AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #1 Skrevet 6. januar 2024 Jeg har spørsmål om is på varmepumpens utedel. Mitsubishi Electrik. Den står i et varmepumpehus av tre med skråspiler foran og på sidene.Jeg har ryddet snø rundt den på alle sider. Men må jeg også rydde UNDER stativet den står på? Takknemlig for svar Anonymkode: 2f6b5...72c
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #2 Skrevet 6. januar 2024 Den får luft fra undersiden og venstre side (når du står med ansiktet mot pumpen), og bør ha grei klaring under også 🙂 Anonymkode: f552b...7b4 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #3 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Den får luft fra undersiden og venstre side (når du står med ansiktet mot pumpen), og bør ha grei klaring under også 🙂 Anonymkode: f552b...7b4 Ah da skjønner jeg hvorfor den ikke fungerer. Tettpakket med snø under stativet Takk for svar 😊 Anonymkode: 2f6b5...72c
aksase Skrevet 6. januar 2024 #4 Skrevet 6. januar 2024 Den må ha luft fra alle kanter for å fungere godt. Det kan også dannes is på utdelen, men varmepumpa skal ha program som automatisk tiner pumpa av og til. Da er det også viktig at det er plass under utedelen slik at smeltevannet kan renne unna. Ellers kan man uansett ikke vente stor effekt fra luft-til-luft varmepumper nå som det er så kaldt. Jo kaldere det er ute, jo vanskeligere er det for varmepumpa å hente "varme" fra utelufta.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #5 Skrevet 6. januar 2024 aksase skrev (1 minutt siden): Den må ha luft fra alle kanter for å fungere godt. Det kan også dannes is på utdelen, men varmepumpa skal ha program som automatisk tiner pumpa av og til. Da er det også viktig at det er plass under utedelen slik at smeltevannet kan renne unna. Ellers kan man uansett ikke vente stor effekt fra luft-til-luft varmepumper nå som det er så kaldt. Jo kaldere det er ute, jo vanskeligere er det for varmepumpa å hente "varme" fra utelufta. Takk for god og nyttig info. Håper ikke jeg har ødelagt den pga all snøen under utedel. Powerlampe blinker konstant og den står bare og durer uten å komme skikkelig igang. Pleier det å ordne seg raskt når man fjerner snøen ? Anonymkode: 2f6b5...72c
aksase Skrevet 6. januar 2024 #6 Skrevet 6. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Takk for god og nyttig info. Håper ikke jeg har ødelagt den pga all snøen under utedel. Powerlampe blinker konstant og den står bare og durer uten å komme skikkelig igang. Pleier det å ordne seg raskt når man fjerner snøen ? Anonymkode: 2f6b5...72c Det kan nok ta tid. Sjekk bruksanvisningen. Der står det nok hva det betyr når powerlampa blinker. Jeg tror nok ikke den er ødelagt, men hvis utedelen er full av snø og is, må nok det bort. Som sagt, les bruksanvisningen. Kanskje er det en innstilling du må gjøre får å få iset av utedelen når den har fryst helt igjen. Endret 6. januar 2024 av aksase 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå