Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Skal skrive særemne/fordypningsoppgave hvor jeg finner en problemstilling og sammenlikner en roman fra vår samtid (etter år 2000) og en eldre roman. Er fortsatt usikker på problemstilling, men kan f.eks være noe med kjønnsroller, fasader, et samfunnsproblem som fattigdom, ensomhet etc.  Kjønnsroller eller fasader er kanskje det jeg er mest interessert i, hvilken tror dere er best?

Trenger hjelp med å finne litteratur fra vår samtid å sammenlikne. Vil gjerne ha noe som kan sammenliknes med en av følgende romaner: 

Lucie - Amalie Skram, En folkefiende-ibsen, Amtmannens døtre - Collett, en god samvittighet - kielland, Sult - Hamsun

Hvis noen har tips til eldre litteratur som er bedre enn de jeg har listet opp, er det bare å komme med.

Anonymkode: 68864...5db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du skal skrive om kjønnsroller ville jeg vurdert å ta med «Et Dukkehjem» av Ibsen, selv om det ikke er en roman. Der er det veldig mange ting å ta tak i, F.eks. måten mennene i stykket snakker til Nora som om hun er et barn. Dette stykket kan jo også brukes dersom du velger å fokusere på fasade. 
Har dessverre ingen forslag til moderne skjønnlitteratur om emnene du foreslår. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Vaskeklut1 skrev (6 timer siden):

Hvis du skal skrive om kjønnsroller ville jeg vurdert å ta med «Et Dukkehjem» av Ibsen, selv om det ikke er en roman. Der er det veldig mange ting å ta tak i, F.eks. måten mennene i stykket snakker til Nora som om hun er et barn. Dette stykket kan jo også brukes dersom du velger å fokusere på fasade. 
Har dessverre ingen forslag til moderne skjønnlitteratur om emnene du foreslår. 

Legger inn forlslag om Abid og Abida Rajas bøker, de er innom kjønnsroller iallfall

Anonymkode: 89b1d...97a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nytt forslag, innenfor tema «Ensomhet / utenforskap»: 

Kilden av Gabriel Scott

vs

Utsikt til paradiset av Ingvar Ambjørnsen

Anonymkode: 6ed66...8ff

AnonymBruker
Skrevet

Må det være romaner? Eller kan det være sangtekster? 
I så tilfelle har jeg et forslag som kunne vært spennende med tanke på fasade! 

Anonymkode: 6ed66...8ff

Skrevet

Hvis du vil bruke temaet utenforskap/fattigdom så kan du bruke romanen Stargate av Ingvild Rishøj og sammenligne den med Sult f.eks eller med en annen roman for eksempel De vergeløse av Gabriel Scott. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...