AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #1 Skrevet 7. januar 2024 Når du står og strever, og ikke får frem et bestemt ord. Hva foretrekker du, skal den du snakker med bare vente tålmodig til du får det frem, eller skal personen si ordet for deg? I slike situasjoner så bruker jeg å vente. Men jeg lurer på om det hadde vært bedre om jeg hjalp med å finne riktig ord? Anonymkode: 23d8f...709
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #2 Skrevet 7. januar 2024 Jeg stammer ikke selv, men det er allmen kjent at man er respektfull, og venter til andre er ferdig å snakke uten å starte gjetteleker om hva vedkommende skal si? du gjør det riktig ☺️ Anonymkode: c8021...c22 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #3 Skrevet 7. januar 2024 Det er så slitsomt å vente. Jeg pleier å bare si: Ja, dere hadde bål ja.. Orker ikke vente. Dette er nær venninne. Sånn snakker vi sammen da. Anonymkode: 2654e...57f
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #4 Skrevet 7. januar 2024 Stammer ikke selv, men har en i slekta som stammer. Fått vite at vi skal vente. Anonymkode: 625a5...87b
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #5 Skrevet 7. januar 2024 Vi også legge til at de som stammer ikke nødvendigvis ser på det som slitsomt så fremt man ikke gjør noe ut av det. En del er vant med å stamme. Så hvis man ikke stresser dem og begynner å gjette, så går det helt fint, det er ikke sånn at de alltid føler at de «strever». Anonymkode: 625a5...87b 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #6 Skrevet 7. januar 2024 Jeg kjenner flere som stammer eller har stammet. Min erfaring er at hvis du vil gjøre det verre for dem, så fullfører du setningene for dem. Hvis du vil hjelpe dem, så lar du dem få tid til å få ut ordene. De jeg kjenner stammer mer jo mer stress det er rundt dem, hvis de er ukomfortabel eller hvis de er usikre. Å fullføre setninger for dem gjør dem ikke mer komfortabel. Og de finner ordene. Stamming handler ikke om å ikke finne ordene, det handler om å ikke klare holde flyten i talen, og ikke få ut ordene jevnt. Det er ikke mangel på ord som er problemet. Jeg stammer ikke, men jeg hater virkelig at folk skal hjelpe meg eller fullføre oppgaver for meg fordi de mener jeg ikke er hurtig nok for dem. Det er slike ting som gjør at jeg føler meg dum, og dermed kløner enda mer. Og det er slik mange som stammer føler det også, at de som "hjelper dem" egentlig bare antyder at de er for trege, altså ikke gode nok... Det skaper for mange enda mer usikkerhet, og igjen mer stamming. Anonymkode: ca0fe...376 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #7 Skrevet 7. januar 2024 Liker du å bli avbrutt, eller synes du det er irriterende? Anonymkode: 5fe60...8fe 2 1
Stoltskeiv Skrevet 7. januar 2024 #8 Skrevet 7. januar 2024 Tror du stresser de mer om du fullfører setningen dems. Da gir man utrykk for at man er utålmodig
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #9 Skrevet 7. januar 2024 Du venter til det er din tur til å snakke Anonymkode: 928a2...c3c
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #10 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Liker du å bli avbrutt, eller synes du det er irriterende? Anonymkode: 5fe60...8fe Jeg liker ikke å bli avbrutt. Men det hender ofte at jeg glemmer ord i en samtale. Da syns jeg det er helt grusomt mens jeg prøver å komme på det, og jeg blir sjeleglad hvis noen hjelper meg ved å si ordet. Derfor har jeg lurt på om det samme gjelder for folk som stammer. TS Anonymkode: 23d8f...709 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #11 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg liker ikke å bli avbrutt. Men det hender ofte at jeg glemmer ord i en samtale. Da syns jeg det er helt grusomt mens jeg prøver å komme på det, og jeg blir sjeleglad hvis noen hjelper meg ved å si ordet. Derfor har jeg lurt på om det samme gjelder for folk som stammer. TS Anonymkode: 23d8f...709 Å stamme er ikke å glemme ord da. Det er nevrologisk, ikke hukommelssvikt. Anonymkode: ffdc5...bd3 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #12 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg liker ikke å bli avbrutt. Men det hender ofte at jeg glemmer ord i en samtale. Da syns jeg det er helt grusomt mens jeg prøver å komme på det, og jeg blir sjeleglad hvis noen hjelper meg ved å si ordet. Derfor har jeg lurt på om det samme gjelder for folk som stammer. TS Anonymkode: 23d8f...709 Det er stor forskjell på å glemme ord og det å stamme... Når du fullfører setninger til noen som stammer så avbryter du, det er ikke hjelp, det er avbrytelse. De er midt i ett ord/en setning og du avbryter fordi du synes de snakker for sakte. Hvis jeg glemmer ett ord, så setter jeg også pris på hjelp, derfor sier jeg "ååh, nå glemte jeg ordet" "hva er det den tingen heter igjen?" Eller "oj, nå stoppet hodet mitt litt opp". Anonymkode: ca0fe...376
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #13 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er stor forskjell på å glemme ord og det å stamme... Når du fullfører setninger til noen som stammer så avbryter du, det er ikke hjelp, det er avbrytelse. De er midt i ett ord/en setning og du avbryter fordi du synes de snakker for sakte. Hvis jeg glemmer ett ord, så setter jeg også pris på hjelp, derfor sier jeg "ååh, nå glemte jeg ordet" "hva er det den tingen heter igjen?" Eller "oj, nå stoppet hodet mitt litt opp". Anonymkode: ca0fe...376 Når jeg glemmer ord, og andre sier ordet for meg, så avbryter de meg ikke. Jeg fortsetter setningen/fortellingen med det ordet de gav meg. Hvis jeg skulle hjelpe noen som stammer, så vil jeg jo bare si det ene ordet de «henger på», slik at de kan fortsette setn8ngen/fortellingen. Hvorfor mener du da at det er å avbryte, når jeg ikke tar over? Å avbryte er jo å ta over samtalen, gjerne med et annet innhold. TS Anonymkode: 23d8f...709
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #14 Skrevet 8. januar 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Når jeg glemmer ord, og andre sier ordet for meg, så avbryter de meg ikke. Jeg fortsetter setningen/fortellingen med det ordet de gav meg. Hvis jeg skulle hjelpe noen som stammer, så vil jeg jo bare si det ene ordet de «henger på», slik at de kan fortsette setn8ngen/fortellingen. Hvorfor mener du da at det er å avbryte, når jeg ikke tar over? Å avbryte er jo å ta over samtalen, gjerne med et annet innhold. TS Anonymkode: 23d8f...709 Det er å avbryte, og det er respektløst. Din definisjon av å avbryte er noe smal. Anonymkode: c8021...c22
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #15 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når jeg glemmer ord, og andre sier ordet for meg, så avbryter de meg ikke. Jeg fortsetter setningen/fortellingen med det ordet de gav meg. Hvis jeg skulle hjelpe noen som stammer, så vil jeg jo bare si det ene ordet de «henger på», slik at de kan fortsette setn8ngen/fortellingen. Hvorfor mener du da at det er å avbryte, når jeg ikke tar over? Å avbryte er jo å ta over samtalen, gjerne med et annet innhold. TS Anonymkode: 23d8f...709 Fordi du avbryter de midt i ett ord de holder på å si. De vet ordet, de er i gang med å si det, det bare tar litt lengre tid for dem å uttale noen stavelser. Og igjen, de VET ordet. De trenger ikke hjelp til å komme på ordet. Du kan ikke sammenligne det å glemme ord med det å slite med å uttale noen stavelser i ett ord. Anonymkode: ca0fe...376 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #16 Skrevet 8. januar 2024 Du kan egentlig sammenligne det med noen som styrer rullestolen sin selv. Går du frem å begynner dytte dem hvis det går for sakte for deg? Selv om de overhode ikke har behov for dyttehjelp, de bare har behov for litt tid? Anonymkode: ca0fe...376 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #17 Skrevet 8. januar 2024 Vær så snil, ikke hjelp oss! Jeg skal skrive en 'made up' samtale,hvor du er D,og jeg er M. Ville du syntes at denne samtalen er irriterende? D : Jeg skal ta toget i morgen til st.. M: Ah, Stavanger! D ; Nei. Stockholm! Jeg lurer på om du vet hvilket nærmeste t-bane stopp er til S... M: Slottet! Jeg tror du kan gjerne gå dit. D ; Jeg mente Sødre .. Jeg skal også treffe en venninne i H.. M: Ah, Handen! Jeg kjenner noen der! Hvor i Handen bor de? D ; Haninge ... Irriterende, eller hva? Anonymkode: 097cf...3b0 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #18 Skrevet 9. januar 2024 Synes det var omtenksomt av deg, ts, å spørre! Fint med alle som tenker over en situasjon og bryr seg, og spør! Anonymkode: 535db...f39
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå