Nuttery Skrevet 7. januar 2024 #1 Skrevet 7. januar 2024 (endret) Hei! Jeg driver og forsteker et pai-skall. Har skåret paideigen slik at den ser «pen» ut (dvs helt jevn med formen) i forkant av steking. Etter få minutter har kantene krøpet såpass at det nesten ikke vil være plass til fyll. Kanten har gått fra å være 3cm høy til å være 1-1,5cm høy. Hva er hemmeligheten til å få den til å forbli samme størrelse? Endret 7. januar 2024 av Nuttery
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #2 Skrevet 7. januar 2024 Hell tørre erter over deigen og forstek i ca. 10 min før du fjerner ertene og steker videre. Anonymkode: 2c1f3...4b0 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #3 Skrevet 7. januar 2024 Du skal først skjære vekk kantene etter steking. Egentlig ingen hemmelighet det da.. Anonymkode: c9dfa...72a 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #4 Skrevet 7. januar 2024 Ingen hemmelighet at den krymper. Man bare legger det inn i beregningen. Anonymkode: d98f5...f8d
Nuttery Skrevet 7. januar 2024 Forfatter #5 Skrevet 7. januar 2024 Da har jeg lært noe nytt! Da gjør jeg det på neste pai 😅
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #6 Skrevet 7. januar 2024 Nuttery skrev (32 minutter siden): Da har jeg lært noe nytt! Da gjør jeg det på neste pai 😅 Det er flere ting du kan gjøre for å redusere krympingen. Du bør bruke kaldt smør, deigen bør bearbeides så lite som mulig, og den bør kjøles ned både før utkjevling og før forstekingen. tillegg kommer rådene fra tidligere i tråden. Fru Timian har en fin artikkel om paibunner. Anonymkode: 08010...b35 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå