Gå til innhold

Min far er dement, kan min mor selge hytte som står på han?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre har vært gift i 50 år, min far er dement og skjønner lite av det som foregår rundt han. Saken er at de har en hytte som ingen bruker, min søster og jeg er ikke interessert i og overta. Spørsmålet er om min mor kan selge hytta når den står på min far? De har fremtidsfullmakt.

Anonymkode: cdef1...682

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på hva det står i fremtidsfullmakten.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja , hvis ikke det er satt inn verge utenom familie.

Min mor solgte huset de bodde i og ingen av oss ungene kunne gjøre noe med det. Advokaten sa hadde der vært verge uten om familie kunne vergen si nei

Anonymkode: 39513...2cd

AnonymBruker
Skrevet

Hvem er « de» som har fremtidsfullmakt? 

Anonymkode: a0cb2...1c7

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs hva fullmakten inneholder. Dersom hun har fullmakt til å disponere over hans økonomiske forhold, kan hun det

Anonymkode: 3543d...c38

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvem er « de» som har fremtidsfullmakt? 

Anonymkode: a0cb2...1c7

Mine foreldre har fremtidsfullmakt. Litt usikker pp hva som står i den, men regner med at det står at hytta kan selges. Min far er ikke umyndiggjort. Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mine foreldre har fremtidsfullmakt. Litt usikker pp hva som står i den, men regner med at det står at hytta kan selges. Min far er ikke umyndiggjort. Ts

Hvorfor spør du da? Ingen her kan vite det uten å vite hva fullmakten inneholder. 

Anonymkode: 69034...bcc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Det er ikke noe man kan regne med. I mine foreldres fremtidsfullmakt står alt vi har lov til spesifisert.

AnonymBruker
Skrevet

Dersom de har felleseie, og hytta ikke er spesifisert som han særeie, er svaret ja. At hytta står i hans navn betyr ikke at det er særeie. Salget kan begrunnes i at han lenger ikke er i stand til å ivareta den, og salg derfor sikrer felles verdier.

Hvem ser du for deg skal protestere på salget?

Anonymkode: 6597c...418

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min mor solgte huset de bodde i og ingen av oss ungene kunne gjøre noe med det. Advokaten sa hadde der vært verge uten om familie kunne vergen si nei

Så en verge for far kunne hindre moren din i å selge huset sitt? Det høres betenkelig ut. Da vil jo den ene ektefellens verge kunne sette store begrensninger for den andre. Det å selge et hus og kjøpe en mer praktisk leilighet er en vanlig handling. 

Anonymkode: 6597c...418

AnonymBruker
Skrevet

Jeg for min del synes nå det er helt sykt at noen skal begynne å blande seg i hva den andre gjør med felles eiendeler etter 50 års ekteskap om den ene er blitt dement.

Anonymkode: 496fb...e06

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor i alle dager skulle dere ønske å hindre at hun solgte huset?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg for min del synes nå det er helt sykt at noen skal begynne å blande seg i hva den andre gjør med felles eiendeler etter 50 års ekteskap om den ene er blitt dement.

Det er ingen som blander seg i det, det er min mor som ønsker å selge hytta, men hun tror hun ikke kan siden den står på min far.  Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Da kan hun få ham til å skrive under selv faktisk. Hvis ingen sier noe så går det bra. 

Moren min ble veldig dement over natten, hun skrev under viktige papirer som hadde gitt et mareritt uten like uten hennes signatur, ingen i familien sa noe og det gikk bra. 

Anonymkode: ccf97...750

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ingen som blander seg i det, det er min mor som ønsker å selge hytta, men hun tror hun ikke kan siden den står på min far.  Ts

Minimum 3 spørsmål du må svare på før noen kan uttale seg:

Eide han hytta før de ble gift?

Har de felleseie? 

Hva står i fremtidsfullmakten, hvilke rettigheter og ansvar gir det ektefellen?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis ingen har innvendinger, så hva er problemet? Kan vel bare signere på hans vegne også om nødvendig. 

Anonymkode: 295fa...471

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...