AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #1 Skrevet 7. januar 2024 Jeg bor i Oslo, og jeg fryser sinnsykt utendørs. Jeg tar kollektivt til og fra jobb, og har en del møtevirksomhet som krever forflytning utendørs (gangavstand) i løpet av arbeidsdagen. Jeg har en gammel og pen pels, jeg tror det er sølvrev. Den er pen og elegant fra 1950-tallet, godt bevart og et nydelig håndarbeid. Den er varm, og jeg tror jeg kunne gått svært lettkledd under og likevel beholdt varmen. Jeg vurderer å ta den i bruk nå som det er så kaldt, men pels er vel ikke helt sosialt akseptert? jeg tar gjerne i mot deres meninger Anonymkode: a4930...d50 7 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #2 Skrevet 7. januar 2024 Selvfølgelig ikke. At du i det hele tatt har tatt vare på den. De største motehusene har sluttet med pels Anonymkode: fda04...e23 7 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #3 Skrevet 7. januar 2024 Ja, selvfølgelig. Hvorfor har du ellers tatt vare på den? Så lenge det er en vintage-pels, så er det ikke noe problem. Anonymkode: e76bf...f94 21 1 9
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #4 Skrevet 7. januar 2024 Jeg husker enda så godt en snutt som ble spilt på en av disse reklame frie dagene i julen av rev og hvordan de satt inne på disse revefarmene. Det er som brent fast i minnet mitt selv om det er iallefall 15 år siden og det var ikke et hyggelig syn. Jeg fatter ikke hvordan noen kan gå med pelskåper og det er et plagg jeg aldri ville tatt på meg. Jeg skjønner at det er et varmt plagg men etikken bak er bare altfor horribel. Anonymkode: 30557...ddc 11 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #5 Skrevet 7. januar 2024 Du kan fint bruke en pels som er gammel. Du berger ingen dyr ved å ikke bruke en eksisterende pels. Det er jo helt unødvendig å fryse når den kan brukes. Anonymkode: dbc6c...754 28 1 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #6 Skrevet 7. januar 2024 Jeg har to pelser. En lang i bisonrotte og en sølvrevspels. Begge er arvet.Sølvreven ervveldig fin. Den bruker jeg selvfølgelig i spesielle anledninger. På fest o.l. Men går ikke i den på Rema for å si det sånn. Har virkelig ikke noe problem med å gjøre det. Om jeg får kommentarer så lyver jeg og sier at den ikke er ekte. Dagens unge kjøper den lett. De ferreste har sett en sølvrev i levende live uansett. Men den lange kåpa, i bisonrotte bruker jeg ikke. Den er ikke noe fin, og jeg både føler meg og ser ut som Paddington.. Men har ikke samvittighet til å kaste den. Den er fra før krigen, så nesten et stykke historie å ha i skapet. Joda, pelsdyroppdrett er ikke bra og jeg kunne ikke finne på å kjøpe en nå. Men nå er jo jeg yngre enn begge de to, så det gagner ingen å kaste de. Anonymkode: 82811...d69 10 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #10 Skrevet 7. januar 2024 Er ikke fan av pels, men har du arvet den er det jo bedre enn at du kjøper nytt. Jeg donerte de pelsene jeg arvet til en dyrevernsorganisasjon, de laget senger/tepper til dyrene av pelsen. Anonymkode: b386b...384 3 1
tussi680 Skrevet 7. januar 2024 #11 Skrevet 7. januar 2024 Ja, det er ikke for å være jålete og "stor på det" at du må bruke den nå, det er jo rett og slett pga kulde. Vi vet jo åssen de kler seg der i nord, i skinnfeller osv. Så bare ta den på du. 6 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #12 Skrevet 7. januar 2024 Vet ikke om jeg hadde brukt den i forbindelse med møtevirksomhet på jobb med tanke på at det er mange som reagerer sterkt på pelsbruk. Men siden den er såpass gammel hadde jeg glatt brukt den på fritiden - det er bedre å bruke gamle pelser enn å kaste dem, da har iallefall dyrene levd forgjeves! Og det er jo ikke sånn at det er noe du har gått til anskaffelse av så er jo ikke du som er årsaken til dyrelidelse. Anonymkode: aa106...124 6
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #13 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg husker enda så godt en snutt som ble spilt på en av disse reklame frie dagene i julen av rev og hvordan de satt inne på disse revefarmene. Det er som brent fast i minnet mitt selv om det er iallefall 15 år siden og det var ikke et hyggelig syn. Jeg fatter ikke hvordan noen kan gå med pelskåper og det er et plagg jeg aldri ville tatt på meg. Jeg skjønner at det er et varmt plagg men etikken bak er bare altfor horribel. Anonymkode: 30557...ddc Hva tror du vi oppnår ved å kaste den gamle pelskåpa? Et behov for å kjøpe en ny kåpe, og ressurssløsing å kaste noe som faktisk kan brukes. Du redder INGEN pelsdyr ved å bruke gamle plagg til de blir utslitt. Tvert imot er det bra for miljøet. At verden ikke bør fortsette med pelsdyrproduksjon er jeg enig i. Anonymkode: 057c2...bdd 14 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #14 Skrevet 7. januar 2024 Takk for svar. Pelsoppdrett er noe annet i dag enn det det var for mange tiår siden, men jeg ville aldri kjøpt pels i dag selvom dyrevelferden er en helt annen standard. Jeg har tatt vare på den fordi det er et arvestykke. Jeg arvet tre pelskåper, og to av de solgte jeg fordi jeg selv ikke er et pelsmenneske. Jeg ville ikke kaste den fordi jeg da tenkte at de som ønsker seg og bruker pels, de skaffer seg pels uansett, og kanskje dør det flere dyr «unødvendig». Denne tok jeg vare på fordi den rent estetisk er vakker og har et utmerket håndarbeid, i tillegg til at det er minner etter min bestemor. jeg har flere dunkåper fra dyre og gode merker; men ingenting varmer så godt som pelsen. Jeg har bestemt meg for å bruke den, så får det stå til. takk igjen for svar. Anonymkode: a4930...d50 6 3
skreppamedleppa Skrevet 7. januar 2024 #15 Skrevet 7. januar 2024 (endret) Jeg hadde av etiske prinsipper til pelsbransjen aldri kunne brukt den. For ved å bruke slike plagg støtter en oppunder en bransje som har og er helt for jævlig. Det spiller liten trille at det dyret led og dauet før krigens dager, en utviser holdninger at det er greit med pelsdyroppdrett. Jeg er for en langt mer human dyrehold ikke å vise omverden at jeg gir f. og det er det inntrykket en gir helt uavhengig av hvor gammel, varm og fin en pelskåpe er. Men jeg går jo ikke bort til andre og spytter på de av den grunn at jeg selv ikke har verken sett en eneste pelskåpe jeg synes er fin, eller er noe jeg kunne gått med selv, om jeg hadde truffet på en død rev i kåpeform jeg hadde ment var fin. Så du vil nok få gå ifred og noen synes det er fint og andre vil dømme deg. Sånn er det bare, for vi har hatt så myr fokus og kunnskap og holdningsendring om pels som har vært helt nødvendig at mange har en bevist holdning til at pels ikke er ok, og heldigvis for det. Så jeg tenker at vi som dømmer deg for å sende ut det inntrykket du gir når du går med pels er ganske mange så får du eventuelt stå i det eller la være. Endret 7. januar 2024 av skreppamedleppa 1 1 4
LadeJarl Skrevet 7. januar 2024 #16 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg bor i Oslo, og jeg fryser sinnsykt utendørs. Jeg tar kollektivt til og fra jobb, og har en del møtevirksomhet som krever forflytning utendørs (gangavstand) i løpet av arbeidsdagen. Jeg har en gammel og pen pels, jeg tror det er sølvrev. Den er pen og elegant fra 1950-tallet, godt bevart og et nydelig håndarbeid. Den er varm, og jeg tror jeg kunne gått svært lettkledd under og likevel beholdt varmen. Jeg vurderer å ta den i bruk nå som det er så kaldt, men pels er vel ikke helt sosialt akseptert? jeg tar gjerne i mot deres meninger Anonymkode: a4930...d50 Absolutt Nei! Med mindre du gir blanke F. i hvordan folk oppfatter deg. 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #17 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Takk for svar. Pelsoppdrett er noe annet i dag enn det det var for mange tiår siden, men jeg ville aldri kjøpt pels i dag selvom dyrevelferden er en helt annen standard. Jeg har tatt vare på den fordi det er et arvestykke. Jeg arvet tre pelskåper, og to av de solgte jeg fordi jeg selv ikke er et pelsmenneske. Jeg ville ikke kaste den fordi jeg da tenkte at de som ønsker seg og bruker pels, de skaffer seg pels uansett, og kanskje dør det flere dyr «unødvendig». Denne tok jeg vare på fordi den rent estetisk er vakker og har et utmerket håndarbeid, i tillegg til at det er minner etter min bestemor. jeg har flere dunkåper fra dyre og gode merker; men ingenting varmer så godt som pelsen. Jeg har bestemt meg for å bruke den, så får det stå til. takk igjen for svar. Anonymkode: a4930...d50 No kom eg på at eg har ei vakker minkkåpe etter mor, som eg aldri har brukt fordi eg er mot pelsoppdrett. Kven er ikkje det i 2024 liksom Men skal jammen ta den ned fra loftet og sjekke om den er varmare enn boblekåpa eg har. Det er heilt forferdeleg kaldt her no, så det er verdt eit forsøk. Og i grunn så ærer vi både dyret og den vi har arvar jakkene/kåpene av ved å bruke dei. Takk ts! Har også arva ei jakke i bjørneskinn (I kid you not) frå 30-talet. Men den er frå ein fjernare slektning, så gir ikkje samme god-kjensla. Anonymkode: e76bf...f94 1 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #18 Skrevet 7. januar 2024 LadeJarl skrev (35 minutter siden): Absolutt Nei! Med mindre du gir blanke F. i hvordan folk oppfatter deg. Er det viktig for deg korleis folk oppfattar deg? Anonymkode: e76bf...f94 7 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #19 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg bor i Oslo, og jeg fryser sinnsykt utendørs. Jeg tar kollektivt til og fra jobb, og har en del møtevirksomhet som krever forflytning utendørs (gangavstand) i løpet av arbeidsdagen. Jeg har en gammel og pen pels, jeg tror det er sølvrev. Den er pen og elegant fra 1950-tallet, godt bevart og et nydelig håndarbeid. Den er varm, og jeg tror jeg kunne gått svært lettkledd under og likevel beholdt varmen. Jeg vurderer å ta den i bruk nå som det er så kaldt, men pels er vel ikke helt sosialt akseptert? jeg tar gjerne i mot deres meninger Anonymkode: a4930...d50 Nei nei og atter nei Anonymkode: 509be...0a8 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #20 Skrevet 7. januar 2024 Du må jo så gjerne gå med den, for du skader ingen flere dyr ved å bruke den nå. Men de eneste jeg har sett med ekte pelskåper de siste ti årene, er gamle damer som ikke har bedre vett. Ser aldri yngre mennesker med ekte pels, og det er det jo en grunn til. Det gir svært uheldige assosiasjoner til en grusom industri. Hver gang jeg har sett gamle damer i pels tenker jeg at de virkelige må være blottet for all empati og er fæle folk. Så det er nok slik folk vil tenke om deg i pels, gammel eller ny.. Anonymkode: 1957c...1a2 4 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå