tomt uavhengig om det er tomt eller ikke. Evt. viser at det kun er litt salat igjen e.l. Slår seg til ro med det enda han er 12år. Nå har han sluttet å spørre om mer og har sluttet å kaste opp.

Anonymkode: 8f4e0...871

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Får hsn spise hvor mye han vil? Gir dere ikke porsjoner til hab og begrense?

Hvorfor sier dere at han har vært flink å spise mye,?

Hvor mye cola, goderi, kjeks eventuelt får han i uke dager?

• Liker 15
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Man er ikke umoden i språk og oppførsel fordi man er født sent på året. Dere høres ut som en ressurssvak familie som kan trenge profesjonell hjelp. 

Anonymkode: 45828...19c

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man er ikke umoden i språk og oppførsel fordi man er født sent på året. Dere høres ut som en ressurssvak familie som kan trenge profesjonell hjelp. 

Anonymkode: 45828...19c

Føler du deg bedre nå?

men jo mange er umoden av de som er født sent på året.

Anonymkode: 25484...146

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Ikke si barnet har vært flink å spise, det er unødvendig. Legg mat på tallerken 

Anonymkode: 25484...146

• Liker 23
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er dere foreldre som må ta kontrollen og regulere porsjoner når han ikke greier det. Dere bestemmer.

Anonymkode: 48bfc...db4

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Lag mindre av det kaloririke, slik at det bare er en passende porsjon av det til alle. Grønnsaker kan dere ha ubegrenset av. 

Anonymkode: ff887...f60

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke sett kasseroller på bordet, men legg opp en passe porsjon til alle. Inkluder 15-30% grønnsaker på tallerkenen, 15% protein og 15% karbo. Lag passe mengde mat totalt sett, og hvis man vil forsyne seg en gang til må man ta litt av alt. 

Pass på at det går ca 3 timer mellom måltidene og null snacks til hverdags.

Ellers er det lurt å tenkte godt med sunne proteiner til frokost, lunsj og kvelds. 

Anonymkode: dfe87...1c0

Synes dette er gode forslag. Barn kan ikke spise mer om det ikke er mer mat tilstede.

Men ville bare legge til at akkurat proteiner er noe man kan fokusere enda mer på. Protein gir skikkelig metthetsfølelse, ikke bare den fysiske metthetsfølelsen vi kjenner i magesekken, men også den der "æsj jeg orker ikke tanken på mer mat nå fordi da blir jeg kvalm"-følelsen vi kjenner når vi har spist et måltid med masse fett, proteiner og/eller kalorier. (Og av disse tre tingene, er proteiner det beste å fokusere på for helsa si del.)

Kanskje kan TS jobbe med å få inn enda mer protein i kostholdet til hele familien, men spesielt barnet selvfølgelig.

Hva tenker du selv TS, er det noe du kan se på, eller har du allerede prøvd? Egg, fisk, bønner, kylling, nøtter, erter, o.l. Bare som et eksempel, kan man ta tacokjøttdeig (gjerne kyllingkjøttdeig) og blande inn bønner. Da bytter du ut noe av kaloriene med noe som fortsatt er sunt og som har protein i seg. Dette spiser hele familien. Da vil ikke barnet føle seg annerledes, og man har større sjanse for å få det til. Og du lager bare den mengden som familien skal spise i ett passende måltid. Om noen er sultne etterpå, har dere ekstra grønnsaker som kan spises, eller andre sunne alternativer (f.eks. egg).

Anonymkode: 4e797...580

• Liker 7
Skrevet

Dette er skikkelig vanskelig. Har selv vært der.

Vi har prøvd mye av de samme tingene du nevner, noe jeg i ettertid ser at ikke nødvendigvis var så lurt. Det hjelper gjerne med å begrense vekten der og da, men kan lett føre til problemer med overspising/manglende regulering senere.

De siste årene har jeg lest mye, og det jeg nå skulle ønske at jeg hadde gjort fra barna var små er:

- styr unna ultraprossessert mat så godt det lar seg gjøre

- dropp lett-produkter, og bruk ekte smør, helmelk, ekte majones, saft og brus MED sukker, men kun på lørdags kveld

- lag mindre middag, slik at det faktisk bare er f.eks 2 poteter og tre kjøttkaker til hver. Da blir fokuset på rettferdighet, ikke på «bør ikke spise mer»

- ikke ha fokus på ja-mat og nei-mat, og ikke «skei ut» eller «kose dere» med usunne ting. Bare tilby det helt nøytralt, men sørg for at det er sjeldent. Rett og slett prøve å fjerne «følelser» rundt mat

Lykke til, dere er flinke som tar tak i det!

• Liker 17
  • Nyttig 7
Skrevet

Har barnet sjanse å snike hjemme? Godteri etc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja. Et av mine fire var sånn. Hun var 8, mener jeg å huske. Søskenene var slanke, hun la seg veldig ut. 

Vi sa ikke noe til barnet, men porsjonerte ut middag. Ikke sett gryter på bordet.
Ikke drep selvfølelsen til barnet ved å kommentere på kroppen. 

Små skåler med rå grønnsaker på bordet, der kunne alle forsyne seg så mye de ville.

Ikke dip eller noe sånn til, kun rå grønnsaker som jeg hadde delt opp og satt i fine skåler. Er du mer sulten, prøv en tomat eller minimais. Hva med en agurkstang?

Kuttet pålegg med mye fett, der spiste ikke mitt barn så mye uansett, men det fikk to skiver og mye frukt og grønt i matpakka. Likte ikke yoghurt, men cottage cheese likte hun, fikk en liten boks med bær i med seg. 

Vi sluttet å kjøpe saft,is,kjeks, alt med mye sukker og kalorier. Karbonadedeig og ikke kjøttdeig. Lite pasta.

Vi hadde alltid frisk frukt og bær som alle fikk spise av. Delte opp kiwi og ananas og litt spennende ting vi sjelden hadde. 

Så ble hele familien mer aktiv, skøyter og svømming gjorde vi mye.

Barnet  fant ut at fotball var gøy, og ettersom kroppen ble slankere ble det ekstra gøy å mestre fotballen. 

Det tok ikke lang tid før resultatene kom. 

Så vi klarte å snu det i takt med at barnet vokste. Nå er hun 17 år og har klart å beholde de gode vanene. 

Anonymkode: d6511...892

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gi mer proteiner i form av egg og kjøtt. Kutt ut raske karbohydrater og ultraprossesert mat. Lag middag fra bunn, kan anbefale Marit Kolby sine bøker, hvorav en er kokebok.

Anonymkode: e5e94...a66

• Liker 6
Skrevet
LeonoraDorothea skrev (5 minutter siden):

Dette er skikkelig vanskelig. Har selv vært der.

Vi har prøvd mye av de samme tingene du nevner, noe jeg i ettertid ser at ikke nødvendigvis var så lurt. Det hjelper gjerne med å begrense vekten der og da, men kan lett føre til problemer med overspising/manglende regulering senere.

De siste årene har jeg lest mye, og det jeg nå skulle ønske at jeg hadde gjort fra barna var små er:

- styr unna ultraprossessert mat så godt det lar seg gjøre

- dropp lett-produkter, og bruk ekte smør, helmelk, ekte majones, saft og brus MED sukker, men kun på lørdags kveld

- lag mindre middag, slik at det faktisk bare er f.eks 2 poteter og tre kjøttkaker til hver. Da blir fokuset på rettferdighet, ikke på «bør ikke spise mer»

- ikke ha fokus på ja-mat og nei-mat, og ikke «skei ut» eller «kose dere» med usunne ting. Bare tilby det helt nøytralt, men sørg for at det er sjeldent. Rett og slett prøve å fjerne «følelser» rundt mat

Lykke til, dere er flinke som tar tak i det!

Jeg har også satt meg grundig inn i dette, og støtter virkelig innlegget til LeonoraDorothea

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Lag akkurat så mye middag dere trenger.

Kutt opp grønnsaker å ha stående.

Bruk lifesum appen når du handler for å få hjelp til å velge grovere brød magrere pålegg osv osv. 

Finn nettsiden som heter kostholdverktøyet.no til mat tips

Ikke ha godteri i skapene. 

Vet det er mye men det går. 

Anonymkode: 7e894...9fb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lag akkurat så mye middag dere trenger.

Kutt opp grønnsaker å ha stående.

Bruk lifesum appen når du handler for å få hjelp til å velge grovere brød magrere pålegg osv osv. 

Finn nettsiden som heter kostholdverktøyet.no til mat tips

Ikke ha godteri i skapene. 

Vet det er mye men det går. 

Been there done that.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...