Gå til innhold

Ingen krav på felles sparepenger etter brudd samboer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg var samboer i 23 år med en egoist. Han sparte flere hundre tusen "for oss"... dette var våre penger sa han hele tiden mens vi var sammen. Jeg trodde vi skulle være sammen for alltid, brukte opp alt i min konto på familien (3 barn). Han lovet å dele med meg hvis det skulle bli brudd, jeg trodde ikke det skulle skje. 

Når brudd faktisk skjedde sa han at nei han har likevel ikke tenkt å dele med meg. Han har hatt lønn og høy lønn hele tiden mens store deler av samboerskap var jeg student og tjente dårlig. Han sier at han har hitt meg nok, når han støttet meg gjennom utdanning og jeg nå har gode muligheter fremover. Han har dobbelt så høy lønn som meg. 

Jeg oppfordret ham til å spare, spesielt kjøpe aksjer. Nå sitter jeg igjen med nesten ingenting og er 49 år. 

Er dette en kamp det er vits å ta opp, jeg er sliten mentalt orker nesten ingenting. 

Anonymkode: 57588...7f1

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville satset på at han har barna halvparten av tiden, så du kan utvikle karrieren din mens barna er hos far. Ang alt det andre: Sett av en tusenlapp eller to i månedsbudsjettet ditt til en advokat som du kan ha over noe tid. Finn en advokat som støtter deg. Du har gått i en type kvinnefelle. Kommer du deg ut av den? Sett opp møter med banken og advokaten, og finn ut hva dere kan få til. Har du egen bolig?

Anonymkode: 68b49...bad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har gått i kvinnefella og har ingen rettigheter her.

Klør meg litt i hodet over at det faktisk går an... Synes det er leit å lese. Masse lykke til.

Anonymkode: dd551...e17

• Liker 29
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo ha en vanvittig god utdanning nå om du har vært student i store deler av et 23-årig samliv...?

Anonymkode: fbcbb...301

• Liker 26
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Dette er et eksempel på hvor viktig en samboerkontrakt er. Når det går dårlig så går det virkelig dårlig.  Du kan jo høre med advokat om du har en sak, tror ikke banken kan gjøre så mye. Jeg hadde heldigvis samboerkontrakt for mange år siden. typen eide leilighet og var mega egoist. Vi fikk inn i kontrakten ved et brudd så skulle jeg få ca 15% av verdien på boligen. Men dette er innmari lenge siden. Vi pussa opp hele leiligheten og jeg betale mye. Det ble slutt og jeg kjøpte hans leilighet med stor reduksjon i prisen pga jeg kunne dokumentere alt jeg hadde betalt for han inkl. på han store kredittlån som han hadde tatt opp. Jeg kom bra ut av det men ikke han. Han prøvde og vri seg unna men heldigvis for kontrakten gikk det i min favør.

Anonymkode: 86887...07d

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei TS. Det banken kan gjøre for deg, er at de kan hjelpe deg med å sette opp et realistisk budsjett, nå som du skal klare deg alene! Hilsen meg som svarte først.

Anonymkode: 68b49...bad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Felles barn? Snakk med advokat.

Anonymkode: 34953...866

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har ingen rettigheter til de pengene. Har du egentlig satt noe på den sparekontoen i løpet av de årene? Du sier «han sparte» og at han hadde mye bedre inntekt enn deg, synes for så vidt da at det ikke er så urimelig at han anser de som sine. Hvorfor tok du ikke ansvar og sparte opp egne midler gjennom så mange år? Vet ikke helt hvem som er egoist her jeg. 

Anonymkode: 20af2...987

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har ingen rettigheter til de pengene. Har du egentlig satt noe på den sparekontoen i løpet av de årene? Du sier «han sparte» og at han hadde mye bedre inntekt enn deg, synes for så vidt da at det ikke er så urimelig at han anser de som sine. Hvorfor tok du ikke ansvar og sparte opp egne midler gjennom så mange år? Vet ikke helt hvem som er egoist her jeg. 

Egoisten er den som gjennom et langt samliv sparer kun til seg selv når den andre parten bruker opp sin (lavere) lønn på familen. Attpåtil sier vedkommende mens de er sammen at det spares "for oss". 

• Liker 18
  • Nyttig 3
Skrevet

Du har desverre ikke krav på noe som HAN har spart..

Du skulle valgt å spare selv.

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
hjärterdam skrev (5 minutter siden):

Egoisten er den som gjennom et langt samliv sparer kun til seg selv når den andre parten bruker opp sin (lavere) lønn på familen. Attpåtil sier vedkommende mens de er sammen at det spares "for oss". 

Jeg sparer til meg selv, hun gjør det samme og vi deler alle felles utgifter.

Siden jeg tjener mest og har arvet litt så har jeg mest sparepenger. Jeg har sagt at hvis vi kommer i skvis så er det penger vi kan tære på, men om det blir samlivsbrudd så er de mine.

Anonymkode: f6df5...db0

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor mange år du har studert og jobbet. Dersom han dekket utgifter for deg mens du var student var jo det snilt av ham. Dersom du var hjemmeværende eller jobbet redusert mens barna var små var dette et valg som du dessverre tapte på økonomisk. 

Trist om han har spart alle disse årene i sitt navn. Håper du krevde eierskap i boligen dere har bodd i. Mye av dette er dessverre klassisk kvinnefella. 

Håper du har god jobb og muligheter for å tjene egne penger nå. 

Anonymkode: ceb8e...34c

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg sparer til meg selv, hun gjør det samme og vi deler alle felles utgifter.

Siden jeg tjener mest og har arvet litt så har jeg mest sparepenger. Jeg har sagt at hvis vi kommer i skvis så er det penger vi kan tære på, men om det blir samlivsbrudd så er de mine.

Anonymkode: f6df5...db0

Men da sier du vel heller ikke til henne at du sparer til dere i utgangspunktet? Du sier de som en nødløsning er "deres" men i utgangspunktet dine, dere har et avklart forhold til det på forhånd som du trolig ikke endrer ved et brudd.

Det er jo her forskjellen kommer inn. TS og partneren har hatt et for uavklart forhold til dette ved at de ikke har formalisert det, og han har sagt noe mens de var sammen og noe i etterkant. Hva du og din partner har avtalt er jo dermed irrelevant 🙃

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvem som er egoist? Eller hvem som har vært godtroende?

Ts sier jo at ekssamboer har sagt at det er deres sparepenger. Det kan være manipulasjon for at ts skal bruke sine penger på dem og han skal bruke sine penger på å spare til «dem». Eller at han faktisk mente det inntil han ikke mente det lengre.

hva db0 skisserer er en ærlig sak, men ts samboer har ikke vært like åpen.

Anonymkode: 9f89f...be9

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi hadde en stor krangel om dette, han var aggressiv da han fant ut jeg hadde åpnet sparekonto. Redd for at dette var midler jeg sparte for å ha penger om der ble slutt. 

Jeg turte ikke spare. Ville vise ham at jeg er seriøs med tanke på å bli med ham for alltid. Han hadde også store krav til alt har alltid betalt ham en "leie". Og for det og det barna hadde behov for. 

Med hensyn til studiepoeng min inntekt, jeg hadde vanskeligheter med å finne jobb i starten null erfaring år hjemme med barn, ingen førerkort... hatt lite inntekt i mange år. Jobbet hovedsaklig med renhold. Var student fordi han alltid kritiserte meg for at jeg ikke bidro nok og jeg ble stressa. 

Nå har jeg muligheten til å tjene mer, men er gammel og fått masse helseproblemer. 😔

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig har du ingen rett på penger han har spart av penger han selv har tjent. Du får det til å høres ut som det er du som har forsørget familien, mens han har spart sin lønn, noe jeg betviler. Kvinner må ta ansvar for egen sparing, det er helt elementært. 
Forstår jo selvsagt at ts har havnet i et uføre, men hvis hun ble forsørget under studietiden har jo det en verdi i form av lav eller ingen studiegjeld og gir mulighet til å ble selvforsørgende med barn 50/50. 

Det som db0 beskriver tenker jeg er det som burde være malen i alle forhold. 

Anonymkode: 1100e...ca8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg turte ikke spare.

?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi hadde en stor krangel om dette, han var aggressiv da han fant ut jeg hadde åpnet sparekonto. Redd for at dette var midler jeg sparte for å ha penger om der ble slutt. 

Jeg turte ikke spare. Ville vise ham at jeg er seriøs med tanke på å bli med ham for alltid. Han hadde også store krav til alt har alltid betalt ham en "leie". Og for det og det barna hadde behov for. 

Med hensyn til studiepoeng min inntekt, jeg hadde vanskeligheter med å finne jobb i starten null erfaring år hjemme med barn, ingen førerkort... hatt lite inntekt i mange år. Jobbet hovedsaklig med renhold. Var student fordi han alltid kritiserte meg for at jeg ikke bidro nok og jeg ble stressa. 

Nå har jeg muligheten til å tjene mer, men er gammel og fått masse helseproblemer. 😔

Økonomisk vold. 
Tror dessverre ikke du har noen rettigheter her. Typisk samboerfelle. 

Anonymkode: 3170e...e8a

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig har du ingen rett på penger han har spart av penger han selv har tjent. Du får det til å høres ut som det er du som har forsørget familien, mens han har spart sin lønn, noe jeg betviler. Kvinner må ta ansvar for egen sparing, det er helt elementært. 
Forstår jo selvsagt at ts har havnet i et uføre, men hvis hun ble forsørget under studietiden har jo det en verdi i form av lav eller ingen studiegjeld og gir mulighet til å ble selvforsørgende med barn 50/50. 

Det som db0 beskriver tenker jeg er det som burde være malen i alle forhold. 

Per i dag er min studiegjeld ca 170k. Han sa han sparte til oss og det var våre penger. 😔

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært borti det samme, men vi var ikke sammen så lenge eller hadde barn, du bør snakke med en advokat om dette ts.

Jeg var sammen med og bodde med en mann som var veldig kontrollerende og til tider voldelig, han ville ha full kontroll på økonomien min og han ble sint hvis jeg sparte. Etter 7 år sammen så hadde jeg gjeld fordi jeg aldri kunne bidra nok med min del så måtte låne, fordi han manipulerte meg til å tro at jeg ikke bidro nok, mens han hadde flere hundretusener på sparing. Som han brukte til å starte på nytt med når han dumpet meg. 

Anonymkode: 17774...50c

• Liker 1
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...