AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #1 Skrevet 7. januar 2024 Jeg skal flytte fra hybelen jeg har leid i to år. Da jeg flyttet inn var det ikke oppvaskmaskin der, så jeg kjøpte en egen som ble installert. Nå sier utleier at oppvaskmaskinen skal stå igjen siden den er fastmontert. Har jeg noen rettigheter her? Anonymkode: 634ed...632
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #2 Skrevet 7. januar 2024 Du har rett ikke han Anonymkode: 3f138...444 10 7
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #3 Skrevet 7. januar 2024 Selvsagt skal den ikke stå igjen. Anonymkode: a802d...4e5 7 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #4 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg skal flytte fra hybelen jeg har leid i to år. Da jeg flyttet inn var det ikke oppvaskmaskin der, så jeg kjøpte en egen som ble installert. Nå sier utleier at oppvaskmaskinen skal stå igjen siden den er fastmontert. Har jeg noen rettigheter her? Anonymkode: 634ed...632 Det er bare tull, Isåfall må huseier kjøpe den av deg. Anonymkode: 12398...26d 5 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #5 Skrevet 7. januar 2024 Nei, men du må tilbakeføre til hvordan det var før, dersom du skal ta den med deg. Det minneligste vil gjerne være å selge maskinen til utleier til «finn pris», og skaffe ny dersom du trenger det. Anonymkode: 7a6cb...b1b 7
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #6 Skrevet 7. januar 2024 Du kan jo si han kan kjøpe den av deg. Hvis ikke tar du den med. Anonymkode: caf12...2d7 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #7 Skrevet 7. januar 2024 Så utrolig frekt av han. Det er selvfølgelig din oppvaskmaskin og han kan ikke kreve at den skal settes igjen. For en idiot Anonymkode: c419f...9ea 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #8 Skrevet 7. januar 2024 Vet du hva, ts, da jeg flyttet ut fra min gamle leilighet, sa huseieren til meg "Hvis du lar din vaskemaskin stå her, kan jeg ta flyttevask for deg". En bra deal! Kan det være en løsning for deg? Anonymkode: 46452...3f9 5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #9 Skrevet 7. januar 2024 Selvsagt er den maskinen din, du har selv betalt for den. Utleier har helt feil! Bare å lese i husleieloven det. Ikke noen steder står det at dersom leietaker kjøper hvitevarer, så skal det bli stående igjen. Oppvaskmaskin er ikke å regne som fastmontert. Anonymkode: 26c57...232 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #10 Skrevet 7. januar 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Selvsagt er den maskinen din, du har selv betalt for den. Utleier har helt feil! Bare å lese i husleieloven det. Ikke noen steder står det at dersom leietaker kjøper hvitevarer, så skal det bli stående igjen. Oppvaskmaskin er ikke å regne som fastmontert. Anonymkode: 26c57...232 Nei, men den erstatter skap/skuffe seksjoner i større grad enn en frittstående vaskemaskin. Ts kan ikke bare ta ut maskinen ikke tilbakeføre til hvordan det så ut før maskinen ble satt inn. Men dette må jo ts og utleier klare å komme til enighet om. Med penger eller arbeid. Anonymkode: 7a6cb...b1b
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #11 Skrevet 7. januar 2024 Da jeg flyttet inn var det et tomrom med anlegg til å koble til oppvaskmaskinen, så jeg har ikke fjernet noe skap som var der fra før. Det står i kontrakten at alt fastmontert skal bli igjen ved fraflytting. Den står jo koblet til, men er det nok til at den defineres som fastmontert? Han krevde i tillegg da jeg kjøpte den at jeg betalte hans rørleggerfirma 1300kr for å koble til maskinen av forsikringsmessige årsaker, så jeg føler litt at jeg betaler han for å ta over maskinen jeg har kjøpt. Anonymkode: 634ed...632 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #12 Skrevet 7. januar 2024 Ble det gjort noen vesentlige endringer for å kunne sette inn maskinen? Fjerning av skap e.l.? Eller ble det ordnet med rør slik at det mulig å bruke en oppvaskmaskin der det tidligere ikke var mulig? (For det sistnevnte er det jo til fordel for utleier selv om du tar maskinen med deg) Anonymkode: a5f25...d88
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #13 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da jeg flyttet inn var det et tomrom med anlegg til å koble til oppvaskmaskinen, så jeg har ikke fjernet noe skap som var der fra før. Det står i kontrakten at alt fastmontert skal bli igjen ved fraflytting. Den står jo koblet til, men er det nok til at den defineres som fastmontert? Han krevde i tillegg da jeg kjøpte den at jeg betalte hans rørleggerfirma 1300kr for å koble til maskinen av forsikringsmessige årsaker, så jeg føler litt at jeg betaler han for å ta over maskinen jeg har kjøpt. Anonymkode: 634ed...632 Såpass ja. Her lukter det svindler lang vei. Anonymkode: a5f25...d88 6
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #14 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nei, men den erstatter skap/skuffe seksjoner i større grad enn en frittstående vaskemaskin. Ts kan ikke bare ta ut maskinen ikke tilbakeføre til hvordan det så ut før maskinen ble satt inn. Men dette må jo ts og utleier klare å komme til enighet om. Med penger eller arbeid. Anonymkode: 7a6cb...b1b Hvilke skuffer og seksjoner mener du den har erstattet? Har du vært på hybelen? Anonymkode: 26c57...232 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #15 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Han krevde i tillegg da jeg kjøpte den at jeg betalte hans rørleggerfirma 1300kr for å koble til maskinen av forsikringsmessige årsaker, så jeg føler litt at jeg betaler han for å ta over maskinen jeg har kjøpt. Anonymkode: 634ed...632 Hvorfor skulle du betale hans firma? Gjorde han tilkoblingen? 1300kr er mye for å montere en oppvaskmaskin. Fikk du faktura? Anonymkode: 26c57...232 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #16 Skrevet 7. januar 2024 Med mindre oppvaskmaskinen er skrudd fast i veggen eller har samme front som kjøkkeninnredningen ellers så er det bare å ta den med. Anonymkode: fb80e...1ae
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #17 Skrevet 7. januar 2024 Helvete jeg er så lei slike "luringer" 😠 Hver eneste dag er det noe nytt. Bla dere tilbake på "Forbruker, jus og økonomi"-forumet. På hver eneste side er det en utleier som er frekk nok til å spørre om råd om hvordan hun kan rævkjøre leietakeren, eller så er det leietakere som spør om hjelp fordi de er i prosessen av å bli rævkjørt av utleier. Litt ned på side 1 er det slik jævel som spør om hun kan øke leien til gjengs leie og deretter legge til KPI for inneværende år. Litt lenger bak er det en utleier som krever at leier bytter gulvet (!) i leiligheten. Herre Jesus for noen mennesker (enkelte) utleiere er. Anonymkode: 5f8ce...95c 4 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #18 Skrevet 7. januar 2024 Om den ikke er integrert er den ikke fastmontert. Utleier kan ta seg en bolle. Anonymkode: b0c6d...1c0
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #19 Skrevet 7. januar 2024 Hallemann! For en dust. Ta den med deg, eller si han må betale for den. Anonymkode: 5365f...81e
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #20 Skrevet 7. januar 2024 56 minutter siden, AnonymBruker said: Da jeg flyttet inn var det et tomrom med anlegg til å koble til oppvaskmaskinen, så jeg har ikke fjernet noe skap som var der fra før. Det står i kontrakten at alt fastmontert skal bli igjen ved fraflytting. Den står jo koblet til, men er det nok til at den defineres som fastmontert? Han krevde i tillegg da jeg kjøpte den at jeg betalte hans rørleggerfirma 1300kr for å koble til maskinen av forsikringsmessige årsaker, så jeg føler litt at jeg betaler han for å ta over maskinen jeg har kjøpt. Anonymkode: 634ed...632 Da vil å ta den med være å tilbakeføre til opprinnelig stand. Og det står du selvsagt fritt til å gjøre uten at utleier kan protestere. Anonymkode: 7a6cb...b1b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå