Gå til innhold

Har fotgjengere lov til å krysse veien hvor det ikke er oppført gangfelt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en skråning ved huset mitt som leder rett ned til en vei, men fortauet ligger på den andre siden av veien. Det sparer meg kanskje åtte minutter å gå til busstoppet når jeg tar den veien, men er det egentlig lov å gå over der?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fotgjengere kan gå overalt unntatt på motorvei og i tunnell. Hvordan tror du vi kommer oss noen vei på bygda, med flere mil mellom hver fotgjengerovergang? 

Anonymkode: 4df16...3e9

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Silije skrev (17 minutter siden):

Det er en skråning ved huset mitt som leder rett ned til en vei, men fortauet ligger på den andre siden av veien. Det sparer meg kanskje åtte minutter å gå til busstoppet når jeg tar den veien, men er det egentlig lov å gå over der?

Ja, men du har da selvfølgelig vikeplikt for bilene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Traktor skrev (2 minutter siden):

Ja, men du har da selvfølgelig vikeplikt for bilene. 

Trodde biler hadde vikeplikt for fotgjengere... Eller kan man bare gi gass om man oppdager noen i veibanen? Én nede, to, tre....fire! 

Anonymkode: 3cfc4...b28

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Trodde biler hadde vikeplikt for fotgjengere... Eller kan man bare gi gass om man oppdager noen i veibanen? Én nede, to, tre....fire! 

At andre har vikeplikt betyr ikke at du har påkjørsrett. 

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vikeplikt for fotgjengere i fotgjengerfelt. Krysser du vegen utenom disse, har du vikeplikt for bilene.

Anonymkode: ff0ab...d39

Skrevet

Ja du kan krysse veien uten fotgjengerovergang, men øvrig trafikk har ingen stoppeplikt for deg.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Vikeplikt for fotgjengere i fotgjengerfelt. Krysser du vegen utenom disse, har du vikeplikt for bilene.

Dokumentasjon? 

Fravær av vikeplikt for aktør 1 betyr ikke at aktør 2 automatisk har vikeplikt. Skjønner du egentlig hva vikeplikt betyr? Hvordan mener du forgjengeren kan straffes for brudd på vikeplikten du hevder er der? 

Anonymkode: 75548...350

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dokumentasjon? 

Fravær av vikeplikt for aktør 1 betyr ikke at aktør 2 automatisk har vikeplikt. Skjønner du egentlig hva vikeplikt betyr? Hvordan mener du forgjengeren kan straffes for brudd på vikeplikten du hevder er der? 

Anonymkode: 75548...350

Hvis fotgjenger medvirker til ulykke kan han bli straffeforfulgt. Paragraf 19 i forskrift om kjørende og gående gir klart fotgjengers plikter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...