AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #1 Skrevet 7. januar 2024 Er ung, 25 år, og vært prøver i 4 år. Har ikke hatt menstruasjon siden jeg begynte på prevensjon som 14-åring, og må ha Letrozol for å få eggløsning. Har hatt seks aborter. Legene finner ingenting feil med meg, men på skjemaene våre er det allikevel krysset av for kvinnelig infertilitet. Jeg er utredet både for ufrivillig barnløshet og habituell abort, men legene sier det er vanlig at ting tar tid og vanlig med aborter. Det er jo ikke vanlig. Hva er galt med meg?? Det er jo noe som er galt siden jeg har hatt egen mens på ti år. Noen erfaringer??? Anonymkode: 0c8b0...081 1
Sofakona Skrevet 7. januar 2024 #2 Skrevet 7. januar 2024 Har du normalt syklus? Tester for pcos? Har dere testet spermen? 2
Helene90 Skrevet 7. januar 2024 #3 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er ung, 25 år, og vært prøver i 4 år. Har ikke hatt menstruasjon siden jeg begynte på prevensjon som 14-åring, og må ha Letrozol for å få eggløsning. Har hatt seks aborter. Legene finner ingenting feil med meg, men på skjemaene våre er det allikevel krysset av for kvinnelig infertilitet. Jeg er utredet både for ufrivillig barnløshet og habituell abort, men legene sier det er vanlig at ting tar tid og vanlig med aborter. Det er jo ikke vanlig. Hva er galt med meg?? Det er jo noe som er galt siden jeg har hatt egen mens på ti år. Noen erfaringer??? Anonymkode: 0c8b0...081 Veldig veldig ofte finner de ikke en konkret årsak til ufrivillig barnløshet. Du har altså ikke brukt noe prevensjon på 4 år? Det er jo selvsagt noe som er galt siden du ikke får mensen av deg selv iløpet av 4 år. Men igjen veldig vanlig at de ikke finner en konkret årsak.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #4 Skrevet 7. januar 2024 Sofakona skrev (22 minutter siden): Har du normalt syklus? Tester for pcos? Har dere testet spermen? Som skrevet, har ingen syklus. Må ha Letrozol for å få mens/eggløsning. Er utredet for alt, har testet spermen. Anonymkode: 0c8b0...081 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #5 Skrevet 7. januar 2024 Hva viser hormontestene dine da? De kan jo ikke være normale? Er du utredet hos gynekolog? Hva viser UL? Hvor mange ganger har du brukt Letrozol? Anonymkode: 889ac...610 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #6 Skrevet 7. januar 2024 Har dere vurdert IVF? Anonymkode: 7416f...4ba
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #7 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hva viser hormontestene dine da? De kan jo ikke være normale? Er du utredet hos gynekolog? Hva viser UL? Hvor mange ganger har du brukt Letrozol? Anonymkode: 889ac...610 Ingen feil/mangler, normale prøver. Er utredet hos gyn. På UL ser de at eggstokkene er i dvale dersom jeg ikke får Letrozol. Krymper og blir veldig små. Brukt Letrozol i 3 år nå. AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har dere vurdert IVF? Anonymkode: 7416f...4ba Har prøvd, hatt to forsøk Anonymkode: 0c8b0...081 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #8 Skrevet 7. januar 2024 Du skriver det selv, du er infertil med eggstokker som ikke fungerer. Ikke alle er laga for å få biologiske barn🤷🏻♀️ Anonymkode: 9b756...6b5 2
Sofakona Skrevet 7. januar 2024 #9 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Som skrevet, har ingen syklus. Må ha Letrozol for å få mens/eggløsning. Er utredet for alt, har testet spermen. Anonymkode: 0c8b0...081 Da må du teste deg for pcos og eventuelt få hjelp til å bli gravid. Har selv pcos og det tok 8 mnd med medesiner for å bli gravid. Det er jo ikke noe rart i du ikke har blitt gravid ennå..du har jo antageligvis ikke eggløsning
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #11 Skrevet 7. januar 2024 Sofakona skrev (9 minutter siden): Da må du teste deg for pcos og eventuelt få hjelp til å bli gravid. Har selv pcos og det tok 8 mnd med medesiner for å bli gravid. Det er jo ikke noe rart i du ikke har blitt gravid ennå..du har jo antageligvis ikke eggløsning Som skrevet, har blitt testet for det, men har ikke det. Går på Letrozol og får eggløsning av det. Har også hatt ivf forsøk Anonymkode: 0c8b0...081 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #12 Skrevet 7. januar 2024 Fighter83 skrev (8 minutter siden): Spiser du nok? Har du normal BMI? BMI på 21. Spiser normalt Anonymkode: 0c8b0...081 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #13 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Du skriver det selv, du er infertil med eggstokker som ikke fungerer. Ikke alle er laga for å få biologiske barn🤷🏻♀️ Anonymkode: 9b756...6b5 Det er jo normalt ved bruk av prevensjon. De er normale dersom jeg får medisiner (letrozol). Men er jo spesielt at de går i dvale så fort jeg ikke får medisiner Anonymkode: 0c8b0...081
Sofakona Skrevet 7. januar 2024 #14 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Som skrevet, har blitt testet for det, men har ikke det. Går på Letrozol og får eggløsning av det. Har også hatt ivf forsøk Anonymkode: 0c8b0...081 Men da har du jo svaret..du får ikke eggløsning selv og det er ikke alltid du får det av letzerol heller. dermed har du vanskeligheter å bli gravid 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #15 Skrevet 7. januar 2024 Sofakona skrev (1 minutt siden): Men da har du jo svaret..du får ikke eggløsning selv og det er ikke alltid du får det av letzerol heller. dermed har du vanskeligheter å bli gravid Får eggløsning av Letrozol jo. Lurer jo fortsatt på hva som gjør til at jeg ikke har egne eggløsninger, mange aborter og at ivf heller ikke funker. Anonymkode: 0c8b0...081
Sofakona Skrevet 7. januar 2024 #16 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Får eggløsning av Letrozol jo. Lurer jo fortsatt på hva som gjør til at jeg ikke har egne eggløsninger, mange aborter og at ivf heller ikke funker. Anonymkode: 0c8b0...081 Da er det jo feil med kroppen din..du får ikke eggløsning selv. Får du alltid eggløsning av letzerol? Vet du når du har eggløsning? Får du oppfølging med ultralyd etc når du tar de? Skjekker de str på egget?
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #17 Skrevet 7. januar 2024 Sofakona skrev (11 minutter siden): Da er det jo feil med kroppen din..du får ikke eggløsning selv. Får du alltid eggløsning av letzerol? Vet du når du har eggløsning? Får du oppfølging med ultralyd etc når du tar de? Skjekker de str på egget? Ja, skjønner at det er noe feil med kroppen min, men skjønner ikke hva 😅 får alltid eggløsning av Letrozol ja. Blir fulgt opp av gyn med ultralyd og setter Ovitrelle i tillegg. De sjekker også str på egget Anonymkode: 0c8b0...081
Neutral90 Skrevet 7. januar 2024 #18 Skrevet 7. januar 2024 (endret) Du blir jo gravid når du får hjelp til å få eggløsning. Letrozol er østrogenhemmer som gjør at eggene vokser, da for mye østrogen gjør at eggene ikke forstår at de skal vokse og modnes. Har du fått påvist pcos? Det er ikke slik at ingen eggløsning på egen hånd = pcos. Det er flere årsaker til manglende eggløsning. Men, det er jo ikke normalt med 6 aborter. Det er svimlende få som opplever det. Kjenner meg veldig igjen i at legene egentlig bagatelliserer det, de prøver nok mest å være positiv tror jeg. Vi valgte å gå for eggdonasjon da vi ikke greier flere aborter. Det er jo ikke normalt med så mange aborter...da er jo noe galt, ikke sant? For vår del er livmoren godt sjekket ut. Det vil si, slimhinnen er fin, ingen infeksjon, ikke hjerteformet, ingen polypper, ikke endometriose. Da er det liksom "bare" kvaliteten som gjenstår... Edit: derfor lurer jeg på om livmoren er sjekket? Ved hysteroskopi eller vannscanning? Biopsi av slimhinne? Endret 7. januar 2024 av Neutral90
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #19 Skrevet 7. januar 2024 Neutral90 skrev (28 minutter siden): Du blir jo gravid når du får hjelp til å få eggløsning. Letrozol er østrogenhemmer som gjør at eggene vokser, da for mye østrogen gjør at eggene ikke forstår at de skal vokse og modnes. Har du fått påvist pcos? Det er ikke slik at ingen eggløsning på egen hånd = pcos. Det er flere årsaker til manglende eggløsning. Men, det er jo ikke normalt med 6 aborter. Det er svimlende få som opplever det. Kjenner meg veldig igjen i at legene egentlig bagatelliserer det, de prøver nok mest å være positiv tror jeg. Vi valgte å gå for eggdonasjon da vi ikke greier flere aborter. Det er jo ikke normalt med så mange aborter...da er jo noe galt, ikke sant? For vår del er livmoren godt sjekket ut. Det vil si, slimhinnen er fin, ingen infeksjon, ikke hjerteformet, ingen polypper, ikke endometriose. Da er det liksom "bare" kvaliteten som gjenstår... Edit: derfor lurer jeg på om livmoren er sjekket? Ved hysteroskopi eller vannscanning? Biopsi av slimhinne? Har spurt om vannscanning, men det mener de at jeg ikke trenger siden alt ser bra ut og jeg er så ung. Ingen biopsi heller. Anonymkode: 0c8b0...081
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #20 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har spurt om vannscanning, men det mener de at jeg ikke trenger siden alt ser bra ut og jeg er så ung. Ingen biopsi heller. Anonymkode: 0c8b0...081 Når det har gått 4 år og mange aborter bak er det hensiktsmessig å prøve ut alt. Ville vært mer bastant med lege/gyn på å forsøke å få mulighet til f eks hysteroskopi, biopsi. Har ikke noe å si om man er ung eller gammel, 4 år prøving og 6 aborter bak er ikke normalt. Anonymkode: 08b37...55d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå