AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #1 Del Skrevet 7. januar 2024 Har 400 gr kjøttdeig jeg tok ut av fryseren nå. Skal lage kjøttdeig og spagetti om ca en time. Hvordan ville dere tint den, har ikke gjort det før. Jeg har micro, airfryer, ovn, stekeplate, varmt og kaldt vann. Min mor sier den må tines i kjøleskap, men da er den jo ikke klar til å lages noe av? Jeg bare satte den på kjøkkenbenken nå, men der vil den jo heller ikke rekke å tine på en time? Hva ville dere gjort for å tine den på best mulig måte når man har inntil en time på seg før den skal brukes? Bare begynne å steke den frossen i stekepanna nå? Anonymkode: 9f274...a05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #2 Del Skrevet 7. januar 2024 Under kaldt rennende vann. Anonymkode: f6985...bf4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #3 Del Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har 400 gr kjøttdeig jeg tok ut av fryseren nå. Skal lage kjøttdeig og spagetti om ca en time. Hvordan ville dere tint den, har ikke gjort det før. Jeg har micro, airfryer, ovn, stekeplate, varmt og kaldt vann. Min mor sier den må tines i kjøleskap, men da er den jo ikke klar til å lages noe av? Jeg bare satte den på kjøkkenbenken nå, men der vil den jo heller ikke rekke å tine på en time? Hva ville dere gjort for å tine den på best mulig måte når man har inntil en time på seg før den skal brukes? Bare begynne å steke den frossen i stekepanna nå? Anonymkode: 9f274...a05 Fyll en bolle med kaldt vann og ha den oppi Anonymkode: 5b43e...bb7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #4 Del Skrevet 7. januar 2024 Det beste hadde vært, som moren din sier, å la den tine sakte i kjøleskapet. Men da måtte du jo ha planlagt bedre og tatt kjøttdeigen ut av fryseren i går.. Hurtigtining blir sjeldent bra, men om du må, gjør som flere her sier og bruk kaldt vann. Anonymkode: e3636...cfb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #5 Del Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det beste hadde vært, som moren din sier, å la den tine sakte i kjøleskapet. Men da måtte du jo ha planlagt bedre og tatt kjøttdeigen ut av fryseren i går.. Hurtigtining blir sjeldent bra, men om du må, gjør som flere her sier og bruk kaldt vann. Anonymkode: e3636...cfb Det stemmer ikke, hurtigtining er best. At mat skal tines sakte i kjøleskapet er en gammel, seiglivet myte. Anonymkode: bddfb...813 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 7. januar 2024 #6 Del Skrevet 7. januar 2024 Du kan steke den selv og den er frøsen gjort det mange ganger 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #7 Del Skrevet 7. januar 2024 Tusen takk til dere alle! Da skal jeg tine den i kaldt vann! Hvor lang tid ca bør jeg beregne på 400 gram kjøttdeig? Ts Anonymkode: 9f274...a05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #8 Del Skrevet 7. januar 2024 Jeg ville stekt den som den er. Den tiner fort også skraper du bare av fortløpende Anonymkode: 6645b...364 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #9 Del Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det beste hadde vært, som moren din sier, å la den tine sakte i kjøleskapet. Men da måtte du jo ha planlagt bedre og tatt kjøttdeigen ut av fryseren i går.. Hurtigtining blir sjeldent bra, men om du må, gjør som flere her sier og bruk kaldt vann. Anonymkode: e3636...cfb Tull, jeg hurtigtiner ofte. Null problem. Jeg gjør som ab…bb7 foreslår. Anonymkode: abfa2...812 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #10 Del Skrevet 7. januar 2024 Dersom jeg har dårlig tid begynner jeg bare å steke den, den tiner i panna mens du steker - må bare skave av det som tiner etterhvert. Ellers er det best å ta opp kvelden før 😊 Anonymkode: 5652a...7c5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #11 Del Skrevet 7. januar 2024 Neste gang du skal fryse kjøttdeig, legg det i en ziplockpose og trykk den flat. Da tiner den opp på etttotre. Anonymkode: 5afcb...7b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #12 Del Skrevet 7. januar 2024 Jeg tiner i mikroen. Snur den hvert 30 sekund. Tar bare noen minutter fra dypfryser til den er tint Anonymkode: ea9ac...afc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #13 Del Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dersom jeg har dårlig tid begynner jeg bare å steke den, den tiner i panna mens du steker - må bare skave av det som tiner etterhvert. Ellers er det best å ta opp kvelden før 😊 Anonymkode: 5652a...7c5 Nei. Jeg anbefaler å lese linken jeg la ut tidligere i tråden. TS: Siden du skal bruke den med en gang er det heller ikke noe i veien for å tine den i lunkent vann, og det går enda raskere. Den rekker ikke utvikle bakterier på den korte tiden. Min erfaring med å steke frossen kjøttdeig er forresten at den da blir kokt, ikke stekt, og knusktørr før den får stekeskorpe. Jeg hadde unngått det så lenge som mulig. Anonymkode: bddfb...813 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #14 Del Skrevet 7. januar 2024 Har lagt den i kaldt vann nå og satt på stoppeklokke, så jeg kan følge med å vite til en annen gang hvor lang tid man må beregne. Har lest linken. Takk. Ts Anonymkode: 9f274...a05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #15 Del Skrevet 7. januar 2024 Prøv lunkent vann. Anonymkode: e790c...eb9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #16 Del Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har lagt den i kaldt vann nå og satt på stoppeklokke, så jeg kan følge med å vite til en annen gang hvor lang tid man må beregne. Har lest linken. Takk. Ts Anonymkode: 9f274...a05 Hvis kjøttdeigen ligger i originalforpakning: luft isolerer, så legg deigen i en plastpose du knyter godt igjen, helt tett på kjøttet, før du tiner i vannet. Anonymkode: f7b7a...a1f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #17 Del Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis kjøttdeigen ligger i originalforpakning: luft isolerer, så legg deigen i en plastpose du knyter godt igjen, helt tett på kjøttet, før du tiner i vannet. Anonymkode: f7b7a...a1f Jeg la den i bolle med vann i orginal pakning og satte på en tung kjele for å holde den under vann, siden den fløt opp. Bør jeg ta den opp og pakke om? Jeg har ikke gjester eller veldig bestemt tid jeg må spise og er alene, men har ikke spist siden en brødskive kl 9, så orker ikke lage middag kl 21 i kveld. Jeg kan godt vente en time til. Ville dere pakket om? Ts Anonymkode: 9f274...a05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaneel Skrevet 7. januar 2024 #18 Del Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg la den i bolle med vann i orginal pakning og satte på en tung kjele for å holde den under vann, siden den fløt opp. Bør jeg ta den opp og pakke om? Jeg har ikke gjester eller veldig bestemt tid jeg må spise og er alene, men har ikke spist siden en brødskive kl 9, så orker ikke lage middag kl 21 i kveld. Jeg kan godt vente en time til. Ville dere pakket om? Ts Anonymkode: 9f274...a05 Ville bare stekt den frossen, det blir faktisk like bra om ikke bedre 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #19 Del Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg la den i bolle med vann i orginal pakning og satte på en tung kjele for å holde den under vann, siden den fløt opp. Bør jeg ta den opp og pakke om? Jeg har ikke gjester eller veldig bestemt tid jeg må spise og er alene, men har ikke spist siden en brødskive kl 9, så orker ikke lage middag kl 21 i kveld. Jeg kan godt vente en time til. Ville dere pakket om? Ts Anonymkode: 9f274...a05 Ja, definitivt! Kaneel skrev (3 minutter siden): Ville bare stekt den frossen, det blir faktisk like bra om ikke bedre Nei, den blir ikke stekt ordentlig da. Men for all del, det går an å gjøre det sånn, om det er ok med tørr kjøttdeig. Anonymkode: f7b7a...a1f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frivis Skrevet 7. januar 2024 #20 Del Skrevet 7. januar 2024 Hvis du vil tine den raskt så anbefaler jeg micro på tinefunksjon i 6-9 minutter. Har du tid, så kan du også legge pakken under vamt vann en stund. Har du enda bedre tid så kan den tine på en varm plass. En kjøttdeig trenger ikke være helt opptint før du steker den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå