Silije Skrevet 6. januar 2024 #1 Skrevet 6. januar 2024 Det er en skråning ved huset mitt som leder rett ned til en vei, men fortauet ligger på den andre siden av veien. Det sparer meg kanskje åtte minutter å gå til busstoppet når jeg tar den veien, men er det egentlig lov å gå over der?
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #2 Skrevet 6. januar 2024 Fotgjengere kan gå overalt unntatt på motorvei og i tunnell. Hvordan tror du vi kommer oss noen vei på bygda, med flere mil mellom hver fotgjengerovergang? Anonymkode: 4df16...3e9 5 4
Traktor Skrevet 6. januar 2024 #3 Skrevet 6. januar 2024 Silije skrev (17 minutter siden): Det er en skråning ved huset mitt som leder rett ned til en vei, men fortauet ligger på den andre siden av veien. Det sparer meg kanskje åtte minutter å gå til busstoppet når jeg tar den veien, men er det egentlig lov å gå over der? Ja, men du har da selvfølgelig vikeplikt for bilene. 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #4 Skrevet 6. januar 2024 Traktor skrev (2 minutter siden): Ja, men du har da selvfølgelig vikeplikt for bilene. Trodde biler hadde vikeplikt for fotgjengere... Eller kan man bare gi gass om man oppdager noen i veibanen? Én nede, to, tre....fire! Anonymkode: 3cfc4...b28
Traktor Skrevet 6. januar 2024 #5 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Trodde biler hadde vikeplikt for fotgjengere... Eller kan man bare gi gass om man oppdager noen i veibanen? Én nede, to, tre....fire! Anonymkode: 3cfc4...b28 At andre har vikeplikt betyr ikke at du har påkjørsrett. 1 5
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #6 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Trodde biler hadde vikeplikt for fotgjengere... Eller kan man bare gi gass om man oppdager noen i veibanen? Én nede, to, tre....fire! Anonymkode: 3cfc4...b28 Vikeplikt for fotgjengere i fotgjengerfelt. Krysser du vegen utenom disse, har du vikeplikt for bilene. Anonymkode: ff0ab...d39
tdm900 Skrevet 6. januar 2024 #7 Skrevet 6. januar 2024 Ja du kan krysse veien uten fotgjengerovergang, men øvrig trafikk har ingen stoppeplikt for deg.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #8 Skrevet 6. januar 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Vikeplikt for fotgjengere i fotgjengerfelt. Krysser du vegen utenom disse, har du vikeplikt for bilene. Anonymkode: ff0ab...d39 Dokumentasjon? Fravær av vikeplikt for aktør 1 betyr ikke at aktør 2 automatisk har vikeplikt. Skjønner du egentlig hva vikeplikt betyr? Hvordan mener du forgjengeren kan straffes for brudd på vikeplikten du hevder er der? Anonymkode: 75548...350 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #9 Skrevet 6. januar 2024 Fotgjengers plikter når det ikke er gangfelt: https://www.tryggtrafikk.no/ga/trafikkregler-for-fotgjengere/ Anonymkode: f47f5...2a8 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #10 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dokumentasjon? Fravær av vikeplikt for aktør 1 betyr ikke at aktør 2 automatisk har vikeplikt. Skjønner du egentlig hva vikeplikt betyr? Hvordan mener du forgjengeren kan straffes for brudd på vikeplikten du hevder er der? Anonymkode: 75548...350 Hvis fotgjenger medvirker til ulykke kan han bli straffeforfulgt. Paragraf 19 i forskrift om kjørende og gående gir klart fotgjengers plikter. Anonymkode: ff0ab...d39
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå