Gå til innhold

Skrelte solsikkefrø som fuglemat

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker veldig godt å mate fuglene i hagen, men jeg synes det blir mye bøss på bakken. Jeg er også bekymret for at det skal dukke opp rotter og mus. Jeg har hørt at det er bedre å fore med skrelte solsikkefrø og at det ikke blir noe særlig  bøss og rester som tiltrekker seg andre dyr. Men det er mye dyrere! 

Er det noen som mater med skrelte solsikkefrø og kan si noe om hvor populært det er og om det blir mye bøss etc?

Anonymkode: a34c3...302

Videoannonse
Annonse
Gjest jegerrinne
Skrevet

Vi kjøper solsikkefrø uten skall som vi forer med. Fås kjøpt på jul, biltema og felleskjøpet.

Forer og med nøtter og noe frukt

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg liker veldig godt å mate fuglene i hagen, men jeg synes det blir mye bøss på bakken. Jeg er også bekymret for at det skal dukke opp rotter og mus. Jeg har hørt at det er bedre å fore med skrelte solsikkefrø og at det ikke blir noe særlig  bøss og rester som tiltrekker seg andre dyr. Men det er mye dyrere! 

Er det noen som mater med skrelte solsikkefrø og kan si noe om hvor populært det er og om det blir mye bøss etc?

Anonymkode: a34c3...302

Det er kjempepopulært, og blir mye mindre bøss enn de med skall. Og selv om kiloprisen er en del høyere må du huske at du bare betaler for ren mat, og ikke for alt skallet. 

Biltema har f.eks. ganske OK priser på solsikkekjerner. 

Anonymkode: a8d44...594

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være lurt å legge frøene inni kokos eller svinefett også om man ønsker å minimere bøss. Da er det lett å blande inn flere typer frø og rosiner også. 

Anonymkode: a02f3...fb4

• Nyttig 2
Skrevet

Rotter og mus lever utendørs og er der uansett, men de er ikke noe problem så lenge de er nettopp utendørs. Når man legger ut attraktiv mat som er synlig så ser man oftere rotter og mus enn om de finner mat på mer bortgjemte steder. Det oppstår med andre ord ikke nødvendigvis noe mus-/og rotteproblem fordi man fôrer fugler, man ser dem bare oftere. 

Men for å svare på det TS spør om så foretrekker jeg også å fore med solsikkefrø uten skall fordi jeg ikke er så begeistret for at det samler seg en diger haug med skall gjennom vinteren som hunden graver i pluss at det er en del arbeid å fjerne det om våren fordi det blir så mye. Fuglene er stort sett veldig begeistret og noen fugler, som f.eks. gråsisik, foretrekker helt klart solsikkefrø uten skall. Om det egentlig blir så veldig mye dyrere er jeg faktisk usikker på, men skallene utgjør en stor del av både volum og vekt når man kjøper solsikkefrø og jeg merker godt at de er mye drøyere i bruk. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Fôrer med solsikkefrø uten skall,  peanøtter, meiseboller og epler. Blir ikke rot av det (bortsett fra litt epleskall-rester), og fuglene elsker det.

Anonymkode: da07b...7a8

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Leo said:

Rotter og mus lever utendørs og er der uansett, men de er ikke noe problem så lenge de er nettopp utendørs. Når man legger ut attraktiv mat som er synlig så ser man oftere rotter og mus enn om de finner mat på mer bortgjemte steder. Det oppstår med andre ord ikke nødvendigvis noe mus-/og rotteproblem fordi man fôrer fugler, man ser dem bare oftere. 

Men for å svare på det TS spør om så foretrekker jeg også å fore med solsikkefrø uten skall fordi jeg ikke er så begeistret for at det samler seg en diger haug med skall gjennom vinteren som hunden graver i pluss at det er en del arbeid å fjerne det om våren fordi det blir så mye. Fuglene er stort sett veldig begeistret og noen fugler, som f.eks. gråsisik, foretrekker helt klart solsikkefrø uten skall. Om det egentlig blir så veldig mye dyrere er jeg faktisk usikker på, men skallene utgjør en stor del av både volum og vekt når man kjøper solsikkefrø og jeg merker godt at de er mye drøyere i bruk. 

Oftest er det flere så mater, så om hensikten er å spare penger vil man spare på å ha kjipere mat en naboen. Og tror det eneste fuglene syns er kjipere enn solsikkefrø med skal er villfuglblanding. 

Mitt mål er at fuglene skal syns vi er kulest i nabolaget. 😎

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Oftest er det flere så mater, så om hensikten er å spare penger vil man spare på å ha kjipere mat en naboen. Og tror det eneste fuglene syns er kjipere enn solsikkefrø med skal er villfuglblanding. 

Mitt mål er at fuglene skal syns vi er kulest i nabolaget. 😎

Det er mitt mål også siden jeg er over gjennomsnittet interessert i fugler og gjerne vil se flest mulig arter! :ler:  

• Liker 1
Skrevet

Jeg er nok kulest i mitt nabolag ^^, 

Har sett 8 kjøttmeiser, 2 flaggspetter, 9 dompaper, 1 fuglekonge, 1 grønnspett, 1 stær, 1 rødstrupe i tillegg til 2 skjærer og 2 kråker.

Jeg har hengt opp fuglemat i form av smeltet Flottmatfett i form med fuglepeanøtter og annen fuglefrø samt brødsmuler. Nå har jeg hengende 7 store biter ute. Hver dag er det fuglekalas for å få mest mulig mat i seg  ^_^  

En fryd å se på IMG_2692.gif.532a3c096ff9f923e268510524ebe6b3.gif

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Peanut skrev (3 minutter siden):

Jeg er nok kulest i mitt nabolag ^^, 

Har sett 8 kjøttmeiser, 2 flaggspetter, 9 dompaper, 1 fuglekonge, 1 grønnspett, 1 stær, 1 rødstrupe i tillegg til 2 skjærer og 2 kråker.

Jeg har hengt opp fuglemat i form av smeltet Flottmatfett i form med fuglepeanøtter og annen fuglefrø samt brødsmuler. Nå har jeg hengende 7 store biter ute. Hver dag er det fuglekalas for å få mest mulig mat i seg  ^_^  

En fryd å se på IMG_2692.gif.532a3c096ff9f923e268510524ebe6b3.gif

Vi hadde til og med en hønsehauk i treet vårt for noen år siden 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Og selv om kiloprisen er en del høyere må du huske at du bare betaler for ren mat, og ikke for alt skallet. 

Man betaler for jobben med å kvitte seg med skallet mener du🙃

Anonymkode: 5c351...fd1

AnonymBruker
Skrevet
Capazitet skrev (6 timer siden):

Vi hadde til og med en hønsehauk i treet vårt for noen år siden 😊

Den var nok mest på jakt etter småfuglene.

Anonymkode: abf98...3cf

AnonymBruker
Skrevet

Kjøper skrelte solsikkefrø på Biltema. 10 kg for 389 kr. Har myyyyyye fugl i hagen. Mest av stilits, men også ulike meiser og spurver. Innimellom hakkespetter😊 Blir lite avfall. Det lille som er tar skjærene og duene seg av. 

Anonymkode: 575ff...d5a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Man betaler for jobben med å kvitte seg med skallet mener du🙃

Anonymkode: 5c351...fd1

Det også. Og om vi skal ramse opp alle fordelene betaler du også for å slippe å bære alt skallet hjem, du betaler for mindre søppel, du betaler for å trenge mindre lagringsplass og du betaler for at maten er lettere tilgjengelig for fuglene (noe som betyr litt når det er så kaldt som nå). Jeg ser bare fordeler. 

Anonymkode: a8d44...594

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker begge deler nå. Prøvde en periode med bare skrelte frø, men det var visst ikke dompapen så glad i. I alle fall ikke de som er hos meg, de liker tydeligvis å fjerne skallet før de spiser. Så nå får dompapene litt frø med skall på eget fuglebrett, hvor andre også kan forsyne seg selvsagt. Ellers forer jeg med skrelte frø i en stor mater i et tre, der er alle å forsyner seg, inkludert ekorn. Det er litt dyrere, du betaler litt for at noen har gjort jobben med å fjerne skallet. Men husk at når du kjøper en sekk uskrelte frø, så kjøper du også skallet, som uansett går til spille. 

Mindre bøss blir det, og det er en fordel med tanke på hygiene for fugler og andre dyr, men mus og rotter tror jeg kan dukke opp nesten uansett. De bor jo ute. Jeg har et gammelt steingjerde i min hage, og der bor markmusa. De var trofast tilstedeværende selv i den perioden jeg bare foret med skrelte frø. Jeg har bare innsett at vi må prøve å være venner så godt det går, og de har heldigvis aldri kommet inn. De er dessuten ganske søte når de kommer frem og pusser seg. 

Anonymkode: 1ca74...422

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat nå kjører vi skrelte peanøtter. Det er mer populært hos fuglene akkurat nå. Det er mer energitett, og da foretrekkes det. Om høsten og våren serverer vi gjerne solsikkefrø uten skall. Har aldri prøvd med skall, da jeg ikke orker å ha så mye skall liggende utover. Fuglene er glad i det altså🥰

Anonymkode: ea774...3c4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker både skallet solsikker og solsikker med skall. Mater høyt og lavt, og på ulike plasser. Lager hjemmelaget meiseboller, i de bruker jeg kokos, havregryn (type lettkokte), nøtter, solsikker og tørket frukt.

Svarttrosten liker godt viltfuglblanding på bakken.

I tillegg mater jeg rådyrene. De kommer morgen og kveld for en matbit.

Anonymkode: f9143...828

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...