Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Inspirert av en annen tråd om et samboerpar som gjennomgår brudd, og hvor den ene parten ikke vil dele sparepenger med den andre:

Hvis et samboerpar oppretter en felles sparekonto (hvor den ene eier kontoen og den andre har tilgang til kontoen) og sparer felles til ferier, oppussing osv, har da begge rett på pengene ved et ev. brudd?

Anonymkode: e34b2...30a

AnonymBruker
Skrevet

Ingen avtale, så blir svaret fort nei. Tilgang/disposisjonsrett av konto gir ikke eierskap til midlene. Hvis man vil ha felles kontoer, sørg for at begge er eier av en konto eller to. 

Anonymkode: 46cf2...66e

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Øh- det har aldri hendt at noen har tømt en kto ved uenighet mener du? Eller kto har blitt lost ved dødsfall? Dårlig ide

Anonymkode: 50f1f...582

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei nei. Ha hver deres sparekonto! Ha egen eierskap! 

Anonymkode: 0f8ac...8c7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du kan dokumentere at begge parter har betalt inn 10.000 pr mnd i de siste fem årene med kommentaren «sparing til felles huskjøp» så antar jeg at du juridisk har en sterk sak.

Hvis du kan løse det uten å involvere juss - ved å ha to separate kontoer - så høres det enklere ut.

Anonymkode: d319a...384

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler ikke å ha felles sparekonto. Men dere kan ha felles brukskonto. Der felles regninger og mat går. 

Anonymkode: 7e24b...770

Skrevet

Det er bra at du spør og rydder opp når det er fredstid. Økonomi er ingen tabu og i et forhold er det bare å snakke om det.

Det er ikke lurt å ha en felles sparekonto når en er samboere. Dette gjelder også midler som er investert i fond.Ved felles bolig er det viktig å passe på at tinglysning er korrekt. Eierskap til dyre felleskjøp bør dokumenteres i en skriftlig samboerkontrakt.

Det kan dog være greit å ha en felles konto i hverdagen, som brukes til månedlige regninger og livet som skjer akkurat nå. Her er det greit at begge betaler inn på den og har tilgang av praktiske årsak. Blir det brudd så er det ikke så mye som mistes. Eventuell kan den som kun ha disposisjonsrett sikre seg kontoutskrifter underveis.

Ønsker du en skikkelig felles økonomi, så må du gifte deg.

Schmuhu

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som gift hadde mannen min og jeg aldri felles kontoer, hverken spare eller regningskontoer. Ikke fordi vi ikke stolte på hverandre, vi hadde tilgang til hverandres kontoer, hjalp hverandre med penger om en hadde behov for mer o.s.v. Jeg ville vært skeptisk til å opprette felles kontoer for samboere, ja gifte for den del. 

Anonymkode: 84545...220

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som gift hadde mannen min og jeg aldri felles kontoer, hverken spare eller regningskontoer. Ikke fordi vi ikke stolte på hverandre, vi hadde tilgang til hverandres kontoer, hjalp hverandre med penger om en hadde behov for mer o.s.v. Jeg ville vært skeptisk til å opprette felles kontoer for samboere, ja gifte for den del. 

Anonymkode: 84545...220

Det samme her. Egne konti, egne fond, egne lån.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ingen avtale, så blir svaret fort nei. Tilgang/disposisjonsrett av konto gir ikke eierskap til midlene. Hvis man vil ha felles kontoer, sørg for at begge er eier av en konto eller to. 

Jeg har forstått det som om en bankkonto kun kan ha en juridisk eier.

Uten en klar avtale så kan også et eventuelt arveoppgjør bli vanskelig eller urettferdig dersom pengene står i den enes navn.

Anonymkode: ca550...06c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har forstått det som om en bankkonto kun kan ha en juridisk eier.

Uten en klar avtale så kan også et eventuelt arveoppgjør bli vanskelig eller urettferdig dersom pengene står i den enes navn.

Anonymkode: ca550...06c

Jeg mente at de eier hver sine, ikke at to kan eie samme konto. En eier en sparekonto, en matkonto og regningskonto osv.

Skrevet

Siden så mange her påpeker samboerkontrakt, så ønsker jeg å tilføye en liten ting. Tenk at du har en samboerkontrakt på at konto xxxx.xx.xxxxx skal deles 50/50. Men så er jo dette i hans navn. Og han fjernet deg som disponent og har selvsagt misbrukt pengene til noko.

Ja du vinner kanskje i retten etter en lang, tung og ikke minst dyr prosess som du må legge ut for, men de pengene får du da tilbake i små sum over mange måneder om ikke år som tvangstrekk.

En samboerkontrakt beskytter muligens verdien men dog ikke en umiddelbar tilgjengelighet over egne midler.

Jeg råder alle om å ha egen sparekonto, uansett. Til slutt er det bare å snakke godt nok om økonomi i forholdet og skyve på det som trenges. Enkelt og greit.

Schmuhu

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...