Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet er snart 18 år. Jeg har ung uføretrygd med minstesats.Dere som har barn å er aleneforsørger.Hvordan var overgangen når plutselig alle tillegg for barnet forsvant? 
Ikke får jeg lån lenger heller.Hvordan vil det bli? 

Anonymkode: 25a95...530

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror de fleste har planlagt dette litt før den tid. Fortsett å søk etter husbanklån ellers så må du få deg selv eller barnet ditt til å gå på sosialen for å få penger nok høres det ut som. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Beklager altså, men dette har du jo visst i snart 18 år. De fleste 18-åringer jobber vel litt uansett. I din situasjon høres det i hvert fall ut som om det er en god ide. 

Anonymkode: 6ab6e...c1b

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Når barnet blir 18, må h*n søke om barnebidrag fra den andre foreldre. Jeg legger til grunn at barnet går på vgs, da har man enda forsørgeransvar. 

Da må barnet dekke en del av sine egne kostnader der. Og om det er er tilstrekkelig stort beløp, kan du be om at noe går til husholdningen om barnet bor hos deg enda. 

Min unge er 13 år, og driver allerede på å forberede meg på at ca 10k forsvinner når hun bikker 18 år. 

Anonymkode: ad4cc...eba

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det noen grunn til at denne 18-åringen ikke kan jobbe deltid? 

Anonymkode: d5a13...ffd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om 18-åringen går på vgs, søker han barnebidrag fra far. Han har vel også rett til stipend? I tillegg bør han ha en deltidsjobb. Da har du ikke så mye utgifter på ham, om han får inn f.eks 5.000 i mnd. Om han er i full jobb, trenger du ikke forsørge ham.

Når han er ferdig på skole, flytter han vel for seg selv. Da kan du flytte til mindre/billigere bolig.

Anonymkode: 8d664...145

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Han får ikke stipend så lenge han bor hjemme, kan få lån.

Gutten min blir 18 i morgen, men  har søkt ufør pga diagnose. Aldri fått bidrag.

Anonymkode: a1d02...39d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Barnet er snart 18 år. Jeg har ung uføretrygd med minstesats.Dere som har barn å er aleneforsørger.Hvordan var overgangen når plutselig alle tillegg for barnet forsvant? 
Ikke får jeg lån lenger heller.Hvordan vil det bli? 

Ungen er snart myndig og bør jo ha en plan for fremtiden. Er hen under utdannelse og får stipend? Etter at hen fyller 18 kommer jo muligheten til å ta opp studielån og du bør også oppmuntre til å flytte hjemmefra så hen får borteboerstipend, og i tillegg få seg en liten jobb ved siden av studiene.
Dersom hen jobber og bor hjemme, må du begynne å ta litt husleie eller på annen måte be om at hen bidrar til husholdningen. Du selv må se på muligheter for å leve billigere. Nå når ungen din er voksen snart, står du friere til å flytte på deg om det er en mulighet. Har du en hobby du kan tjene litt penger på? Har du noe du kan selge? Ellers er det vel bare sosialen som kan hjelpe deg.

Men ja, du burde ha tenkt på dette før. Hadde du satt av en liten hundrelapp i mnd fra ungen var liten, hadde du hatt en liten bufferkonto nå på 21.600 kr pluss renter. Enda mer om du hadde spart i fond.

Anonymkode: 0489c...f23

• Liker 1
Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det gjelder kun når en er student. Sjekk lånekassen sine sider for VGS.

https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/norge/videregaende-skole/videregaende-skole/

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Gutten min blir 18 i morgen, men  har søkt ufør pga diagnose. Aldri fått bidrag.

Er han virkelig ufør før livet er påbegynt? Eller er det noko folk snakker han inn mot? 

Har du som mor vært kritisk nok?

Hvorfor ikke bidrag fra far via NAV?

Schnuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei, er du TS? Skulle akkurat til å skrive noe uten at jeg kjenner til TS sin situasjon, men om dette er deg må jeg selvfølgelig ta dette til etterretning før jeg skriver noe! :)

Anonymkode: b51a4...71f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis han blir ufør allerede som 18-åring, så får han sjekke om han kan søke om kommunal bolig. Han må jo ut, og klare seg selv. Kanskje få et tilpasset opplegg med jobb i vernet bedrift eller noe sånt. Eller ser du for deg at dere skal dele bolig resten av livet? I såfall må dere jo slå sammen uføretrygdene deres, og klare dere på et vis.

Anonymkode: 8d664...145

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor begynne rett på med ufør når han kan utredes og man kan se på muligheten for å jobbe litt? Det er ganske brutalt å starte sitt voksne liv med å bare gå rett ut i ufør. Er diagnosen virkelig så alvorlig at han ikke kan gjøre noe som helst, på deltid en gang?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei, er du TS? Skulle akkurat til å skrive noe uten at jeg kjenner til TS sin situasjon, men om dette er deg må jeg selvfølgelig ta dette til etterretning før jeg skriver noe! :)

Nei det er ikke TS du svarer. Se på kodene; du svarer Anonym nr 71f og TS er Anonym nr 530.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei det er ikke TS du svarer. Se på kodene; du svarer Anonym nr 71f og TS er Anonym nr 530.

Beklager feil, den du svarer er Anonym nr 39d. 71f er din kode.

AnonymBruker
Skrevet

Blir gutten 18 i morgen, burde jo dette være noe dere har funnet ut av og planlagt på forhånd? 

Her er jeg ufør, alene med to barn. Eldste er nå 16år, og vi diskuterer/planlegger allerede nå hva vi skal gjøre og hva jeg forventer av henne den dagen hun fyller 18år, i forhold til det økonomiske. Hun forstår min situasjon, og vi har åpen dialog om økonomi. 

Hun går fortsatt på videregående og blir lærling høsten hun blir 18. Hun skal søke fortsatt bidrag fra far, også får hun lærlinglønn (farsbidrag justeres etter lønnen). Sammen skal vi da sette opp et budsjett; utgifter hun selv har (mobil, klær osv), sparing, også skal hun hjelpe til med en sum til mat/felles her i huset. Dette er hun helt enig om.

Anonymkode: 71525...d0e

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok takk, ny bruker her.

AnonymBruker
Skrevet

Har en grei inntekt og sparekonti. Så lenge datteren min bor hjemme og går på skole / studerer så skal hun få bo gratis + mat, strøm etc. Nå har hun jobbet fra hun var 14 år og har en grei slump med penger selv, men de er satt av til boligsparing og det er bra. Resten av pengene fra jobb bruker hun på å sørge selv for klær, sminke, hudpleieprodukter etc. Hun må holde seg med slikt selv. Når hun er ferdig på universitetet må hun enten flytte ut eller bidra økonomisk hjemme, om hun velger å bo hjemme i studietiden. 

Anonymkode: 6c5e7...125

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Når barnet blir 18, må h*n søke om barnebidrag fra den andre foreldre. Jeg legger til grunn at barnet går på vgs, da har man enda forsørgeransvar. 

Da må barnet dekke en del av sine egne kostnader der. Og om det er er tilstrekkelig stort beløp, kan du be om at noe går til husholdningen om barnet bor hos deg enda. 

Min unge er 13 år, og driver allerede på å forberede meg på at ca 10k forsvinner når hun bikker 18 år. 

Anonymkode: ad4cc...eba

Hvordan forbereder du deg på det? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har en grei inntekt og sparekonti. Så lenge datteren min bor hjemme og går på skole / studerer så skal hun få bo gratis + mat, strøm etc. Nå har hun jobbet fra hun var 14 år og har en grei slump med penger selv, men de er satt av til boligsparing og det er bra. Resten av pengene fra jobb bruker hun på å sørge selv for klær, sminke, hudpleieprodukter etc. Hun må holde seg med slikt selv. Når hun er ferdig på universitetet må hun enten flytte ut eller bidra økonomisk hjemme, om hun velger å bo hjemme i studietiden. 

Anonymkode: 6c5e7...125

Hvor får du jobb som 14 åring? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min 18 åring ble syk av corona vaksinen. Og klarte ikke fullføre vgs. 

Har ligget med kronisk migrene og utmattelse siden dagen etter vaksinen.  Men flyttet for seg selv når var 18år og 3mnd gammel. Da hadde hen rett på aap. Målet er jo å komme seg på skole etterhvert,  men pr.nå ser det ikke lyst ut. Er nå i kartlegging og skal prøves ut i jobb, snart. 

Så økonomisk her hjemme, har jeg ikke merket store forskjellen,  da ungen kostet mye iht leger, kjøring til oppfølging osv. Nå bor hen rett ved oppfølging, og kan da gå nesten rett over veien. Så alt jeg sparer på at hen flyttet, er det det kostet å ha hen i hus. 

Vedig trist, fordi hen er vedig dyktig og hadde en svært lovende fremtid,  nå vet vi jo ikke hvor det ender

Anonymkode: 16158...de9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...