Gå til innhold

Hvor mye husarbeid gutt 17 år?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt utbrent og et av stegene for å bli frisk er å gjøre mindre hjemme. Jeg gjør nesten alt nå. Far i huset har ME og er stort sett sengeliggende og jeg ønsker han skal bruke det lille han har av energi på barna våre og ikke husarbeid. Barna er 17, 1 og 4. 

Pdd vasker 17-åringen vaskerom og alt det medfølger hver uke. (Tar en halvtime). Tar ut av oppvaskmaskin når jeg spør og en gang i blant lager han taco. Men det er vel det. 

Hva mer kan jeg kreve uten at han blir hushjelpa mi? 

Bretting av klær kunne vært men jeg har heller gått til innkjøp av store kurver til alle i husstanden som rene klær legges i istedet for å bruke så mye tid på bretting. 

Anonymkode: 93123...3b2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alene med en stor tenåring og et barnehagebarn. Jeg har begrenset kapasitet grunnet sykdom (er i jobb) så tenåringen har som oppgave å: hente søskenet i bhg hver dag. Ta ut søppel, rydde kjøkken/oppvaskmaskin når jeg ber han om det. Holde eget rom i orden. Henge opp og brette tøy. Ordne seg frokost og kvelds selv. Støvsuge når jeg ber om det. 
Jeg gjør likevel det meste av husarbeid, eksemplene over er ting han gjør når han får beskjed om det. 
Han får ei raus ukelønn han kan bruke på det han vil, siden jeg betaler alle utgifter.

Han vet godt hvorfor jeg forventer hjelp fra han. Jeg har også forklart at dette er en del av oppdragelsen, og at han må lære både husarbeid og matlaging før han flytter ut.

Anonymkode: fa2f7...953

AnonymBruker
Skrevet

Har du/ dere vurdert å søke BPA med tanke på mannen sine omsorgsoppgaver og bidrag i hjemmet? Jeg ville sett om det er mulig. 

Når det gjelder 17 åringen. Han bør ta ansvar for sine egne ting. Min 17 åring holder rommet sitt i orden, rydder opp sine egne ting ellers i huset. Vasker og holder i orden loftstua og ungenes bad oppe. Han vasker sitt eget arbeidstøy og treningstøy, Passer søsken når jeg ber om det og lager middag av og til. En må jo nesten se an dagene deres også. Min gutt på 17 har lengre dager enn meg for øyeblikket. Da blir det dumt å sette han til å lage middag. 

Anonymkode: 2af89...98a

• Liker 1
Gjest jegerrinne
Skrevet

Nå er min 17 og 19 år gamle. De har hatt oppgaver fra de var små. Alt fra de var 3 år måtte de rydde leker, så ble de med å stablet ved, foret dyr i fjøset, skiftet sengetøy selv når de var 10. Satte i oppvaskmaskin fra de var 9år, 12 år dems ansvar rommet rydde og vaske.  I tilleg har de bort ut søppel fra de var 6 år.

Nå så er de med på alt når det er behov. Bære inn ved, vaske hus, sete på vaskemaskin,  henge opp tøy, ta ut og inn oppvaskmaskin, sette den på. Klipper plen, med å måker snø.

En på 17 burde kunne være med å bidra

Her har de hatt små jobbet fra de var 12 år, jobbet på sæter med melkekyr fra de var 13

AnonymBruker
Skrevet

Mine har hatt oppgaver tilpasset alder siden de var 2. De har lært at i en familie så bidrar alle. 

Nå er de 5 og 7. De hjelper å rydde av bordet/ på bordet og setter i oppvaskmaskin. De rydder rommet sitt hver kveld, eldste finner ofte frem klær selv og hjelper lillebror med å finne frem nytt undertøy (samtidig som han tar sitt eget) når det er tid for pysj. Eldste dusjer alene og minste trenger hjelp til å vaske håret. Begge hjelper til å vaske innimellom. Eldste tømmer matboksen sin og setter flaske og boks klar på kjøkkenet til niste. Begge bytter dorull når den er tom, tørker opp søl sånn nogenlunde om de griser og bruker skittentøyskurven. Begge henger opp klærne og setter skoene på plass (eller til tørk når det er nødvendig). Begge hjelper til når jeg skifter på sengene deres, ut fra deres alderstrinn. Begge hjelper til å måke snø (dog den ene leker mest og det er begrenset hvor lenge de orker). 

Jeg tenkte til sommeren skal begge lære seg hvordan de mater dyrene og hvordan de tømmer søpla så de kan hjelpe med det inni mellom. 

Jeg tenker at barn skal hjelpe til med husholdningen de er en del av på de premissene de har. Jeg er ikke så veldig glad i "faste oppgaver" annet enn egen stell og rydding etter seg selv, samt hjelpe å rydde etter felles greier som feks middag. Men at de heller bidrar når de blir spurt. En 17 åring burde i tilegg til det over også skifte på egen seng og vaske eget tøy. 

Samt ta alle de normale husoppgavene vi voksne gjør innimellom når de blir spurt. Det er tross alt ikke lenge til de er voksne og da må de kunne alt. 

Anonymkode: c9636...005

AnonymBruker
Skrevet

17-åringen kan:

støvsuge huset noen ganger i uka

Gå ut med søpla

Holde eget rom rent og ryddig

Vaske et bad 1x i uka

Vaske klær

Brette klær

Ta oppvasken

Lage middag 1-2 ganger i uka

4 åringen kan:

tørke støv

Være med å brette klær

Vanne blomster 

gå ut med søpla

Anonymkode: 23850...fb2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Samme som jente 17 år

Anonymkode: 5430a...019

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min blir 17 i år, hans oppgaver er å gå tur med hunden etter skolen, ta ut søppel, ta inn/ut av oppvaskmaskinen, hente ved, hjelpe med snømåking, klippe plen og selvfølgelig holde rommet sitt og kjellerstua ryddig og ren.

Anonymkode: 48ddf...d27

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke mast noe om husarbeid, bare sagt hva jeg må gjøre i huset. Dette gjør jeg fordi jeg vet veldig godt av erfaring at husarbeid blir et ork om det ikke kommer av indre motivasjon. Jeg fikk aldri lov til å bygge denne indre motivasjonen til å se at det faktisk var behov for å rydde rommet og støvsuge osv. Så jeg var det værste til å rydde og orket ikke mas mas mas da jeg var liten.

Nå viser det seg at det jeg har gjort betaler seg. Mitt barn tar initiativ på egenhånd, uten at jeg har sagt noe. Barnet forstår at det er godt å ha ting ryddig rundt seg, og ønsker selv å rydde. Den indre motivasjonen er på plass hos barnet. 

Sånn gjør du det.

Anonymkode: 4d758...0aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...