AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #1 Skrevet 7. januar 2024 Jeg har en gutt på 10 år som er så dårlig til å rydde etter seg! Han har soverom og stue på loftet og det ser altså ikke ut. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sagt at han må rydde etter seg, men det går altså ikke inn! Det ligger godteripapir, fat, glass, klær og drikkeflasker strødd. Jeg har lyst til å kaste telefonen hans ut av vinduet og skru av Internett for at latskapen skal få konsekvenser, men pedagogpappaen mener dette ikke har noen effekt… Flere som har rotete 10-åringen? Noen tips? Anonymkode: d1d79...9f4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #2 Skrevet 7. januar 2024 Hvis det er kaos der nå så kan dere rydde sammen første gang. Det kan være overveldende mye for en 10-åring og ta tak i alt hvis det har hopet seg opp. Så innfører du at han rydder det som trengs før han får gjøre noe kjekt. F.eks vil han game, se TV eller gå ut med kompisene - da må han rydde først. Ikke kjeft, bare fjern alt som er kjekt (mobil, TV osv) til han har ryddet, så får han det tilbake med en gang og får gjøre noe gøy. Er man konsekvent med det så blir det en rutine til slutt. Anonymkode: 813ed...883 4
svartkatt Skrevet 7. januar 2024 #3 Skrevet 7. januar 2024 Er vel bedre å hjelpe han å finne noen ryddemetoder som funker for han. Mas funker ikke. 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #4 Skrevet 7. januar 2024 Jeg var håpløs på rydding som barn. Jeg husker jo ikke hvorfor, kanskje jeg ble overveldet av at det ble for mye. Mamma pleide iallefall å dele opp ryddingen for meg, typ "nå går du og legger på plass alle de røde tingene du ser", "nå setter du alle bøkene tilbake i bokhyllen". Det funket som en kule her iallefall. Trengte vel litt hjelp med å strukturere det. Jeg har iallefall blitt et ordensmenneske som voksen 😅 Anonymkode: 43e47...f96 5 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #5 Skrevet 7. januar 2024 Nytter ikke bare å si. Du må hjelpe ham å gjennomføre det inntil han har implementert det til en rutine at han rydder opp etter seg. Anonymkode: ccd62...9ba
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #6 Skrevet 7. januar 2024 Hjelp han med å finne rutiner som fungerer og sett krav. Og sett krav lenge, lenge før det blir så kaotisk. Vi tok tak for et år siden, når hun var 9. Da hang jeg rett og slett over henne en lengre periode. "Skoene skal i skohyllen, ikke slengt ved siden av", "Dressen skal ikke være i gangen, den skal på vaskerommet", "Du kan gå ut med venner når du har ryddet opp etter maten du har spist". Jeg kikket hele tiden etter ting hun hadde gått rett fra uten å rydde etter seg, klær som var slengt rundt omkring, etc og tok henne på alt sammen med en gang. Det ble hun drittlei av og etter kanskje 2-3 mnd begynte hun sakte men sikkert å gjøre det med en gang i stede. Men det krevde jammen dedikasjon fra min side også. Dette er ikke å være en kjip mor, det er å lære barna viktige rutiner og vaner for å ha det rent og ryddig rundt seg også i årene fremover og når man blir voksen. Å bare rydde etter de eller la det bli kaos før man setter krav er bare bjørnetjeneste for alle. Anonymkode: f6ab9...35b 1 1
Gjest Kanino Skrevet 7. januar 2024 #7 Skrevet 7. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg var håpløs på rydding som barn. Jeg husker jo ikke hvorfor, kanskje jeg ble overveldet av at det ble for mye. Mamma pleide iallefall å dele opp ryddingen for meg, typ "nå går du og legger på plass alle de røde tingene du ser", "nå setter du alle bøkene tilbake i bokhyllen". Det funket som en kule her iallefall. Trengte vel litt hjelp med å strukturere det. Jeg har iallefall blitt et ordensmenneske som voksen 😅 Anonymkode: 43e47...f96 Det tipset støtter jeg ☺️ Det er litt det samme prinsippet som å ikke lesse tallerken over med mat. Da blir det overveldende. Endret 7. januar 2024 av Kanino
MiniMjau Skrevet 7. januar 2024 #8 Skrevet 7. januar 2024 (endret) Helt vanlig men hjelp han å lage små vaner og rutiner og ikke forvent for mye for fort. rutine kan være at han tar alle glass/fat til kjøkkenet før han pusser tenna og legger seg. (koble en ny vane på en annen fast innført vane(tannpuss)) gi ham en søplebøtte på rommet, og hjelp han å lage en vane å ta søppel oppi der hver kveld . Endret 7. januar 2024 av MiniMjau
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #9 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Så innfører du at han rydder det som trengs før han får gjøre noe kjekt. F.eks vil han game, se TV eller gå ut med kompisene - da må han rydde først. Ikke kjeft, bare fjern alt som er kjekt (mobil, TV osv) til han har ryddet, så får han det tilbake med en gang og får gjøre noe gøy. Anonymkode: 813ed...883 Da lærer han jo at alt som er gøy og verdifullt er alt annet enn å rydde, som understreker hvor kjipt det er å rydde. Mye pedagogikk gjør meg skeptisk. Anonymkode: 2c119...b19 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #10 Skrevet 7. januar 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Da lærer han jo at alt som er gøy og verdifullt er alt annet enn å rydde, som understreker hvor kjipt det er å rydde. Mye pedagogikk gjør meg skeptisk. Anonymkode: 2c119...b19 Her er jeg faktisk enig, det får nå være grenser til dilling for å få barn til å opprettholde normal rydding og rutine. Anonymkode: f6ab9...35b 1
Arkana Skrevet 7. januar 2024 #11 Skrevet 7. januar 2024 (endret) Jeg tenker at å ta vekk telefonen har ingenting med rydding å gjøre. Derimot kunne jeg godt sagt at om han ikke rydder etter seg kan han heller ikke ha med seg mat, drikke eller godteri på rommet eller i loftstua (for det ser jo ut til at det er rot i forbindelse med mat/drikke som er verst hos dere). Det er ikke en straff, men en direkte konsekvens av at flasker, søppel og tallerkener ikke ryddes etter at man har spist/drukket. Endret 7. januar 2024 av Arkana 3 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #12 Skrevet 7. januar 2024 For min 10-åring nytter det ikke å si "rydd rommet". Det er er overveldende og ingenting skjer. I sta sa jeg "jeg skal sette på oppvaskmaskinen nå, kan du du hente det du har har på rommet ditt" Da kom han med de to glassene han hadde. Samme med "nå trenger jeg at du henter skittentøyet som du har på rommet". Konkrete beskjeder. En beskjed om gangen. Anonymkode: f21ae...b2f 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #13 Skrevet 7. januar 2024 Har han mye ting og tang der oppe? Det kan hjelpe å ha et system og ha mindre ting- da blir det lettere å rydde og holde det ryddig. Men mas funker dårlig. I den alderen der kan en ikke forvente strøket rom, men kan kreve at glass og tallerken ikke skal ligge der. hilsen tenåringsmamma med gutter selv Anonymkode: ca40f...ea9
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #14 Skrevet 7. januar 2024 Sønnen min var et sånt skikkelig rotehue som tenåring - jeg sluttet å gå inn på rommet hans. Men i huset hans, der er det jammen skikkelig rent og ryddig ( og nei det er ingen dame som gjør det). Anonymkode: 31460...27c 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #15 Skrevet 7. januar 2024 Noen enkle tips, om.ikke populære; - glass, asjetter etc tas ikke med på rommet. Måltider inntas på kjøkken/stue. - eie mindre. Lettere sagt enn gjort. - daglig "inspeksjon" med påfølgende rask, felles rydding. Anonymkode: 25a7e...4c3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #16 Skrevet 7. januar 2024 Bare vent til han er litt eldre og ei jente plutselig vil komme på besøk til ham etter skolen. Da kommer det til å bli blåst på rommet hans! 😁 Anonymkode: 39d28...5d4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #17 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har en gutt på 10 år som er så dårlig til å rydde etter seg! Han har soverom og stue på loftet og det ser altså ikke ut. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sagt at han må rydde etter seg, men det går altså ikke inn! Det ligger godteripapir, fat, glass, klær og drikkeflasker strødd. Jeg har lyst til å kaste telefonen hans ut av vinduet og skru av Internett for at latskapen skal få konsekvenser, men pedagogpappaen mener dette ikke har noen effekt… Flere som har rotete 10-åringen? Noen tips? Anonymkode: d1d79...9f4 Han er ti! Ikke femten. Han trenger konkrete beskjeder. Tenåringen min har fortsatt behov for oppfølging i forhold til eget rom. Du må forklare, veilede og vise. Daglig. Er enig med pappaen her. Hilsen pedagog Anonymkode: 49b29...a34
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå