Gå til innhold

Hvordan var din vei til første boligkjøp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er i prosessen med å spare nok EK til min aller første bolig. Ønsker å høre historier fra andre hvordan dere gikk fram for å skaffe nok kapital til deres aller første bolig. Både hvor mye dere sparte i måneden, om folk jobbet mye overtid/flere jobber, gikk ned i levestandard, ofret ulike goder osv.

Anonymkode: beb36...41e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sparte ca 10.000 i måneden til jeg hadde 160.000 kr. Levde billig, kjøpte brukt, kuttet uteliv/reise/julegaver +++.

Kjøpte sammen med samboer.

Liten leilighet til 2.1 millioner.

Han lånte egenkapital hos slektning.

Solgte noen år senere til 2.5, så da hadde vi plutselig 400.000 mer i egenkapital.

Kunne kjøpe større, og solgte deretter og kjøpte på nytt igjen.

Nå har vi ca 3 millioner i egenkapital.

Anonymkode: cda5e...823

AnonymBruker
Skrevet

"Fikk" en brukskonto med 70 000 kr på da jeg ble 18 år. Dette var barnetrygd, konfirmasjonspenger, og gaver fra besteforeldre gjennom 18 år. Jeg hadde et halvt år fri etter vgs hvor jeg i praksis jobbet 120%, bodde gratis hjemme, og gjorde minimalt med ting som kostet penger. Et par sommerferier med jobbing under studiene, og vipps så hadde jeg 300 000 kr i EK. Brukte dette, fikk foreldre som kausjonist, og tok opp 1,2 mill. i lån etter gamle låneregler hvor det ikke var krav om inntekt som idag. Kjøpte leilighet i Oslo som jeg en del år senere solgte for 3 mill. mer enn jeg kjøpte. Plutselig er man millionær.

Anonymkode: de155...33b

AnonymBruker
Skrevet

Sparte alt av pengegaver samt fast sparing i mnd. Alt på bsu. Vi hadde begge minstesats AAP så levde trangt og sparte ca 7000-10 000kr av de i mnd (den gangen fikk vi utbetalt 12-14 000kr hver i mnd, satsen er vel høyere nå). Rett før vi kjøpte fikk den ene av oss 100 000kr i forskudd på arv som ble satt rett på bsu. 

Er du villig til å leve skikkelig trangt en periode bør det gå ganske kjapt om du er i jobb. 

Anonymkode: 37d02...ad7

AnonymBruker
Skrevet

Inngangsbilletten til egen bolig var lang og utfordrende,men  praktisk lærerik ,men  slik var nok  inngangsbill. til egen bolig. for de aller fleste  på 60-70-80 talet.

Folgende oppgaver :

- Først undersøke med tenkelige grunneiere om de hadde tomter å salg, og opparbeiding av veg til tomta-

- Skrive skjøtebrev og sende skjøtepapirer til kartverket for tinglysing , og  betale tomt av oppsparte penger.

- Kontakte kommunen for utstikken regulering av tomtareal, og  tilknyttningsavagift vann, kloakk måtte ordnes.

- kontakte el, verket for valg av el.strøm tilkobling  (luftspenn gratis/ kabel ekstra kostnad)

- Sende søknad om lånetilsagn til   husbanken. og belage seg på ventetid (omlag  3-6 mnd,) 

- Når låntilsagn fra husbanken låg føre var det å kontakte entrepenør for utgraving av tomt.

- Innhente tilbud på levering av byggmatriale til  grunnmursarbeide 

- Deretter oppføring av grunnmursplate m/ grunnmur  m/ tilbehør  ( egeninnsats.)

- Etter råbygget var oppført, og rom oppdelt var det  maling , tapetsering,tur (egeninnsats.)

- Etter at huset var klart for innflytting var det å kontakte kommunen , og  repr, for husbanken som skulle godkj, at standard var i samsvar med husbankens vilkår. 

- Etter innflytting stod utvending  grunnmurspuss, maling av hus , og  opparbeiding av tomt m/ beplanting for tur

- Omlag 6-7 år etter innflytting fekk ein  endeleg råd til å bygge garasje (selvbygde)

-

-

Anonymkode: bf96d...82f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Inngangsbilletten til egen bolig var lang og utfordrende,men  praktisk lærerik ,men  slik var nok  inngangsbill. til egen bolig. for de aller fleste  på 60-70-80 talet.

Folgende oppgaver :

- Først undersøke med tenkelige grunneiere om de hadde tomter å salg, og opparbeiding av veg til tomta-

- Skrive skjøtebrev og sende skjøtepapirer til kartverket for tinglysing , og  betale tomt av oppsparte penger.

- Kontakte kommunen for utstikken regulering av tomtareal, og  tilknyttningsavagift vann, kloakk måtte ordnes.

- kontakte el, verket for valg av el.strøm tilkobling  (luftspenn gratis/ kabel ekstra kostnad)

- Sende søknad om lånetilsagn til   husbanken. og belage seg på ventetid (omlag  3-6 mnd,) 

- Når låntilsagn fra husbanken låg føre var det å kontakte entrepenør for utgraving av tomt.

- Innhente tilbud på levering av byggmatriale til  grunnmursarbeide 

- Deretter oppføring av grunnmursplate m/ grunnmur  m/ tilbehør  ( egeninnsats.)

- Etter råbygget var oppført, og rom oppdelt var det  maling , tapetsering,tur (egeninnsats.)

- Etter at huset var klart for innflytting var det å kontakte kommunen , og  repr, for husbanken som skulle godkj, at standard var i samsvar med husbankens vilkår. 

- Etter innflytting stod utvending  grunnmurspuss, maling av hus , og  opparbeiding av tomt m/ beplanting for tur

- Omlag 6-7 år etter innflytting fekk ein  endeleg råd til å bygge garasje (selvbygde)

-

-

Den gang det faktisk var mulig for ola normann å bygge egen bolig så lett, vi er nok mange som så gjerne skulle ønsket at vi hadde kjøpt/bygget bolig før vi var født 👍

For min del så veien noe slik ut ; 

- jobbet i et lavt lønnet yrke (lønn på 400k for 6 år siden) hørte med husbanken om muligheten for å enten låne det jeg manglet i ek evt få startlån. Ettersom jeg ikke hadde barn ble jeg avvist i husbanken. 

- løsningen ble å bytt yrke til bedre betalt jobb, jobbe masse overtid og studere 100 % samtidig i noen år ( les 4 år). sparte mellom 17 -30 000 i mnd, samtidig som jeg leide det nest billigste som var å oppdrive i min by. En 30 kvm sokkel til 9-10 000. 

- når jeg hadde lønn på omlag 600 000 i grunnlønn og rundt 400 000 i oppsparte midler, så kvittet jeg meg med den gamle bruksbilen slik at jeg fikk boliglån i banken. Kjøpte en leilighet for 2,8 m og solgte den for 3,4 m noen år seinere og satte igjen med bedre ek til neste kjøp.

Anonymkode: d48a6...e97

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Sparte i mange år i BSU. Jeg var i et voldelig og dårlig forhold i mange år, så det var ikke alltid like enkelt å få til sparingen. Men, da jeg endelig kom meg ut, klarte jeg også å flykte til hjembyen, kjøpe den aller billigste leiligheten i Oslo på den tiden (det er ikke tull, det er faktisk sant). Jeg hadde ikke mye å rutte med, fordi eksmannen min hadde levd på meg i mange år, men jeg hadde 210 000 kr i BSU, som gjorde at jeg fikk akkurat 1 million i lån. Det gjorde at jeg fikk kjøpt min første bittelille leilighet. 

Jeg har alltid jobbet mye, jobbet mellom 50-100% ved siden av fulltidsstudier. Jeg sparte det jeg kunne, men var i en veldig vanskelig situasjon, hvor min eksmann ikke hadde noen inntekt eller annen økonomisk hjelp, hvilket gjorde at jeg betalte for oss to alene i et par år. Så, jeg var ganske på bar bakke, foruten de få tusenlappene jeg klarte å spare opp. Jeg klarte også å betale for bryllup og bryllupsreise med min eksmann (som han truet seg til).

Men, det var verdt det, det var heldigvis sånn jeg klarte å rømme. I dag har jeg en ny mann, og sammen eier vi en tomannsbolig i Oslo verdt over 8 millioner. Sakte, men sikkert fikk jeg bygget meg opp mye penger i form av bolig og fikk gjort noen gode kjøp på veien. :) 

Endret av SPOCA
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Sparte penger fra deltidsjobb siden jeg var 15/16. hadde ca 700 000 da jeg var 25, fortsatt student. Kjøpte da sammen med mannen som hadde under 100 000 selv. Nybygd enebolig til 4 mill. Bodd her ett år nå.

Anonymkode: 33a6d...28b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den gang det faktisk var mulig for ola normann å bygge egen bolig så lett, vi er nok mange som så gjerne skulle ønsket at vi hadde kjøpt/bygget bolig før vi var født 👍

For min del så veien noe slik ut ; 

- jobbet i et lavt lønnet yrke (lønn på 400k for 6 år siden) hørte med husbanken om muligheten for å enten låne det jeg manglet i ek evt få startlån. Ettersom jeg ikke hadde barn ble jeg avvist i husbanken. 

- løsningen ble å bytt yrke til bedre betalt jobb, jobbe masse overtid og studere 100 % samtidig i noen år ( les 4 år). sparte mellom 17 -30 000 i mnd, samtidig som jeg leide det nest billigste som var å oppdrive i min by. En 30 kvm sokkel til 9-10 000. 

- når jeg hadde lønn på omlag 600 000 i grunnlønn og rundt 400 000 i oppsparte midler, så kvittet jeg meg med den gamle bruksbilen slik at jeg fikk boliglån i banken. Kjøpte en leilighet for 2,8 m og solgte den for 3,4 m noen år seinere og satte igjen med bedre ek til neste kjøp.

Anonymkode: d48a6...e97

Så du mener du skulle kjøpt / bygget din bolig før du ble født ?  Skjønner ikkje helt  hvordan du skulle fått til det ?

Du hevder det var muleg , og  lettere  inngangsbillett til bolig før, og vet ikkje hvilke grunnlagsmatriale du bygger din påstand på her ?.  Du kunne "heilt sikkert"  kjøpt deg en eldre bolig / leilighet langt rimligere og renovert  den selv, men  du flyttet  selvsagt inn i en nøkkelferdig  bolig. ?  Du kjøpte en nøkkelferdig bolig til 2.8 mill, og solgte den for 3,4 mill. og  eit gavekort gr, prisstigningen. 

Da vi  de bygde 1978 /79 var dei fleste boliger husbankhus  m/ standard  bruttoareal str. 95 kvm eller  85 kvm. De fleste bygg var på eit vis halvfabrikkat.

Lånetilsagn førsteprioritet husbanken kr. 180.000 

Andre prioritets lån maks kr. 60.000.

Igjennomsnittleg  brutto årslønn  1978 / 79  var omlag. kr. 60.000, og makslån  inkl. husbanklån  var  satt til 3 X brutto lønn. En-inntektfamilien var vanleg og  maksgrense for overtids arbeide på både 200-300 timer årleg var vanleg.  skulle en få det til å gå rundt økonomisk.  

Tomtekostnader kr.20.000 betalt av oppsparte penger .  ( tomtekostnader var individuelt alt etter kostnader til opparbeiding)

Ved innflyttinga var lånebeløpet omlag kr. 230.000 ...1978 / 79 kroner og egeninnsatsen regnet til omlag tilsvarende beløp som tilsvarer  omlag  2.5  mill. 2022 kroner.. 90 % av alle husbankboliger vart ført opp over grunnmur (kjeller) og det arealet  stod uinnredet mange år etter innflytting,, og mange innredet den ettersom de hadde råd. 

Verditakst på dei fleste enboliger idag  bygd 1978 / 78 ligg idag  vårt distrikt   på igjennomsnittleg 3 -4 mill alt etter plassering, og standard. Årlige vedlikeholdsutgifter ligg på igennomsnittleg fra  kr 10-20 tusen pr, år, og egeninnsats omlag tilsvarende beløp.

Forskjellen på NO og FØR er at de fleste flytter inn i nøkkelferdige boliger, og egeninnsatsen  begrenset såfremt de ikkje kjøper renoveringsprosjekt. 

Standarden på dei fleste nybygg er igjennomgående langt høyere en tidligere

Idag flytter de fleste inn i nybygg med ferdig opparbeidet plen. 

Idag  flytter mange inn i nytt hus m/ ny, bil, nye møbler,  hytte på fjellet, båt m/ båtplass, sydenferie, etc. 

Du må ikkje jobbe  2 mnd, for å kjøpe eit nytt fargetv. Eller jobbe en hel dag for å kunne tanken på bilen m/ bensin

Hvitvarer, elektroniske artikler er blitt en brøkdel av prisene på slike varer før

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er i prosessen med å spare nok EK til min aller første bolig. Ønsker å høre historier fra andre hvordan dere gikk fram for å skaffe nok kapital til deres aller første bolig. Både hvor mye dere sparte i måneden, om folk jobbet mye overtid/flere jobber, gikk ned i levestandard, ofret ulike goder osv.

Anonymkode: beb36...41e

Det er veldig relevant hvilket år man kjøpte og hvor man kjøpte også.

Jeg jobbet ved siden av studiene og sparte 100k siste studieåret, fyllte opp BSU hvert år jeg studerte og arvet 500k. Kjøpte for over 10år siden og trengte ikke bruke BSU. Hadde aldri klart å kjøpe samme leilighet i dag.

AnonymBruker
Skrevet

Sparte mye ved å bo hjemme under studietid + første året i jobb. Satt igjen med 250K (i 2008). Fikk 1,3 mill i boliglån, og det ble akkurat nok til å kjøpe en relativ ny leilighet (2004) på 50 kvm i Oslo. Solgte med finfin gevinst 3 år senere og oppgraderte til enebolig.

Anonymkode: 9fbdf...ae0

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Så du mener du skulle kjøpt / bygget din bolig før du ble født ?  Skjønner ikkje helt  hvordan du skulle fått til det ?

Du hevder det var muleg , og  lettere  inngangsbillett til bolig før, og vet ikkje hvilke grunnlagsmatriale du bygger din påstand på her ?.  Du kunne "heilt sikkert"  kjøpt deg en eldre bolig / leilighet langt rimligere og renovert  den selv, men  du flyttet  selvsagt inn i en nøkkelferdig  bolig. ?  Du kjøpte en nøkkelferdig bolig til 2.8 mill, og solgte den for 3,4 mill. og  eit gavekort gr, prisstigningen. 

Da vi  de bygde 1978 /79 var dei fleste boliger husbankhus  m/ standard  bruttoareal str. 95 kvm eller  85 kvm. De fleste bygg var på eit vis halvfabrikkat.

Lånetilsagn førsteprioritet husbanken kr. 180.000 

Andre prioritets lån maks kr. 60.000.

Igjennomsnittleg  brutto årslønn  1978 / 79  var omlag. kr. 60.000, og makslån  inkl. husbanklån  var  satt til 3 X brutto lønn. En-inntektfamilien var vanleg og  maksgrense for overtids arbeide på både 200-300 timer årleg var vanleg.  skulle en få det til å gå rundt økonomisk.  

Tomtekostnader kr.20.000 betalt av oppsparte penger .  ( tomtekostnader var individuelt alt etter kostnader til opparbeiding)

Ved innflyttinga var lånebeløpet omlag kr. 230.000 ...1978 / 79 kroner og egeninnsatsen regnet til omlag tilsvarende beløp som tilsvarer  omlag  2.5  mill. 2022 kroner.. 90 % av alle husbankboliger vart ført opp over grunnmur (kjeller) og det arealet  stod uinnredet mange år etter innflytting,, og mange innredet den ettersom de hadde råd. 

Verditakst på dei fleste enboliger idag  bygd 1978 / 78 ligg idag  vårt distrikt   på igjennomsnittleg 3 -4 mill alt etter plassering, og standard. Årlige vedlikeholdsutgifter ligg på igennomsnittleg fra  kr 10-20 tusen pr, år, og egeninnsats omlag tilsvarende beløp.

Forskjellen på NO og FØR er at de fleste flytter inn i nøkkelferdige boliger, og egeninnsatsen  begrenset såfremt de ikkje kjøper renoveringsprosjekt. 

Standarden på dei fleste nybygg er igjennomgående langt høyere en tidligere

Idag flytter de fleste inn i nybygg med ferdig opparbeidet plen. 

Idag  flytter mange inn i nytt hus m/ ny, bil, nye møbler,  hytte på fjellet, båt m/ båtplass, sydenferie, etc. 

Du må ikkje jobbe  2 mnd, for å kjøpe eit nytt fargetv. Eller jobbe en hel dag for å kunne tanken på bilen m/ bensin

Hvitvarer, elektroniske artikler er blitt en brøkdel av prisene på slike varer før

Du overdriver hvor mange som både ønsker og faktisk kjøper nøkkelferdig bolig her. De fleste vanlige folk (som det tross alt er flest av) kjøper disse husbankhusene fra 70 tallet eller lignende, eller borettslagsleiligheter. 

Anonymkode: 76fa5...d3e

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...