Gå til innhold

Når barnet ikke vil til far

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er fire år siden skilsmissen. Barnet mitt (11 år) har samvær annenhver langhelg hos faren. Nå har forholdet mellom barn og far gått fra dårlig til verre. Og jenta mi har begynt å nekte å være der. Hun har det ikke bra slik det er. Hun blir holdt fast med makt, stengt inne, hyppig kritisert og faren har et voldsomt temperament. Vi er i tett dialog med FVK, og far går i terapi der. Likevel blir det ikke bedre. Jenta mi ringer fra samvær nå i kveld og forteller at faren slo henne. Faren nekter, det står ord mot ord. Hun har sagt flere ganger de siste månedene at hun ikke vil dit, og jeg merker hvor fortvilet hun er. Hva gjør man?? 

Hilsen fortvilet mor 

Anonymkode: e91c4...2b1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde holdt barnet mitt hjemme. Når hun blir 12 år bestemmer hun mye selv over samværet.

Jeg hadde ringt politiet og fortalt at ungen min hadde ringt med anklager om vold.

Anonymkode: 7b382...8cc

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Du kjører å henter henne NÅ! Det at han har holdt henne fast, stengt henne inne og at hun selv sier at hun ikke vil til far burde værr grunn nok til at hun skal slippe. Selvfølgelig vil han aldri innrømme at han har slått barnet sitt, du må tro på datteren din her. Stakkars jente, er du helt tafatt?

Anonymkode: 8a7fa...168

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kjører å henter ho. Og anmeld det

Anonymkode: d1610...2f8

• Liker 8
Skrevet

Du har vel vært sammen med far? Du kjenner far og du kjenner din datter? en jente i den alderen skal ikke måtte oppleve å værken ha det slik/ juge om slik/si slik i det heletatt, normalt gleder man seg å se  pappa spes når det er annehver helg, ja det kan å begynne å bli kjedelig om jenta trives best hos deg samt alle venner bor ved deg og jenta nå "føler seg stor" skjønner det kan bli kjipt dra til pappa, men du vet best. kan hun juge om noe slikt? far går i terapi? det sier noe? dra dit å snakk med dem begge! dette er ikke normalt, kjør heller dit enn å bruk tid på å skrive et innlegg her, det kan vente til imorgen. Håper dere finner ut av det uansett hva det er og sannheten bak det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hold henne hjemme og si til far at hun ikke vil dra dit. Ferdig snakket. 
Du kan også forteller på fvk hva ditt barn forteller og at hun ikke ønsker å dra dit. Du får nok støtte i det. 
eller du kan melde han til bv. 

Anonymkode: 8171d...6b4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva sier magefølelsen din deg?

Tror du at far har holdt henne fast, stengt henne inne og slått henne? I så fall er dette en sak for politiet. Du trenger ikke å bevise noe. Det blir deres jobb å etterforske. I mellomtiden, syns jeg ikke du skal sende barnet ditt til far. 

Anonymkode: c67af...f2e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hold henne hjemme og si til far at hun ikke vil dra dit. Ferdig snakket. 
Du kan også forteller på fvk hva ditt barn forteller og at hun ikke ønsker å dra dit. Du får nok støtte i det. 
eller du kan melde han til bv

Anonymkode: 8171d...6b4

vold og overgrep skal meldes til politiet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du henter henne og anmelder far. Dette er fysisk vold. Hilsen en mamma til et barn som heller ikke ville til far. Det viste seg etterhvert at hun ble utsatt for overgrep av han. 

Anonymkode: e0851...172

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Mange i kommentarfeltet som har lyst til å miste omsorg ser jeg. Er det en rettsordre i kraft kan man ikke nekte avlevering eller kidnappe barnet (Det er nettop det det er, kidnapping) da vil omsorg ryke fort. 

Det du må/kan gjøre om dere har fastsatt avtale er å kontakte barnevernet, anmelde forholdet til politiet og viktigst av alt dokumenter, og kontakt advokaten din. 

I hennes alder skal det legges stor vekt på hva hun selv vil, men det må gjøres på riktig måte 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er fire år siden skilsmissen. Barnet mitt (11 år) har samvær annenhver langhelg hos faren. Nå har forholdet mellom barn og far gått fra dårlig til verre. Og jenta mi har begynt å nekte å være der. Hun har det ikke bra slik det er. Hun blir holdt fast med makt, stengt inne, hyppig kritisert og faren har et voldsomt temperament. Vi er i tett dialog med FVK, og far går i terapi der. Likevel blir det ikke bedre. Jenta mi ringer fra samvær nå i kveld og forteller at faren slo henne. Faren nekter, det står ord mot ord. Hun har sagt flere ganger de siste månedene at hun ikke vil dit, og jeg merker hvor fortvilet hun er. Hva gjør man?? 

Hilsen fortvilet mor 

Du henter datteren din, og støtter henne i at hun ikke vil dit mer. Om far faktisk endrer seg, gjerne med hjelp, så kan samvær tas opp som et tema igjen.

Om far driver med slike ting du beskriver her, så er det mishandling og omsorgssvikt.

Anonymkode: 95ecd...5e1

AnonymBruker
Skrevet
AndreaJohan skrev (2 minutter siden):

Mange i kommentarfeltet som har lyst til å miste omsorg ser jeg. Er det en rettsordre i kraft kan man ikke nekte avlevering eller kidnappe barnet (Det er nettop det det er, kidnapping) da vil omsorg ryke fort. 

Det du må/kan gjøre om dere har fastsatt avtale er å kontakte barnevernet, anmelde forholdet til politiet og viktigst av alt dokumenter, og kontakt advokaten din. 

I hennes alder skal det legges stor vekt på hva hun selv vil, men det må gjøres på riktig måte 

Selvfølgelig henter man barnet sitt om barnet forteller at far slår henne. Det er ikke kidnapping, det er å hjelpe barnet sitt. Om man ikke tørr å gå inn i huset alene for å hente barnet sitt i frykt for at far skal bli voldelig igjen, kan man alltids ringe politet eller barnevernsvakten for støtte mens man henter barnet. Men man lar IKKE barnet være alene hos en voksen som slår.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AndreaJohan skrev (3 minutter siden):

Står ingen ting i HI at det foreligger en rettsordre. Dersom far utsetter barnet for vold, anmelder man. Man har også en plikt til å beskytte barnet, ergo kan man holde tilbake fra samvær, dersom man tror barnet blir utsatt for vold. Men jeg er enig med det, at det holder ikke "bare" å gjøre det. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du henter datteren din, og støtter henne i at hun ikke vil dit mer. Om far faktisk endrer seg, gjerne med hjelp, så kan samvær tas opp som et tema igjen.

Om far driver med slike ting du beskriver her, så er det mishandling og omsorgssvikt.

Anonymkode: 95ecd...5e1

Mor kan da ikke bestemme hvem som skal ha omsorg? En mor har ingen større rett til å bestemme. 

Er det splid skal det igjennom familievernkontor og eventuelt en domstol. Med mindre mor har fått tildelt hovedomsorg har hun ingen rett til å diktere samvær. Selvom dere på kvinneguiden tror at barn av automatikk er mors eiendel 

Anonymkode: 5c247...d73

AnonymBruker
Skrevet

Hent barnet, hold henne hjemme fra samvær fremover med begrunnelse at hun har det fælt der. Så får far eventuelt dra deg for retten og argumentere sin sak der. Imellomtiden har ungen blitt 12 og kan selv si fra at hun ikke vil på samvær.

Familievernkontoret kan bare rådgi og mekle, de har ikke makt til å bestemme noe.

Anonymkode: 1fbea...5fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hilsen fortvilet mor 

Han bedriver mishandling og du sender ungen dit? Du melder til BV og holder tilbake samvær, herregud. 

Ta med ungen til barnevernet så kan hun fortelle sannheten selv. Eller enda bedre om hun forteller helsesøster på skolen hva som foregår. 

Anonymkode: 3aa0c...85f

• Liker 3
Gjest Jentamedtekopp
Skrevet

Ring politiet NÅ og hent henne sammens med politiet. 

AnonymBruker
Skrevet

Krisesenter har døgnåpent. Ring dem for rådgiving. Kanskje kan de hjelpe asap. Krisesenter hjelper ikke bare kvinner med voldelige menn. De hjelper også barn som blir utsatt av vold fra foreldre. Men i hverdag/ dagtid er det bufdir du kontakter. Godt de allerede er involvert mht hans sinneproblem. Da kjenner de saken og kan jobbe ut i fra det. Saken er med andre ord allerede opprettet.

Anonymkode: 01651...a00

AnonymBruker
Skrevet
Jentamedtekopp skrev (Akkurat nå):

Ring politiet NÅ og hent henne sammens med politiet. 

Eller barnevernvakten. Helst før ungen har fått rundjuling. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han bedriver mishandling og du sender ungen dit? Du melder til BV og holder tilbake samvær, herregud. 

Ta med ungen til barnevernet så kan hun fortelle sannheten selv. Eller enda bedre om hun forteller helsesøster på skolen hva som foregår. 

Barnevernet kan jo ikke gjøre stort her. De bestemmer ikke samvær. Eneste er om far ønsker veiledning, da vil de sikkert hjelpe til med det (eventuelt henvise til andre instanser). Politet blir riktig instans, for når barnet gjentagende har blitt utsatt for vold, må forholdet anmeldes. Så blir det politiets oppgave å etterforske. Barnet må da i barneavhør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...