Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har arvet en hjemmestrikket (ull)kofte fra en tante som har flyttet på hjem. Kofta er nydelig håndtverk i hvitt (ufraget ull) og grått med metallknapper nedover hele. For å ta den i bruk er det noe som må ordnes. Den har flere flekker (jeg antar det er kaffeflekker, de er brune) og den har noen hull. En venninne som er god til å strikke har sagt seg villig til å reparere hull, men hvordan vasker jeg den? Spesielt med tanke på flekkene, som er jeg-vet-ikke-hvor gamle.

Edit: vil legge til at den er om lag 15 år om ikke mer. Vet ikke om det har noe å si. Den er kjempetykk.

Endret av Alice123
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uten at jeg er ekspert på kofter,  men hva med å levere den til rens?  Det må være mer skånsomt en vask? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville vasket den for hånd, og brukt sitronsåpe fra På Stell. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Zalo fungerer fint som flekkfjerner på ull. Ta litt Zalo rett på flekken(e). Gni Zaloen godt inn med en klut med kaldt vann på. La det ligge i noen timer. Etterpå skyller du kofta i kaldt vann og tørker den flatt på et tørkestativ 

Anonymkode: 0e2f1...ee4

• Liker 1
Skrevet

Beklager om jeg tok feil her, jeg tenker på Kofte samenes tradisjonelle drakt. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ullvugge 30 grader med milo i maskin er svært skånsomt om du har det programmet på vaskemaskinen din :) vasker all strikk slik her, bla. ullkofte etter mamma, kofta er rundt 50 år. 

Anonymkode: 6b15b...911

AnonymBruker
Skrevet
Alice123 skrev (9 minutter siden):

Jeg har arvet en hjemmestrikket (ull)kofte fra en tante som har flyttet på hjem. Kofta er nydelig håndtverk i hvitt (ufraget ull) og grått med metallknapper nedover hele. For å ta den i bruk er det noe som må ordnes. Den har flere flekker (jeg antar det er kaffeflekker, de er brune) og den har noen hull. En venninne som er god til å strikke har sagt seg villig til å reparere hull, men hvordan vasker jeg den? Spesielt med tanke på flekkene, som er jeg-vet-ikke-hvor gamle.

Edit: vil legge til at den er om lag 15 år om ikke mer. Vet ikke om det har noe å si. Den er kjempetykk.

Er den tovet?

Anonymkode: 7ed70...ad2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flere gamle arvede kofter. Det går helt fint å bruke ullprogrammet på vaskemaskinen.

Anonymkode: 3f71e...d6c

Skrevet
Lucky_Jack skrev (11 minutter siden):

Beklager om jeg tok feil her, jeg tenker på Kofte samenes tradisjonelle drakt. 

Nei det er ikke samekofte, men strikket ullkofte.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er den tovet?

Anonymkode: 7ed70...ad2

Nei, og ønsker ikke at den blir det ettersom den da vil bli for liten for meg.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har flere gamle arvede kofter. Det går helt fint å bruke ullprogrammet på vaskemaskinen.

Anonymkode: 3f71e...d6c

Jeg er redd for metallknappene :(

AnonymBruker
Skrevet
Alice123 skrev (Akkurat nå):

Nei det er ikke samekofte, men strikket ullkofte.

Nei, og ønsker ikke at den blir det ettersom den da vil bli for liten for meg.

Jeg er redd for metallknappene :(

Vask den for hånd i Milo, har aldri ødelagt et eneste plagg med den metoden. 

Anonymkode: 7a8f1...40f

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for alle svar :)

Skrevet

Ser det er flere som foreslår vaskemaskin og Milo. Hvis kofta skal vaskes før hullene repareres ville jeg gått for håndvask. Milo er fin til vanlig vask, men med gamle flekker ville jeg absolutt gått for sitronsåpe. Har opplevd at den har tatt inngroddde flekker som Milo ikke fjerner. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vasker dem i vaskemaskin, ullprogram og milo. Og mine er opptil 50 år gamle, og selv om de ikke vaskes hver vinter har alle hatt noen turer i vaskemaskinen.

Du kan ta av tinnknappene før vask da de tåler vasken mindre enn kofta.

Anonymkode: c2b1d...5e1

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vasker dem i vaskemaskin, ullprogram og milo. Og mine er opptil 50 år gamle, og selv om de ikke vaskes hver vinter har alle hatt noen turer i vaskemaskinen.

Evt kan den legges i ett putetrekk når den vaskes.

• Liker 1
Skrevet

Tvilar på at du får vekk gamle kaffiflekkar frå lys ull. Det trekk inn i fibrane

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk for svar, du tenker å sprette opp knappene og sy dem på igjen?

AnonymBruker
Skrevet
Alice123 skrev (9 timer siden):

Tusen takk for svar, du tenker å sprette opp knappene og sy dem på igjen?

Ja, moren min gjorde det. Jeg har aldri gjort det. 

Skrevet

Jeg fikk en gammel kofte med flekker for noen år siden. Det jeg gjorde var å bløte den godt, og skrubbe på sitrondråper fra på stell. Lot det virke ca 20 min, skylte, og gjentok er par ganger der det trengtes.

Når flekkene var borte la jeg hele kofta i bløt i ullsåpe, og lot ligge et par timer. Vannet ble ganske møkkete, så bytta halveis til rent såpevann. Så skylte jeg, klemte ut vannet ved å rulle kofta sammen i et håndkle som jeg tråkka på, og la til tørk.

Dette funka veldig fint! Jeg kunne sikkert putta kofta i maskina etter flekkene var borte, men noen ganger liker jeg å gjøre det for hånd. Særlig med gammelt strikk jeg ikke har vaska før. Da ser du på vannet når kofta er ren, det gjør du ikke i maskin.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...