Gå til innhold

Hund som spiser annen hunds dritt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en Toller som i den siste tiden har begynt med noe jeg ikke har opplevd før hos hun, hun begynte med dette dagen etter nyttårsaften hvor hun var vettskremt. Så om det har noe med det å gjøre vet jeg ikke. Men hun har begynt å spise annen hundedritt.

Vi har alltid tatt opp etter henne men deler uteområde med nabo som er en eldre dame som ikke tar opp etter sin hund, og vår har begynt med dette de siste dagene. Men hva kan vi gjjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den lette løsningen er å venne hunden deres til munnkurv når dere er ute.

Den litt mer tidkrevende løsningen er å trene på det. Jeg gjorde det med hestemøkk, som min hund ville både spise og rulle seg i.

Jeg har lært min hund "Bra!" som belønningslyd, dvs at hver gang jeg sier "Bra!" så etterfølges det av en eller flere godbiter. Dermed har han lært at det ordet betyr "nå kommer det godbit".

Hver gang han så hestemøkk så sa jeg "Bra!" før han gikk bort til den. Da kom han til meg og fikk godbit. Jeg gjentok det konsekvent hver eneste gang han så hestemøkk (vi gikk tur på et sted hvor det rir en del hester). Det tok ikke så veldig lang tid før han begynte å assosisere hestemøkk med godbit fra meg i stedet for noe å spise/rulle seg i. Så når han så hestemøkk kom han bort til meg i stedet.

Etterhvert begynte jeg å fase ut belønningen og nå går han som regel bare forbi hestemøkk uten å bry seg.

Hundebæsj kan være litt vanskeligere fordi de er så mye mindre og som regel vil hunden din se/lukte dem lenge før deg. Så hvis du skal trene på denne måten så ville jeg hatt hunden din i bånd i hagen slik at du ser hundebæsjen når din hund ser den (helst før).

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (4 minutter siden):

Jeg gjentok det konsekvent hver eneste gang han så hestemøkk (vi gikk tur på et sted hvor det rir en del hester).

Wow hestene i ditt område må være spesielle som rir de også :ler:

Neida bare tuller, takk for svaret ditt, jeg lærte mye. 😊

Anonymkode: 23600...380

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min gjorde det før. Hver gang vi kom til hestebesj el.a sa jeg nei el. brukte en lyd som betyr nei. Det tok raskt slutt. Nå tar den en runde rundt besjen hver gang den ser det på veien, så belønner jeg med bra når den gjør det. Funker kjempefint😀

Anonymkode: 14615...256

AnonymBruker
Skrevet

Glad min endelig har lært ordet "slipp". Tok sin tid... og mye ekkelt har det vært i den munnen.

Anonymkode: af7e7...878

• Liker 1
Skrevet

Mine hunder lærte seg høyre og venstre,  og da gikk det  ok.    

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...