AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #1 Skrevet 6. januar 2024 Har 4 jenter. De to eldste er voksne. Ingen av de hadde kjærester før de var 17 år, så overnatting var aldri et problem. Yngste blir 16 år senere i år. Nå er spørsmålet om overnatting blitt et tema. Hun har flere venninner som allerede har fått overnatte med sine kjærester. Jeg har sagt nei, men er jo ikke så naiv at jeg ikke tror de har sex.. Dere med tenåringer; når var det greit med overnatting hos dere? Datteren min har venninner som har hatt overnatting siden de var 14. Jeg synes det er tidlig! Anonymkode: eb392...479
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #2 Skrevet 6. januar 2024 Hva er argumentet for å si nei når du uansett vet de har sex? Anonymkode: 15382...1ee 6
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #3 Skrevet 6. januar 2024 Overnattet fra de var 15 år, ingen sex, hadde vært sammen lenge Anonymkode: 484b8...3b8 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #4 Skrevet 6. januar 2024 Hos oss har det vært nei siden de bor så nærme at han kan dra hjem. Hadde han bodd langt unna, hadde det vært annerledes. Skal de ha sex får de gjøre det på dagtid Anonymkode: 66eca...1e6
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #5 Skrevet 6. januar 2024 Jeg fikk lov å ha overnatting med kjæresten etter fylte 16, dette var på 90-tallet. Jeg har tenkt å ha samme regel her, men ikke vært aktuelt ennå ( 14 og 17). Anonymkode: 7d888...7bf
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #6 Skrevet 6. januar 2024 Her fikk sønnen min og kjæresten overnatte sammen da han var 16, hun noen måneder unna. Hadde selvfølgelig alskens samtaler med han om sex osv, og det samme hadde kjærestens mor med henne. Sov på hvert sitt soverom. Tror det gikk bra, men overvåka dem jo ikke gjennom hele natta. Sex har de uansett hvis de vil, om det er natt eller ikke.. Anonymkode: 3d040...9a0
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #7 Skrevet 6. januar 2024 Min datter fikk lov når hun var fylt 16, og hun hadde vært sammen med kjæresten i over seks måneder. Og jeg var sikker på at hun hadde informasjonen hun trengte om prevensjon. Jeg har valgt å kjøpe ekstra dyne og nye matchende sengesett, og de overnatter her ofte. Samtidig har jeg snakket med henne om at de ikke kan sove sammen hver eneste natt, det er viktig at de gjør ting uten hverandre også. Jeg ville ikke latt henne overnatte som 15-åring. De har kanskje sex, men det er faktisk ulovlig. Det har jeg ikke tenkt å legge til rette for. Jeg har en tenåringssønn også, og når han får kjæreste skal jeg vise han avisartikkelen som handlet om unge menn som ble fengslet/fikk voldtektsdommer pga at de hadde sex med sine mindreårige kjærester. Man skal vente til man er 16, ferdig snakka. Anonymkode: 09a94...133 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #8 Skrevet 6. januar 2024 Vår sønn har kjæreste. De begge er 15. de bor 12 mil unna hverandre, så det blir overnatting i helgene. Bingo hennes foreldre sa nei de første månedene, men så sklei det ut, for det er både langt å sitte på buss, for så å reise hjem etter noen timer. Hun har fått satt inn p stav. Ikke fordi det er grønt lys for sex, men for å være føre var, vi er jo ikke naive. Sex kan de ha på dagtid også. vi har tatt praten med de, så de sier selv de vil vente. Men det vet vi jo ikke Anonymkode: 10519...b18 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #9 Skrevet 6. januar 2024 Sønnen her har hatt jente venner på overnatting fra han gikk på videregående Anonymkode: 51934...b19
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #10 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Overnattet fra de var 15 år, ingen sex, hadde vært sammen lenge Anonymkode: 484b8...3b8 Ingen sex?? Anonymkode: eb392...479 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #11 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ingen sex?? Anonymkode: eb392...479 Nei de hadde ikke sex nei Anonymkode: 484b8...3b8 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #12 Skrevet 6. januar 2024 Jeg kan ikke styre hvor mye de skal ta på hverandre. Vil de overnatte hos hverandre så får de lov til det. Anonymkode: 00ec9...e3d
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #13 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Min datter fikk lov når hun var fylt 16, og hun hadde vært sammen med kjæresten i over seks måneder. Og jeg var sikker på at hun hadde informasjonen hun trengte om prevensjon. Jeg har valgt å kjøpe ekstra dyne og nye matchende sengesett, og de overnatter her ofte. Samtidig har jeg snakket med henne om at de ikke kan sove sammen hver eneste natt, det er viktig at de gjør ting uten hverandre også. Jeg ville ikke latt henne overnatte som 15-åring. De har kanskje sex, men det er faktisk ulovlig. Det har jeg ikke tenkt å legge til rette for. Jeg har en tenåringssønn også, og når han får kjæreste skal jeg vise han avisartikkelen som handlet om unge menn som ble fengslet/fikk voldtektsdommer pga at de hadde sex med sine mindreårige kjærester. Man skal vente til man er 16, ferdig snakka. Anonymkode: 09a94...133 Så det er ulovlig om to på 15 har sex? Anonymkode: 00ec9...e3d 1
fru Alving Skrevet 6. januar 2024 #14 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Min datter fikk lov når hun var fylt 16, og hun hadde vært sammen med kjæresten i over seks måneder. Og jeg var sikker på at hun hadde informasjonen hun trengte om prevensjon. Jeg har valgt å kjøpe ekstra dyne og nye matchende sengesett, og de overnatter her ofte. Samtidig har jeg snakket med henne om at de ikke kan sove sammen hver eneste natt, det er viktig at de gjør ting uten hverandre også. Jeg ville ikke latt henne overnatte som 15-åring. De har kanskje sex, men det er faktisk ulovlig. Det har jeg ikke tenkt å legge til rette for. Jeg har en tenåringssønn også, og når han får kjæreste skal jeg vise han avisartikkelen som handlet om unge menn som ble fengslet/fikk voldtektsdommer pga at de hadde sex med sine mindreårige kjærester. Man skal vente til man er 16, ferdig snakka. Anonymkode: 09a94...133 Ville og opplyst om hvor lite han har å si om kjæresten skulle bli gravid. 2 1
aksase Skrevet 6. januar 2024 #15 Skrevet 6. januar 2024 (endret) Jeg tenker at så lenge de er under seksuell lavalder, er det riktig å nekte kjæresteovernatting. Du kan ikke med det hindre dem i å ha sex, hvis de gjerne vil, men det er et signal om at sex ikke er greit før de er 16. Tenker at det er et viktig signal å få fra foreldrene, for da er de kanskje litt mer tilbakeholdne med å gjøre noe dumt. Om man har sex med noen under 16, begår man et alvorlig lovbrudd(strafferamme 6 år). Strafferettslig lavalder i Norge er 15 år, så om begge er 15 når de har sex med hverandre, kan i teorien begge få 6 års fengsel. Som foreldre, skal vi ikke vise at vi godtar lovbrudd. Endret 6. januar 2024 av aksase 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #16 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Så det er ulovlig om to på 15 har sex? Anonymkode: 00ec9...e3d Nei, det er ikke ulovlig. Om en på 20 har sex med en på 15 så er det noe annet men to jevnaldrende er ikke et problem. Anonymkode: c8d2f...db9 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #17 Skrevet 7. januar 2024 Jenta vår har hatt kjæreste siden hun var 14 og han var 15,5. De har fått overnatte hele tiden, MEN frem til hun var nesten 16 var det i hver sin seng og med døra på gløtt (lite privatliv uansett med småsøsken i naborommet...). Hos ham sover de å hvert sitt rom. Hun fikk satt inn p-stav da hun var 15. Jeg orker ikke ta noen sjanser, og vet at de har sex dersom de vil det. Anonymkode: 11af5...978
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #18 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har 4 jenter. De to eldste er voksne. Ingen av de hadde kjærester før de var 17 år, så overnatting var aldri et problem. Yngste blir 16 år senere i år. Nå er spørsmålet om overnatting blitt et tema. Hun har flere venninner som allerede har fått overnatte med sine kjærester. Jeg har sagt nei, men er jo ikke så naiv at jeg ikke tror de har sex.. Dere med tenåringer; når var det greit med overnatting hos dere? Datteren min har venninner som har hatt overnatting siden de var 14. Jeg synes det er tidlig! Anonymkode: eb392...479 Var i samme dillema. Bestemte meg for å holde igjen til hun var 16. For jeg følte da jeg oppfordret henne til sex. Det er mange kamper å ta, og noen er viktigere enn andre. Dette er kanskje ikke den verste, men gir man lett etter så blir det ikke enklere med andre ting heller. Anonymkode: c0787...578 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #19 Skrevet 7. januar 2024 Datteren min er snart 16, men har ingen kjæreste så det er heldigvis ikke et tema. Men jeg hadde uansett ventet til hun var fylt 16, pga seksuelle lavalder. Jeg vet jo selvsagt at ungdommene har sex uansett (jeg har jo tross alt selv vært ung), men det betyr ikke at man som forelder trenger å legge til rette og vise at man godtar at barna har sex før de er 16. Det eneste er å la barne få begynne på prevensjon, men det er for å hindre graviditet. Anonymkode: 51364...00c
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #20 Skrevet 7. januar 2024 Men når skal man begynne å nekte barn å ha overnatting? Min sønn på 10 har alltid vært god venn med nabojenta og de har overnattet mye hos hverandre opp igjennom. Hvis vennskapet og ønsket om overnatting fortsetter, bør vi foreldre sette en stopper for det? Når da? Anonymkode: df3be...f21 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå