AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #1 Skrevet 7. januar 2024 Hadde en leietaker som flyttet ut tre måneder før kontrakten gikk ut. Leietakernes foreldre tok seg av alt rundt vask og utflytting av leiligheten. De ringte plutselig to måneder før tiden og sa de ønsket å bare overlevere nøklene og depositumet kunne dekke de siste tre månedene. så fikk jeg inn ny leietaker og det ble annonsert på Finn. Plutselig tar da forrige leietakere kontakt og sier de vil ha tilbake pengene for de siste månedene siden jeg har fått ny leietaker. Og jeg vet at det er riktig, at man har ikke rett på dobbel leie. Problemstillingen er at de sa takk og farvel når de overleverte nøklene. Kunne de ikke sagt at de forventet pengene tilbake hvis jeg fant ny leietaker? Og dessuten har de vært utenfor leiligheten og spionert og sa de hadde sett og hadde bevis for at det var en ny leietaker der. Dette var faktisk bare mens leietaker flyttet inn og ikke betalte for den aktuelle måneden, flyttet bare inn ting. Hva er riktig å gjøre her? Anonymkode: fa436...668 1
Traktor Skrevet 7. januar 2024 #2 Skrevet 7. januar 2024 Det riktige å gjøre er selvfølgelig å gi de pengene, slik loven sier. Det er du som er urimelige her. 18 5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #3 Skrevet 7. januar 2024 Du kjenner jo til lovverket med at du ikke kan kreve fobbel leie så da har du svaret. Hvor mange måneder er overlapp? Det er antall måneder du skal betale tilbake med leie. Anonymkode: f6995...b51 13 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #4 Skrevet 7. januar 2024 Jeg ville ikke beholdt pengene for den tiden du fikk inn ny leietaker. Hvordan vet du at de har spionert å ikke bare tilfeldig kjørt forbi å sett at noen gikk inn der. Normalt sett ville du jo tatt betalt med en gang de nye flyttet tingene inn. Anonymkode: 83bbd...726 5 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #5 Skrevet 7. januar 2024 Overleppen betaler du tilbake. Din lille snik, du visste at dette ikke var lov Anonymkode: c0a45...080 13 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #6 Skrevet 7. januar 2024 Om dobbel leie ikke er lov, så vet du vel hva du må gjøre? Anonymkode: e1546...f15 11 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #7 Skrevet 7. januar 2024 Du kan ikke kreve dobbel leie, men du kan trekke fra utgiftene du hadde for å få leietaker. Ut fra hva skriver, kan det uansett ikke være mer enn en.måned med dobbel leie. Anonymkode: f3134...b7e 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #8 Skrevet 7. januar 2024 Hvorfor leide du ut? Jeg ville bare hatt leiligheten tom når du først fikk betalt for den? Nå må du betale tilbake, samtidig som det blir slitasje. Men, forrige leietager skal ha for å ha lurt deg godt, de skjønte at de ikke kunne flytte før kontrakten gikk ut, sa derfor at du skulle beholde depositum. Samtisig som de skjønte at fristelsen din ble for stor. Du må nok betale tilbake ja Anonymkode: c0a45...080 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #9 Skrevet 7. januar 2024 Skal gjøre det. Er i utgangspunktet helt enig, men jeg kjente faktisk ikke til det at man ikke kan motta dobbel leie hvis forrige leietaker har sagt selv at vil ut og pengene kan bare gå til leie. Jeg syntes bare at vedkommende kunne bare sagt det! Hadde vært mer ryddig. Skal betale tilbake for den måneden leietaker har bodd der. Anonymkode: fa436...668 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #10 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor leide du ut? Jeg ville bare hatt leiligheten tom når du først fikk betalt for den? Nå må du betale tilbake, samtidig som det blir slitasje. Men, forrige leietager skal ha for å ha lurt deg godt, de skjønte at de ikke kunne flytte før kontrakten gikk ut, sa derfor at du skulle beholde depositum. Samtisig som de skjønte at fristelsen din ble for stor. Du må nok betale tilbake ja Anonymkode: c0a45...080 Det er nok det som irriterer meg. Trenger ikke de pengene. Fikk forskudd på arv i julegave og har mer enn nok. Bare syntes det var litt sleip måte å gjøre det på. Personen gav virkelig inntrykk av at saken var over da nøklene ble overlevert. Skjønner at personen planla dette. Sånt irriterer meg. Anonymkode: fa436...668 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #11 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du kan ikke kreve dobbel leie, men du kan trekke fra utgiftene du hadde for å få leietaker. Ut fra hva skriver, kan det uansett ikke være mer enn en.måned med dobbel leie. Anonymkode: f3134...b7e Hvilke utgifter er det snakk om, som jeg kan trekke fra? Anonymkode: fa436...668
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #12 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Overleppen betaler du tilbake. Din lille snik, du visste at dette ikke var lov Anonymkode: c0a45...080 Hvem er snik? Den personen var jo ganske snikete selv med metoden sin. Var høyst unødvendig. Hadde gledelig betalt tilbake hvis personen var ærlig på sine ønsker. Anonymkode: fa436...668 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #13 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg ville ikke beholdt pengene for den tiden du fikk inn ny leietaker. Hvordan vet du at de har spionert å ikke bare tilfeldig kjørt forbi å sett at noen gikk inn der. Normalt sett ville du jo tatt betalt med en gang de nye flyttet tingene inn. Anonymkode: 83bbd...726 Fordi de sa det. Anonymkode: fa436...668
Fru Uperfekt Skrevet 7. januar 2024 #14 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Skal gjøre det. Er i utgangspunktet helt enig, men jeg kjente faktisk ikke til det at man ikke kan motta dobbel leie hvis forrige leietaker har sagt selv at vil ut og pengene kan bare gå til leie. Jeg syntes bare at vedkommende kunne bare sagt det! Hadde vært mer ryddig. Skal betale tilbake for den måneden leietaker har bodd der. Anonymkode: fa436...668 Som den proffe her så er det din plikt å vite det 5 1
Fru Uperfekt Skrevet 7. januar 2024 #15 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvem er snik? Den personen var jo ganske snikete selv med metoden sin. Var høyst unødvendig. Hadde gledelig betalt tilbake hvis personen var ærlig på sine ønsker. Anonymkode: fa436...668 Er du seriøs nå? 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #16 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fordi de sa det. Anonymkode: fa436...668 Da regnet de vel med at du kom til prøve å få betalt dobbelt leie 🤷♀️ingen ærlig person ville hatt samvittighet til beholde leie fra noen når de allerede hadde fått inn nye. Anonymkode: 83bbd...726 4 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #17 Skrevet 7. januar 2024 Fru Uperfekt skrev (Akkurat nå): Som den proffe her så er det din plikt å vite det Nå vet jeg det 😉 Anonymkode: fa436...668
Fru Uperfekt Skrevet 7. januar 2024 #18 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er nok det som irriterer meg. Trenger ikke de pengene. Fikk forskudd på arv i julegave og har mer enn nok. Bare syntes det var litt sleip måte å gjøre det på. Personen gav virkelig inntrykk av at saken var over da nøklene ble overlevert. Skjønner at personen planla dette. Sånt irriterer meg. Anonymkode: fa436...668 Tviler på at de planla å kunne kreve tilbake leie, men kanskje de skjønte at du ville prøve deg Utgifter til annonsering kan du i enkelte tilfeller trekke fra 6 1
Fru Uperfekt Skrevet 7. januar 2024 #19 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå vet jeg det 😉 Anonymkode: fa436...668 For sent
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #20 Skrevet 7. januar 2024 Du er urimelig. Som huseier betaler vi alltid tilbake depositum/lar gamle leietakere slippe å betale husleie om andre flytter inn tidligere. Vi spør faktisk også de som sier opp om de ønsker at vi prøver å finne nye leietakere før fristen går ut, slik at de slipper å betale dobbel leie i oppsigelsesfristen. Synes dette er det riktige å gjøre. Anonymkode: 355d5...eec 7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå