Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ryddet for latterliggjøring og svar til det. 

_popcorn_, adm

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Altså, synes strømregningene er på vei over stokk og stein igjen. Bor i helt nytt hus, hadde ikke trodd det skulle bli så dyrt! Men søren meg 1900kr i strøm og fu*kings 2000kr i nettleie! 3900kr! Det er helt sykt! 

Hvordan ser deres strømregning ut? Hvor mye kWh har dere brukt? Og hvordan i alle dager får man ned nettleia?

Anonymkode: 40ab9...dd3

Tallene dine stemmer ikke i det hele tatt, med 2000 KwT forbruk som du til slutt sier du bruker vil nettleie bli rundt 1200 NOK, så enten bruker godt over 10 KwT i effektledd eller du har en nettleie som aviker seriøst fra normen, eller du muligens betaler biladningen til noen andre men nettleie er for noe høyere enn 2000 KwT.

Jeg regnet gjennom hva det ville kostet deg med NO1 priser (som er de høyeste) samt Elvias nettleie og det ender opp med 2400 NOK i Strom med 1180 i nettleie og en strømstøtte på litt over 500 NOK totalt totalt 3100 NOK.

Hvordan du får nettleie til å bli 2000 NOK det skjønner jeg ikke for det henger ikke sammen med 2000 KwT i det hele tatt.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (4 timer siden):

Tallene dine stemmer ikke i det hele tatt, med 2000 KwT forbruk som du til slutt sier du bruker vil nettleie bli rundt 1200 NOK, så enten bruker godt over 10 KwT i effektledd eller du har en nettleie som aviker seriøst fra normen, eller du muligens betaler biladningen til noen andre men nettleie er for noe høyere enn 2000 KwT.

Jeg regnet gjennom hva det ville kostet deg med NO1 priser (som er de høyeste) samt Elvias nettleie og det ender opp med 2400 NOK i Strom med 1180 i nettleie og en strømstøtte på litt over 500 NOK totalt totalt 3100 NOK.

Hvordan du får nettleie til å bli 2000 NOK det skjønner jeg ikke for det henger ikke sammen med 2000 KwT i det hele tatt.

IMG_1062.thumb.jpeg.b38980ba4605a690443e15ddca6553fa.jpegIMG_1061.thumb.jpeg.5bf0c810f9d38545334f655606787132.jpeg

IMG_1063.thumb.jpeg.55fdf7d2e600d63d71ccf62bcbf4238d.jpeg

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker nå så lite strøm, at nettleien blir nok høyere enn strømprisen. Har optimalisert alt her inne i denne gamle trekkfulle leiligheten fra 60tallet. Men jeg spinker ikke heller, dusjer hver dag som vanlig, har gode teknikker på oppvarming av mat, og ellers varme kun der jeg er og det er omtrent samme plass hele tiden. Er ikke vanskeligere enn det.

Anonymkode: 2d7ef...090

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

IMG_1062.thumb.jpeg.b38980ba4605a690443e15ddca6553fa.jpegIMG_1061.thumb.jpeg.5bf0c810f9d38545334f655606787132.jpeg

IMG_1063.thumb.jpeg.55fdf7d2e600d63d71ccf62bcbf4238d.jpeg

Jeg ser hva du mener, nettleien din virker uforneholdent høy, men som jeg nevnte du har nok en veldig høy effektbeløp pga ladning av bil, du sier du kjører eco mod men det er nok da det er billigest og tar ikke hensyn til effekt høyder.

Hviket nettselskap har du? (som Fjordkraft gjennomfakturer for)

Hvilken strømavtale har du med Fjordkraft?

Jeg ser dager der du ladder elbil (ie 5, 21 og 26 desember er du oppe i og over 100 kwT per dag) har du nok en veldig stor effektkostnad da du har varmepumpe+div+full ladning av bil på natt.

Dette gir nok et veeeldig stort effektledd fastbeløp som vil drive opp nettleien din (Det varierer med hvilket nettselskap du har)

Hvis du har 3 "peaks" med over 10 kw brukt per time som elbileiere med hjemmeladning er utsatt for kan du ende opp med mange hundre kroner ekstra i forhold til om du ikke hadde hatt hjemmeladning. Tror det er dette som er forklaringen på at du har veldig mye nettleie i forhold til strøm kostnader dessverre og er noe som ble innført tilbake i 2022.   

Eksempel fra TU (ikke nødvendigvis hva ditt nettselskap tar), men fra 0-5 Kw effekt til 10-15 er det 400 NOK ekstra kun på et fastbeløp.

https://www.tu.no/artikler/slik-blir-den-nye-nettleia-pris-grenser-pa-5-og-10-kw/514897

Endret av NakenPanda
  • Nyttig 1
Skrevet

Effektleddet varierer stort fra netteier til netteier. Agder Energi er ganske slemme, der straffes man hardt for å hoppe opp til 10+kW. Og der havner man nesten uansett om man har hus og elbil, for det skal ikke mye til før varmekabler, varmepumpe, varmtvannsbereder og matlaging skjer på omtrentlig samme tid, og en elbil koblet til veggen. Men med lastbalansering fra f.eks Tibber kan man strupe billader når lasten overstiger 9,5kW, slik at man slipper å betale 690kr i gebyr. 

image.png.be8576b0a3e136fa7ac8ae7e98ac9f7c.png

Men det virker drøyt å betale 2000kr i nettleie for 2kkWh strømforbruk. Hvilken netteier er det snakk om? 

AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (6 timer siden):

Jeg ser hva du mener, nettleien din virker uforneholdent høy, men som jeg nevnte du har nok en veldig høy effektbeløp pga ladning av bil, du sier du kjører eco mod men det er nok da det er billigest og tar ikke hensyn til effekt høyder.

Hviket nettselskap har du? (som Fjordkraft gjennomfakturer for)

Hvilken strømavtale har du med Fjordkraft?

Jeg ser dager der du ladder elbil (ie 5, 21 og 26 desember er du oppe i og over 100 kwT per dag) har du nok en veldig stor effektkostnad da du har varmepumpe+div+full ladning av bil på natt.

Dette gir nok et veeeldig stort effektledd fastbeløp som vil drive opp nettleien din (Det varierer med hvilket nettselskap du har)

Hvis du har 3 "peaks" med over 10 kw brukt per time som elbileiere med hjemmeladning er utsatt for kan du ende opp med mange hundre kroner ekstra i forhold til om du ikke hadde hatt hjemmeladning. Tror det er dette som er forklaringen på at du har veldig mye nettleie i forhold til strøm kostnader dessverre og er noe som ble innført tilbake i 2022.   

Eksempel fra TU (ikke nødvendigvis hva ditt nettselskap tar), men fra 0-5 Kw effekt til 10-15 er det 400 NOK ekstra kun på et fastbeløp.

https://www.tu.no/artikler/slik-blir-den-nye-nettleia-pris-grenser-pa-5-og-10-kw/514897

Kan det være lurt å sette den varmepumpen de nettene bilen lades? Varmepumpen står på ca 20 grader om  nettene.

Har blitt belastet for energiledd 5-10kwh på fakturaen. 
Kan heller ikke se på fakturaen at strømstøtte er trukket fra, det skal jeg sjekke ut. 
Har forresten Elvia som leverandør her.

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (3 timer siden):

Effektleddet varierer stort fra netteier til netteier. Agder Energi er ganske slemme, der straffes man hardt for å hoppe opp til 10+kW. Og der havner man nesten uansett om man har hus og elbil, for det skal ikke mye til før varmekabler, varmepumpe, varmtvannsbereder og matlaging skjer på omtrentlig samme tid, og en elbil koblet til veggen. Men med lastbalansering fra f.eks Tibber kan man strupe billader når lasten overstiger 9,5kW, slik at man slipper å betale 690kr i gebyr. 

image.png.be8576b0a3e136fa7ac8ae7e98ac9f7c.png

Men det virker drøyt å betale 2000kr i nettleie for 2kkWh strømforbruk. Hvilken netteier er det snakk om? 

Jeg skal bytte over til tibber etter hvert, skjønner at det er lettere å ha kontroll via appen!

Har elvia som leverandør. Bor i iskald kommune i innlandet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan det være lurt å sette den varmepumpen de nettene bilen lades? Varmepumpen står på ca 20 grader om  nettene.

Kan heller ikke se på fakturaen at strømstøtte er trukket fra, det skal jeg sjekke ut. 

Jeg har også Elvia, og kan ikke skjønne hvorfor du skal betale 2000 NOK i nettleie med mindre du har store faste påslag fra nettleverandøren.

2000 kWh nettleie

1) 1000 kWh på dag tariff 47.5 øre per kWh = 475 NOK

2) 1000 kWh på natt tariff  40 øre per kWh = 400 NOK

3) Fastledd 5-10 kW = 305 NOK

Nettleie skal dermed være på 1180 NOK for 2000 kWt

Jeg betalte 714 i nettleie på 1208 kwT med 2-5 kW effektledd med samme levrandør.

Hvor Fjordkraft fakturere 2000 for 2000 kWh er meg uforståelig og jeg ville sjekket de siste fakturaene dine og sjekket om de er helt korrekt. For meg virker det som du har betalt nettleie for nesten 4000 kWt. 

Kan det være at strømmen fra billaderen er fakturert utenom fjordkraft, så det totale nettbruken er høyere?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Så lenge du kommer inn med 5-10kW effect ledd er det nok ok som det er, det er viktig å ikke komme over 10 kW effekt mer en 3 timer i måneden da spretter den opp fra 305 til 420 NOK per måned.

AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (19 minutter siden):

Jeg har også Elvia, og kan ikke skjønne hvorfor du skal betale 2000 NOK i nettleie med mindre du har store faste påslag fra nettleverandøren.

2000 kWh nettleie

1) 1000 kWh på dag tariff 47.5 øre per kWh = 475 NOK

2) 1000 kWh på natt tariff  40 øre per kWh = 400 NOK

3) Fastledd 5-10 kW = 305 NOK

Nettleie skal dermed være på 1180 NOK for 2000 kWt

Jeg betalte 714 i nettleie på 1208 kwT med 2-5 kW effektledd med samme levrandør.

Hvor Fjordkraft fakturere 2000 for 2000 kWh er meg uforståelig og jeg ville sjekket de siste fakturaene dine og sjekket om de er helt korrekt. For meg virker det som du har betalt nettleie for nesten 4000 kWt. 

Kan det være at strømmen fra billaderen er fakturert utenom fjordkraft, så det totale nettbruken er høyere?

Når jeg ser grundigere på fakturaen (som jeg ikke har hatt tilgang til da den kommer til samboeren), så ser jeg at du har helt rett angående nettleien! 
Men det ser da ut som at vi ikke har fått strø støtte for desember..? Eller hva er det jeg ikke forstår her🤔

IMG_1084.thumb.jpeg.c515a8def566f407eb525c99178197e7.jpegIMG_1085.thumb.jpeg.2e2a27c26315efd5a1cceaa0db3a5522.jpegIMG_1083.thumb.jpeg.af3f1d7b56c02ebb47aa8c9bb7596f76.jpeg

AnonymBruker
Skrevet

3100 kr i strøm og nettleie etter fratrekk av strømstøtte (den dekket bare fastprisen). 130 m2 bolig, har ikke på varme i halve huset og bruker minimalt med strøm. 

Anonymkode: 442e2...73d

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Når jeg ser grundigere på fakturaen (som jeg ikke har hatt tilgang til da den kommer til samboeren), så ser jeg at du har helt rett angående nettleien! 
Men det ser da ut som at vi ikke har fått strø støtte for desember..? Eller hva er det jeg ikke forstår her🤔

IMG_1084.thumb.jpeg.c515a8def566f407eb525c99178197e7.jpegIMG_1085.thumb.jpeg.2e2a27c26315efd5a1cceaa0db3a5522.jpegIMG_1083.thumb.jpeg.af3f1d7b56c02ebb47aa8c9bb7596f76.jpeg

Ser ikke sånn ut nei, det er ca 55 øre rabatt per kWT for det som overstiger  minstepris på 87.5 øre, for meg gav det 440 NOK  i støtte på ca 800 kWh (av totalt 1200 kWh) , så for deg burde deg gi ca 1350 av 2000 KWh rundt  730 NOK i støtte. så totalt 3100 ish i total strøm etter støtte.

AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (19 minutter siden):

Ser ikke sånn ut nei, det er ca 55 øre rabatt per kWT for det som overstiger  minstepris på 87.5 øre, for meg gav det 440 NOK  i støtte på ca 800 kWh (av totalt 1200 kWh) , så for deg burde deg gi ca 1350 av 2000 KWh rundt  730 NOK i støtte. så totalt 3100 ish i total strøm etter støtte.

Stemmer bra! Viser seg at vi ikke har fått strømstøtte siden vi flyttet inn i sommer :) greit å finne ut 😄

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Stemmer bra! Viser seg at vi ikke har fått strømstøtte siden vi flyttet inn i sommer :) greit å finne ut 😄

Det var såvidt strømstøtte i juni, juli og august ingen støtte, sept til desember en god del støtte.

Her er det bare å klage på elvia hvorfor har de ikke automatisk gitt dere strømstøtte? Virker underlig.

Kan også være Fjordkraft som ikke gjenomfakturerte riktig men jeg tviler.

Så bra man fant ut, god slump med penger burde gjøre neste regning lav når de etterbetaler

Endret av NakenPanda
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (2 timer siden):

Det var såvidt strømstøtte i juni, juli og august ingen støtte, sept til desember en god del støtte.

Her er det bare å klage på elvia hvorfor har de ikke automatisk gitt dere strømstøtte? Virker underlig.

Kan også være Fjordkraft som ikke gjenomfakturerte riktig men jeg tviler.

Så bra man fant ut, god slump med penger burde gjøre neste regning lav når de etterbetaler

Det ble sånn fordi vi flyttet inn i nybygg, og det var visst ikke omregistrert fra anleggsstrøm til privat bruk. Men det lot seg ordne 😊

AnonymBruker
Skrevet

1036 kr sammenlagt minus strømstøtte. Har inkludert varmtvann i fellesutgifter. Leilighet. 

Anonymkode: b6cbc...ac2

Skrevet (endret)

Fikk strømregning for desember på ca 2300 kr. Synes at det er dyrt. Men ikke så ille i disse dager. Men jeg har ikke noe stor leilighet. Er kjipt dette med utenlandskablene. 

Endret av Eloise12345
AnonymBruker
Skrevet

Ca 100 kvm gammelt rekkehus, 2100 kWh, område NO2, ligger på kapasitetstrinn 5-10: 2500/strøm, 1350 i nettleie, 670 i strømstøtte. Total blir faktura på ca 3200 for januar etter at strømstøtte er fratrukket (inkluderer gebyr for nedbetaling/oppdeling). 

Ingen elbil, to/tre voksne i husholdningen, varmer opp kun med strøm (panelovn, ikke varmepumpe). 

Anonymkode: a016e...e07

AnonymBruker
Skrevet

Samme hvordan en snur og vender på det, og samme hvor mye strømstøtte som overføres, REGNINGENE STIGER BRATT. Vi blir aldri kvitt dette. Med mindre vi klarer å kvitte oss med politikerne. Her i huset slo vi forrige rekord med over 3000 kr. Tenk hvis vi gikk tilbake til kvartalsvise regninger! Trippel regning hver fjerde måned. De fleste skjønte vel hvorfor det ble montert nye målere for månedlig avlesning. Dette er en langsiktig politisk plan. Det er jo for å kamuflere hvor helsikes dyrt det faktisk er blitt.
Politikerne er en råtten og kynisk gjeng som spekulerer bevisst i å skattelegge livsnødvendige varer, som strøm, da kan ingen slippe unna. Spesielt ikke i Norge, hvor vi er mer avhengig enn noen andre land pga klima.

Anonymkode: e2af0...5db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...